[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:57

xDramaQueen schreef:
Nueve schreef:
Ik heb toch huiduitslag gekregen van die goedkope versie, gadverdamme. Snel bij de HA vragen om de echte! (Overigens hoeft dit niet te betekenen dat iedereen hier last van krijgt ;).. maar op internet lees ik helaas meer slechte ervaringen.)

tjah ik kon op internet ook niets positiefs vinden over het spiraal... alles was maar slecht, maar ik ben erg blij ermee :D

Hartstikke mooi dat het bij jou wel goed is toch!
Ik was ook pas gaan googlen nadat ik zelf last kreeg van die klachten. Vond wel zo raar dat ik ineens van die dingen had. Maar dat bleek dus vaker voor te komen bij die pil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:58

MarielleB schreef:
Je begint eigenlijk altijd op de eerste dag van je ongesteldheid als je net begint met slikken.... (dat heb ik van mijn huisarts)

2 strips door elkaar slikken, ligt aan je pil.. heb je een combinatiepil? dan maakt het niet uit. Heb je een fasenpil dan wel. Een combinatiepil dan zijn alle pillen hetzelfde en bij een fasenpil zit er verschil in en moet je ze in een bepaalde volgorde slikken.

Is dat tweede gedeelte aan mij gericht of niet? :o

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:03

zeanine schreef:
kimmetje01 schreef:
Zelf heb ik een spiraal (hormaanspiraaltje).
Nu word ik niet meer ongesteld hierdoor, wat een algemeen fenomeen is..

Nu vraag ik mij af, kunnen medicijnen invloed hebben op dit spiraaltje dat het toch minder goed werkt?
(Heb namelijk onlangs 2x kuur voor blaasontsteking gehad en antibiotica voor kinkhoest..)

Hey Kimmetje ;)

Volgens mij niet, omdat het spiraaltje direct op de plek hormonen afgeeft en dus niet via het bloed. maar anders voor de zekerheid nof ff de dokter bellen.

Toevallig Zea ! ;)

Thnx :D :o

_Mellanie

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:04

klaag klaag over de pil.
ben bijna een jaar eraan , maar hoelanger ik eraan ben hoe erger de buikpijn,koppijn en vreet kikken word :(

eerst had ik er geen last van :P
word er gek van , heb gewoon die beginners pil :O

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:23

nou sinds ik van de pil af ben ben ik veel minder snauwerig, ik voel me veel vrolijker en heb niet meer van die vage "leegte" gevoelens
toen ik ermee stopte had ik echt vreselijk "afkickverschijnselen" maar dat was na 2 weken ook weer over :)
ook ik had vreselijke vreetbuien, en nog iets goeds, ik heb al weken geen migraine meer gehad sinds me spiraal *\o/*

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:14

Hier ook een spiraal gebruikster. Ik heb ongeveer tien jaar de Diane geslikt (waarvan een aantal jaren de Minerva). Ik ben sinds een week gestopt. Gisteren heb ik een spiraal (koper, zonder hormonen) laten plaatsen. Bij mij viel het reuze mee. Heb een afspraak bij de gynacoloog laten maken, omdat dit vaak minder pijn doet en er met een echo gekeken kan worden of het goed zit. Op een begeven moment vertelde ze me dat het al klaar was en ik was stom verbaasd. Had maar heel even een naar gevoel. Ik heb geen kinderen en geen verdoving tijdens het plaatsen. Ik was zelfs vergeten om een paracetamol te nemen. Nu heb ik wel wat buikpijn, maar ik kan gewoon werken (op kantoor) en ik heb gisteren na het plaatsen gewoon met mijn paard gewandeld.

Ik hoop alleen absoluut niet dat de acné terug komt. Na hoeveel tijd merk je het? Ik ben gestopt, omdat ik me er niet goed bij voelde en ik pigmentvlekken krijg! Hoop dat deze minder worden (of zelfs weg gaan).

Zijn er ook mensen bij wie de Minerva niet werkte tegen acné?

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:18

D_nies, mag ik vragen waarom je bent gestopt? en welke verschijnselen kreeeg je van die pil?

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:19

@ D_nies
Vind je een koperspiraaltje niet net wat enger? De kans dat dit ingroeit is namelijk wat groter.. ;)
Ik hoop ook dat je niet alsnog erge buikpijn (lees: krampen) krijgt!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:12

:-o Over ingroeien heb ik niks gehoord! Is dat echt zo?!

Ik ben gestopt omdat ik pigmentvlekken heb gekregen..
Verder slik ik het al zo'n tien jaar en voelde ik mij er niet meer prettig bij.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:20

Citaat:
Hormoonspiraal (Mirena)
Dit is een T-vormig voorwerp van een paar centimeter dat door de huisarts of gynaecoloog in je baarmoeder wordt gebracht. Daar geeft het vijf jaar lang een kleine hoeveelheid hormonen af. Deze hormonen maken de baarmoedermond moeilijk doorgankelijk voor zaadcellen en zorgen ervoor dat het baarmoederslijmvlies niet geschikt is voor innesteling van een eventueel bevruchte eicel. De hoeveelheid hormonen die in je bloed en dus in de rest van je lichaam komt is bij een hormoonspiraal zestig tot honderd keer kleiner dan met de pil. Toch is het een hele betrouwbare methode. Andere voordelen zijn geen of een lichte menstruatie, veilig te gebruiken tijdens borstvoeding en vijf jaar niet stil te hoeven staan bij anticonceptie. Een nadeel is de kans op tussentijds bloedverlies in de eerste maanden. Een hormoonspiraal is ook prima geschikt als je (nog) geen kinderen hebt gekregen. Het plaatsen kan dan alleen wel wat pijnlijker zijn.

Citaat:
Koperspiraal
Het koperspiraal wordt ook door de huisarts of gynaecoloog in je baarmoeder gebracht. De werking berust op het koper. Je krijgt dus geen hormonen binnen. Koper tast namelijk zaadcellen aan waardoor bevruchting wordt voorkomen. En als toch bevruchting optreedt, zorgt het koper ervoor dat het eitje zich niet goed kan innestelen. Meestal worden je menstruaties wel iets heftiger. Ook het koperspiraal is betrouwbaar en veilig te gebruiken tijdens borstvoeding. Het kan vijf jaar in je baarmoeder blijven zitten. Al die tijd hoef je dus niet na te denken over anticonceptie.

Verder kan ik zo heel snel er niet zoveel over vinden, maar dit is in ieder geval iets wat ik altijd heb begrepen...
Sowieso een heel groot voordeel van de Mirena; geen menstruatie meer ;)
Alleen héél soms de vreetbuien nog :Y)

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:02

Er staat (gelukkig) niets over het ingroeien!

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:38

Het koperspiraaltje veranderd het baarmoederslijmvlies waardoor een eitje niet meer kan innestelen. Je eitje kan dus eigenlijk wel bevrucht worden maar doordat het niet kan innestelen raak je niet zwanger.
Maar voor zover ik weet veranderd de Mirena het baarmoederslijmvlies ook wel een beetje.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:20

IK moet morgen een afspraak maken bij de HA voor anticonceptie.
Maar nu twijfel ik nog erg tussen 2, namelijk de implanon en het spiraaltje.
Zijn hier mensen met positive/negative ervaringen met een van de 2?

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:40

Hallo,

Ik heb dus de vorige keer de pil doorgeslikt dus geen stop week gehad is het mogelijk dat ik
de volgende keer hem weer doorslik?? Daarna ben ik wel van plan om een stop week te houden.
ik weet niet of dat kan of dat het slecht is ofzo??

alvast bedankt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:45

Kan gewoon hoor. Bij de opleiding apothekers assistente heb ik geleerd dat je met de pil eigelijk maar 4 keer in het jaar een stopweek hoeft in te lassen. Je moet er wel rekening mee houden dat het mogelijk is dat je een doorbraakbloeding krijgt, maar dat hoeft niet. (ik heb er zelf nauwelijks last van gehad en ik heb em lange tijd 3 strips achter elkaar geslikt)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:46

Emytje schreef:
Kan gewoon hoor. Bij de opleiding apothekers assistente heb ik geleerd dat je met de pil eigelijk maar 4 keer in het jaar een stopweek hoeft in te lassen. Je moet er wel rekening mee houden dat het mogelijk is dat je een doorbraakbloeding krijgt, maar dat hoeft niet. (ik heb er zelf nauwelijks last van gehad en ik heb em lange tijd 3 strips achter elkaar geslikt)

okee echt super bedankt :D

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:14

@ Orrie
heb je al gegoogled over implanon?
vriendin van me zat ook te twijfelen, maar is uiteindelijk toch voor spiraal gegaan..

@ Zea
Mirena geeft een hormoon af, waar je baarmoederslijmvlies op reageert en dus het eitje niet bevrucht kan worden..

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:19

ja, daarom twijfel ik ook.
IK heb gelezen dat als een implanon goed geplaatst is, dat ie erg betrouwbaar is.
En dat bij de vrouwen die zwanger zijn geworden, de implanon dus niet goed geplaatst was.(vaak zelfs niet eens aanwezig)

En bij een spiraaltje lees ik dan weer verhalen dat je m kan verliezen zonder dat je het weet.
Ik heb net een k*t zwangerschap achter de rug, dus zit er niet op te wachten om direkt weer zwanger te zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:34

Orrie_VBW schreef:

Wooeeii, ik heb sinds 4 weken een koperspiraal en spijt!!!

Het deed echt heel erg pijn, het inzetten, daarna was ik 1 dag volledig van de kaart, zoveel krampen had ik. Het leek een week goed te gaan en ik was toch wel tevreden, tot ik nu alweer ruim 3 weken superveel bloedverlies heb. Zo erg dat ik ijzer moet bijslikken en ik me duf voel. Het drupt er letterlijk uit. Ik mag pas half februari weer terugkomen, wel nog een echo om te kijken of het goed zit tussendoor, maar ik baal verschrikkelijk en ben hier niet blij mee!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:40

Mirena spiraal heb ik gehad en die werd er na wat maanden weer uitgehaald vanwege de heftige pijn die ik bleef houden.
De zus van mijn vriend had een koperspiraal laten zetten en is ook niet tevreden, ze heeft ook zoveel pijn.
Het andere ken ik niet :)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:46

Bij mij zou het dan ook om de mirena gaan.
Ik ben pas bevallen, het schijnt dat het dan minder pijnlijk is?

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:10

Ik heb ook sinds een week de koperspiraal. Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik had niet echt pijn tijdens het inbrengen. Wel vond ik het een naar gevoel, maar dat duurde slechts enkele sec. Het was voorbij voor ik er erg in had. Diezelfde dag en de dag erna heb ik wat krampen gehad, maar ik kon gewoon naar mijn paard en werken. Ik heb nu al een paar dagen nergens last van. Als je het doet zou ik het wel bij een goede gynacoloog laten doen!

Bij mij bevalt het, al is het afwachten tot de eerste menstruatie. En ik heb de Diane hiervoor geslikt, dus ik hoop dat de pukkels wegblijven! Iemand daar ervaring mee?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:20

Orrie_VBW schreef:

Mirena +:)+
Bevalt mij heel erg goed!! Is volgens mij ook betrouwbaarder dan de implanon

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:22

Orrie_VBW schreef:
Bij mij zou het dan ook om de mirena gaan.
Ik ben pas bevallen, het schijnt dat het dan minder pijnlijk is?

Dat zeggen ze wel, doordat de baarmoeder dan groter is.
maar ik denk ook dat als een vrouw eenmaal de pijn van een bevalling heeft gehad, het plaatsen van een spiraal maar kinderspel is.

Ik ben nog nooit bevallen en ik vond het plaatsen wel meevallen. Moet er wel bij zeggen dat ik van de arts twee plaatselijke verdovingen in mijn baarmoedermond heb gehad.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:47

D_nies schreef:
Ik heb ook sinds een week de koperspiraal. Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik had niet echt pijn tijdens het inbrengen. Wel vond ik het een naar gevoel, maar dat duurde slechts enkele sec. Het was voorbij voor ik er erg in had. Diezelfde dag en de dag erna heb ik wat krampen gehad, maar ik kon gewoon naar mijn paard en werken. Ik heb nu al een paar dagen nergens last van. Als je het doet zou ik het wel bij een goede gynacoloog laten doen!

Bij mij bevalt het, al is het afwachten tot de eerste menstruatie. En ik heb de Diane hiervoor geslikt, dus ik hoop dat de pukkels wegblijven! Iemand daar ervaring mee?

Je krijgt iets wat meer pukkels in je gezicht, maar gewoon de schoonheidspukkel..
Tenminste dat heb ik ervaren.. Geen storend gezicht.. ;)