[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:42

ik heb eenfase pil, okee mooi :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:28

@ ronne okee bedankt.. maar kan dit ook pas optreden na zoveel maand ? ik rook niet ook nog nooit gedaan.. eigenlijk niemand in mijn omgeving rookt dus ook meeroken doe ik vrijwel niet..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:26

Volgens mij hoeft het niet meteen op te treden, maar vraag dit voor de zekerheid even aan je HA! Ik geloof dat ik ook pas wat later klachten kreeg, maar dat is inmiddels alweer een jaartje of 8 geleden, dus het is een beetje vaag ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:10

HAHA okee, ja ik wil even langs rijden en gewoon aan assistente vragen over telefoon vind ik altijd zo gedoe..
ben zelf wel benieuwd ik had hiervoor microginon en nooit iets mee gehad..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:18

Nee, het is echt voor iedereen anders! Dat is met heel veel medicijnen zo, maar met hormoon dingen helemaal! Elke vrouw heeft een andere hormoon huishouding en heeft dus ook een andere dosis nodig! Microginon is een gemiddelde pil en sommige vrouwen flippen hier helemaal op uit en anderen hebben nergens last van! Is een beetje hetzelfde als je bijvoorbeeld zwanger bent. De ene vrouw barst om alles in tranen uit en de ander voelt zich helemaal peppy! ;)
Met alle hormonale anticonceptie is het even zoeken en kijken wat het beste bij je lichaam past!
Alleen over Mirena heb ik (tot ik dit forum las) alleen nog maar goede dingen gehoord. Mijn hele familie heeft zo'n ding en iedereen is helemaal 100% tevreden!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:00

Ik ben pas weer begonnen met de pil, en ben na de eerste strip meteen weer verder gegaan met de tweede. Nu komt de stopweek eigenlijk nu ongeveer het beste uit, maar het is zeker niet de bedoeling om 5 weken de pil te sliken, een stopweek in te lassen en dan weer 4 weken te slikken, dan weer een stopweek en dan weer aan een nieuwe volledige strip van drie weken beginnen (en dan weer te slikken zoals het hoort)? Of mag dit wel..? Sommige vriendinnen zeggen dat het geen probleem is, maar ik moet het natuurlijk zeker weten en ik twijfel :P

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:08

Als ik het goed begrijp, dan kan het best wat jij wilt. Zolang je maar minimaal 1 hele strip neemt en je stopweek niet langer maakt dan een week.
Even voor de duidelijkheid:
Jij wil eerst een hele strip nemen + 2 weken van de volgende strip. Daarna een hele strip + 1 week van de overgebleven strip van de maand er voor. En daarna weer maar 1 hele strip nemen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:31

Ja precies, wat jij zegt was mijn bedoeling ;) Maar dat kan dus gewoon, en dan blijf je de hele tijd 'veilig' :)?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:37

Ja hoor, dan ben je nog steeds 99% beschermd.
Ik ga er wel van uit dat je een 1 fase pil hebt. Bij een meer fase pil denk ik niet dat het kan.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:56

Volgens mij kan dat idd gewoon, houd er wel rekening mee dat er doorbraak bloedingen kunnen zijn.
Kijk voor de zekerheid even op de bijsluiter, daar zou op moeten staan of je door kan slikken of niet..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:22

Ja, ik heb volgens mij die 'standaardpil', een groen met wit doosje is het. Op de bijsluiter staat wel dat je de pil kunt doorslikken, maar maximaal 2 strips achter elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:25

Ik slik al vanaf mijn 14e (of 13e) de pil, mycroginon 30 of tegenwoordig stediril 30 en ben nu 21. Ik gebruik de pil omdat ik heel veel last had met ongesteld worden. Lees: 3 dagen overgeven en diaree :( Met de pil gaat het een stuk beter maar ik blijf er toch nog stevig last van houden. In combinatie met mij ME levert dat vaak 2 baaldagen op waarin ik erg moe ben en niks kan.
Nu las ik ergens (een tijd geleden) dat er een pil aan zit te komen die je onbeperkt door kan slikken. Je wordt dan helemaal niet meer ongesteld. Eerlijk gezegd zou ik dat een enorme uitkomst vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:30

er is een pil, de yaz 24+4 die dus bestaat uit 28 pillen, waardoor je elke dag van het jaar een pil slikt.. dit voorkomt een beetje dat je hormoonlevel schommelt, wat het nog wel redelijk doet met de gewone pil van 21 dagen slikken en dan 7 dagen niet.

als je op google iets intypt in de trant van yaz 24+4 pil kom je vanzelf op de promotiesite van die pil en daar staat aardig helder en duidelijk uitgelegd hoe die werkt.. verder kan je met je huisarts overleggen of het voor jou een optie is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:33

kathris schreef:
er is een pil, de yaz 24+4 die dus bestaat uit 28 pillen, waardoor je elke dag van het jaar een pil slikt.. dit voorkomt een beetje dat je hormoonlevel schommelt, wat het nog wel redelijk doet met de gewone pil van 21 dagen slikken en dan 7 dagen niet.

als je op google iets intypt in de trant van yaz 24+4 pil kom je vanzelf op de promotiesite van die pil en daar staat aardig helder en duidelijk uitgelegd hoe die werkt.. verder kan je met je huisarts overleggen of het voor jou een optie is..

Dankjewel, maar volgensmij bedoelen we iets anders. Van deze pil weet ik dat het bestaat en dat het minder schommelingen geeft, maar met de pil die ik bedoel zou je helemaal niet meer ongesteld worden. Dat is dan toch iets anders lijkt me.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:47

okay, die versie.. ben ik nog niet tegengekomen op Nederlandse sites, wel ooit een Amerikaans onderzoekje over gelezen.. weet alleen niet meer of die er nou positief of negatief over was..

dan misschien toch even aan je huisarts vragen, gezien zij daar wel van op de hoogte zijn (en ook op de hoogte gehouden worden)

de pil die je nu hebt, slik je die door? ik pak namelijk altijd 2 (soms zelfs 3) strips achter elkaar voor ik een stopweek in las, i.v.m migraine die ik krijg in de stopweek (dan liever 4 a 6 keer per jaar en niet elke maand) en dit was op doktersadvies..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:50

kathris schreef:
okay, die versie.. ben ik nog niet tegengekomen op Nederlandse sites, wel ooit een Amerikaans onderzoekje over gelezen.. weet alleen niet meer of die er nou positief of negatief over was..

dan misschien toch even aan je huisarts vragen, gezien zij daar wel van op de hoogte zijn (en ook op de hoogte gehouden worden)

de pil die je nu hebt, slik je die door? ik pak namelijk altijd 2 (soms zelfs 3) strips achter elkaar voor ik een stopweek in las, i.v.m migraine die ik krijg in de stopweek (dan liever 4 a 6 keer per jaar en niet elke maand) en dit was op doktersadvies..

Nee, ik slik de pil nu niet door. Ik wil dat misschien wel gaan doen, maar dat ga ik eerst met mijn HA overleggen. Deze pil is er tenslotte eigenlijk niet voor bedoeld, dus dan ga ik niet zomaar wat proberen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:46

Ik zou idd even met de huisarts overleggen, grote kans dat die zegt dat je het grootste deel van het jaar kan doorslikken, en mocht je een doorbraakbloeding krijgen, dan kun je op dat moment ervoor kiezen een stopweek te houden (of niet).

Er was eerder iemand in dit topic die de pil al jaren zo slikte, die had geloof ik ernstige migraine in de stopweek.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:42

brigitta1987 schreef:
Ik slik al vanaf mijn 14e (of 13e) de pil, mycroginon 30 of tegenwoordig stediril 30 en ben nu 21. Ik gebruik de pil omdat ik heel veel last had met ongesteld worden. Lees: 3 dagen overgeven en diaree :( Met de pil gaat het een stuk beter maar ik blijf er toch nog stevig last van houden. In combinatie met mij ME levert dat vaak 2 baaldagen op waarin ik erg moe ben en niks kan.
Nu las ik ergens (een tijd geleden) dat er een pil aan zit te komen die je onbeperkt door kan slikken. Je wordt dan helemaal niet meer ongesteld. Eerlijk gezegd zou ik dat een enorme uitkomst vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Die pil ken ik niet. Maar misschien Mirena spiraaltje iets voor jou?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:18

De Yaz 24+4 bevat 24 pillen als de "normale" pil en 4 placebopillen. Je stopt dus in princippe maar 4 dagen waardoor je menstruatie korter is. Omdat je hormoonspiegel gelijkmatiger blijft door de dagen die je langer slikt dan normaal zouden de klachten als hoofdpijn, rugpijn etc een stuk minder moeten worden. Ik heb dit weekend mijn eerste "placebopillen" dus over een weekje kan ik mijn ervaring meedelen! Tot nu toe gaat het in ieder geval heel erg goed!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:13

Ik heb de goedkopere versie van de Diane pil. Maar ik heb nogsteeds/alweer last van een onzuivere huid/acne. En ik slik de pil nu bijna 2 jaar.
Is het zo dat de echte Dianepil wel écht tegen acne helpt?
Ervaringen?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:34

volgens mij helpt niet alleen de diana pil tegen acne.. mijne doet het namelijk ook weet zo niet wat voor merk te lastig om op te noemen haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:38

Hmmm... Wat ik mij afvroeg...

Ik had gister moeten beginnen met Nuvaring nummer twee. Eerder deze week heb ik al een berichtje geplaatst in de richting van "help, gister ongesteld geworden en nu al bijna niet meer, klopt dat wel?", maar uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik de hele week nog een ietsiepietsie ongesteld ben gebleven. Nu nog steeds, maar ik had dus gister al moeten beginnen met de volgende ring. (toch? vrijdagavond rond 23:00 er uit gehaald, dan had ik toch ook vrijdag weer moeten beginnen?)

Maar ik vind 't een heel naar idee, sowieso om nu al weer te beginnen met de volgende ring terwijl ik nog ongesteld ben, niet in de laatste plaats omdat ik bij voorkeur tampons gebruik maar ook omdat ik het idee heb dat er misschien ongesteldheidssmurrie aan de ring zal blijvn zitten de rest van de maand ofzo... Wat zouden jullie doen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:49

Als afscheiding niet blijft zitten, zal bloed ook niet blijven zitten. En je kunt tampons en de nuvaring toch zeker gewoon tegelijkertijd blijven gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:53

Tegelijkertijd? :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:56

Kan makkelijk tegelijkertijd :j Wat ik ook nog wel eens doe als ik ongesteld ben en dan m'n nuvaring weer er in moet, onder de douche even die ring afspoelen. Met handwarm water kan dat geen kwaad en dat voelt soms net even wat frisser :)