Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:49

Oh wat balen van je paard, Piekosj!

Fijn dat het stukje bij beetje beter gaat, Muurp!

iirrssjjee

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:53

Voor de marathon hadden we het idee om een 36km te trainen als langste afstand. Deze was 3 weken voor de marathon maar we liepen totaal niet lekker, waardoor we bij 28km gestopt waren. Maar we hadden al 2x een 30km gelopen en regelmatig een 25km.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:09

Piekosjj schreef:
Ja ik ben er echt een beetje kapot van.. Natuurlijk gaat de gezondheid van het paard altijd voor, maar ze heeft zo'n enorme potentie als endurance paard en ik heb zelf ook heeeel veel ambitie voor de echte lange afstanden. Helaas heeft het wedstrijd rijden mij tot nu toe niet mee gezeten. Ze kan waarschijnlijk wel ooit weer gereden worden, maar ik denk niet dat ik het aandurf om endurance te starten met de hoge kosten er van en de strenge vet checks. En geld voor een tweede paard heb ik ook niet :') En dat dan opeens al je dromen uit elkaar spatten, ja daar ben ik wel even down van op 't moment.

Ja het is hier ook warm, ik vind 't heerlijk! Het is hier nooit zo vies en drukkend als in NL, de lucht is veel droger en het is al duidelijk dat het 's ochtends en 's avonds veel afkoelt nu de zon eerder onder gaat ( -O- ) Toen ik klaar was, was het zo'n 22 graden en ik heb lekker lopen zweten maar het was zeker niet te heet om te rennen. :j

Snap helemaal dat je er kapot van bent. Natuurlijk hou je er niet minder van je paard om. Maar het is nou eenmaal een dure hobby, waarbij de meesten van ons niet het geld hebben om er even een ander paard bij te kopen als de eerste niet meer op wedstrijd kan.

Hier is het wel wat plakkerig warm ja. Maar alles beter dan die bijna non-stop regen die we t/m juli hadden. :o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:37

Welkom Piekosj. Ik herken het helaas al te zeer. Hier ook vrij veel ambitie in andere disciplines en heel veel pech gehad de afgelopen jaren. Voor mij ook de motivatie om een andere sport te gaan proberen waarbij je niet afhankelijk bent van levende wezens die klauwen met geld kosten. Als het goed gaat is het geweldig maar zo vaak levert het meer verdriet dan blijdschap op. Een gebroken hart en een lege bankrekening. Wat dat betreft is het fijn dat hardlopen zo makkelijk en goedkoop is in vergelijking met paardrijden.

Hier weer een fijn rondje gelopen. Baal alleen dat de gps op mijn telefoon het liet afweten, ging veel lekkerder dan maandag maar toen ik thuis kwam had hij nog geen 5 km geregistreerd terwijl het rondje meer is dan dat. Gelukkig krijg ik komende week voor mijn verjaardag een garmin horloge van mijn vriend :D . Het gaat bij mij over afstanden van niets, maar als data analist vind ik het leuk om de vooruitgang te kunnen tracken :Y) .

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:54

Wat heftig Piekosj! Sterkte!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:24

Eef_bam, wat een leuk kadootje in het vooruitzicht!

Piekosj, jee wat baalen zeg, ik snap wel dat je daar echt kapot van bent, je hebt er al zo lang naar toe geleefd, en dan dit.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met Guli, en Karan, en ben nu dus ook maar gaan hardlopen en postduiven gaan houden, veel goedkoper :D
Ik weet ook niet of ik nog verder wil met Daria, precies om wat jij nu omschrijft.
Ja wel even vervelend dat je met hardlopen niet meteen op je oude nivo zit, maar dat komt wel weer goed!
Geniet van je loopjes, en goed dat ze even je hoofd leegmaken :knuffel:

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:25

Er is een reden dat ik mijn endurance ambities aan de kant heb gezet.
Met de eerste 2 paarden lukte dat rijtechnisch niet. Met de derde kon ik eindelijk op wedstrijd, we gingen zo fijn. En toen brak ie zn been.
Drie maanden erna mn jaarling 2 weken na kopen kunnen laten inslapen.
Nee, mn huidige paard heb ik geen wedstrijd plannen meer mee. Gewoon hopen dat lekker rijden straks lukt...

En ondertussen idd hardlopen. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 16:04

Een van de redenen dat ik mijn paard toen verkocht heb. Om van alle zorgen af te zijn en omdat ik er (onder andere) niet ontspannen buiten mee kon rijden.
Echt klote Piekosjj, ik had het op insta gelezen. Je was zo goed op weg met haar. Hopelijk kun je het snel een plek geven.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:52

Piekosj wat verdrietig voor jou en je paard. Fijn dat het hardlopen dan een afleiding kan zijn! :)

Ik loop altijd na werk en in het weekend gaan we vroeg. Vandaag een interval van 7,8km gedaan waarbij je 1,5km inloopt 4x800m op 4:55 met 400m rust en 1,5km uitloopt. Vond het voor het eerst deze twee weken een redelijk aangename temperatuur om te lopen :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:54

Wat een lieve berichtjes allemaal :knuffel: 't is inderdaad een smak geld en vooral heel veel zorgen. Ik doe 't met alle liefde maar 't is inderdaad ook heel lastig. Ik vind het vooral nu lastig waar de grens qua behandelen te leggen. Toen mijn vriend de rekening zei die dat ik 'r maar weg moest doen :') Maar laten we weer verder ontopic gaan!

Ieris heb je Karan ook niet meer?

Eef_Bam ja het hardlopen is zeker goedkoper ja haha. Elke keer even huilen bij het kopen van nieuwe schoenen, maar dan kun je ook weer even vooruit. Ik loop nu al bijna 10 jaar in dezelfde topjes, shorts en tights koop ik zo nu en dan nieuw maar de rest slijt niet zo snel :') Leuk, een nieuw horloge voor je verjaardag! Ik kocht ook een flagship horloge toen ik nog helemaal niet zo lang liep, maar ik ben ook echt een cijfertjes nerd :+ 10 jaar later heb ik nog steeds hetzelfde horloge, praat over een goedkope / duurzame sport ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:18

Hier nog een analyticus. Ik check ook na elke run alles wat er maar te checken valt. vandaag was de prestatieconditie dus -5, en iets meer dan 10km gedaan. De 10km in 82.50 minuten.
Het was een intervaltraining met eerst wat cadansoefeningen, en dan 6 keer 800m op max 7.13 per km. Ik zat meest rond de 7.05 en heb ze alle 6 binnen de tijd volgehouden. Toen heb ik een cooling down van 2km gedaan om de 10km vol te maken. Laatste stukje na de 10km naar huis gewandeld.
Ik heb die laatste 2km door het bos gedaan, wat single tracks en flink natte voeten gekregen. Tja, ik ga immers nog een keer trailen. Heuvels vind ik niets, dus de kleine heuvel in het bos maar overgeslagen, haha. De schoenen zagen er niet uit na dat kleine stukje offroad. Dus die zijn al weer schoongemaakt. :D Ik voelde aan het einde wel iets mijn rug. Daar baal ik wel van, dat heb ik namelijk wel eens vaker.
Ik had bij 2 intervallen dat mijn ademhaling niet geheel onder controle was, dat ik iets te oppervlakkig inademde. Dus daar moest ik wel om denken.

Paarden zijn duur. En zorgenkindjes, helaas. Er is hier binnenkort in de buurt ook een ride and run, een paard met ruiter en een hardloper vormen samen een team en moeten dan 5 of 10km zo snel mogelijk afleggen. Ik heb alleen al een andere run, anders had ik nog een hardloper gezocht. (of iemand die mijn paard wil rijden en dan ging ik zelf lopen). Onderweg ruilen mag niet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:15

Ah Piekosj, wat ontzettend klote! Ik volg weinig paarden op bokt, maar jullie vond ik zo leuk en sympathiek samen. Ik begrijp volledig dat endurance van de baan is, maar gelukkig kan artrose wel goed te managen zijn. Alleen stressloos wordt het nooit helaas. Het paard dat ik al 9 jaar verzorg heeft veel endurance gelopen en nu al jaren (waarschijnlijk ook al langer) artrose in de kogelgewrichten. Hij kan nog steeds lange ritten, rust roest, de compensatie in de rest van zijn lijf is ingewikkelder, dus hem oppakken in de bak zorgt vaak voor een typische lichte kreupelheid. Qua behandeling doen we niets, behalve af en toe duivelsklauw geven als het wat minder gaat, losmaken en de artrose om de zoveel tijd checken als we weer even wanhopig zijn wat wel en niet kan. Maar uiteindelijk leer je wat kan en heb je altijd betere en slechtere periodes. Maar goed, dat geeft misschien alleen wat rust voor het managen en het is natuurlijk ronduit ruk dat je dromen en ambities nu uit elkaar zijn gespat. En natuurlijk zegt dat niets over de liefde die je voor Clara hebt, dat kan gewoon naast elkaar bestaan. :(:)

Welkom terug hier in ieder geval! Ik vind het interessant om te lezen hoeveel mensen in soortgelijke situaties zijn beland en zelf maar afstanden zijn gaan afleggen. Ik vind het met rennen ook heerlijk dat de enige waar ik me druk om hoef te maken, ik zelf ben. Ik geniet nog steeds van de paarden en heb zoveel fantastische lange afstanden en trektochten gereden, maar de zorgen en verantwoordelijkheid kan zoveel stress geven. Ik heb het altijd getroffen met de paarden die ik bijrij en fantastische eigenaren, en zie het echt als een luxepositie dat ik geen eigen paard heb. :=

Eef_bam, wat een leuk cadeautje!

Ik ga even meer in meeleesmodus, want ben sinds gisteren in Noorwegen beland met mijn fiets. *\o/* Ik ben rond 16:00 nog gaan fietsen, 55 km. Mijn benen voelen echt prima na mijn langste afstand rennen afgelopen zaterdag. Ik ben op stevige salomon trailschoenen, perfect voor alle omstandigheden en om eventueel een stuk te rennen. Alleen als ik daar ruimte en rust voor voel, want fietsen en elke avond je tentje weer opzetten kost ook genoeg energie.
Maar oh wat is het hier toch ontzettend ruig en prachtig! <3 Ik heb trouwens een volgtopic in mijn onderschrift, mocht je rondtrappende benen volgen ook leuk vinden. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:37

Wat gaaf Suliko! Lekker genieten!

Ik heb sinds vandaag ook vakantie, vertrek maandag, dus dan kan ik jullie ook eindelijk een vakantie foto spammen haha.
Wel zin in, afgelopen jaren nooit langer dan een midweek weggeweest, en eigenlijk meestal Nederland. Vorig jaar met mn vriend wel 5 dagen Ibiza, was m’n eerste vakantie in jaren zonder kids. Maar voordat dat nog een keer kan zijn we paar jaar verder vrees ik. :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:44

Wat gaaf Suliko! Tof ook dat je dit gewoon alleen doet.

Ik heb ook vakantie sinds vandaag. Gisteravond de vakantie goed begonnen en 28 seconden van m'n 5 km PR gehaald! 7:29 gemiddeld gelopen en ik kon het laatste stukje zelfs nog sprinten. Het was wel heel benauwd inderdaad.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:59

Goedzo Tiggs *\o/*

Oh wat stoer Suliko! Ik ga je volgen :j

Wat een ellende met de paarden :knuffel: Ik ben ook aan het tobben met mijn geweldige witte, we hopen nog steeds op een hoefzweer, maar ik begin het wat somber in te zien. Morgen maar door de hele molen -O- Het is gewoon domme pech, maar de lol gaat er wel wat vanaf zo.

Ik houd nog steeds vast aan vandaag en morgen rust voor zaterdag, ik ga vanavond lekker wandelen en ik heb morgen nog een extra dag vrij genomen, zin in {:} Maar ik moet nu wel hard aan de bak, zorgen om je paard en werken gaat niet echt samen. Gelukkig is het nog rustig :=

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:04

Veel plezier voor de vakantiegangers!

Hè nee toch, Ninus. Ik ga voor je duimen dat het meevalt met je maatje.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:25

Hopelijk valt het mee met alleen een zweer Ninus.
Mooi record Tiggs!
Wat een gave vakantie Suliko, heel veel plezier!

Mijn horloge was vanmorgen al binnen dus meteen een rondje gaan lopen om hem in te wijden :D . Normaal loop ik om de dag maar dit kwam qua planning ook beter uit. Ging goed maar voelde voor het eerst wat spierpijn van de dag ervoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:37

En bevalt het horloge Eef_bam?

Hier vandaag weer naar de fysio geweest voor epte. Wat die man gedaan heeft weet ik niet, maar het deed me toch een pijn, niet normaal. En daarna voelde het een paar uur goed, maar nu loop ik zo enorm kreupel, ik kan niet op de tenen staan, en zelfs in rust zeurt de pees. Ik ben bang dat ik zelfs een pijnstiller moet pakken om in slaap te komen. Het mag 'wat' napijn hebben, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het zeurt gewoon echt enorm, en steekt ook zodat je niet weet hoe je moet zitten.
Ik heb al langere tijd geen diclofenac meer geslikt, maar helaas, ik ben nu gezwicht. Anders komt er van slapen niets terecht.
Hoop echt dat die EPTE helpt, want dit is niet leuk met de napijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:44

Welk horloge heb je gekocht @Eef_bam?

@ninus wat ellendig zeg. Ga je met haar naar de kliniek?
Die van mij heeft een ocd operatie achter de rug en staat de revalideren. Ze is net 4 en is zo braaf ondanks de boxrust. De 28e hebben we controle. We hebben met de pony's al zo veel ellende en pech gehad dat ik hoop dat ze de 28e helemaal goed loopt en we haar weer mee naar huis kunnen nemen (ze staat op een revalidatiestal)

@Suliko wat een mooie plaatjes!

@Piekosjj dikke knuffel!!

Paarden houden is niet zonder zorgen :( En een lege portemonnaie :+

Wat een gekloot met Garmin Coach zeg. Ik volg de 5K van Amy, maar ik heb woensdag nog gelopen want het bleef hard regenen. Wilde ik dus die training gister doen. Nou dat kan dus niet. Ik kon met geen mogelijkheid die training op gister zetten. Ben dus zelf maar gaan lopen. Ging op zich redelijk. Had wat last van steek in mijn rechterzij en ik had echt 3 uur gewacht na het eten.
Maar goed, morgen weer een poging :D

Ik ga maandag een week met mijn dochter naar Normandie. Zoveel zin in. Ik neem mijn hardloopspullen lekker mee.

Andere vakantiegangers; veel plezier ook!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:10

Leuk vooruitzicht, Koekie, lekker op vakantie! Duimen dat je jonkie weer snel naar huis kan.

Hoe is het vandaag met de pijn, germie? Hopelijk is het wat afgezakt.

Ook ik ben benieuwd welk horloge gekocht hebt, Eef_Bam. :D Mooi dat je loopje lekker ging.

Super van je PR, Tiggs!

Gisteren zo’n 7 km gelopen. Tussen de middag een rondje gewandeld en toen was ik zo gaar als een klontje. Gelukkig ging het hardlopen om 17.00 uur een stuk beter! Het laatste stukje wind mee was warm maar wel lekker gelopen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:26

@koekie: ik heb ook dat programma van amy aangezet. Maar volg een schema van start2run. Garmin lijkt niet echt flexibel met het verplaatsen of aanpassen van de trainingen inderdaad.

Ik heb de Garmin Venu sq 2 uitgezocht. Iets ouder model maar precies wat ik nodig heb. Vond de vivomove mooier maar die had geen ingebouwde gps, en dat zocht ik juist wel omdat die van mijn telefoon vaak niet goed werkt. En vond deze net weer wat eleganter dan de forerunner modellen want ik wil hem gewoon 24/7 omhouden naar mijn werk ook.

Ik ben er blij mee, ook leuk die bodybatterij. En ik heb al een half jaar van mijn fitnessleeftijd afgespeeld :D .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:38

Koekie73, je kunt met de Garmincoach een training verschuiven, maar niet als de dag al geweest is volgens mij. Op de dag zelf kan de training nog wel naar voren geschoven worden en een training in de toekomst kan naar eerder geschoven worden. Maar je kunt weer geen 2 trainingen op 1 dag doen.
Ik heb wel eens de vrijdagtraining naar maandag gezet en die van maandag naar zaterdag en dan die van zondag naar woensdag en die van woensdag naar de maandag de week er op. Dat zijn best veel handelingen omdat je steeds een dag 'vrij moet spelen' om een training op te zetten, maar het kan dus zo wel. Een gemiste training herschedulen heb ik nooit gedaan (heb er nog niet 1 gemist de afgelopen 17 weken).

De pees is nog steeds niet goed, wel beter dan gisteravond. Pas rond 12 uur vannacht werd de pijn wat minder zodat ik kon gaan slapen. Maar ja, er zat inmiddels ook 50m diclofenac in. Vanmorgen nog niets gepakt. Ik wil i.p.v. van vanavond straks gaan hardlopen, dat moet mogelijk ook weer met een pijnstiller, want ik ben niet van plan een training over te slaan. En verschuiven lukt ook niet omdat ik morgen de hele dag in de auto zit en op de boot zit. Het is maar een half uurstraining, heuvels, dus dat is niet heel intensief (8 keer 15 seconden zo snel mogelijk omhoog, en verder wat wandelen en loopscholing), en daar kan ik ook nog wel wat mee smokkelen heb ik bedacht, tempo kan immers ook omlaag.

Mijn fitnessleeftijd is altijd jonger geweest, het lijkt of Garmin zodra je gaat sporten er een half jaar vanaf trekt, ik ken niemand met een hogere fitnessleeftijd, ik ben nu 1.5 jaar jonger. Het is niet best als ik me zou voelen naar de leeftijd die ik echt ben, want ik voel me nu soms al oud. ;) Maar op andere dagen voel ik me 16. :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:56

Morning!! Sorry het is hier zo druk geweest heb wel bijgelegen, maar jullie gaan hard :+
Niet alleen qua runs (sorry flauw)

Hier gaat het goed, vanmiddag naar Rotterdam om twee dagen te werken op een wijnfestival. Ik had bedacht om mijn hardloop spullen mee te nemen en om dan morgenochtend een run in Rotjeknor te doen
En hopen dat ik niet verdwaal ^)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:22

O wat leuk Sall, een wijnfestival!
Leuk altijd hardlopen in andere omgeving.

Germie, waarom zou je in vredesnaam gaan hardlopen als je al moet slapen met diclofenac vanwege de pijn?

Leuk, een nieuw horloge! Ik had eerst een tweedehands ouder model Venu, maar wilde wat meer opties dus die verkocht en heb nu een forerunner.

Ik heb net met m’n trainer gelopen, een PR poging op de 5. En gelukt! Gemiddeld tempo 5:20, totale tijd 26:42. Ging wel stuk, en alleen was dit me niet gelukt.
Ik na afloop zo rood als een tomaat, en hij ziet eruit alsof ie net een kleine wandeling heeft gemaakt. :o
Dit was ook een mentale training, om te voelen hoe het is als je door moet terwijl je wil stoppen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:28

Samantha_ schreef:
O wat leuk Sall, een wijnfestival!
Leuk altijd hardlopen in andere omgeving.

Germie, waarom zou je in vredesnaam gaan hardlopen als je al moet slapen met diclofenac vanwege de pijn?

Leuk, een nieuw horloge! Ik had eerst een tweedehands ouder model Venu, maar wilde wat meer opties dus die verkocht en heb nu een forerunner.

Ik heb net met m’n trainer gelopen, een PR poging op de 5. En gelukt! Gemiddeld tempo 5:20, totale tijd 26:42. Ging wel stuk, en alleen was dit me niet gelukt.
Ik na afloop zo rood als een tomaat, en hij ziet eruit alsof ie net een kleine wandeling heeft gemaakt. :o
Dit was ook een mentale training, om te voelen hoe het is als je door moet terwijl je wil stoppen.

Omdat, ja, je wilt het waarschijnlijk niet geloven, maar juist met bewegen of sporten neemt de pijn normaal gesproken af. Ik wandel eigenlijk nu wel weer normaal, de pees is geheel dun (gisteren in bed was het net of er een soort beweegbaar rubber in de pees zat, als je er in kneep bleef er een kuil staan en je kon het vocht ook heen en weer drukken). Er is nog wel wat gevoeligheid die er gistermorgen niet was, maar ik heb dus al meer dan 2 jaar altijd wat last van die pees en het is nu niet dat ik er niet doorheen zou kunnen lopen. Maar beweging maakt de pees dus wel beter, het is alleen lastig om te bepalen hoe veel, maar eigenlijk gaat dat de laatste tijd heel goed, het is al zeker 2 maanden dat ik na een training geen extra last heb. En ik gebruik ook al zeker 2 maanden geen pijnstillers meer voor of na het lopen.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-08-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt