gedwongen opname

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:52

Broemie, probeer toch het positieve te zien, je mag op gesprek bij De Wende, wie zegt dat je daar niet terecht kan? Je voelt je nu slecht en ziet het niet meer zitten, maar juist als je weet dat je naar De Wende kan dan geeft dat weer een stukje toekomst perspectief. Als je dat weer kunt zien dan is de zinloosheid vast veel minder en zul je vast niet meer zo suïcidaal zijn.

Misschien moet je spiegels even in de ban doen.

Trusten voor straks, mag je weer naar bed met zo nodig, ik met diclofenac en paracetamol. Of als een boer met kiespijn :+

eekhoornerik

Re: gedwongen opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:20

Brom hoe gaat het?? Helpt het om te bedenken dat je niet de enige bent die opgezadeld is met die keloteziekte en dat je lotgenoten hebt die weten wat je doormaakt en voelt? Zelfs op bokt?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 14:13

Ik heb contact met lotgenoten, soms werkt het en soms niet.

Net weer een gesprek gehad, met Winnie dit keer. Aangegeven dat ik het niet zie zitten om zo nog door te gaan. Dus nu word ik wss extra in de gaten gehouden, het kan me allemaal niet meer schelen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:19

Ik heb zo met je te doen he Broem.
Voel me zo machteloos...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:25

Hoe is je vriend hieronder? Komt hij vaak langs?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:29

bromfiets schreef:
Heb met zo nodig geslapen, niet goed maar wel wat geslapen.

En dat hoort idd bij borderline, dingen komen 5 keer harder binnen dan bij een normaal mens en ze blijven ook veel langer hangen. Ik heb er nu dus nog last van. Ik heb mezelf aan haar laten zien, zoals ik echt ben, omdat ik haar vertrouwde. Zelfs ondanks het feit dat ze me weg heeft gestuurd had ik nog vertrouwen, maar dat voorval van gisteren heeft me echt zeer gedaan. Het doet me voelen alsof ik niet genoeg waard was/ben en dat is geen fijn gevoel. Ik heb tekeningen voor haar gemaakt, ik heb door het raam gezien dat ze ze van de muur heeft gehaald, wat ben je dan nog waard. Niks toch?

Zij ziet jou als werk en dat kun je haar ook niet kwalijk nemen. Als ze van al haar cliënten alles moest bewaren dan is het einde zoek. Op het moment dat je een gesprek met haar voert zal ze met alle begrip luisteren. Na jou komt de volgende met problemen waar ze ook naar moet luisteren. Het is juist goed dat zij niet in jouw problemen blijft hangen anders gaat het uiteindelijk alleen maar slechter.
Dus....zet het aan de kant en ga door met jouw leven.....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:32

bromfiets schreef:
Ik heb contact met lotgenoten, soms werkt het en soms niet.

Net weer een gesprek gehad, met Winnie dit keer. Aangegeven dat ik het niet zie zitten om zo nog door te gaan. Dus nu word ik wss extra in de gaten gehouden, het kan me allemaal niet meer schelen.

Waarom ga je dit hier openlijk roepen? Je voelt je eigen er echt niet beter door en bezorgt sommige mensen hier een slecht gevoel aan de reacties te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:49

Ja, dat is borderline....
Maar ik snap je wel op zich.

En eerlijk gezegd, snap ik ook niet zo goed dat je nog beschikking hebt over internet Broem.
Kijk, voor jou zal het aan de ene kant fijn zijn...maar ik denk ook dat het je niet altijd goed doet en dat het je negatieve spiraal ook geen goed zal doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:25

@amies: ik denk dat het juist fijn is dat brom hier openlijk alles neer kan zetten, ja het maakt mij en anderen bezorgd maar dat is omdat we met haar meeleven en op de een of andere manier veel om haar geven. Wat mij betreft kan Brom hier alles schrijven wat ze kwijt moet, ik denk dat het juist negatief werkt als ze zich onbegrepen en ongehoord voelt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:36

laetitia schreef:
@amies: ik denk dat het juist fijn is dat brom hier openlijk alles neer kan zetten, ja het maakt mij en anderen bezorgd maar dat is omdat we met haar meeleven en op de een of andere manier veel om haar geven. Wat mij betreft kan Brom hier alles schrijven wat ze kwijt moet, ik denk dat het juist negatief werkt als ze zich onbegrepen en ongehoord voelt.

Ik denk juist dat het negatief op haar werkt, zo worden haar negatieve gevoelens alleen maar gevoed. Hoe je het went of keert ze zal nu toch geen positieve gevoelens krijgen. Zij leeft in het negatieve en wil hier alleen maar begrip voor. Ze is dan wel ziek maar ze verschuild zich eigen ook achter haar borderline en daar kan ik echt geen medelijden mee hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:05

Ben ik het niet met je eens. Mensen in dit topic proberen de laatste paar pagina's juist haar gevoelens en gedachtes te laten relativeren.

Daarnaast is dat JUIST het kelote van borderline: je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag, je gevoelens en je gedachten maar die worden voor het grootste gedeelte gevormd door de borderline. Relativeren is dan iets heel onnatuurlijks.

Zeg jij ook tegen iemand die reuma heeft en continu pijn aan haar gewrichten heeft "niet zo zeuren, je verschuilt je nu achter je reuma maar die pijn wordt toch echt door jezelf veroorzaakt"

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:22

Borderliners kunnen iedereen zo goed manipuleren dat ze iedereen naar hun hand kunnen zetten. Daarbij vinden ze de positieve en negatieve aandacht leuk. Zij is zich eigen er echt wel van bewust wat ze allemaal roept en ook zij beseft dat je normaal niet gaat roepen dat je het leven niet meer ziet zitten.
Maar goed dat roept ze wel want dan heeft ze weer aandacht. Wat ik duidelijk wil maken is dat ze al zo lang roept dat ze het leven niet ziet zitten en dat ze haar in de gaten moeten houden MAAR ze is er elke dag weer......dus.... aandacht

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:34

die opmerking kan echt niet..

sorry, nu ik dit lees krijg ik echt kippenvel. Hoe kan je zoiets zeggen?
& ondertussen maak ik me steeds meer zorgen om broem, ik wil niet weten wat ze met jou commentaar gaat doen namelijk.. Ik hoop dat ze boven die opmerking kan staan.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:37

Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn. Wat zij ermee gaat doen dat is haar eigen verantwoordelijkheid. Mocht mijn opmerking niet kunnen dan zal deze vast en zeker wel verwijderd worden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:38

Ben het eens met amies100. Vind dat je het netjes verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:38

Laura, ik begrijp best dat het stukje van Amies hard over kan komen.
Maar om Amies nou bij voorbaat een schuldgevoel aan te praten is ook niet netjes.

Denk dat het probleem gewoon is, dat hier mensen zitten die ervaring hebben met borderliners (al dan niet privé of werk) en ook vanuit die ervaring typen.
Ook zitten er hier mensen zónder enige ervaring met borderliners en die hebben er weer een heel andere kijk op en laten zich wellicht sneller meeslepen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:45

@amies100 Echt bizar dat je een soortgelijke uitspraak doet... hoe kom je op zo'n conclusie?
Ik ben altijd een stille meelezer van dit topic, maar wil nu eigenlijk wel even reageren.
Ik werk al ruim 5 jaar in de psychiatrie of een gesloten woon en crisisafdeling, daarbij dus ook de nodige ervaring met personen met borderline.

Heel makkelijk om te vergeten dat mensen met borderline ziek zijn... vreemd om dan te stellen dat ze alles voor aandacht doen.
Dit is natuurlijk lekker makkelijk als je als ander persoon naar het gedrag van iemand met deze ziekte kijkt... maar wat er allemaal in het koppie omgaat is voor jou blijkbaar een grijs gebied.
Je hebt een groot verschil tussen niet willen, en niet kunnen.
De motivatie is er vaak wel, maar ze kunnen niet beter, niet meer en niet normaler.
Manipuleren ligt 100% aan de begeleiders, in een goed team valt er niet te manipuleren of te splitten... de "patiënt" zal dit doen wanneer hij/zij de kans krijgt... maar KAN dit niet tegenhouden, dat is de ziekte.
Deze mensen willen ook graag normaal kunnen leven zonder dat hun leven een grote rollercoaster is. Hoge toppen en diepe dalen. Euforie en diepe depressies... niemand kiest daarvoor.
Het gedrag en het hele denkpatroon wordt beïnvloed en "verpest" door de ziekte, waardoor mensen met weinig inzicht en kennis van borderline makkelijk dergelijke conclusies trekken als wat jij net deed.

De uitspraak vind ik dus begrijpelijk... maar wel erg hard en ongegrond.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:48

c_alsemgeest schreef:
@amies100 Echt bizar dat je een soortgelijke uitspraak doet... hoe kom je op zo'n conclusie?
Ik ben altijd een stille meelezer van dit topic, maar wil nu eigenlijk wel even reageren.
Ik werk al ruim 5 jaar in de psychiatrie of een gesloten woon en crisisafdeling, daarbij dus ook de nodige ervaring met personen met borderline.

Heel makkelijk om te vergeten dat mensen met borderline ziek zijn... vreemd om dan te stellen dat ze alles voor aandacht doen.
Dit is natuurlijk lekker makkelijk als je als ander persoon naar het gedrag van iemand met deze ziekte kijkt... maar wat er allemaal in het koppie omgaat is voor jou blijkbaar een grijs gebied.
Je hebt een groot verschil tussen niet willen, en niet kunnen.
De motivatie is er vaak wel, maar ze kunnen niet beter, niet meer en niet normaler.
Manipuleren ligt 100% aan de begeleiders, in een goed team valt er niet te manipuleren of te splitten... de "patiënt" zal dit doen wanneer hij/zij de kans krijgt... maar KAN dit niet tegenhouden, dat is de ziekte.
Deze mensen willen ook graag normaal kunnen leven zonder dat hun leven een grote rollercoaster is. Hoge toppen en diepe dalen. Euforie en diepe depressies... niemand kiest daarvoor.
Het gedrag en het hele denkpatroon wordt beïnvloed en "verpest" door de ziekte, waardoor mensen met weinig inzicht en kennis van borderline makkelijk dergelijke conclusies trekken als wat jij net deed.

De uitspraak vind ik dus begrijpelijk... maar wel erg hard en ongegrond.

Dankje voor het verwoorden.. Dit bedoelde ik ook!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:51

ik vind het mooi dat er altijd eigen verantwoordelijkheid wordt benoemd, of dat de persoon ervoor kiest... dàt is nou net het stukje wat niet gaat met deze ziekte. Als dit wel een eigen (bewuste) keuze was, zou iemand geen borderline syndrome hebben ;)

*edit* mijn werkgever heeft ook een banner op bokt zie ik :') *

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:53

Alsemgeest ben het helemaal met jou eens.

Denk dat menig borderliner er de hele wereld voor over zou hebben om zonder borderline door het leven te kunnen gaan. Daarnaast wil Bromfiets JUIST LEREN om met haar ziekte om te gaan, daarom staat ze nu op de wachtlijst van de Wende.

En ik ken ook in reallife mensen met borderline. Weet dat zij er elke dag weer tegen vechten, tot aan het einde aan toe...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:56

Ik begrijp ook heel goed waar het beeld vandaan komt... ook ik slaak weleens een diepe zucht als er iemand met krasjes op haar pols bij het kantoor staat te miepen. Maar juist op die momenten moet je goed beseffen dat het om mensen met een ziekte gaat. Je afzetten en negatief uitlaten over het gedrag werkt niet... daar help je niemand mee. Negatief gedrag benoemen en 'normaal' en aangepast gedrag stimuleren is wat nodig is.
Daarom helpen de vooroordelen niet, en bevestig je enkel het foutieve gedragen de neerwaartse spiraal ermee, waardoor de persoon in kwestie enkel dieper in de put komt te zitten.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:02

inderdaad jij als hulpverlener kijkt er heel anders tegenaan en dat borderliners jullie niet kunnen manipuleren neem ik ook meteen aan dat is immers jullie vak. Maar het ging er over dat ze andere mensen heel makkelijk kunnen manipuleren waaronder bokt. Ik denk dat 99% hier geen ervaring heeft als hulpverlener en medelijden heeft met de betreffende persoon. Terwijl al die bezorgde gevoelens van bokkers haar niet uit die negatieve spiraal zullen halen. Ze blijft er zo zelfs langer in denk ik.
Ik weet ook dat je niet "kiest" voor borderline en dat je er niets aan kunt doen maar vaak zie je toch echt dat mensen zich verschuilen achter die ziekte.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:06

tsja... met het eerste gedeelte ben ik het wel eens.
Met het laatste stukje niet helemaal, het kan voor een buitenstaander idd lijken dat mensen zich erachter verschuilen. Maar verschuilen achter een ziekte kan imo niet. Wel verschuilen achter de symptomen, echter zijn deze bij borderline gelijk aan het gedrag... waardoor je dus eigenlijk niet kan stellen dat iemand zich bewust achter zijn of haar ziekte verschuilt.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-12-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:07

Ik ben het er mee eens dat niemand voor borderline kan kiezen. Het overkomt je.
Maar wat ik wel vind is dat borderliners snel in de negatieve spiraal blijven hangen en geen enkele soort hulp zien zitten. Mensen uit hun omgeving praten dan snel met hen mee om sympathie te laten blijken, maar daarmee hou je ze inderdaad snel in de negatieve spiraal. Je moet wel objectief kunnen blijven kijken naar de situatie. De hulpverlening is vaak echt niet zo slecht als dat mensen met borderline het afschilderen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:09

klopt, afzetten tegen hulp (therapieontrouw) is iets wat je vaak ziet bij borderline.
Maar ik vind het gewoon, hoe zal ik het zeggen... onprettig dat het wordt verwoord alsof iemand voor bepaald gedrag kiest :)

En eerlijk is eerlijk... er valt nog genoeg te verbeteren in de ggz.
En ik moet eerlijk zeggen, ik vind het ook niet altijd even makkelijk om langdurig met bewoners te werken met borderline ;) Juist omdat je snel geneigd bent het te gaan zien als bewust gedrag als je zelf een beetje slecht gestemd bent :+