Ik heb dat zelf iig heel erg, maar ik heb dus geen diagnose... En als ik tegen bepaalde mensen zou zeggen dat ik wat kenmerken sterk herken weet ik zeker dat ze zouden zeggen ' jij

In ieder geval, vroeger was ik helemaal niet teruggetrokken ofzo, eerder heel impulsief en spontaan, bepaalde gedragsregels die voor andere ' natuurlijk ' zijn ken ik niet. Ik maakte altijd heel snel vrienden, maar ik was ook snel het slachtoffer van pesterijen ed. (heb wel ADD, dus dat ongeremde kan ook daar vandaan komen). Maargoed, bij dat pesten speelde andere factoren ook een rol

Ik ben door dat pesten heel erg onzeker geworden, en omdat ik niet goed kan inschatten hoe andere mensen op mij reageren zeg ik in de meeste situaties (vooral in groepen) gewoon helemaal niets en zonder ik me ook totaal af. Ik kan niet een ' beetje sociaal' zijn zegmaar (ik ben van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan). Maar ik snap ook wel, dat als je gedrag gewoon altijd geaccepteerd is, dat je dan niet die neiging hebt tot afzonderen, terugtrekken ed. En je je gewoon prettig voelt in je vriendengroep, en dat je mss zelfs helemaal niet geconfronteerd wordt met je beperkingen.
Wat mijn grootste gebrek is op sociaal gebied is dat ik alles heel nauwkeurig neem. Ik ben dus verbaal best wel sterk, snap andere mensen vaak ook goed.. Mits ze goed formuleren

Daarnaast heb ik ook wel moeite met het herkennen van emoties bij andere mensen aan bv. gezichtsuitdrukking. Enerzijds ben ik dus wel heel gevoelig voor mensen hun stemming, ik ben altijd heel erg bezig met 'anderen' en hun gedrag, en heb het dus ook snel door als er een verandering plaatsvindt. Aan de andere kant, kende ik vroeger bv. ook een jongetje, en altijd als hij ging huilen dacht ik dat die begon te lachen...