B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:30

mysa schreef:
Jesito, ik denk eigenlijk dat er wat anders aan de hand is, en ik vind het heel typisch dat die h.a. niet laat onderzoeken waarom de menstruatie wegblijft. Dat is echt heel belangrijk, zoek een ander zou ik zeggen.

Over de b12 i/h algemeen: hierboven staat ergens dat je er op de lange duur blijvende schade aan over kunt houden? Wat is dat voor schade?

Ik heb me een beetje verbaasd, over hoeveel klachten hier voorbij komen bij een tekort. Ik heb al die klachten nooit, en zal toch ook wel eens een tekort hebben. Vandaar m'n vraag over blijvende schade.

Blijvende schade heeft de maken met de zenuwen die B12 nodig hebben. Als er een langdurig groot tekort is, denk dus aan jaren. Dan kan er blijvende schade optreden, echter wordt dit pas vastgesteld na minimaal een jaar behandelen met wekelijks B12 injecties.

mysa
correspondent/vertaler

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:59

Hee, wist ik niet van die uitblijvende menstruatie, moet wel een ernstig tekort zijn, lijkt me?

@daphne, opnamestoornis.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:21

Niet iedereen reageert het zelfde op een tekort dus de klachten zijn heel wisselend bij verschillende referentiewaarden. Waarde in het bloed hoeft ook niet altijd aan te geven hoe het tekort op weefsel niveau is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:29

Nee, zal voor iedereen anders zijn, heb ik geluk dat ik nooit iets merk. Of wie weet heb ik extreem weinig b12 nodig :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:30

mysa schreef:
Hee, wist ik niet van die uitblijvende menstruatie, moet wel een ernstig tekort zijn, lijkt me?

@daphne, opnamestoornis.

Ik las op een site over b12 tekort dat uitblijvende menstruatie een symptoom kon zijn.
Je hoeft inderdaad niet alle symptomen te hebben staat erbij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:32

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:55

Jesito, dat de menstruatie uitblijft kan verschillende oorzaken hebben. Het kan onbehandeld blijven tenzij je een kinderwens hebt. Is je b12 nog nooit getest?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:04

mysa schreef:
Nee, zal voor iedereen anders zijn, heb ik geluk dat ik nooit iets merk. Of wie weet heb ik extreem weinig b12 nodig :)

Kan ook zijn doordat ze er op tijd zijn achter gekomen dat je een opnamestoornis hebt. Meestal hoef je dan ook niet zo veel injecties omdat het tekort meteen weer word bijgevuld en je lichaam zich meteen hersteld. Dan heb je ook geen schade. Als je al jaren met een tekort rond loopt duurt het wel even voor het lichaam zich weet te herstellen.. en zijn er vaak veel injecties voor nodig. En als je schade hebt opgelopen kun je dat vaak niet terug draaien en zul je nooit 100% herstellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:36

Glossi schreef:
Jesito, dat de menstruatie uitblijft kan verschillende oorzaken hebben. Het kan onbehandeld blijven tenzij je een kinderwens hebt. Is je b12 nog nooit getest?

Zover ik weet niet, ik weet ook dat het ook andere oorzaken kan hebben.
Alleen ik heb al jaren klachten en het lijken er alleen maar meer te worden, ook is bij mij de diagnose fibromyalgie gesteld.
Die symptomen zijn bijna hetzelfde soms, dus het is moeilijk te zeggen.
Nou wees een meisje me erop, zij is ook al jaren aan het doktoren en ook bij haar zeiden ze dat het fibro was.
Na ook diverse pijnstillers, therapieen en ander gedoe niks wijzer/ beter.
Nu eindelijk komt er uit dat ze een B12 tekort heeft.
Toen ben ik gaan zoeken op internet en inderdaad veel van de genoemde symptomen komen overeen en heel typisch was die over de menstruatie.
Maar ik lees ook hier alweer dat doktoren het niet heel serieus nemen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:38

Als je dokter je niet serieus neemt, direct een andere dokter nemen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:41

DebGizmo schreef:
Als je dokter je niet serieus neemt, direct een andere dokter nemen!

Dan had ik dat allang moeten doen, maar ik weet niet welke.
Maar ik ga drammen voor een verwijzing naar de internist, als hij het niet vrijwillig doet.
Ik wil duidelijkheid.
De laatste keer dat ik onderzocht ben is ruim 10 jaar geleden.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:26

Jesito, B12 tekort word vaak ook niet sirieus genomen. Als je je laat prikken op b12 moet je iig vit.D ook mee nemen want vaak gaat dat samen. En neem sowieso een kopietje van de uitslag mee want er word zovaak gezegt dat iemand geen tekort heeft terwijl dat wel zo is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:39

Glossi schreef:
Jesito, B12 tekort word vaak ook niet sirieus genomen. Als je je laat prikken op b12 moet je iig vit.D ook mee nemen want vaak gaat dat samen. En neem sowieso een kopietje van de uitslag mee want er word zovaak gezegt dat iemand geen tekort heeft terwijl dat wel zo is.

Ik baal daar zo ontzettend van dat je achter je gelijk aan moet hollen.
Ik heb al eerder mijn medisch dossier opgevraagd ivm met andere problemen (rug) en zij deden idd voorkomen alsof er niets was.
het medisch dossier gekregen na wat morren en alles met de pc opgezocht (moeilijke benamingen) en aangestreept.
Toen een afspraak gemaakt bij de HA, het dossier op tafel gegooit en gezegd dat ik dit effe uit zijn mond wilde horen in jip en janneke taal.
Toen ineens was er toch het een ander mis, maar ik moest daar toch maar mee leren leven, ik was toen 23 jaar -:(-
Maar ik vraag me toch af wat zij daar nou voor baat bij hebben om te doen alsof het niks is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:49

Herken het ja.. Heb ook mijn medisch dosier opgevraagt en ben er achter gekomen dat ze heel veel tegen ons hebben gelogen en niet alleen tegen ons maar ook tegen mijn huisarts! Het dosier deugd voor geen meter. Wil nu van ieder uitslag een kopietje zodat ik het thuis zelf bij kan houden. Vertrouw geen een dokter en arts meer..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:52

Glossi schreef:
Herken het ja.. Heb ook mijn medisch dosier opgevraagt en ben er achter gekomen dat ze heel veel tegen ons hebben gelogen en niet alleen tegen ons maar ook tegen mijn huisarts! Het dosier deugd voor geen meter. Wil nu van ieder uitslag een kopietje zodat ik het thuis zelf bij kan houden. Vertrouw geen een dokter en arts meer..

Dat is toch echt niet normaal ;(

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:59

Nee dat is ook niet normaal. Krijg steeds meer het idee dat een ziekenhuis een soort van lopendeband fabriek is en het product waar ze geen stikker op kunnen plakken gooien ze in de prullenbak.

Trouwens.. 4 April ga ik naar Auwerda! Ben benieuwt wat hij gaat zeggen :) Hopelijk krijg ik wat meer duidelijkheid en komen we erachter waarom ik zovaak b12 moet prikken om geen terugval te krijgen. En ik denk dat ik toch maar een darmonderzoek ga aanvragen *slik*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:09

Wat is dat auwerda???

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:29

Auwerda is een Internist in Dronten en Lelystad :) Ik ga ook naar hem toe, echt een fijne arts wbt B12 tekort.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:34

Glos: darmonderzoek valt echt reuze mee, zou ik je niet te druk over maken :) komt goed!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:06

Jen, ik heb sowieso iedere dag pijn/last van mijn darmen. Ze zijn helemaal opgeblazen door lucht. Als ik ze helemaal leeg moet laxeren heb ik weken nodig om bij te komen en duurt het minstens een halfjaar voor mijn buik weer een beetje normaal is. Heb ik namelijk al een paar keer eerder gehad. Daarom kijk ik extra tegen het onderzoek op. Plus dat mijn darmen niet binnen een dag leeg zijn (ondanks de hoeveelheid laxeermiddel) en ik daar dus al eerder mee moet beginnen. Maar goed het moet maar.. Had jij zonder, met roesje of narcose? Het lijkt mij maar eng om er voor de helft bij te zijn. Ik hoop dat ze ook zonder roesje doen en dan met alleen pijnstillers.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:31

Dikke darm kan prima zonder roesje of pijnstillers, dunne weet ik niet meer eigenlijk.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:05

mysa schreef:
Dikke darm kan prima zonder roesje of pijnstillers, dunne weet ik niet meer eigenlijk.

T kan ja maar en ga je wel door een hell kwa pijn althans bij mij was t niet grappig en ben echt heeeeel wat gewend aan buikpijn!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:32

Is niet pijnloos, maar ook afhankelijk van ernst van eventuele ontsteking en vernauwingen. Plus kundigheid van behandelaar. In t ziekenhuis waar ik was vonden ze roesje bij dikke darmonderzoek onnodig.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:21

Ooow dat klinkt idd niet fijn!! Vervelend ook dat je zo'n last hebt van je buik!
Ik was toen gewoon helemaal bij, vind een roesje idd ook maar eng omdat je naar mijn idee gewoon alles voelt maar geen controle over jezelf hebt.
Ik moet deze maand een maagonderzoek en twijfel ook nog sterk of ik met of zonder roesje ga doen :/
Kunnen ze je dat spul niet beter via een sonde toedienen? Ik vond die 2L echt walgelijk veel om op te drinken dus kan me voorstellen als dat nog niet genoeg is je helemaal gek wordt...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:32

dikke darm met roesje ging ik al door de grond door de pijn, kwam huilend weer binnen, is voor iedereen weer anders.

Ik ben zwanger en ben van om de 6 weken prik om de 4 weken prik gegaan maar ben sinds deze week zoooo moe. Hoort ook bij de zwangerschap maar twijfel of ik niet nog vaker een prik moet.

ben al heel gelukkig dat wij een kindje mogen krijgen door de b12 ellende.
was heel bang dat het nooit zou lukken door die jaren te kort..