Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:02

Ik lek idd ook bij de TSR. Als ik thuis voed, heb ik of een pad erin zitten, of een spuugdoekje ertegen aan.

Emma maar 130 ml, hmm. Maar idd dat is een schema voor KV?
Gekolfde voeding doe ik in bakjes van 150 cc ongeveer. Vorige wk eentje met 130 cc maar mevrouw begon te huilen toen het op was. ;)
Ik geef haar soms 'savonds een fles KV, dat is ook 150 cc en die is ook zo op. Gisteravond trouwens niet gedaan, en ze sliep tot half 5, dus ga het maar niet meer doen.

Hebben jullie ook dat je soms 3 keer ofzo elk uur voed, dan een uur of 3-4 niet?
Emma had gisteren om 7u gedronken, toen 10, 13, 16u bij de gastouder gekolfde melk, toen heeft ze thuis van 19 tot 20u zowat bij mij gedronken, en om 20:30 weer.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:37

ehm, een echt schema heeft hij niet
dit is een ongeveer, met afwijkingen op (vandaag is zo'n afwijking dagje, lol)

3u, 7u, 10u, 13u, 16u, 19u en bedjestijd
meestal heeft hij krampjes ( :(:) ) tussen 16u en 19u (een uurtje of 2, jajks is lang, en merk geen verschil met wat ik eet)

vandaag zit hij op volgend schema:
4u, 7u30, 11u30, ?
ik denk van hem sebiet om 14u terug aan te leggen, ik moet om 15u15 zeker aan school staan voor de oudste. Dan kan ik hem terug aanleggen iets voor 17u want vanavond moeten we om 17u30 bij een onthaalouder gaan kijken of het daar zou klikken (we zijn onverwachts ons plaatsje kwijt omdat de betreffende onthaalmama zelf zwanger is, dus zoektocht begon opnieuw) Dan kan hij vandaag rond 20u zijn laatste voeding krijgen. Maar dat is een idee van hoe het mogelijk kan lopen, meestal is hij er om te eten op de uren dat ik een afspraak heb, dus altijd op de onmogelijkste momenten.
deze nacht heeft hij uitzonderlijk lang geslapen ook, van 19u30 (laatste voeding om 19u) tot 4 uur deze ochtend. Papa gelukkig want hij heeft maar 1 pamper moeten doen deze nacht.

ik lek ook bij de tsr, gewoon nog maar denken eraan en het begint

welke pads gebruiken jullie? ik heb nu die van Chicco en die bevallen wel (van prijs en kwaliteit). Ik heb gezien dat er ook zijn bij het kruidvat maar weet niet of dat goede zijn.

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:39

Ik heb kruidvat.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:45

Ik heb altijd natusan of da gebruikt. Ik heb nog 1,5 pak staan. Die liefhebber mag ze komen halen. Mijn productie is zo stabiel, dat ik niet meer lek, dus gebruik ze niet meer.

Ik zit met het volgende:
Half december word ik onder narcose geopereerd. Ik mag dan even geen bv geven (volgens de anesthesist 24 uur en misschien langer, afhankelijk van de pijnstilling die ik krijg). Ik probeer de voedingen wel af te kolven, zodat de productie op gang blijft, maar ik ben zo bang dat dit de nekslag is voor de bv.
Ik heb dan al ruim 11 maanden bv erop zitten, dus houdt het op, dan houdt het op, alleen had ik het natuurlijk liever anders gezien.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:48

Ik heb ook die van de Hema gehad, waren ook goed :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:51

O...ben zo blij dat ik dat lekken (bijna) niet meer heb, alleen soms in de ochtend met voeden gaat de andere kant vrolijk meedoen. Ik gebruik de deurbelmethode...naam spreekt voor zich lijkt me :D . Toen ik nog veel lekte gebruikte ik de pads van etos.

Nathalie: dat was ik, alleen niet bij de LLL maar bij de VBN. Ik ga in december de informatiebijeenkomsten bijwonen en ik kan in februari meedoen aan een scholingsdag. Bij de VBN hoef je trouwens max een halfjaar bv te hebben gegeven.

Idd dat schema is voor kv, al klopte het bij ons aardig moet ik zeggen. Alleen bij bv is het voor ieder kindje anders, de een drinkt liever wat vaker kleinere hoeveelheden uit een flesje, en sommige andere kinderen drinken weer meer dan ze volgens het rekenvoorbeeld zouden mogen. Marinde zit al vanaf dat ze een maandje of 3 is op 150 cc per flesje. Mijn moeder begint alleen nu te zeggen dat ze te weinig binnen zou krijgen en dat mijn melk wateriger is (ze had gisteren opgepast). Volgens mijn moeder had ze gister honger. Nou ja, ik merk daar zelf niks van en anderen die haar een flesje geven (mijn man, gastouder) merken daar ook niks van, ze blijft gewoon keurig om de 4 uur komen en als ze honger zou hebben zou ze zich echt wel eerder melden. Wij gaan dus lekker door zo.

Merk nu dat sommige mensen niet snappen (ook mijn moeder niet) dat ik niet iig deels ga afbouwen nu, ook na die onsteking. Zeker omdat ik wat terugloop heb nu lijkt dat voor anderen een logische stap ook omdat ik zo ziek ben geweest. Blijkbaar is het minder logisch dat je weer gaat investeren om het weer terug op peil te krijgen?

Samantha: clusteren heeft Marinde ook een tijdje gedaan alleen bleek het bij haar vooral de zuigbehoefte te zijn, want zij spuugde ook heel veel in de avonduren als ze zo vaak bij me dronk. Omdat ik ook last had van overproductie heb ik toen een speentje gegeven met 2 a 2,5 maand.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:57

heb even een foto met m'n telefoon gemaakt van het schema, het is een schema voor kv / afgekolfde bv
bovenaan staat in 1 tabel "hoeveelheid water" dit vervang je dus dan gewoon in bv.

Afbeelding

bij die van mij klopt het aardig, als hij 's nachts een keer extra komt drinkt hij meestal de fles niet helemaal leeg.
verder houden ze ong de volgende regel aan:
per 24 uur heeft je kindje 150 ml vocht per kilo lichaamsgewicht nodig.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:03

Ankem wat balen zeg. Maar denk als je gewoon goed kolft dat het niet afgelopen hoeft te zijn toch?

Ik heb zoogcompressen van Natusan gebruikt, die vond ik het fijnst. Ook een keer van de Hema, waren ook prima.
Die van de Albert Heijn zijn rotdingen, mijn tepels waren telkens wit van de pluisjes.

Oh Susan zal ook eens bij VBN kijken dan. (ik was aan t zoeken op BVN, vandaar dat ik niks vond. :D haha!)
Hoe zit het daar precies? Bij LLL moet je nl wel zelf betalen, ongeveer 100 euro per jaar, en vind dat dan toch weer een beetje raar...

Susan ik merk dat mensen het sowieso niet goed begrijpen dt je na de 6 maanden nog je best er voor doet.
Best irritant soms!

Clusteren hier ook zeker de eerste 3,5 maand geloof ik. Hier was het geen zuigbehoefte maar echt clusteren.
Alleen zij wilde dan vaak de hele avond drinken met soms tussenpozes van een minuutje of 10 ofzo. Vond dat erg zwaar, had altijd pijn aan mijn armen haha.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:11

100 euro om vrijwilliger te zijn? :? :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:14

Ik denk ook dat Emma clustert omdat ze me de hele dag heeft 'gemist'?
Ik vind het wel leuk hoor, maar soms onhandig omdat ik na het werk ook eten moet maken/badderen/douchen en Jelle wil ook mama-time natuurlijk. ;)

Volgens dat schema mag Emma dan 180 cc? Maar goed dat is dan met 5 voedingen, ik heb er nu vandaag bijv om 4:30 en 7u al 1 gegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:20

Samantha dat kan ook heel goed, dat deed Marinde idd ook in het begin toen ik net was begonnen met werken (wat vergeet je dat soort dingen snel)

Nathalie: volgens mij hoef ik niks te betalen? Heb er iig niks over gehoord. Als ik dat wel zou moeten ga ik er iig nog wel even goed over nadenken want dat vind ik zelf idd wel vreemd.

Tsja, na 6 maanden schijnt het heel normaal te zijn dat je bij het eerste beste hobbeltje er de brui aangeeft. Nou, wij niet hoor ;) . Mijn moeder begon ook al gisteren zo van "Ja op een gegeven moment geeft je lichaam zelf aan dat het genoeg is" "Geef je nog geen ander drinken bij?" en "Geef je nog geen pap? Ja wil me nergens mee bemoeien hoor, maar....". Heb aangegeven dat we gewoon nog even verder gaan op deze manier, want daar voelen we ons allebei prettig bij. Bovendien is bv tot de leeftijd van 1 jaar volledige voeding....jammer dat niet iedereen dat snapt. Ik zeg dat wel tegen mijn moeder, maar geloof dat dit er niet in wil bij haar.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:40

Hier gelukkig een mama die zelf ook 2 jaar gevoed heeft. Dus zij vind het alleen maar super dat ik dat ook doe.
Maar andere mensen...pffff. :=

Je moet dus idd ongeveer 100 euro per jaar betalen bij LLL. En voor de folder moest ik ook al de verzendkosten betalen. Dus ga maar eens bij BVN kijken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:42

Ik heb eigenlijk geen idee of mijn moeder BV heeft gegeven. :=
Volgens mij niet bij mij, misschien bij m'n broer of zus wel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:43

De BVN ken ik iemand die daar bij zit, ik wil wel vragen of ze je wat informatie wil sturen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:45

Mijn moeder heeft wel bv gegeven bij mijn jongste broertje en zusje, tot ze een maandje of 8, 9 waren. Volgens mij kregen ze toen zoveel bijvoeding dat de bv alleen nog een extraatje was. Ik vind, ze kan haar hele leven nog brood/fruit/groente/koekjes etc eten. Dus nu krijgt ze gewoon zolang mogelijk de borst.

Ik ben zelf met de fles gevoed als baby, mijn moeder kreeg borstontsteking gelijk na de bevalling en dat was toen nog reden om per direct met de bv te stoppen.

Nathalie: het is de VBN. Op de website staat precies hoe je je aan kunt melden http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl

edit: spelfout, link bijgevoegd

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:47

Ik was zelf een tweeling, mijn broertje is overleden bij de geboorte en we waren ruim 2 maanden te vroeg geboren. Ik heb ook 2 maanden in een couveuse gelegen, en ik geloof dat ze in die tijd (79) niet zo pro BV waren dat je dan je kindje kon voeden, ik weet dat mijn moeder mij ook niet mocht vasthouden, ze mocht alleen maar naar me kijken en ik kreeg sondevoeding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:51

Ah, dan ben jij van dezelfde generatie als ik, ik ben van '78. Dan heb je wel een slechte start gehad zeg! Toen waren ze idd niet erg pro bv helaas.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:54

SusanH schreef:
Ah, dan ben jij van dezelfde generatie als ik, ik ben van '78. Dan heb je wel een slechte start gehad zeg! Toen waren ze idd niet erg pro bv helaas.

Nee daarom, dus ik denk dat mijn moeder bij de andere 2 ook geen BV heeft gegeven, dat was toen ook niet zo he?
Mijn zus is van '77 en mijn broer '70.

Vind het ook zo gek, dat ze mij niet mocht vasthouden, wassen, etc etc. Tegenwoordig wordt het juist zo gestimuleerd bij premature kindjes, buidelen, BV geven, helpen met je kindje wassen enzo.
Ze hebben ook speciale kleertjes aan, speciale luiertjes enzo.Ik heb 1 foto van mezelf, in de couveuze, handjes en voetjes vastgebonden omdat ik de sonde uit m'n neus trok, luier tot onder m'n oksels omdat ze niks anders hadden.

Ga trouwens eens een foto van die foto maken, die heeft m'n moeder thuis. En iedereen is zo verbaasd over Emma's zwarte haar, maar ik had dus ook zo'n bos pikzwart haar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:00

Dat is tegenwoordig idd veel beter geregeld. Mijn man komt nog uit de tijd dat ze de baby pas kwamen brengen als het volgens de klok etenstijd was. Geen wonder dat bij mijn schoonmoeder de bv nooit op gang kwam. Mijn man is dus ook met de fles groot geworden, omdat mijn schoonmoeder "niet genoeg melk" had.

Ben benieuwd naar de foto!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:00

Nou, ik kolf me rot en vergeet het maar! Ik kom gewoon niet terug op die 140ml. Dus Jezh krijgt nu vaak flesvoeding en als ik weer genoeg bv heb, krijgt ze weer een fles bv.
Het is mij om het even of ik bv geef of kv. Ik ben zelf alleen op kv groot gebracht en ik functioneer prima! Uiteraard is bv het beste, dus zou ik dat graag willen blijven geven. Maar ik ben dan ook wel weer zo: houd het op, dan houd het op. Ieder uur kolven is van de zotte natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:17

Heb je al een deskundige ingeschakeld om met je mee te kijken, of evt domperidon voor te schrijven? Idd als het niet gaat, gaat het niet maar ik ben zelf iemand die altijd alles geprobeerd wil hebben voor ik zeg dat iets niet lukt.

Ieder uur kolven is idd niet heel fijn (zacht uitgedrukt) maar kan wel helpen om je productie op te krikken. Als ik naar mezelf kijk, ik zou het er wel voor over hebben om dat 1 a 2 dagen te proberen. Moet er wel iemand anders op de kleine passen natuurlijk. Maar goed, das persoonlijk en je moet datgene doen waar jullie je prettig bij voelen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:19

Ik kolf nu om de 2u, maar de productie verhoogt niet. Hij verlaagd eerder, aangezien ik meer af kolf als ik er langer tussen laat zitten. En vooral 's nachts is het een drama om er om het uur uit te moeten, dan ben ik echt gebroken hoor!
Dus ik kijk het even aan, en ik denk ook dat het niet meehelpt dat ze niet aangelegd word. Mja, dat zorgt er weer voor dat mn tepels helemaal kapot zijn.
Lastig lastig!! :=

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:23

Ik zou er zelf ook alles aan doen om het te laten slagen. En idd ieder uur kolven tja dat kan soms nodig zijn. ;) Dat blijf je natuurlijk niet altijd doen.

Is je kolf wel goed? Zou toch moeten werken om extra vaak te kolven.
En idd een lactatiekundige en domperidon!?

Ik ben jonger als jullie. Mijn zus is uit 82 maar heeft ook BV gehad, mijn broer uit 84 en ik uit 87. Alledrie BV, alleen ik maar erg kort.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:24

Is het ook! Een kindje kan je productie veel beter op peil houden dan een kolf. Heb je al eens een lactatiekundige ingeschakeld?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:28

JessAndHope, logisch dat je meer opbrengst hebt als je na langere tijd kolft. Maar daar gaat het eigenlijk niet om.
Het kan best even duren, je hersenen krijgen door het vaker kolven een seintje dat er meer melk aangemaakt moet worden. Het is niet zo dat als je 10 x kolft per dag je die dag meer opbrengst hebt. Je lichaam gaat meer melk aanmaken en dat merk je niet meteen, dat duurt even.