Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:52

Oke dat klinkt hoopvol! :)) Ik denk ook dat het rijden zelf best prima gaat, alleen het is idd ook mijn linkerknie en ik kan niet aan de andere kant opstappen. :') Nu heb ik ook nog eens een groot paard, dus het is best een klim naar boven :') . Wel een superbrave ook, dus die blijft wel staan, ook als ik bij wijze van 10 minuten eraan hang om erop te komen.

Wij gaan over 4 weken 2 weken op vakantie en heb wel als doel gesteld om na de vakantie op te stappen. Tot die tijd doe ik 2x per week longeren en van tevoren gaat mn instructrice er een paar keer op, zodat mn paard weer een beetje in het ritme komt. :))

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:46

Tip: een westernzadel helpt ook, als je weer wil rijden na een operatie… je kan je heel mooi vasthouden aan de knop, en het zadel sluit je als het ware op :D

Ik zat na tussen de 4 en 5 weken weer op Banjer :D

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:53

Die heb ik helaas niet :))

Was dat na je operatie of heb je die niet gehad?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:55

na mn operatie… :)
Toen ik mn kruisband scheurde, zat ik er de dag erna alweer op.. de staleigenaar moest me erop en eraf helpen, maar dat maakt niet uit… ik zat weer :D

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:56

Haha respect! :D dat durf ik echt nog niet..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:10

Snap ik… ik had gelukkig wel een westernzadel.. en wat ook heel erg meehelpt: ik had (en heb!) Banjer <3

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:45

Oef na 5 weken durf ik nog niet ook al is m’n paard best safe, het blijven dieren :D
Mijn doel is om met 3 maanden weer erop te gaan, dat is ook wat de arts en mijn fysio adviseerde, ook niet helemaal zonder risico omdat het 3 tot 6 maanden duurt voordat de pees (hamstring) die erin is gezet is omgevormd tot een band.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:14

Ik heb het gister met de fysio erover gehad en hij vindt de knie weer stabiel genoeg om te kunnen opstappen :):) we hebben het even getest met een hoog blok en dat ging goed! Dus ik ga er binnenkort weer een keer op :D

Voor het rijden zelf voorziet hij geen problemen. Ik ook niet, aangezien je niet met je knieën rijd.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:20

Ik heb er 2 weken geleden een keer opgezeten. Rijden ging wel, op en afstappen moet je even goed bij nadenken. Ik heb vanmorgen een kijkoperatie gehad. Ze hebben wat kraakbeen weg gehaald en stukje meniscus. Orthopeed stond er versteld van dat er zoveel kracht zat op de kruisbanden, dus plan word waarschijnlijk gewijzigd naar herstel zonder operatie. Maar definitief besluit komt over 4 weken. Nu met het pootje omhoog en rustig aan doen. Knie is nog goed gevoelig.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:25

Oh wat fijn dat je geen operatie hoeft! Of had je het liever wel gehad?

Gister bij de fysio was er iemand, die heeft nu een gescheurde enkelband. Maar in het verleden heeft ie allebei de kruisbanden en de andere enkelband al gescheurd. Hoe krijg je het voor elkaar. :') Maar hij heeft dus 1 operatie gehad aan 1 knie en aan de ander niet. Maar hij voelt nu geen verschil (meer). Voor zijn enkel heeft hij aan de andere ook een operatie gehad en aan degene die nu gescheurd is niet. Dus die kan ie ook mooi met elkaar vergelijken. :')

Opstappen zal wel even een uitdaging zijn. Afstappen doe ik gewoon zo ver mogelijk langzaam naar beneden laten glijden en dan op mijn goede been landen. Al helemaal over nagedacht. :))

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:44

En hoe gaat het hier? Vandaag eindelijk weer op het paard gestapt :D Mijn instructrice had gereden en vroeg; wil je uitstappen?
Toen dacht ik, ik ga het gewoon proberen. :') Met mn voet in de beugel had ik wel wat twijfels, maar ze heeft me een klein kontje gegeven en ik vloog er toch zo op! Geen last, niets. :D Heb de hele dag al een smile!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:52

Hoe gaat het met iedereen???

Ik ben nu 7 weken na mijn kijkoperatie en de reconstructie is definitief van de baan. Gaat eigenlijk best goed. Kan de knie nog steeds niet helemaal strekken, maar vergeleken met paar weken terug ben ik keihard vooruit gegaan. Ik ben lid geworden bij de sportschool, waar ik nu 2x in de week heen ga. Mijn schema is afgestemd op mijn knie, maar pak ook wat andere lichaamsdelen mee. Daarnaast nog 1x per 2 weken naar de fysio, maar zit eraan te denken om daarmee te stoppen. Die man raakt mij met geen vinger aan en ik doe hetzelfde als in de sportschool. Dacht dat hij misschien nog wat zou helpen met oprekken etc. Maar dat doet hij dus niet.

Enenenenen.... ik rijd weer paard!!! Zelfs al een sprongetje gemaakt weer. *\o/*

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:16

Wat fijn dat het goed gaat! Hier ook, ik kan eigenlijk alles weer. 23 mei had ik gesprek bij de arts, maar in overleg met de fysio hadden we al besloten dat een operatie niet nodig was. Arts was het daarmee eens gelukkig. :) Ik zit nu alleen in de knakfase, na lang lopen gaat de knieschijf wat schuiven (doordat de spieren nog niet sterk genoeg zijn), komt er lucht onder en af en toe komt me daar toch een knak vanaf. :=

Ik rijd eigenlijk ook alweer vrij fanatiek, alleen m'n conditie is nog echt prut. :') Train wel nog steeds 2x per week met een groepje bij de fysio, de meesten zijn knieband patiëntjes.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:46

Volgende week zondag is het vijf jaar geleden dat ik m'n kruisband scheurde en dus ook bijna vijf jaar geleden dat ik geopereerd ben - dat was 19 juli. De littekens zijn niet meer zo duidelijk zichtbaar en met mijn knie ben ik ook niet echt meer bezig. Het loopt zoals het zou moeten zijn, dus dat is mooi.

Fijn dat het bij jullie zonder operatie ook goed gaat :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 19:54

ik ben nu zo'n 6,5 jaar geleden geopereerd... het gaat nog steeds heel goed... knie stabiel... geen zwikklachten, zoals de HA en fysio het noemen. Wel merk ik dat ik minder kracht in mijn linkerbeen heb, vooral bij paaldansen.. en met paardrijden, als ik beenhulp geef.. dus ik loop weer bij fysio... maar goed... het is alsnog 300% beter dan voor de operatie... :)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:03

Voor mij is het bijna 2 jaar geleden dat ik m'n voorste kruisband heb gescheurd. Gekozen om zonder operatie te revalideren. Goed de revalidatie uitgekomen en zelf blijven doortrainen. Tot ongeveer 4 maand terug ging alles prima. Toen ben ik verkeerd geland toen ik het krukje afsprong bij de paarden. Opnieuw 3 maand bij de fysio gelopen en ik ging weer met sprongen vooruit. Totdat ik 3 weken geleden opnieuw m'n knie zeer deed. Heb nu dagelijks laat van m'n knie helaas. Ik zit nu te wachten op een afspraak voor de orthopeed om te beslissen wat nu verstandig is

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:20

Ohhh hanneke. Wat vervelend. Weet je al meer??

Ik zit ook in dubio nu. Na mijn kijkoperatie ging ik met sprongen vooruit. 2x per week sporten, weer normaal paardrijden. Stap ik gisteren langs een tree op de trap, natuurlijk klapte mijn slechte knie dubbel en schoof ik daarom 5 treden naar beneden. Voelt echt alsof ik 3 maand terug ben gezet in revalidatie. Knie doet weer behoorlijk zeer en buigen en strekken is weer drama.

Ik heb niemand gebeld, dacht kijk het tot maandag aan en dan ga ik bellen als het nog zo zeer doet. Maar iedereen die ik nu spreek vind het stom en zegt dat ik gelijk had moeten bellen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:51

Oei dat klinkt niet goed bij beiden! Daar ben ik telkens toch ook wel bang voor..

Aan de andere kant, ik doe alweer zo lomp en mn knie houd het nog. Zal wel goed zijn dan. :D ga nog wel 2x pw naar de fysio, mis nog veel kracht.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:53

Daantjuh88 schreef:
Ohhh hanneke. Wat vervelend. Weet je al meer??

Ik zit ook in dubio nu. Na mijn kijkoperatie ging ik met sprongen vooruit. 2x per week sporten, weer normaal paardrijden. Stap ik gisteren langs een tree op de trap, natuurlijk klapte mijn slechte knie dubbel en schoof ik daarom 5 treden naar beneden. Voelt echt alsof ik 3 maand terug ben gezet in revalidatie. Knie doet weer behoorlijk zeer en buigen en strekken is weer drama.

Ik heb niemand gebeld, dacht kijk het tot maandag aan en dan ga ik bellen als het nog zo zeer doet. Maar iedereen die ik nu spreek vind het stom en zegt dat ik gelijk had moeten bellen.

Helaas niet. De wachttijd om bij de orthopeed terecht te kunnen is toch wat langer dan ik had verwacht... 22 augustus kan ik pas terecht. M'n knie is wel beetje drama nu, hij schiet soms op slot en als ik m eruit krijg doet ie weer paar dagen pijn. M'n fysio gaf al aan dat het niet raar zou zijn als de orthopeed toch een operatie voor stelt. Al hoop ik dat er nog andere opties zijn

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:47

En hoe gaat het bij iedereen op dit moment?

Hier heel goed, ik ga nu mijn laatste 2 weken fysio in, want ik kan eigenlijk alles weer :D

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:49

SpikkelFire schreef:
En hoe gaat het bij iedereen op dit moment?

Hier heel goed, ik ga nu mijn laatste 2 weken fysio in, want ik kan eigenlijk alles weer :D

Yes wat lekker het einde is in zicht!!! Voel je je goed vertrouwt in je knie?
Ik ga ook de laatste weken in. Qua kracht zit ik helemaal goed alleen het laatste stukje buigen nog, op mijn knieën zitten voelt nog niet lekker dus de fysio maakt de voel wekelijks los en mobiliseert. Erg blij dat zonder operatie ik me zo sterk voel en vertrouwen heb.

Nu de grote vraag ga ik weer ooit op wintersport(daar is het gebeurt… :p )

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:28

Ook goed bezig dus! Ja ik voel me wel weer helemaal goed (eigenlijk al een maand of 1-2). Wij hebben alleen nog hetzelfde probleem, hurken is bij mij nog pijnlijk. Inderdaad die laatste buiging! Fysio denkt dat het nog irritatie is van de meniscus en ik mag dan zelf gewoon blijven stretchen (of het laten rusten als er geen vooruitgang in zit, zou in principe vanzelf weg moeten trekken).

Haha ik weet wel, ik ga niet meer op de latten. :D Ik durf het nu ook echt niet meer. 2 flinke smakkers gemaakt (2 jaar geleden schouder uit de kom), laat mij maar op een paard zitten. :+

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:22

Hier gaat het ook goed. Na mijn stuiter van de trap half juli was ik bang weer terug bij af te zijn, maar het gaat steeds beter.

Onze wintersport is wel geboekt al... maar of ik het in januari aandurf is een 2e. Anders word het wandelen met de jongste. Heb het niet met skiën gekregen, maar je krijgt mij met geen stok meer op de slee

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:50

Ik ga ook prima! Zit nou op 17,5 week na m'n KVR en het valt mij alles mee!
Ben met 3 maanden weer op m'n paard geklommen en ga ook rustig op stap (wel met brace), zelfs de zwarte cross heb ik 4 dagen rond gelopen, knie iets dik er na maar niet stijf oid.
Ben sinds kort m'n normale werkzaamheden weer aan het opakken bij de koeien maar moet nog wel opletten dat ze me niet ondersteboven lopen.
Mag nou ook beginnen met hardlopen, wel fijn want m'n conditie is echt om te janken en heb een hekel aan fietsen :))

Op m'n kniën zitten vind ik ook nog niet zo tof maar ik denk dat dat komt door de littekens.

Mij krijgen ze trouwens ook niet meer op de latten! Ik was toendertijd met m'n ex op wintersport, had het gewoon een half jaar eerder uit moeten maken had ik al die ellende niet gehad :+

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:31

Heeee ik meld me ook, lotgenoten! :')
Ik word alleen niet heel gelukkig van dit topic. Mijn geduld is op, ik ben er best wel klaar mee (maja wie niet) en als ik dan lees hoe langzaam het herstel eigenlijk gaat, dan zie ik er behoorlijk tegenop...

Ik ben 6 juli geopereerd (8,5 week) en loop nog steeds op krukken. Heb nu wel toestemming om kleine stukjes zonder krukken te lopen, bijvoorbeeld door de supermarkt enzo. Maar ga ik de hond uitlaten (al is het bijvoorbeeld maar 10 minuutjes) dan moet ik met krukken. Ik had echt verwacht dat ik nu wel meer zou mogen wandelen :( Mijn been kan nog niet helemaal strekken, ik zit nog op 2 graden...
Komende week gaan we op vakantie, een mooie wandeling maken zal er niet in zitten ;(