Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 05:54

Ik meld me hier even aan, omdat mijn tandarts me deze operatie ook heeft aangeraden. Ik lees later even in, omdat ik nu moet werken. Fijn om te zien dat er meer mensen zijn die hieraan geholpen zijn/worden.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:38

Dat knakken van de kaak hebben best veel mensen last van Kaatje! hij schiet niet uit de kom maar maakt een beweging waardoor hij heel hard knakt...Iets met spieren had het volgens mij te maken, ik heb hier toen mee bij de tandarts gelopen.

Veel mensen groeien hier gewoon overheen..Ik heb er ook last van gehad en ik kon zelfs gewoon dagen niet goed eten van de pijn maar dat was niks ergs en daar heb ik nu ook bijna geen last meer van!
Kan veel oorzaken hebben maar vooral tandenknarsen veroorzaakt het vertelde mijn tandarts (bij mij overigens niet) ik heb hier toen een spilnt voor aangemeten gekregen maar ik kan nu ook zonder splint.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:41

Het enige advies dat ik voor Kaat heb, is maak het beugeltraject nu af :P Doe je dat niet, dan zou het best zo kunnen zijn dat je over een paar jaar weer hier kan melden maar nu omdat je een operatie (of meer) moet ;)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:45

Ja inderdaad! Anders had ik nu ook niet in deze situatie gezeten!

En Kaat ook even met je tandarts overleggen over dat knakken van je kaak! En als ze er niet veel aan doen gewoon door blijven zeuren..Na 4 keer met een knakkende kaak en veel pijn bij de tandarts te hebben gezeten kreeg ik dus de splint aangemeten!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:48

Zal het er eens over hebben met de Ortho! Ben al een tijdje niet geweest, dus kan nog best lang duren voor ik nog eens ga. (Is dan al meteen voor slotjesbeugel) Gisteren knakte ie ook wat, niet zo hard, maar toch een beetje. Het zou kunnen dat ik tanden knars, want in mijn beugel zitten er al enkele 'diepe' putjes van mijn snijtanden, en ik moet toegeven, dat ik best hard op dat ding bijt :P

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:45

Ik heb ook erg last van het knakken van mijn kaak. Hoop dat dat na dit hele traject niet meer zo is! Ik wacht nog steeds op de uitslag van de verzekeraar. Dus of het wel of niet vergoedt wordt, duurt lang zeg pfff! Ik heb ook een erg diepe beet, mijn ondertanden bijten aan de bovenkant in mijn gehemelte, vlak achter de bovenste voortanden. De laatste dagen heb ik hier enorm veel last van, het is helemaal dik en opgezet. Er mag van mij wel wat vaart in komen!

Succes allemaal

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:00

Ik heb deze operatie gehad toen ik een jaar of 18/19 was (ben nu 24).

Door mijn overbeet beet ik alle tanden in mijn bovengebit uit elkaar omdat mijn onderkaak ook nog eens erg smal is.

Voordat ik geopereerd ben heb ik al een jaar of 2 met een blokjesbeugel rondgelopen omdat mijn tanden ontzettend scheef stonden!

De operatie was best wel heftig. Ze hebben mijn onderkaak aan beide kanten 'gebroken' en hier pinnen/plaatjes tussengezet. Mijn kin hebben ze ook aangepakt door er een stuk af te halen omdat ik anders een uitstekende kin zou krijgen.
Na de operatie kreeg ik een ontzettend opgezwollen/blauw hoofd en ik kon niks eten omdat mijn beugel onder en boven met stiekjes aan elkaar was vastgezet. Alleen het eten van vloeibaar eten was mogelijk. Dit was echt supervervelend.
Na een paar weken was er niks meer te zien van de zwelling en na een week of 2 mochten mijn kaken weer los van elkaar. Na de operatie heb ik nog ongeveer een jaar een blokjesbeugel gehad en gelukkig hoefden de pinnen/plaatjes niet verwijderd te worden :)

Nu heb ik nergens meer last van al heb ik nog steeds een kaak die ik kan knakken (net als veel mensen hebben met sommige andere botten).

Het was echt niet heel prettig maar nu ik weet wat het resultaat is zal ik het zeker nog een keer doen. Je hebt het een paar weken niet echt heel prettig maar het is het resultaat echt waard :)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:19

Fijn dat je zo tevreden bent madje!

Kaak knakken word idd niet opgelost met een operatie dat is mij ook heel duidelijk verteld toen ik dit traject inging...

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:25

Idd fijn dat je zo tevreden bent! Je hebt het maar fijn achter de rug! Ik geloof wel dat het een paar weken niet zo prettig zal zijn, maar ik heb het er wel voor over. Ik hoor bijna alleen maar positieve verhalen van mensen die zo'n operatie hebben ondergaan!

Het af en toe knakken zal inderdaad niet volledig weggaan, maar mijn kaak blijft nu heel vaak vast zitten tijdens het eten bijvoorbeeld, en mij is verteld dat dit wel een stuk minder zal worden! Of heb ik dan onjuiste informatie gekregen? Ik zal het bij een volgende afspraak nog wel een keer vragen. Eerst de uitslag van de verzekeraar maar even afwachten..

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:32

Ja gewoon doen! :)

Mijn kaak knakte voor de operatie niet trouwens! Dat is pas ontstaan na de operatie. Mijn kaak knakt ook niet zomaar. Ik kan dat alleen bewust doen. Het is een beetje een tik geworden, net zoals het knakken van nekken, vingers, polsen enz. wat veel mensen doen. Heel irritant omdat het voelt alsof ik dat steeds moet doen..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:06

Enniee: Ik was gisteren bij de ortho en vroeg daar of het nut had om vaker aan te draaien dan eens per maand (ik heb haast :+) maar dat was niet zo. Ook zei ze dat niet iedereen pijn er van had, en dat dat ook niet de bedoeling was! Dus het kan idd kloppen dat je er geen last van hebt.

Ze zei verder dat als je te hard wil dat de tanden dan niet genoeg tijd hebben om rustig te verplaatsen en dan ook op slot kunnen springen (zoals een gewricht) en dan helemaal niks meer doen.

Ik ga maar hopen dat mn tandjes net als ik haast hebben en dat ze rap zijn met verplaatsen :P

Ik krijg a.s. donderdag dat apparaat voor de verbreding op mn kiezen, hopelijk went dat snel want heb nu weer die stiekjes tussen mn tanden en ben weer aan de soep :P

@ Iris_, als ik er niet op tijd aan denk, heel veel sterkte de 11e! Hopelijk ben je al begonnen met die druppels en zo niet, wel doen! Helpt echt...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:45

Had het gisteren weeral voor; Kaak zat vast tijdens het tandenpoetsen :') Niet echt handig dus.. Uiteindelijk weet terug geknakt en dan was alles prima :P Gekke kaak..

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:53

MiiGurl schreef:
Ze zijn er ook bij mij achter gekomen dat ik een stuk bot mis tussen twee kiezen... (later bleek dat dit in 2006 ookal op de foto te zien was.)
Nu gaat de kaakchirurg binnenkort kijken waar het missende stuk bot is gebleven :=
Mijn ortho kon namelijk met zijn 'haak' zo door mijn tandvlees prikken en er aan de andere kan weer uitkomen :') :oo

Waarom kom ik altijd zo teleurgesteld terug als ik bij de kaakchirurg ben geweest :\ ;(
Vandaag heeft hij mij even verdoofd en mijn tandvlees open gehaald. (heeft een stuk weefsel? weggehaald en dat gaat naar het lab)
Alleen hij weet niet wat de oorzaak is van het missende stuk bot.
Al hadden ze dit nou in 2006 al gezien hadden ze er nog iets aan kunnen doen :(
Nu valt er niks meer te doen en zijn die kiezen als verloren verklaart |(
Het is nu afwachten hoelang ze blijven zitten en daarna krijg ik een brug....
Wordt hier zooo moedeloos van... :roll:

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:05

MiiGurl schreef:
MiiGurl schreef:
Ze zijn er ook bij mij achter gekomen dat ik een stuk bot mis tussen twee kiezen... (later bleek dat dit in 2006 ookal op de foto te zien was.)
Nu gaat de kaakchirurg binnenkort kijken waar het missende stuk bot is gebleven :=
Mijn ortho kon namelijk met zijn 'haak' zo door mijn tandvlees prikken en er aan de andere kan weer uitkomen :') :oo

Waarom kom ik altijd zo teleurgesteld terug als ik bij de kaakchirurg ben geweest :\ ;(
Vandaag heeft hij mij even verdoofd en mijn tandvlees open gehaald. (heeft een stuk weefsel? weggehaald en dat gaat naar het lab)
Alleen hij weet niet wat de oorzaak is van het missende stuk bot.
Al hadden ze dit nou in 2006 al gezien hadden ze er nog iets aan kunnen doen :(
Nu valt er niks meer te doen en zijn die kiezen als verloren verklaart |(
Het is nu afwachten hoelang ze blijven zitten en daarna krijg ik een brug....
Wordt hier zooo moedeloos van... :roll:

wat k.t heb er ook geen andere woorden voor.. Sterkte :(:)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:08

Prairy schreef:
Enniee: Ik was gisteren bij de ortho en vroeg daar of het nut had om vaker aan te draaien dan eens per maand (ik heb haast :+) maar dat was niet zo. Ook zei ze dat niet iedereen pijn er van had, en dat dat ook niet de bedoeling was! Dus het kan idd kloppen dat je er geen last van hebt.

Ze zei verder dat als je te hard wil dat de tanden dan niet genoeg tijd hebben om rustig te verplaatsen en dan ook op slot kunnen springen (zoals een gewricht) en dan helemaal niks meer doen.

Ik ga maar hopen dat mn tandjes net als ik haast hebben en dat ze rap zijn met verplaatsen :P

Ik krijg a.s. donderdag dat apparaat voor de verbreding op mn kiezen, hopelijk went dat snel want heb nu weer die stiekjes tussen mn tanden en ben weer aan de soep :P

@ Iris_, als ik er niet op tijd aan denk, heel veel sterkte de 11e! Hopelijk ben je al begonnen met die druppels en zo niet, wel doen! Helpt echt...

Dat stelt me alweer gerust .. :)
Ik hoop dat je niet te veel pijn hebt door dat apparaat!

en inderdaad Iris, sterkte met je operatie!

Halders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:53

Hi Folks,

Weer ff een update van mij. Het verbreden van mijn bovenkaaak is nu zo'n 10 weken geleden.
Vooral mijn voorste tanden zijn nog best gevoelig als ik ze doe poetsen. Nogmaals.. Die 1,5 week pijn viel echt reuze mee. Het gevoel aan mijn bovenlip is weer helemaal terug.

Ik heb nu sinds twee weken de bovenbeugel. Op wat blaartjes hier en daar na voel ik er helemaal niks van. Het apparaat op mijn kiezen om te verbreden zit er nog steeds in helaas. Volgens de Ortho moest dit nog een maand of 3 blijven zitten tot mijn bovenkaak echt goed vast is gegroeid. De speet tussen mijn tanden blijft een beetje gelijk heb ik het idee (+/- 1,5mm). Wel gaan mijn voortanden steeds rechter staan. Heb het idee dat het mijn tanden na de operatie sneller naar elkaar toe groeide dan met de beugel.

Ik krijg ook de operatie om mijn onderkaak naar voren te zetten en mijn kin te corrigeren tegen de herfst als mijn tanden goedstaan. Ik ga trouwens wel naar een plastische chirurg om ervoor te zorgen dat de kin er ook echt goed uit komt te zien. Ik heb begrepen dat ze in Nijmegen modellen van je gezicht kunnen maken. Als het vergoed wordt ga ik dat wel laten doen.
Ik heb ook begrepen dat de onderkaak tegenwoordig niet meer zo lang wordt vastgezet met elastieken. Alleen voor stabiliteit. De chirurg zei met dat het juist goed is om zo snel mogelijk weer de kaak "normaal" te gebruiken.

@prairy: Vanwaar de soep bij de elastiekjes ? Heb je daar al zoveel pijn van? De tweede dag vond ik meestal wel ff vervelend maar daarna ging het wel. Ik ben benieuwd hoe het apparaat op je kiezen gaat bevallen. Eten & praten wordt ineens een stuk anders. Vooral als er iets bij je gehemelte vasthangt is raar in het begin. Maar het went wel!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:42

Hallo allemaal

Ook weer even een update van mij. Ik heb vandaag bericht gehad van de zorgverzekeraar dat de operatie om mijn onderkaak naar voren te zetten wordt vergoed, goed nieuws dus! Vervolgens heb ik direct de orthodontist gebeld om een afspraak te maken voor het plaatsen van de beugel. Aangezien de ortho nogal vol zit kon ik pas 14 juni terecht voor de plaatsing van de beugel. Toen we hadden opgehangen belde ze na 10 minuten weer om te zeggen dat er net iemand had afgezegd en dat ik dus eerder terechtkan. Ik kan nu 25 april al komen voor de plaatsing van de beugel, dat schiet al mooi op! En dan een week ervoor, 19 april heb ik een afspraak voor het plaatsen van de elastiekjes. Ben benieuwd, wel spannend zeg!

@ Iris, succes met je operatie!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:56

Lees positieve dingen! Fijn dat het bij jou kan beginnen, Nani!

Iris, succes met je operatie.

Ik ben ook aan het aftellen. Volgende week maandag is het zover. Heb vorige week het ziekenhuis gesproken en zij hebben me verteld dat ik als eerste word geopereerd. *\o/* Zag er al tegenop dat ik een hele poos niet mocht eten. 5 uur 's ochtends bed uit, 7 uur word ik opgenomen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:06

Wat fijn Poeltje, dat je zo vroeg al geholpen wordt! Ik werd pas om half 3 geopereerd de laatste keer, was me toch een partij beroerd en slap |o

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met dat vloeibare eten!

Ik heb voor de volgende keer druivesuiker gekocht, oplossen in water, dat geeft tenminste lekker snel energie.

Nani, fijn dat de verzekering gaat vergoeden!! Vergoeden ze ook je beugel of alleen de operatie?

Halders, ja, ik heb er erg veel last van, mijn tanden staan echt zo gruwelijk strak op elkaar dat ze nu al aan het schuiven zijn om plaats te maken voor die elastiekjes. Is ook 1 kies die nog steeds zeer doet, ondanks dat de tandarts daar al een flink gat in geboord had en een wortelkanaalbehandeling in gedaan heeft. Weet niet goed wat daar mis mee is. Hopelijk wordt het iets beter als dat apparaat erin zit maar ik ben er bang voor van niet...

Zit al een aantal maanden werkloos thuis en solliciteren met operaties gepland en dat rare ding in mn mond schiet ook niet echt lekker op. Maar goed, hopelijk is t allemaal snel achter de rug en zit de bovenbeugel er snel in na de operatie aan mn bovenkaak zodat ik weer rustig kan solliciteren (en eten...)

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:17

@ Poeltje: Volgende week maandag al, wat spannend zeg! Alvast heel veel succes en laat ons weten hoe het is gegaan!

@ Prairy: Ja ik ben ook heel blij dat de verzekering het gaat vergoeden! De beugel wordt niet volledig vergoed, maar tot een bedrag van €1000,-. Hier ben ik al blij mee, want het is beter dan niets, en ik had er eigenlijk al een beetje rekening mee gehouden.

Wat vervelend dat je zo'n last hebt van de elastiekjes, ik hoop dat het bij mij een beetje meevalt. Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Wanneer wordt je geopereerd aan je bovenkaak? (misschien heb je het al eerder geschreven hoor maar ik kan het me zo even niet herinneren) Hopelijk vind je dan ook weer snel een baan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:40

1000 euro vergoeding is inderdaad beter dan niets :) Ik had de rekening van mn onderbeugel al heel snel binnen :P Ruim 500 euro... Ik hoop dat mijn verzekering wel (bijna) alles vergoed. Ze hebben een machtiging afgegeven maar het is nog ff afwachten wat ze gaan uitbetalen. Ik hoop dat ze betalen voordat ik de ortho moet betalen :+

In mn onderkaak ging het beter met die elastiekjes, ook omdat ze daar een kies uitgehaald hebben en daar dus meer ruimte was. Ach ja, ik zal maar denken dat het voor een goed doel is.

Mijn bovenkaakverbreding staat gepland voor 23 april.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:44

@ Prairy: Ja dat is altijd weer afwachten he, haha! Maar als ze een machtiging hebben afgegeven mag je toch verwachten dat ze gaan betalen.. Ruim 500 euro uit eigen zak even in één keer betalen is ook niet niks anders. Plaatsten ze bij jou de onder- en bovenbeugel niet tegelijkertijd? Of hoef je alleen onder een beugel? Of heeft dat weer te maken met de bovenkaakverbreding.. Bij mij gaan ze 25 april zowel boven als onder de beugel plaatsen. Over 2 weken al! Dan heb jij de operatie ook alweer gehad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:48

Dat heeft inderdaad te maken met de bovenkaakverbreding. Die moet eerst uit elkaar voordat er ruimte is om dingen te gaan verplaatsen. Morgen moet ik weer naar de ortho, om dat apparaat boven erin te laten plaatsen, dan zal ik gelijk eens vragen hoe lang ze denken dat het duurt voordat mijn bovenbeugel er in komt na de operatie.

Aan de onderkant hebben ze ruimte gemaakt door 1 kies eruit te halen, samen met mijn verstandskiezen.

Dan heb ik inderdaad de operatie al gehad ja, op 25 april. Ben heel benieuwd wat je van die beugel gaat vinden!

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:19

Hallo allemaal, afgelopen dinsdag is bij mij een osteotomie gedaan van de onderkaak. Ik zie er uit als een enorme paashaas, mijn hele gezicht staat onder spanning. Het is wel vol te houden, zeker vergeleken na een dubbele heupfractuur van 5 maanden geleden, nadat ik van m'n paard ben gevallen. Pijnvrij is het echter niet.
Bij mij wordt alles vergoed, omdat ik een traumatische palatumbeet heb (had) van 11 mm (mijn ondertanden prikten in mijn bovengehemelte). Na veel te lang met een beugel te hebben gelopen ben ik eindelijk geopereerd. Mijn beet is heel anders, maar het totaalplaatje is werkelijk niet te beoordelen door de enorme zwelling!

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:29

Poeltje schreef:
Even wat vragen.. Wie van jullie heeft zijn verstandskiezen laten verwijderen tijdens de operatie?
En hoelang heeft het geduurd voordat je weer kon werken of naar school?
Ik heb namelijk over een maand mijn examens, dus hoop dat ik dan gewoon naar school kan.

Ohja, na hoeveel maanden na de operatie mochten bij de meesten de beugel eruit?

Sorry voor zoveel vragen, maar wil me toch een beetje voorbereiden.

Hoi Poeltje,

Bij mijn zijn geen verstandkiezen verwijderd. Wel heb ik tijdens de operatie twee botankers gekregen, om mijn kiezen straks naar voren te laten trekken, zodat het allemaal beter aansluit. Mij is gezegd dat je na twee weken weer kunt werken. Nu heb ik drie weken de tijd om te herstellen voor ik weer aan het werk ga, ik heb dus nog een buffer van een week. Ik heb begrepen dat na de OK ongeveer zes maanden beugelen gemiddeld is.