Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:39

Een rollator kan je waarschijnlijk voor een tientje in de buurt kopen via Marktplaats. Alleen hoe krijg je hem dan thuis :(:)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:16

Love_myhorse schreef:
Wat fijn dat de oorzaak gevonden is. Op naar herstel.

Via medipoint kan je alle medische spullen lenen wordt vergoed via de zorgverzekering.
Hoog laag bed, po stoel, rollager, rolstoel etc.

Misschien verstandig om de fysiotherapeut z.m aan huis te laten komen? En indien inderdaad thuiszorg.

Rollator wordt niet vergoed ;)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:36

pmarena schreef:
Een rollator kan je waarschijnlijk voor een tientje in de buurt kopen via Marktplaats. Alleen hoe krijg je hem dan thuis :(:)

Ze heeft toch ouders en een zusje waar ze bij in huis woont?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:07

SansaS schreef:
pmarena schreef:

Ze heeft toch ouders en een zusje waar ze bij in huis woont?

Het transport van een rollator is een verwaarloosbaar probleem in verhouding tot het valrisico van TS.
In geval van nood is er altijd wel een bokker in de buurt om een rollator te transporteren.
TS is stilletjes en dan speelt de gedachte toch door mijn hoofd dat TS mogelijkerwijs weer gevallen is.
Ik hoop dat er vandaag een ziekenhuis bed beneden, fysio, rollator en thuiszorg voor TS geregeld is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:10

Nu ts weer kan eten zal ze dan niet best snel weer op kracht komen?
Wat zegt de diëtist daarvan daphne?

Ik zou het dan bij een telefoonkoord houden die je om je hals doet. Dan is de gsm altijd in handbereik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:51

De eerste periode van hervoeden zal zich vooral richten op tekorten aanvullen, het lichaam weer in staat stellen tot anabool worden (dus in staat tot opbouwen van eiwitten). Hoe snel dat gaat hangt af van hoe snel het eten verbeterd.
Daarna komt er een fase om spiermassa op te bouwen. Daar kun je rustig meerdere weken voor uittellen. Ik denk dat je echt een week of 4-5 mag tellen vanaf ok, voor TS zo ver is dat ze weer enigzins kan functioneren. En dan ga ik er vanuit dat TS weer redelijk naar behoefte kan eten nu.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:52

Petpa schreef:
Het transport van een rollator is een verwaarloosbaar probleem in verhouding tot het valrisico van TS.
In geval van nood is er altijd wel een bokker in de buurt om een rollator te transporteren.
TS is stilletjes en dan speelt de gedachte toch door mijn hoofd dat TS mogelijkerwijs weer gevallen is.
Ik hoop dat er vandaag een ziekenhuis bed beneden, fysio, rollator en thuiszorg voor TS geregeld is.

Ik vindt je best wel dwingend overkomen... Nu "moet" Ts of haar familie volgens bokt wèèr van alles regelen.

@TS doe waar jij je prettig bij voel, ik hoop dat je heel snel weer fit bent.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:04

Een rollator is opklapbaar dus die kan gewoon in de auto.
Ik woon helaas niet om de hoek, anders had je de mijne kunnen lenen. Maar daar heb je dus niets aan.

Ik hoop dat het goed gaat naar de omstandigheden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:04

Carika, TS lijkt zich niet prettig te voelen met de verschillende valpartijen, dan zijn die suggesties toch heel normaal en net in haar belang? Ik zie nergens het woord "moet" in dat bericht, maar misschien lees ik slecht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:38

Tip is gegeven. Laten we dan niet door blijven gaan op dit onderwerp. Daar heeft TS namelijk helemaal niks aan. Aan haar de keuze wat zij wil en wat zij wil delen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 02:36

Het gaat goed hoor, niks aan de hand! Slecht geslapen door pijntjes, dus hele dag moe :z

Of ik het verantwoord vind om de trap te gebruiken.. Nouja, het eerlijke antwoord is natuurlijk gewoon, niet echt. Maar het is ook een beetje, ik woon natuurlijk samen met mijn ouders en zus + 2 honden en 3 katten. Hartstikke prima hoor, het is vrijwillig :+ Maargoed, ben wel 29.. En ik heb het geluk dat ik een eigen plekje heb, waar mijn bed staat, maar ook gewoon een zithoek en koelkast, oven etc. Hoef in principe alleen naar beneden voor de wc en douche.
Dat is het natuurlijk niet waard om m'n nek voor te breken bij een val van de trap en heb ook wel overwogen om beneden te blijven, maar om 's avonds op m'n bed te kunnen ploffen en even helemaal tot rust te kunnen komen.. Dat is zo fijn.

Ik heb een hoog-laag bed, nog van toen ik thuiszorg kreeg en m'n neurostimulator kreeg. Die heb ik uiteindelijk overgenomen. Daardoor kan ik nu zelf ook makkelijk in en uit m'n bed komen. Maargoed, die staat dus wel boven... En dat ding is loodzwaar om beneden te krijgen, moet dan helemaal uit elkaar.

Ik ga eens kijken naar wat me evt kan helpen.. Heb even op marktplaats gekeken en zie dat er in de buurt wel een goedkope rollator staat. Mijn moeder of zus kan zeker dingen ophalen voor me. Vind het wel lastig, een rollator.. :\

Jeetje Rennie89, dat klinkt kwa operatie wel heftiger dan wat bij mij gedaan is. Aan mijn maag is niks veranderd. Had de eerste dagen wel pijn met ademen bij mijn maag en ook een soort kramp vanaf m'n maag die naar m'n linkerschouder trok. Maar gelukkig heb ik nu eigenlijk geen pijn meer.

Superlief Percy!
En verdere bokkers ook, waardeer het meedenken zeker en vind het fijn om hier gewoon m'n hart te kunnen luchten.

Eten gaat opzich wel goed, maar het is nog niet veel.. Heb nog niet warm gegeten, wel ipv een cracker, gewoon brood geroosterd.. Dat was wel een beetje heftig. Maar niet overgegeven.
Vandaag twee knäckebröd crackers met op beide een halve plak kaas en een plak vega ham, paar blokjes Feta, paar stukjes komkommer met Hummus, half flesje nutridrink, glas melk en een glas innocent Antioxidant. Ja, die laatste, laat ik het er op houden dat er banaan in zit en dat goed is voor de kalium :') Vind dat spul zó lekker.

Operatie is nu 8 dagen geleden.. Genoeg is het nog niet, maar moet ook zo erg wennen aan het gevoel van eten. Sommige dingen voelden echt vies, maar dat word beter. Komt goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:19

Nou dat zijn al rijkelijke maaltijden vergeleken met dat getut van eerst +:)+

Tja een rollator....ze hebben ook blitse modelletjes. Op de trap heb je er niks aan maar als je denkt dat het wat kan helpen voor een poosje... het is een stapje dat je denkt van "oef" maar aan de andere kant zal het ook wel weer fijn voelen als je hem dan een poosje later weer zelf op Marktplaats kan zetten en uit kan zwaaien :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:42

Je zou ook nog een po stoel kunnen overwegen ivm toilet beneden. Dan kun je als je moet plassen zelf op de po gaan en je ouders kunnen die af en toe voor je leggen. En dan alleen voor de grote boodschap en douchen met hulp naar beneden bijvoorbeeld. Dan moet je niet steeds de trap nemen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:20

Ik snap heel goed dat je een rollator lastig vind. Ik wilde er toen ook liever niet aan. Maar het gaf mij in de woonkamer wel mijn vrijheid terug om iets te pakken als ik wat nodig had. Ik moest anders voor elk klein iets iemand roepen. En bewegen helpt ook om weer op krachten te komen.

Uiteindelijk liep ik er zelfs mee buiten. Want het was zo fijn om weer buitenlucht te ervaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:37

Klinkt goed, stapje voor stapje. En een rollator is fijn voor als je voorzichtig naar buiten kunt met hulp onder begeleiding. Maar voor nu goed bezig.
Goed oefenen in je kamer met "fietsen" terwijl je op je rug ligt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:56

Ik zou toch persoonlijk de diëtist erbij laten komen. Oké het is meer dan appel en cola, maar het je krijgt nog steeds erg weinig binnen om te kunnen aansterken. Zo is het logisch dat je weinig energie hebt en je spieren kunnen dan ook niet opbouwen. Drink je ook water? Veel water drinken is echt belangrijk.
En ik zeg het niet om te zeggen wat TS moet doen, maar misschien ben je wel te snel op vast voedsel (onmiddellijk denk ik) over gegaan waardoor het nog zo moeilijk gaat.

Kan je wel slapen? Je post regelmatig op de vroege uurtjes. Ook dat patroon is heel belangrijk om aan te sterken.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:05

@Tieneke dit doet TS juist in overleg met/in opdracht van de diëtist in het ziekenhuis...

Daphne__ schreef:
Ik word idd al geholpen door een diëtist in het ziekenhuis :j Van hem kwam ook het advies om te beginnen met een cracker of beschuit, beleg met zoveel mogelijk eiwit en als het even kan dubbel beleg. Vandaar m'n asociaal belegde cracker :Y)
Tussendoor stukje kaas, glas melk, gekookt ei oid. Warm eten mag natuurlijk, maar ook geen ramp om dat nog even te laten. Kleine hoeveelheden, maar wel vaak. En heb nog wat flesjes drinkvoeding en als die bijna op zijn regelt hij nieuwe.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:08

En die zei dus vaak. Niet één keer. Dit is gewoon zorgelijk en ik weet dat er anderen op hun achterste poten staan als je iets als zorgelijk benoemt, maar dit is gewoon zorgelijk. TS valt, heeft geen spieren meer. Één maaltijd op een dag met een paar tussendoortjes is gewoon te weinig. De diëtist kan advies geven, maar als dat niet lukt, is ze er om opnieuw de situatie te evalueren en te adviseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:16

Kan me ook voorstellen dat de maag ook niet meer aankan nu.
Dat dit ook opgebouwd moet worden. En dan klinkt dit al een heel stuk op de goede weg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:17

Daarom dat er normaal wordt teruggegrepen naar vloeibare en half vloeibare voeding de eerste weken. Dat de maag dit niet aankan is niet onlogisch als het protocol niet gevolgd wordt. Dat maakt het nog niet oké zo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:21

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:24

Een rolator is niks om je voor te schamen.
Het helpt juist om je lichaam weer in beweging te krijgen.
Spieren die je kunt bewegen onder halve last is al meer dan helemaal niet.

Misschien kun je terwijl je ligt heel bewust je spieren lichaamsdeel voor lichaamsdeel aanspannen.
Dus eerst linker onderbeen, linker bovenbeen en dan je hele been en dan weer rusten.
Alleen al door het aanspannen van je spieren komen ze langzaam weer in actie

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:26

Gewoon doen, pak die rollator aan.

Ik ben door ziekte verlamd geraakt op mijn 22e. Gelukkig duurde dit maar paar half jaar.
Na ontslag uit het ziekenhuis kon ik niets.
Wel rolstoel geleend van de thuiszorg.
Daarna rollator en driepoot gebruikt.

Laat ze maar loeren en mispelen, als ik dan kwaad werd dan zei ik wil je ruilen, ikke wel. Heel graag zelfs.
Dieptepunt voor mij was dat ik gewassen moest worden door de verpleging of mijn moeder.
Kon nog met zelf mijn kont afvegen, maar ik moest wel naar toilet geholpen worden.
De rolstoel maakte mijn wereld wat groter.
Ik kon op een gegeven moment zelf rollen met dat ding. Ik kon naar buiten het erf op en de stal in.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:41

Toen ik 2 maanden geleden alleen vloeibaar voedsel mocht maakte ik steeds een smoothie, erg lekker. Kwark met 1 lepel aardbeienjam, een perzik, appel en banaan. Perziken zijn er nu natuurlijk niet meer, maar je kan natuurlijk ook ander fruit nemen of fruit uit blik.
Je kan het gewoon met de staafmixer maken in een hoge beker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:25

Tieneke schreef:
Dit is van het Meander ziekenhuis zelf, met duidelijk het voedingsadvies na de operatie die TS heeft gehad:

https://www.meandermc.nl/wcm/connect/ww ... ac-oZ1NTxq

Nee, dit is niet de operatie die TS gehad heeft. En al helemaal het stukje dieetadviezen niet. Dit betreft de brochure van een reflux-operatie met maken van een nieuwe klep. Dat is echt wat anders dan er bij TS gedaan is, ondanks dat het beiden een middenrif-operatie betreft. Dat vloeibaar bij die operatie is ook niet omdat de máág het anders niet aankan, maar is vanwege het nieuwe klepje, die het anders niet aankan. Maar die heeft TS niet gekregen.
Het is dus NIET dezelfde operatie, dus het is ook NIET zinvol adviezen voor achteraf te gaan vergelijken. Dus zullen we nu voor de laatste keer ophouden met dot soort flauwekul? Alsjeblieft?

Het eten is nog niet veel, maar er zit zoals ik het lees wel vooruitgang in. Situatie is niet in 1 dag ontstaan, dus er is nu ook gewoon tijd nodig voor herstel. Dus ik denk ook dat het verstandig is dat er even gekeken wordt nar (tijdelijke) hulpmiddelen, voor ook op het gebied van mensen kunnen waarschuwen. En dan gewoon rustig, stapje voor stapje vooruit!