Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:21

Navanja, sterkte!

Tja wel of niet gaan, zou mij een worst wezen als Jantina niet gaat en Greetje wel. Hun eigen keuze :) Ik ga wel na de zwangerschap en de wachtperiode, heb geen moeite met doos loeren en roeren van de arts. Assistente komt er niet bij in de buurt, wil wel mijn eigen huisarts.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:47

verwijderd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:11

Janneke2 schreef:
.....en toch vind ik het erg ingewikkeld: "dat mag ik helemaal zelf weten".
Het zijn idd de regels van een bevolkingsonderzoek.
Maar het is wel weer zo, dat wij er met ons allemaal voor betalen via onze zorgverzekeringen, als iemand onverhoopt kanker blijkt te hebben.

zeg je dat ook tegen iemand die rookt, zich in het ronde zuipt, niet gezond eet.. na een ongeluk door een gevaarlijke sport half jaar in ziekenhuis rond loopt..

alleen niet na dit onderzoek gaan en dan een kans dat je de maatschappij geld kost omdat je kanker hebt vind het wel heel hard om dit zo te vinden. het is jou mening zo denkt iedereen er weer anders over.
maakt me niet uit maar je kan dan overal wel bij zeggen dat het de maatschappij geld kost als iemand ziek word terwijl die het anders had kunnen doen en dan misschien geen geld kostte.

*ik lees hier veel mee, ik heb de uitnodiging al bijna twee jaar in de kast liggen. en mijn antwoord blijft ook nog steeds nee voor nu. (weinig risico ivm nooit sex gehad te hebben , dat staat zelfs in de folder) *

ik ben wel blij met dit onderzoek voor diegene die wel gaan en een slechte uitslag hebben er vroeg bij zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:45

Christiene schreef:
Janneke2 schreef:
.....en toch vind ik het erg ingewikkeld: "dat mag ik helemaal zelf weten".
Het zijn idd de regels van een bevolkingsonderzoek.
Maar het is wel weer zo, dat wij er met ons allemaal voor betalen via onze zorgverzekeringen, als iemand onverhoopt kanker blijkt te hebben.

zeg je dat ook tegen iemand die rookt, zich in het ronde zuipt, niet gezond eet.. na een ongeluk door een gevaarlijke sport half jaar in ziekenhuis rond loopt..

.....dat vind ik dus krek het ingewikkelde.
Du momente dat iemand willens en wetens zijn/ haar eigen lijf naar de ratsmodee helpt, betalen we met ons allen.

Gaat het om een psychose oid, denk ik nog "daar heb je zelf het meeste last van", maar motorrijden met/ zonder helm, gordels in de auto: dat zijn simpele en effectieve verplichtingen. Behalve leed besparen ze ook veel geld.

...en in de zorg is het juist weer belangrijk, dat je niet aan verplichtingen doet.
Dat is en blijft een knoop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:17

Ik ben benieuwd of de mensen die het uitstrijkje niet laten doen, wel straks het borstkankeronderzoek laten uitvoeren? :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:31

Ik ben benieuwd (hoop) of dat de mensen die de stap naar de huisarts voor een uitstrijkje niet kunnen zetten, wel de thuis test gaan doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:39

Ik had het met mijn dokter ook over de thuis test, omdat ik zo'n enorme angst had.
Volgens haar zijn die af te raden, omdat je echt de baarmoederwand moet bereiken en uit ervaring wist ze dat bij een thuistest mensen toch vaak niet ver genoeg naar binnen gaan.
Daardoor is het resultaat niet altijd betrouwbaar.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:16

Nou, omdat er enkel getest wordt of het HPV virus aanwezig is hoeven er niet specifiek cellen van de baarmoedermond op te zitten. Vandaar ook dat als je HPV positief test, je alsnog naar de huisarts moet voor een "echt" uitstrijkje. Want dan neem je de cellen weg voor verder onderzoek.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:42

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:51

Dat laatste bericht stemt me nog het meest positief!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:03

Die ademtest klinkt idd hoopgevend! Ik heb de test nog niet gehad, maar vraag me af waarom ze pas vanaf latere leeftijd het onderzoek doen. Waarom niet eerder?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:12

Te klein risico en dan relatief te duur?
Zoals dat onderzoek tot op heden is zou ik het dus ook niet doen. Ik heb een kleine cup (A) en dan is het een hel. Plus de weefselbeschadiging door het pletten. Dus die ademanalyse zou ik dé oplossing vinden.

Als ze nou ook zoiets voor het baarmoederhalsonderzoek zouden uitvinden :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:32

Soort van alcoholtest. Even blazen en direct te uitslag :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:51

Ik zou er wel voorstander van zijn dat je zulke onderzoeken op eigen kosten kan laten doen wanneer jij dat wil. Dus dat je dat ook al op vroegere leeftijd zou kunnen doen, als je daar behoefte aan hebt.

Djilna, thuistest niets voor jou dan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:30

Die is niet betrouwbaar genoeg toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:48

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:15

Een eventuele mammografie zie ik meer tegenop dan een uitstrijkje. Geen lolletje om de dames zo te laten pletten :=

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:36

Is idd. niet prettig, maar ik had erger verwacht. Dan toch liever een uitstrijkje, daar ben je veel sneller van af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:58

veerledec schreef:
Ik zou er wel voorstander van zijn dat je zulke onderzoeken op eigen kosten kan laten doen wanneer jij dat wil. Dus dat je dat ook al op vroegere leeftijd zou kunnen doen, als je daar behoefte aan hebt.

Djilna, thuistest niets voor jou dan?

Dat kan.
Overleg met de huisarts, vaak hoef je niet te betalen (...uiteraard: je betaalt ziektekostenpremie...) als de huisarts je verzoek redelijk vindt.
Bij borstkanker is het onderzoek vanaf 50, omdat in de statistieken ooit bij 50 de curve enorm steeg.
Uiteraard heeft het bevolkingsonderzoek die curve veranderd, maar toch zijn er relatief meer vrouwen die het vroeger krijgen.
Voordeel: tot plm 40 jaar doen ze het per echo.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:11

Cayenne schreef:
Ik ben benieuwd of de mensen die het uitstrijkje niet laten doen, wel straks het borstkankeronderzoek laten uitvoeren? :)

ja dat doe ik wel ik ben voor deze onderzoeken ook het uitstrijkje. alleen is borstonderzoek niet tussen mijn benen.

ik doe ook mee aan een andere soort noordelijk onderzoek die mensen jaren volgen plus families. Lifelines.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:20

Ik ga wel voor een mammografie als die mij wordt aangeboden. Ik ben 2 jaar terug wel geweest voor een uitstrijkje, maar die was weer eens mislukt. Ben niet terug geweest. Ik val niet in een risicogroep voor zover ik weet. Volgend maal doe ik een thuistest op de HPV, uitstrijkje doe ik niet meer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:12

Babsiej schreef:
Ik kreeg gisteren het magazine over het uitstrijkje omdat ik binnenkort 30 word...

Ik kreeg meteen de kriebels :') Ik neig tot nu toe ook naar nee ... Ik geloof het wel denk ik -O-

Vandaag lag de oproep er .. Heb inmiddels besloten zeker niet te gaan .. Brrr omschrijving in t foldertje deed t m :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:17

Gosh, toen oma nog jong was, kreeg je geen magazine.
En wellicht is dat ook beter, als het magazine maakt, dat je niet wilt gaan.

Babsiej, wat precies joeg jou de boom in?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:30

Tja euh, bij bevallingen moeten ze ook tussen je benen zijn en doet het vast nog meer pijn.
Dus ach, daarvoor zou ik het niet laten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:42

Magazine vond ik ook echt helemaal niets := soort glossy over een uitstrijkje, nou nee bedankt :')