Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:00

Als de vrouw vertrekt ben je wel goedkoper uit haha! :P
Tenzij je dikke allimentatie moet betalen natuurlijk! :=
Maar als je 1500 euro verdiend en je hebt je eigen huis nog, dan hoef je weer niks te betalen, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is hè? :D

Dan maar lekker bewust kinderloos met een knoopje, of niet dan haha! :D

Only_Hellen

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:05

Of allebei blijven werken. Is ook niet onoverkomelijk.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:09

Misschien kunnen we het wel redden met 1 auto minder als ik mijn volgende job met openbaar vervoer kan doen. Dat is toch al 250€ per maand minder. Dan kunnen we beide 32 uur werken of misschien wel een 24 en 32 uur. Mijn vrouw is bovendien 1 dag in weekend aan het werk wanneer ik thuis ben, dan hebben we nog 1 dag, max 2 dagen per week een oppas nodig als we voor een kind moesten kiezen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:17

Krijg je in België eigenlijk ook een tegemoetkoming voor de Kinderopvang? (van de belasting)

En van hoeveel geld je kunt rondkomen, tja, dat verschilt. Ik heb een collega, hij werkt, zij is thuis, ze hebben drie kinderen en hij klaagt nooit. Het is maar net wat je wilt en wat je eisen zijn: (en het salaris van een bibliothecaris is niet om over naar huis te schrijven).

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:28

Alet74 schreef:
Krijg je in België eigenlijk ook een tegemoetkoming voor de Kinderopvang? (van de belasting)

En van hoeveel geld je kunt rondkomen, tja, dat verschilt. Ik heb een collega, hij werkt, zij is thuis, ze hebben drie kinderen en hij klaagt nooit. Het is maar net wat je wilt en wat je eisen zijn: (en het salaris van een bibliothecaris is niet om over naar huis te schrijven).

Ik ben zelf ook bibliothecaris van opleiding. Als beginnend bibliothecaris verdien je toch wel 2200€ bruto in België. (Maar ik werk in de IT sector).
Ik denk niet dat er een vergoeding is voor opvang maar er is wel een kinderbijslag per maand, dat is 83€ per maand voor het eerste kind en 154 voor het tweede kind.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:40

Wat grappig! Daar kom ik bruto niet bij in de buurt, zelfs niet na 11 jaar werken :(

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:01

Alet74 schreef:
Wat grappig! Daar kom ik bruto niet bij in de buurt, zelfs niet na 11 jaar werken :(

Vreemd... Ik zocht even op internet hoe het in NL werkt bij de staat en een documentalist zou loonschaal 7 moeten hebben (Salarisschaal 7: € 2.106 - € 2.745) Dat is bij ons documentalist en bv een dienstleider in een bibliotheek (bachelor), en een bibliothecaris loonschaal 8 (Salarisschaal 8: € 2.280 - € 3.082). Dat is dan een hoofd (bachelor in gemeenten en master in steden) Dit komt dus ongeveer overeen met België.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:11

Niet bij een zelfstandige bibliotheek: bij ons zitten de gewone bibliothecarissen in schaal 6. En ik werk niet volledig, maar iets minder dan 30 uur p/w.
Maar we dwalen af ;)

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:45

Back on topic dus:
Wij zijn altijd bewust kinderloos geweest in onze twintigerjaren. Maar nu we ouder zijn (31 en 35 jaar ) begint dat allemaal toch wel wat te veranderen. Je merkt al eens hoe spijtig het is dat je geen kinderen hebt. Hoe fijn het zou kunnen zijn om bv je kind met paarden te leren omgaan. Hoe fijn het zou kunnen zijn om verhaaltjes voor te lezen. ... Wij hebben in onze omgeving geen kinderen en dus even een kindje lenen kan dus niet. Als je dan andere koppels ziet met kinderen voelt het vaak wel als een gemis iets wat ik eerder niet voor mogelijk had gehouden. Het is ook een wil om ook te investeren in iets gemeenschappelijks, iets wat van mij en mijn partner is. Ik denk dat we dus nu een kinderwens aan het formuleren zijn.
Mijn ouders hebben gevraagd (of is het geëist?) om niet aan kinderen te beginnen 8)7 Dat maakt me kwaad. Dat is niet hun keuze.
Voorlopig blijft het nog nadenken dus. Maar de klok tikt... En de tijd kent weinig genade.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:48

En dan haat je kind paarden, daar zit je dan met je droom. :+

En dat gemis gevoel,

als kiespijn :D
Nee ik herken het echt niet.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:48

Waarom hebben je ouders dat gevraagd?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:59

Dus jullie zijn vader en moedergevoelens aan het ontwikkelen!
Geweldig! Ik kan me er (nog) niets bij voorstellen dus ben erg benieuwd hoe het voelt en wat je dan precies mist.

Waarom hebben jouw ouders dat gezegd?

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:05

Als ik eens wist waarom. Ze zegden altijd al dat ze een kleinkind niet wilden opvangen. Ze hebben daar geen tijd voor. OK, geen probleem. Vragen we ook niet. Nooit gedaan. We vragen andere dingen ook niet aan hun.
Maar nu dus zeer expliciet de eis om niet aan kinderen te beginnen. Het rare is dat ik eigenlijk bijna nooit contact heb met mijn ouders.
Ik heb zo een gevoel dat ze me geen vaderfiguur kunnen toeschrijven en eigenlijk de relatie op zich afkeuren. Zo voelt het in ieder geval.
Het grappige is dat mijn grootmoeder naast ons woonde toen we opgroeiden en zij dus altijd een helpende hand hadden }:0

EDIT: misschien voelden ze zich ook wel een beetje gefaald in onze opvoeding... En geloven ze niet dat wij het beter zouden kunnen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Nou ja, naast je neerleggen, leven en laten leven, en de dingen doen waarvan jullie denken dat je er gelukkiger van wordt. Die beslissingen kunnen je ouders niet nemen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:17

In deze situatie zou ik geen boodschap aan jouw ouders hebben.

Het is jullie leven en jullie doen ermee wat jullie willen!
Als jullie een kinderwens hebben dan moeten ze jullie dat geluk gunnen, zij hebben zelf ook kinderen gehad dus ze hebben geen recht van spreken.

Ik ben blij dat mijn schoonmoeder al 5 kleinkinderen heeft, mijn stiefmoeder het 2e bloedeigen kleinkind op komst heeft en mijn eigen moeder geen kleinkindwens heeft, ik word daarom gelukkkig met rust gelaten met mijn keuze om geen kinderen te willen krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:45

kris_ schreef:
Back on topic dus:
Wij zijn altijd bewust kinderloos geweest in onze twintigerjaren. Maar nu we ouder zijn (31 en 35 jaar ) begint dat allemaal toch wel wat te veranderen. Je merkt al eens hoe spijtig het is dat je geen kinderen hebt. Hoe fijn het zou kunnen zijn om bv je kind met paarden te leren omgaan. Hoe fijn het zou kunnen zijn om verhaaltjes voor te lezen. ... Wij hebben in onze omgeving geen kinderen en dus even een kindje lenen kan dus niet. Als je dan andere koppels ziet met kinderen voelt het vaak wel als een gemis iets wat ik eerder niet voor mogelijk had gehouden. Het is ook een wil om ook te investeren in iets gemeenschappelijks, iets wat van mij en mijn partner is. Ik denk dat we dus nu een kinderwens aan het formuleren zijn.
Mijn ouders hebben gevraagd (of is het geëist?) om niet aan kinderen te beginnen 8)7 Dat maakt me kwaad. Dat is niet hun keuze.
Voorlopig blijft het nog nadenken dus. Maar de klok tikt... En de tijd kent weinig genade.

Ouders die 'gevraagd' hebben of jullie niet aan kinderen willen beginnen? Tjongejonge, dat gaat wel erg ver :+ . Kan me voorstellen dat het je kwaad maakt. Gelukkig kunnen jullie zelf uitmaken om te proberen een kindje te krijgen t.z.t. ;)

En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het heel, heel erg leuk is om je kind om te leren gaan met paarden. Ik heb een dochtertje van bijna 5, die dol is op dieren. Wij hebben twee poezen, twee konijnen en een paard en je ziet gewoon hoe fijn het is, als een kind leert met dieren om te gaan. Daar kunnen veel kinderen en volwassen ook trouwens nog een hoop van leren. :D
Ik geniet er in elk geval enorm van, herken ook zoveel van mezelf in haar. Ik vind het schitterend! :+:

Denk lekker na en volg je gevoel. En dat geldt voor iedereen, of je het nou wel of niet wilt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:47

Wat een vreemd verhaal Kris. Hoop dat jullie je er niet teveel van aantrekken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:36

Jou ouders eisen dat jullie geen kids nemen????
Tja...kan me voorstellen dat je het dan bijna juist wel doet!
Ik vind het onbeschofte uitlating van je ouder zeg!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:46

Mijn eerste reactie na deze gebeurtenis tegenover mijn vrouw: 'Gaan wij straks als we thuis zijn een kindje maken?' Het was uiteraard een proberen weglachen van de situatie maar de verbittering komt wel nadien. Nu hoop ik alleen maar dat ik nooit zulke dingen tegen mijn kind zou zeggen. Dat ik zelf zo niet word.
Stel dat we een kind krijgen. Hoe vertel ik dat tegen hen? Vertel ik het wel? Zal ik het hen gewoon niet laten horen via via? Stel dat ze naderhand veranderen van idee. Wil ik mijn kind nog bij hen? :n
Die woorden zinderen nog zo na en dat zal zo wel blijven 'doe ons dat NOOIT aan...' Echt schuldinducerend als wij toch een kind zouden krijgen.

Ik heb ook HFA (hoog functionerend autisme) maar dat willen ze zelf niet inzien. Volgens hen heeft iedereen wel iets, als je maar ver genoeg zoekt. :P Ik zou het bv kunnen begrijpen dat ze bezorgd zijn over die eigenschap in combinatie met vaderschap maar als ze het ontkennen heeft het er niets mee te maken denk ik. Ik heb wel zo mijn eigenaardigheden maar ik functioneer wel. Dus veel invloed op het vaderschap heeft het niet en ik word hierin begeleid. Ik heb ook de mening van mijn psychologe en psychiater die de diagnose deed gevraagd of het kan en allen gaven ze positief advies en kreeg ik bevestiging. HFA wordt ook wel in de volksmond "the Geek-syndrome" genoemd. Als je the Big bang theory wel eens gezien hebt weet je wat ik bedoel. :P Wij zijn anders maar niet gehandicapt en normaal tot hoog intelligent.

We komen beiden wel uit een vrij heftig gezin en we zijn dus wat gewoon. Dus ik hoop dat het onze keuze niet zal beïnvloeden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:56

Kris als je zelfs de zegen van je psychiater hebt, staat niets jullie in de weg!

"doe dat ons nooit aan"- is dat wat jouw ouders letterlijk gezegd hebben?

Wat voor ouders waren zij voor jou toen jij nog kind was?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:59

even geheel offtopic: ik weet niet of ik de enige ben, maar ben er absoluut voor dat de titel gewijzigd wordt....
ik lees telkens:
bewusteloos kind....
en dat is niet echt grappig... :)

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:18

laetitia schreef:
"doe dat ons nooit aan"- is dat wat jouw ouders letterlijk gezegd hebben?

Wat voor ouders waren zij voor jou toen jij nog kind was?

Ja, dat hebben ze zo letterlijk gezegd...
Wat voor ouders ze waren? Ze waren heel zorgzaam naar mijn broer toe, TE zorgzaam. Nog steeds eigenlijk. Ze springen voor hem. Hij heeft een ongeval gehad toen we kind waren en hij draagt daar nog altijd de gevolgen van. Zelf heb ik altijd wat mijn eigen plan getrokken. De extra aandacht die naar mijn broer ging kwam uiteraard in mindering bij mijn aandacht. Ik heb o.a. daar veel onder geleden, samen met pestgedrag op school (ik was de slimme met het brilleke die liever met dieren omging dan met mensen), maar ben daar pas aan kunnen gaan werken als ik volwassen was. Daarvoor was het tijdens mijn tienerjaren wel wat medicamenteus behandeld (depressie, angsten). Aangezien ik toch weinig vat kreeg op mij leven ben ik naar een psychologe gestapt. Via deze hulp ben ik mijn diagnose te weten gekomen. Sinds enkele jaren begin ik aardig op mijn rails te geraken op meerdere vlakken. Door al deze positieve ontwikkelingen is deze kinderwens gegroeid. Als je je goed in je vel voelt krijgen ook die dingen een kans. Jaren geleden was dat ondenkbaar, dan was het moeite doen om voort te ploeteren.

laetitia schreef:
Kris als je zelfs de zegen van je psychiater hebt, staat niets jullie in de weg!

Het doet me goed dat te lezen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:30

Ik kom zelf ook uit een heftig gezin. Heb al jaren geen contact meer met mijn ouders. Heb ook zo mijn persoonlijke problemen, die ik hier niet ga benoemen verder. Overigens heb ik die grotendeels overwonnen inmiddels, zelfs mede dankzij de komst van mijn dochter. Ik heb in elk geval gekozen voor een totaal andere benadering van mijn kind, dan ik als voorbeeld gekregen heb vroeger. En ja, dat kan dus. Je kunt de vicieuze cirkel breken, ik ben daar het levende bewijs van. Moet altijd lachen als men zegt dat je net zo opvoedt, als je eigen ouders gedaan hebben. Tuurlijk kan dat, maar je kunt er ook heel bewust voor kiezen het niet zo te doen.

Ik wens je veel geluk en wijsheid toe, Kris. Jij komt er wel, of je nou wel of niet voor kinderen gaat in de toekomst. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:31

Citaat:
Ik wens je veel geluk en wijsheid toe, Kris. Jij komt er wel, of je nou wel of niet voor kinderen gaat in de toekomst.

Dit idee heb ik ook wel.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:32

Twiggy2008 schreef:
Ik kom zelf ook uit een heftig gezin. Heb al jaren geen contact meer met mijn ouders. Heb ook zo mijn persoonlijke problemen, die ik hier niet ga benoemen verder. Overigens heb ik die grotendeels overwonnen inmiddels, zelfs mede dankzij de komst van mijn dochter. Ik heb in elk geval gekozen voor een totaal andere benadering van mijn kind, dan ik als voorbeeld gekregen heb vroeger. En ja, dat kan dus. Je kunt de vicieuze cirkel breken, ik ben daar het levende bewijs van. Moet altijd lachen als men zegt dat je net zo opvoedt, als je eigen ouders gedaan hebben. Tuurlijk kan dat, maar je kunt er ook heel bewust voor kiezen het niet zo te doen.

Ik wens je veel geluk en wijsheid toe, Kris. Jij komt er wel, of je nou wel of niet voor kinderen gaat in de toekomst. :)

Mooi dat het jou gelukt is! Ik hoop ook zeker dat het mij zal lukken, de twee generaties boven mij hebben het niet zo best aangepakt..