Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:23

Wel lekker dat je moeder even komt.
Ik heb morgen inderdaad weer therapie. Eerst de basisgroep en dan muziektherapie. Denk dat ik daarna meteen maar even ga sporten, dan heb ik dat ook meteen gehad.

Ik ga zo mijn bedje maar eens opzoeken.
Succes morgen bij de psych!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:25

Angela, gewoon lekker je gevoel volgen, we lopen niet weg hier en zijn er voor je als het nodig is. heerlijk dat je zo met Garuna kan genieten.

Civ, pw dat vin dik ook altijd moeilijk, moet mezelf echt ertoe zetten om verder dingen te gaan doen, en soms dan weer tijd voor mezelf te nemen. balans is niet altijd makkelijk

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:30

Jij ook succes morgen PW, hoop dat je er weer veel aan mag hebben. Slaap lekker en tot morgen. Ps als t niet lukt om te sporten dan komt er weer wel een andere dag.

Pilipa, ooit vinden we weer wel die balans. Merk dat het me soms al beter lukt om mn grenzen aan te geven. Wat voor gesprekken heb je en zie je er tegenop?

Zucht, krijg weer last van hartkloppingen, die voel ik ook in mn halsslagader, vind zoiets altijd weer eng ;( zit gewoon spanning dwars die eruit moet, vrees ik.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:36

Oh sorry was net al vergeten te antwoorden, gaat indd over mijn nieuwe functie, niet al te prettig denk ik , vrijdag is er veel gebeurd en nu moeten we rond de tafel! foe ben benieuwd.

Zeker en vast vinden we die weer, we komen er wel.
Stapje voor stapje.

meiden ik ga ook naar bed.
Pw civ succes morgen , denk aan jullie.
Trusten allemaal

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:37

Slaap lekker en jij ook succes morgen, hoop dat het meevalt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:40

Zo ben er nog..
CIV ik denk dat het goed is dat je morgen naar je psych moet. Kun je daar even je verhaal kwijt. Gewoon even iemand waar je tegen aan kan praten. Hopelijk heb je er wat aan en wordt je spanning weer wat minder.

Pilipa: Heel veel succes morgen. Vervelend dat je verwacht dat de gesprekken niet fijn zullen zijn. Hopelijk valt het een beetje mee. Ik zal aan je denken in ieder geval.

Voor jullie allebei: :(:)

(Ben nu echt weg, slaap lekker!!)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:56

Lekker geslapen? Ik niet zo helaas, weer rare dromen en veel wakker. Hoopte vanmorgen nog wat te slapen maar de buurman begon om 7uur al in zijn tuin??? Voel me nu dan ook niet zo, wat gespannen en emotioneel, wou dat het er weer eens uit kwam.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:41

Ze belde net van de psych. was al bang dat ze het af gingen zeggen maar ik mag een uurtje eerder komen. Ze was benieuwd hoe het met me ging want ik heb haar al een aantal maanden niet gezien. Zal wel te horen krijgen dat ik geen 40uur had moeten werken en daar heeft ze gelijk in. Mn ma is net, merk dan toch dat ik mezelf weer groot zit te houden maar als ze weg is komen de traantjes. Heb nog niks van mn vriend gehoord maar hij heeft mn mailtjes wel gelezen, hoop dat hij nog mailt en anders hoor ik hem vanavond.

PW, hoe was je therapie, nog lekker gesport of heb je een keertje overgeslagen met deze warmte? Ik ga zo nog even in de tuin zitten.

Pilipa, hoe waren de gesprekken, hopelijk is het meegevallen? Hoe voel je je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:43

CIV Wat vervelend dat je weer zo slecht geslapen hebt. Slapen wil bij mij momenteel ook niet zo, maar het is te doen. Ben ook veel wakker tussendoor. Gelukkig valt het dromen bij mij mee, want daar begin je je dag zo raar van vind ik altijd.
Hoe was het bij de psych? Of ben je nog niet geweest?

Muziektherapie was heftig. Had ik van te voren niet zo rekening meegehouden, maar het was erg confronterend. Ik werd er erg gespannen door. Wil zo even voor mezelf opschrijven (in een soort dagboek) wat er gebeurde en waarom ik er zo gespannen van werd. Volgende week heb ik een evaluatiegesprek en ga ik waarschijnlijk naar een andere groep. Zit nu nog steeds in de basisgroep en ga dan naar een meer therapeutische groep.

Heb na de therapie nog wel even gesport, maar kan merken dat muziek me veel energie heeft gekost. Mijn hoofd staat er dan ook niet zo naar, maar ik ben wel geweest en heb braaf de tijd vol gemaakt. Geeft wel een voldaan gevoel.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:45

PW, vanmiddag een beetje rustig aan gedaan? Wel goed dat je inziet waar je zo gespannen van werd, kon je het een beetje verwoorden in je dagboek? Hoe voel je nu, vanavond nog plannen?

Bij de psych. ging het wel goed, zij liet me weer even inzien dat de eisen die ik aan mezelf stel niet reëel zijn. Ik leg de lat vaak te hoog met name ook met mn werk. Daarnaast vind ik het vervelend als ik een paniekaanval krijg maar zij zei dat ik het als iets positiefs moet zien, zo leer ik ermee omgaan. Het was maar 45min maar het was verhelderend, over 2 weken ga ik weer. Daarna nog even om eten geweest voor de hond, getankt en mn banden weer op spanning gezet dus we kunnen er weer tegen. Voel me nu wel oke, straks lekker in bad en mn mannetje bellen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:01

Fijn dat het gesprek je zo te horen goed heeft gedaan.
Grappig, bij mij bij muziektherapie kwam eigenlijk min of meer hetzelfde naar voren. De lat veel te hoog leggen en ik ben veel te streng voor mezelf. Daar liep ik ook vandaag bij muziek dus weer keihard tegen aan. Het is wel fijn dat het bij muziek ook altijd uitgebreid nabesproken wordt, waardoor het inzicht geeft. Voor mezelf heb ik het even samengevat in mijn 'dagboek'. Dat zorgt ervoor dat ik het daarna aan de kant kan leggen en er niet mee blijf zitten zeg maar.

Van de belangrijke dagen in mijn herstelperiode schrijf ik vaak even een kort verslagje. Van gesprekken enz. Niet dat ik het nog teruglees, maar ik vind het gewoon fijn om van me af te schrijven.

Goed dat je over twee weken alweer gaat. Het helpt je een beetje relativeren. Fijn dat het zo verhelderend was. Ben blij om te horen dat je je verder wel oke voelt. Heeft je vriend je inmiddels al gebeld?

Ik heb vanmiddag de hele was weggewerkt. Moest van mezelf natuurlijk weer alles in 1x doen, want als ik er aan begin, wil ik het ook klaar hebben. Misschien iets teveel van het goede, maar het is nu wel weg ;)

Ben net begonnen in het boek "Leven in je leven" op aanraden van mijn vorige behandelaar. Gaat over schema's (oude ingesleten gedragspatronen). Heel herkenbaar, wel confronterend. Het wordt weer even flink duidelijk hoe hardnekkig mijn probleem is. Ga er niet te lang in door vanavond, want ik merk dat het heel veel energie kost. Verder niet zoveel plannen voor vanavond. Lekker op tijd naar bed denk ik maar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:31

PW, kom je nog bij de haptonoom? Ik had ook dat probleem van dingen verplicht af willen maken en hoge eisen stellen, maar bij de haptonoom heb ik dat geleerd te controleren? :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:39

Zou woensdag weer gaan toevallig, maar moest de afspraak verzetten. Ga er 4 sept weer heen. Ik ga het er eens met haar over hebben!! Bedankt voor het meedenken.

Hoe is het verder met jou?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:50

Jaaa nogsteeds goed, niet zoveel te klagen. :) Heb nu nog een weekje vakantie en dan begint school weer. Zie wel op tegen de druk die dat op me legt, maar heb al wel een afspraak gemaakt met de vertrouwenspersoon (tevens decaan) over mijn persoonlijk studieprogramma.

Heb het 2e halfjaar van dit schooljaar (feb-jun) een soort van begeleidingpauze ingepast, zonder lessen of stage maar wel met begeleid werken aan je achterstanden om zo zonder achterstanden aan mn minor en daarna het afstuden te beginnen. De meeste studenten laten alles door elkaar op 1 grote berg lopen, maar daar ga ik dus neit aan beginnen. Dat heb ik dit jaar al gedaan en is iets wat ik absoluut niet meer wil, ik weet maar half welke stof ik dit jaar heb gehad.. :oo

Dus vandaar, de komende periode aan de slag met de nodige extra begeleiding, maar wel met de volle aandacht én interesse. Met de 'rust' in het vooruitzicht heb ik er t volste vertrouwen in!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:53

Dat klinkt positief.
Uit je woorden blijkt dat je goed doordacht aan het komende jaar gaat beginnen en dat is goed. Knap van je. Fijn dat je er zelf ook vertrouwen in hebt! Dan komt het helemaal goed.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:53

Het is rustig hier vanavond. Zitten jullie allemaal in de tuin ofzo? :+

Ik ga naar mijn bedje toe. Lig ik er een keer mooi op tijd in, nog even lezen en dan lekker vroeg slapen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:00

PW, je was is nu gelukkig weg al is het dan misschien wel wat veel om in 1x te doen. Zo werk ik ook, als je het doet, dan wil je het goed doen, geloof alleen niet dat dit altijd de beste manier is. Hadden ze nog tips om de lat minder hoog te leggen? Mijn psych. vroeg of het reëel was, dat dit dat deed en dat was het niet, niemand kan aan die verwachtingen voldoen, die ik aan mezelf stelde. Is dat boek een aanrader? Kan ook weer wel een goed boek gebruiken, heb niet zoveel leesvoer meer liggen. Mijn vriend heeft nog uitgebreid gebeld, hij was niet al te best gehumeurd en gaf aan voor mij te bellen want voor hem is het niet iedere avond nodig maar hij belt toch.

Petulan, wat voor tips kreeg jij om de lat lager te leggen? Goed dat je zo goed over je nieuwe studiejaar hebt nagedacht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:06

Jammer dat je vriend een beetje humeurig was CIV. Wel fijn dat je hem even wat langer gesproken hebt en dat hij dan toch belde.

De vraag of het reëel is is wel een hele goede. Vaak is dat het inderdaad niet. Alleen gaan we daar zelf vaak makkelijk aan voorbij.

Of het boek een aanrader is weet ik niet. Wat voor iets wil je lezen? Als je last heb van ingesleten, oude gedragspatronen (schema's) die in je kindertijd ontstaan zijn, is het een heel goed boek. Omdat ik de schemagerichte therapie ga doen lees ik nu dit boek ter ondersteuning. Ik weet niet of het anders heel zinvol is. Maar misschien heb ik nog wel andere tips voor je?
Wat voor iets wil je lezen?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:16

Ik lees graag iets wat ik kan begrijpen en waar ik me in kan verplaatsen, bij voorkeur wat makkelijk leest. De lessen van een Burnout heb ik gelezen, volgens mij ook een aanrader van jou of toch van hier. Dan heb ik zelf veel gehad aan het boekje, omgaan met een gegeneraliseerde angststoornis en piekerstoornis. Dan heb ik er nog 1 uit die reeks maar dat ging over een persoonlijkheidsstoornis maar daar herkende ik me weer minder in. Hoop dat het een beetje duidelijk is wat voor boek ik graag lees.

Vaak is het niet reëel wat we van onszelf eisen maar we verliezen vaak de realiteit uit het oog. Hoop dit weer wel terug te krijgen net als minder controle willen hebben op dingen. Dat lukt al aardig maar als mn lichaam iets doet dan vind ik dat nog beangstigend.

Dan belde mn pa net, die vond dat ik te druk was in de weekenden, vond zelf dat ik wel goed bezig was en dat het helemaal niet zo druk was. Let juist net op mn grenzen, was een beetje jammer. Mn vriend wil naar huis en is daarom wat humeurig, hij gaf al aan dat hij de 1ste dagen wel moe zal zijn (lees; chagerijnig) dus dat is wel wat minder maar het is te begrijpen, hoop dat goed zal gaan :=

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:24

"De lessen van Burnout" was inderdaad een tip van mij.

Misschien is "Verademing - Breng lucht in je leven" wat voor je.
Gaat over de ademhaling en is een heel nuttig boekje met hele handige tips. Gaat ook over mensen met psychische klachten, dat die te snel en te vaak ademen waardoor klachten kunnen ontstaan zoals druk op de borst enz. Het is geschreven door Koen de Jong en Bram Bakker. Ik vind het zelf echt een aanrader en het is een makkelijk te lezen boekje. (Misschien dat je zelfs met gerichte ademoefeningen je paniekaanvallen onder controle kunt krijgen?)

Wat jammer dat je vader er dan even anders over denkt dan jij. Volg je eigen gevoel. Als de weekenden voor jouw gevoel zo prima zijn, is het goed. Hoe lang duurt het nog voordat je vriend naar huis komt? Hoop ook dat het goed gaat voor jullie, zou best kunnen dat het even voor spanningen zorgt de eerste paar dagen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:29

Zal eens kijken voor dat boekje, kan inderdaad weleens iets voor mij zijn. Na morgen kunnen we zeggen nog 3 weken (en 6 dgn) hij komt de 23ste terug. Kijk er echt naaruit en het kan niet snel genoeg gaan. Hoe gaat het met jou en je vriend, was hij blij dat de was weggewerkt is? Hoe voel jij je verder want nu hebben we het alleen over mij en dat voelt ook niet goed. :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:30

Nog even wat info over het boek:
Ik citeer een stukje van het persbericht over het boek:

Bewust langzaam ademen werkt preventief en genezend. Je kunt het zelf doen en voelen. Daar heb je verder niets voor nodig. Simpel, krachtig, zonder bijwerkingen. De boedistische monnik, de topsporter en de mens hebben met elkaar gemeen dat ze in rust vier tot acht keer per minuut ademhalen. Dit is een gezonde ademfrequentie. Door onrust en stress ademen mensen echter sneller, soms wel meer dan twintig keer per minuut. Een te snelle ademfrequentie is niet alleen verspilling van energie, het speelt ook een grote rol bij psychische problemen en onbegrepen lichamelijke klachten. Hoe komt dit? Wat gebeurt er dan in je lijf en in je hoofd? En wat kun je er zelf aan doen om het op te lossen? Daarover gaat dit boek.

Het is een heel goed leesbaar boek. Het komt er op neer dat we door het te snelle ademen eigenlijk continue in opperste staat van paraatheid verkeren, waardoor we onze energie verspillen. Dit wordt op een hele duidelijke manier in het boek uitgelegd. Voor mij werd er in het eerste hoofdstuk al een heleboel duidelijk en veel dingen vallen op zijn plaats. Zo is de top vijf van klachten van mensen die te snel ademen:
1. Pijn in de schouders of nek
2. Gejaagdheid
3. Vaak zuchten of gapen
4. Snel vermoeid
5. Hartkloppingen
In het boek is een lijst opgenomen met 50 voorkomende klachten.

Ik heb zelf ook een ademanalyse en inspanningstest gehad bij Koen en zelf merk ik dat de ademoefeningen die in het boek beschreven worden ook echt werken. Mijn hartslag is (nog) vaak te hoog en door middel van een ademoefening kan ik mijn hartslag soms wel met 20 slagen per minuut laten zakken. Hoe dit werkt wordt ook in het boek uitgelegd.
(meer info vind je ook op http://www.kiwiamsterdam.nl)

Het isbn-nummer is: 978-90-499-6010-0

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:33

Met mij en mijn vriend gaat goed hoor. Het weekend heeft ons goed gedaan. :) Hij vond dat ik druk geweest was en waardeerde het echt dat ik de was gedaan had. Dat is wel heel fijn en lief.

Verder gaat het wel aardig hoor.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:36

Ben hem al aan het opzoeken op Bol, vermoed dat mijn klachten ook wel door mn ademhaling komen, heb jij er veel aangehad? Bedankt trouwens voor de uitgebreide omschrijving. Ga hem maar gelijk bestellen, mezelf verwennen met een boek. Besteld *\o/* wel weer wat impulsief misschien maar ik kijk er naaruit, 2dagen en dan moet het thuis zijn. Bedankt PW, je hoort nog wat ik ervan vond.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:42

Ik heb er heel veel aan gehad.
Voordat het boek uit kwam ben ik bij Koen de Jong geweest (kiwiamsterdam) voor een inspanningstest en ademanalyse. (Op advies van een collegaatje) Van Koen heb ik een persoonlijk trainingsschema gekregen voor in de sportschool en daarnaast dus de ademhalingsoefeningen. Die zijn heel belangrijk. Ik zag ook meteen resultaat, mijn hartslag zakt door het doen van de oefeningen.
Het trainingsschema was om mijn energieniveau weer verantwoord op te gaan bouwen d.m.v. sporten.

Ik ben er van overtuigd dat dat een belangrijk onderdeel in mijn herstel is (geweest). Je ademhaling is zo belangrijk. Het boekje is gewoon echt heel goed en verhelderend. Ik vind het echt een heel sterk boek.
Veel leesplezier!