Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:26

dankje,
Ik heb dat zelf iig heel erg, maar ik heb dus geen diagnose... En als ik tegen bepaalde mensen zou zeggen dat ik wat kenmerken sterk herken weet ik zeker dat ze zouden zeggen ' jij :oo Maar jij bent toch juist zo sociaal ' (hoewel ik niet goed snap dat mensen mij sociaal kunnen vinden, maar ok) aan de andere kant, heb ik ook echt het gevoel dat sommige mensen echt denken van ' jeutje wat een autist ' aangezien ik bij sommige mensen echt standaard de neiging heb om langs ze heen te kijken bv. :+

In ieder geval, vroeger was ik helemaal niet teruggetrokken ofzo, eerder heel impulsief en spontaan, bepaalde gedragsregels die voor andere ' natuurlijk ' zijn ken ik niet. Ik maakte altijd heel snel vrienden, maar ik was ook snel het slachtoffer van pesterijen ed. (heb wel ADD, dus dat ongeremde kan ook daar vandaan komen). Maargoed, bij dat pesten speelde andere factoren ook een rol :j Er zijn ook wel situaties geweest dat ik vanaf het begin meer ' status ' had als het ware, waardoor ik helemaal niet gepest werd, en wel gewoon geaccepteerd werd...

Ik ben door dat pesten heel erg onzeker geworden, en omdat ik niet goed kan inschatten hoe andere mensen op mij reageren zeg ik in de meeste situaties (vooral in groepen) gewoon helemaal niets en zonder ik me ook totaal af. Ik kan niet een ' beetje sociaal' zijn zegmaar (ik ben van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan). Maar ik snap ook wel, dat als je gedrag gewoon altijd geaccepteerd is, dat je dan niet die neiging hebt tot afzonderen, terugtrekken ed. En je je gewoon prettig voelt in je vriendengroep, en dat je mss zelfs helemaal niet geconfronteerd wordt met je beperkingen.

Wat mijn grootste gebrek is op sociaal gebied is dat ik alles heel nauwkeurig neem. Ik ben dus verbaal best wel sterk, snap andere mensen vaak ook goed.. Mits ze goed formuleren :) Helaas voor mij blijft Nederlands een moeilijk iets voor veel mensen, en merken veel mensen net nuanceverschillen tussen bepaalde termen niet. En dan zeggen ze het dus net iets anders dan ze bedoelen, en de gemiddelde mens kan dat dan in een context plaatsen, ik niet. Als iemand iets net iets anders zegt dan diegene bedoelt, loop ik totaal vast, terwijl een ander het niet eens zou doorhebben :) . Als iemand niet de gelijkwaardige verbale capaciteiten heeft, om zichzelf uit te drukken, loop ik dus waarschijnlijk vast in de communicatie met diegene.. :) (Hoewel je op zo'n moment echt niet door hebt dat het daar aan ligt :D )

Daarnaast heb ik ook wel moeite met het herkennen van emoties bij andere mensen aan bv. gezichtsuitdrukking. Enerzijds ben ik dus wel heel gevoelig voor mensen hun stemming, ik ben altijd heel erg bezig met 'anderen' en hun gedrag, en heb het dus ook snel door als er een verandering plaatsvindt. Aan de andere kant, kende ik vroeger bv. ook een jongetje, en altijd als hij ging huilen dacht ik dat die begon te lachen... :) Het is heel moeilijk om precies de vinger op het verschil te leggen. Maar er zit wel ergens een storinkje. Zelf denk ik, dat ik om het gebrek om ' natuurlijk ' en ' gevoelsmatig ' emoties te interpreteren te compenseren, juist heel erg overdreven (en op een veel concretere manier) andermans gedrag ben gaan analyseren, om het te begrijpen. De informatie komt dus bij mij ook wel binnen (en mss ook wel beter dan bij anderen omdat ik zoveel prikkels binnenkrijg!), maar ik verwerk het op een heel andere manier. Toch zit er wel ook een gebrek achter. Wat ik wel heel duidelijk merk is dat ik veel minder in staat ben om te reageren op andermans emoties.. :) Maar in feite denk ik wel dat ik een beter beeld heb van andermans emoties ed. dan gemiddeld persoon. Beeutje vaag verhaal, het blijft ook maar een beetje gissen. Menselijk brein is een ingewikkeld iets :D (wel heel boeiend...!)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:10

Menino schreef:
Helaas voor mij blijft Nederlands een moeilijk iets voor veel mensen, en merken veel mensen net nuanceverschillen tussen bepaalde termen niet.

90% van taal is beeldspraak en zeggen we iets anders dan dat we bedoelen :) het is dus helemaal niet gek dat het soms daarin 'mis' gaat.

Vind je uitleg over de sociale situaties mooi :) Zo ervaar ik het ook in mijn werk met studenten die en vorm van autisme hebben. Sommige lopen enorm vast omdat ze bang zijn het verkeerd te doen, omdat ze minder makkelijk contexten kunnen bepalen. Terwijl ze in andere situaties die ze wel beter beheersen spontaan zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:27

Oke... Wat nu??
Ik ben nu meer als een jaar onderweg met een burn-out, werken gaat niet psychisch.
Ik doe al zolang weinig, ik ben van mezelf actief, maar nu dus niet.
Veel dingen vind ik wel leuk, maar dan heb ik met andere mensen te maken en dat werkt niet.

dinsdag en woensdag heb ik de paarden, nu heb ik in het weekend het vliegen als het weer het toelaat.
Verder kan ik dus niets, ik heb geen vervoer ook.
School heb ik moeten opgeven door omstandigheden.
Ik verveel me stierlijk, de periode met medicijnen heb ik niet zoveel gemerkt, maar nu verveel ik me verschrikkelijk.
Een beetje je dag door met bokt, de uitjes af en toe tussendoor en een beetje het weer in de gaten houden is saai.

Ik ben moe en word het best zat zo.. Deze zomer zal dit sowiezo zo als het nu is blijven..
Veel dingen op een dag kan niet, ik ben te snel overprikkeld. 4 uur werken en dan een verzorgpaard kon dus al niet.

Als de winter weer komt dan heb ik dus 5 dagen met niks.
Ik weet het niet meer, heeft iemand misschien ideeen om de tijd door te komen?

siskeh

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:29

Heb je geen "ondersteuning"?
Ik ben daar mee bezig namelijk om vervolgens "dagbesteding" te krijgen.
Ik kan ook niet veel, maar "lekker" op mijn bekende stal zijn kan ik wel meer uur volhouden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:32

Jawel, maar die is er ook niet de hele week door he..
Op een bekende stal werkt het niet, op zaterdag mijn verzorgpaard doen werkt al niet.
De paardenwereld is niets voor mij wat dat betreft.

Dagbesteding is leuk, maar ik heb ook nog eens geen vervoer.
Ik zou zoveel willen maar ik kan nou eenmaal niets zonder vervoer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:35

Je kan ook vervoer regelen toch?(vanuit PGB)
"onhandig" dat de paardenwereld niets voor je is, voor mij namelijk wel :o
Een andere zorgboerderij dan?(dus zonder paarden, maar met andere dieren of "groenwerkzaamheden"
Heb je thuis wel een persoonlijke begeleider?

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:46

ga dit topic nog s helemaal rustig doorlezen.
Vermoed iemand in mijn omgeving die het ook heeft...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:52

Oei, ik kom dit topic nu pas tegen!
Ik ga vanaf nu braaf meelezen. :j

Ik loop stage op een zorgboerderij voor vooraal mensen met psychische aandoeningen, en ook een deel (ex-)verslaafden. We hebben een groot aantal autisten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:02

siskeh schreef:
Je kan ook vervoer regelen toch?(vanuit PGB)
"onhandig" dat de paardenwereld niets voor je is, voor mij namelijk wel :o
Een andere zorgboerderij dan?(dus zonder paarden, maar met andere dieren of "groenwerkzaamheden"
Heb je thuis wel een persoonlijke begeleider?

Zo'n geval ben ik dan net niet.
Mijn pgb is niet toereikend daarvoor overigens, daarnaast ben ik niet zo makkelijk in dat opzicht.
Zorgboerderij ga ik me niet tot verlagen, daar hoor ik ook helemaal niet. :=
Daarbij kom je anders wéér bij een doelgroep mensen uit waar ik het niet bepaald mee kan vinden. :)
Persoonlijke begeleider thuis, als je mijn ouders bedoeld heb ik die ja. :Y)

Het stomme is dat ik zeer goede hersenen heb, dat is het punt ook niet.
Het heeft tijd nodig, maar dat is moeilijk te accepteren.

Ik moet gewoon dat stomme rijbewijs hebben.
Ik mag dan 2 vliegbrevetten hebben, maar een rijbewijs heb ik nog niet. :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:09

Ik ben ook absoluut niet makkelijk hoor, zorgboerderij is ook niets voor mij, maar een boerderij waar ik lekker kan helpen weer wel (met een PGB zal dat vast ook beter gaan, of dan zal ik me iig prettiger voelen)
Met welke doelgroep mensen kan je het wel vinden dan?

Persoonlijke begeleider is iemand die je met dit soort dingen kan helpen, een "buitenboordmoter" die je helpt met het uitvoeren van de dingen die je wil doen.
Als je ouder dat kunnen kan dat ook je PB-er zijn, maar in mijn geval is dat dus niet zo!
Daarom wil ik dus ook iemand die dat voor mij kan doen.

Weet je trouwens zeker dat een rijbewijs je zal "helpen" ik heb mn rijbewijs namelijk wel, maar eerlijk: het helpt weinig :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:14

Ik denk wel degelijk dat dat een hoop zal doen.
Zo mag ik waarschijnlijk een paar paarden erbij gaan doen als ik een rijbewijs heb, nu kan dat niet ivm vervoer.
Dat is ook een hele rustige locatie aan huis.

Verder vlieg ik en wandel ik graag.
Als het dan weer is pak ik mijn zooi en rijd ik naar het strand om te soaren of te klooien op de grond.
Verder heb ik een buurhond die bossen ed maar al te prachtig vind.
Verder zijn er nog genoeg dingen die mij leuk lijken, maar nu niet kunnen door het gebrek aan vervoer.

Het punt is dat er niks is wát ik kan doen, als dat er was wist ik het wel.
Het jongere volk is sowiezo niks voor mij en de minder slimme al helemaal niet als ik maar gewoon eerlijk ben. :o
Leeftijdsgenoten heb ik niks mee, het volk in de paraglidingwereld is wel weer helemaal iets voor mij.
Dus meer de volwassenen die ik opzoek om het kort samen te vatten. }:0

Het is niet dat ik dom ben, helemaal niet zelfs. Was ik maar dom, dan had ik het niet zo in de gaten gehad. :+
Ik ben een Asperger, die staan bekend om dat ze vaak gemiddeld tot hoogbegaafd zijn.
Dat ben ik dus ook absoluut niet, mijn school is ook niet gestopt vanwege het niet kunnen psychisch, niet omdat ik het niet kon qua leren.
Ik lees iets een keer door en haal een 8. }:0

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:23

Ik houd erg van dieren. Met mensen kan ik nou eenmaal niet zo goed opschieten.

Ik ben daarom ook liever met dieren bezig. Als ik verdrietig ben, zal ik troost zoeken bij mijn cavia's, en niet bij mijn ouders ofzo. Als ik me niet fijn voel, maak ik een lekkere buitenrit.

Ik voel me meer thuis bij dieren dan bij mensen. Hebben meerdere dit ook?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:39

*steekt hand op* absoluut, ben opgegroeid met dieren, en dieren komen altijd op nummer 1!
Het liefst ben ik in mijn eentje met de dieren bezig, of samen met iemand die me begrijpt en op dezelfde manier met dieren omgaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:40

siskeh schreef:
*steekt hand op* absoluut, ben opgegroeid met dieren, en dieren komen altijd op nummer 1!
Het liefst ben ik in mijn eentje met de dieren bezig, of samen met iemand die me begrijpt en op dezelfde manier met dieren omgaat.

idd.

Zegt me moeder ook altijd: "Als er brand in huis is, zal Marjo eerst haar cavia's eruit halen, en dan pas de mensen"

:o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:41

Met mensen hoef je sowieso geen meelij te hebben toch :+
Die redden zichzelf maar, oke, kinderen uitgezonderd :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:42

siskeh schreef:

Haha idd, zo denk ik ook. Mensen kunnen zichzelf redden, maar dieren hebben niet door wat er gebeurd :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:56

Puissance schreef:
Wat kinderachtig van dat meisje, Naskapower!

Laar: vanmiddag heb ik de uitslag van mijn IQ test gekregen, maar eigenlijk is het geen uitslag. Het verschil tussen mijn verbale (dus praten) en performale (dus dingen om te doen, zoals plaatjes op volgorde leggen zodat er een verhaaltje ontstaat) was te groot, meer dan 40 punten verschil. := Op het verbale vlak was ik zo goed als hoogbegaafd, op het performale vlak echt flink benedengemiddeld begaafd. Er is wel een gemiddelde genomen, maar het is niet betrouwbaar.
Hebben meer mensen dit gehad?

Hoi mijn zoontje heeft precies het zelfde , we zijn er vorig jaar achter gekomen dat hij asperger heeft hij is nu 9.

Ik vind het soms heel moeilijk , het is zo'n lief kind en zo puur dat hem dat nog weleens de das om doet.

Ik ga hier meelezen staan veel interessante dingen in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:16

siskeh schreef:

:D
Zelf ben ik ook gek met dieren. Ik heb hier 5 caafs en 4 konijnen, 3 gekko's en een hoornkikker.
Ik had een parkiet maar die is er helaas niet meer, na de zomervakantie komt er weer een andere waarschijnlijk.
Het was zo verschrikkelijk mijn vriendje. En we hebben nog 3 aquariums trouwens en een buurhond. :+

Wat echt relaxt is is vliegen. Lekker rustig en geen gezeur aan mijn hoofd. *\o/*
volgende maand ga ik op vakantie naar frankrijk en ik wil dolgraag nog naar india. :o
How geen idee, maar ik zie het dan wel. :o

Morgen zal het waarschijnlijk iets minder rustig zijn, maar dat is voor het goede doel zal ik maar zeggen.
Een van de piloten moet praktijkexamen doen voor zijn instructeurs opleiding.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ze eten me vast niet op. :o

Zijn laatste stap in de opleiding, alleen hij had een aantal piloten nodig.
Ik had zo'n flauw vermoeden dat er niet zoveel mensen om zitten te springen. :+
Naja, toen de mail weg was dacht ik: wat heb ik gedaan? :=
Maargoed, 2.5 uur voor iemand die straks weet ik hoeveel piloten weer leert vliegen moet ik er maar voor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:53

Kei goed Moonfish! Als je eenmaal bezig bent vind je het vast heel leuk :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:20

Kom met terug van 'Het hoofdkwartier' en de enige berichten die ik hierover op bokt kan vinden in dit topic zijn vrij oud. Ik zou graag weten hoe meer anderen autisten dit ervaren, al meer mensen die geweest zijn?

Ik ben uitgeput, maar niet van die 7 minuten, maar van een half uur wachten in de rij, met geroezemoes en koffiekopjes etc. En praten met een paar mensen voor en na die tijd.

De ervaring zelf? Iedereen ervaart het als 'heel heftig' en 'doodvermoeiend' etc. Ik dacht altijd dat ik in het dagelijks leven niet zo veel last had van overprikkeling, maar ik ervaar de nabootsing helemaal niet als superheftig, ja het geluid stond zo hard dat het pijn deed aan mijn oren, maar qua filmpjes en geluiden vond ik het chaotische wel meevallen := Kan daar eigenlijk alleen van maken dat ik blijkbaar in mijn dagelijks leven al een véél afwijkender manier van prikkels ervaren heb dan ik zelf in de gaten had :o

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:39

Ik ben ook naar het hoofdkwartier geweest toen hij hier op school stond.
Ook ik vond het wel mee vallen, maar dit kan komen doordat wij (of in iedergeval ik) ons goed kunnen afsluiten.. Zo goed dat ik mij hier niet meer voor open kan stellen.
Altans, niet in zo'n korte tijd.

Voor mijn gevoel had het een afgesloten ruimte moeten zijn, met meer schermen en meer lichteffecten.
Dan had het pas bij mij binnen gedrongen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:33

Hallo bokkers!

Ik had even een vraagje voor mijn zusje, zij heeft een vorm van autisme, PDD-NOS. Ze is nu voor de 3e keer gezakt voor haar rijexamen. De eerste 2 keren door eigen fouten, te snel het klaverblad op en te laat gereageerd bij een auto die haar geen voorrang gaf.
De 3e keer had ze echter een examinator die erg druk in de auto was en veel aanwijzingen in 1 keer gaf, zoals: Hier rechts, 2e links, daarna rotonde 3e afslag. Ipv de aanwijzingen 1 voor 1 te geven. Door haar autisme en de zenuwen ging dit helemaal mis.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, en kun je met een medische verklaring aangepast afrijden ?

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:53

Als ze officieel Pdd nos heeft wel. Dan kan je een zogeheette 'auti-pas' aanvragen. Als je die laat zien en uitleg geeft kan een rij instructeur daar rekening mee houden. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar naar luistert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:57

en als je add hebt met pdd-nos trekjes? ik zou het ook neit aankunnen als iemand alles in 1 keer zegt, dat trek ik niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:05

Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben, ik had een examinator die helemaal niks zei.
behalve dan, hier links, hier rechts, nee, andere rechts(hoezo ik weet het verschil tussen links en rechts niet :+ ), ook geen gesprekjes voerde, of je gerust stelde.
Mijn rij-instructeur zei achteraf ook dat hij wist dat de examinator erg stil was, maar veel leeringlingen raken daar juist opgefokt van.
Toevallig was ik dan net de uitzondering :+