Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:13

Redbutton, ik heb even gezocht.
Ik had ergens een korte samenvatting over het speentje (is van een slaapcoach)
Ze heeft een boek: Slaap baby slaap: De slaapgids van 0 tot 6 maanden - Nathalie Schittekatte.
Instagram: https://www.instagram.com/snugglesanddr ... c0MzIxNw==

Citaat:
Het wegnemen van een speentje bij een baby kan een uitdagende taak zijn, maar het kan gedaan worden met geduld, consistentie en zachtheid. Hier zijn enkele stappen die je kan volgen om het speentje af te bouwen bij je baby:

Timing: Kies een geschikt moment om het speentje weg te nemen, bij voorkeur wanneer je baby niet gestrest, ziek of vermoeid is. Daarnaast is het belangrijk dat je baby oud genoeg is. Ik adviseer om het speentje niet voor de leeftijd van 3,5 maanden weg te nemen. Voor die leeftijd is de zuigbehoefte bij baby’s vaak nog te hoog en kan het proces moeizamer verlopen.

Stapsgewijze afbouw: Je kunt beginnen met het beperken van het gebruik van het speentje tot bepaalde momenten, zoals alleen tijdens het slapen. Vervolgens kun je het speentje geleidelijk verminderen door het bijvoorbeeld alleen te geven voor het dutje of de nacht, en het niet langer aan te bieden tijdens wakkere momenten.

Afleiding: Bied alternatieve manieren van troost en afleiding aan je baby, zoals knuffelen, wiegen, een favoriet speeltje of zachte muziek. Probeer de zuigbehoefte van je baby op andere manieren te bevredigen zonder het gebruik van het speentje.

Consistentie: Wees consequent in het verminderen van het speengebruik en het niet aanbieden van het speentje tijdens wakkere momenten. Het kan nuttig zijn om alle verzorgers van je baby, zoals andere familieleden of de crèche, op dezelfde lijn te krijgen en samen te werken aan het afbouwen van het speentje.

Neem het speentje weg voor het slapen: Eens het speentje is afgebouwd overdag, kan je het nu ook wegnemen voor de dutjes en ’s nachts. Wanneer je baby wakker wordt voor zijn speentje, kan je een slaaptrainingsmethode toepassen om je baby in slaap te leren vallen zonder speentje. Je leert je baby nu zelfstandig in slaap vallen. Een mooie mijlpaal! Indien je baby nog ingebakerd slaapt, is het wel belangrijk om tegelijkertijd je baby alvast voor 1 armpje uit te bakeren zodat hij indien nodig troost kan vinden bij zijn handje.

Wees geduldig en begripvol tijdens het proces van het speentje afbouwen. Het kan zijn dat je baby protesteert, huilt of zich ongemakkelijk voelt tijdens het afbouwen van het speentje. Bied troost en begrip, en blijf consistent in je aanpak. Je mag het speentje ook in 1 keer wegnemen in plaats van af te bouwen. Zo raad ik het ook aan in mijn speentjescursus en mijn slaapcursussen. Hierbij zal je baby zich enkele dagen onwennig voelen en ook jij zal in sneltempo moeten leren hoe je je baby het makkelijkste kan troosten zonder speentje. Maar op die manier ben je er ook wel het snelste weer door. Na enkele dagen zal je baby zijn speentje helemaal vergeten zijn!

redbutton

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:26

Dankjewel! Zoiets had ik zelf al gelezen. Ze is nu 12 weken dus het is wat vroeg maar naast het inslapen heeft ze nooit de speen in. Van mij mag ze hem best hebben maar wil het nu liever niet rondom het inslapen. Vannacht ben ik 8x hem terug in gaan doen. Heeft natuurlijk ook te maken met haar slaapritme dat aan het veranderen is maar als ze door bv op handje te sabbelen in slaap valt scheelt dat een aantal keer uit bed stappen. Want ze valt nadat ze de speen heeft gelijk terug in slaap

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:28

Maar ik klaag verder niet hoor, ze slaapt verder heel goed. Ook overdag. En als ik 1 of 2 keer er heen moet snachts ook prima. Maar het wordt nu steeds vroeger dus ga beetje sleutelen aan ons avondritueel

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:21

Inmiddels slapen we stukken beter! Deze oen zette telkens een nachtlampje aan, maar kon evengoed een bouwlamp zijn zoveel licht daar vanaf kwam. Die arme knul heeft dus telkens gedacht dat het al ochtend was denk ik, oops!
Nu slaapt hij ergens tussen 20:30-22:30 en dan tukt hij door tot 4/5 en daarna nog tot de wekker van vriendlief gaat. Wij zorgen dat we er ook vroeg in liggen zodat we toch wel aan ons 8h slaap komen. Dus nu heerlijk, hopelijk kunnen we dit een beetje vasthouden.

Ik was best bang voor die lichamelijke veranderingen, maar zat na 2 weken al op mijn oude gewicht. Nu ging dat echt wel te hard, ben inmiddels weer een kg aangekomen omdat ik veel volle producten moest gaan nemen om niet te snel af te vallen en aan te sterken. Dat voelt qua energieniveau nu gewoon stukken beter, samen met meer slapen uiteraard.

Moeilijk dilemma met de speen!
Bij ons gaat ie soms even in als ik het idee heb dat hij gewoon even wil sabbelen of als de voeding erg omhoog komt, heb het idee dat het dan toch makkelijker zakt of dat hij de krampjes wat kan "weg sabbelen"

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:31

Haha horsiegek, slaapritmes veranderen per week, begreep dat pas tussen 2-3 maanden dag en nacht kunnen onderscheiden. Ik hoop dat dit zo blijft gaan!
Ik heb zo vaak gedacht, dit is het! En dan hadden we weer een sprongetje :') en wij hebben ook een goede slaper, maar 2 stappen vooruit en dan weer 1 terug. Ik ga vanavond denk ik ook om 20u naar bed, moet echt even wat slaap inhalen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:20

Hier gebruikt die ook het speentje om in slaap te vallen en als die eenmaal slaapt spuugd die hem uit. Hij kan gelukkig ook prima zonder hem in slaapvallen, maar hij wil hem altijd wel heel graag hebben als die moe is.

Hier mogen trouwens ook nog wel wat kilo's af. Heb wel het idee dat ik wat sneller afval nu ik weer aan het werk ben. Ik heb vooral nog een buikje, weet ook niet of dat helemaal weg gaat trekken.

Wij gaan van de week ook beginnen met de eerste hapjes. Dus ben benieuwd hoe dat gaat haha!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:17

Inmiddels weer een week of 3 aan het werk en dat voelt wel druk. Dus heel specifiek bijlezen lukt niet.

Wat betreft doorslapen of niet. Volgens mij is ieder kind daar gewoon anders in. Een kindje van een vriendin die fulltime borstvoeding gaf sliep heel snel door, ander kindje van een vriendin die fulltime flesvoeding gaf sliep moeilijk. Weet wel dat we bij de oudste op een bepaald punt een papfles gaven en dat ze daar heerlijk lang op doorsliep. Nu toevallig deze week twee keer al een wat beter nacht met langer doorslapen. Hoop dat dit doorzet.

Speentje krijgt Freek nu ook bij inslapen. Soms valt hij ook al lekker in slaap zonder. Ik maak me er niet zoveel zorgen over, overdag verder geen speen. En met 4 maanden nog tijd zat om te wennen zonder. Dus komt wel goed. De oudste wilde op een gegeven moment gewoon geen speen meer.

Wat zijn jullie streng op jullie zelf qua afvallen! Ik viel dit keer sneller weer af dan na de eerste zwangerschap en geen idee waarom. Na mijn vorige zwangerschap duurde het ruim een jaar voordat ik mijn lijf weer een beetje herkende. En sowieso waren mijn heupen breder geworden (dus bepaalde pantalons ga ik niet meer passen) en mijn ribben ook (hallo nieuwe BH's). Ik houd totaal niet van wegen, maar dit keer was ik denk ik minder aangekomen. Ik ga er vanuit dat ik dit keer weer een jaar nodig heb voor ik mezelf weer een beetje herken. Inmiddels pak ik bij bootcampen weer wat springen mee en hele kleine stukjes hardlopen. In 2025 wil ik hardlopen echt weer gaan opbouwen. Voel me ook nog niet zo sterk als een jaar geleden. Maar heb er nu wel vertrouwen in dat dit weer terugkomt. Al snap ik dat jullie ongeduldig zijn hoor. En je kan het er vast allemaal keurig aftrainen en dieeten. Daar heb ik alleen de energie niet voor naast een baby en een peuter (en een sociaal leven dat weer een beetje begint).

Hapjes willen we een beetje rustig introduceren. Als we wat koken wat ook makkelijk los te pureren is nemen we dat wel mee. We hebben er geen haast mee. Dit keer gaat het zo snel en geniet ik zo van de babytijd. Van mij hoeft ie nog niet per sé.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:51

jasz schreef:
@ Britt dat heb ik wel vaker van vriendinnen gehoord die borstvoeding gaven. Sommige raken heel snel gewicht kwijt, maar er zijn ook veel vrouwen die juist alles vasthouden tot ze stoppen met de borstvoeding. Komt vaak door hormonen inderdaad. Ik was gelijk 9 kilo kwijt na de bevalling, maar de rest blijft nog wel zitten. Of ik nou veel of weinig eet. Ik geef nu geen borstvoeding, maar heb het idee dat het alsnog wel een hormonen ding is. Ik vind het niet erg, maar ik was vrij licht voor de zwangerschap en de rest gaat hopelijk weer als ik meer ga bewegen op m'n werk.

Ik heb 3 weken vakantie aan m'n verlof geplakt en daarna neem ik ook elke week 1 dag op, dan werk ik 3 dagen voor een jaar.

Wij geven ook nog een speen, maar wil hem tussen 4 en 6 maanden afbouwen. Las dat dat het beste moment is. Dr oudste 2 waren heel erg gehecht aan hun speen, m'n middelste nu zelfs nog, dus wil nu eerder stoppen

Oh wat fijn om te horen dat jij het vaker gehoord hebt. Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. Iedereen valt flink af en de laatste paar kilos kosten wat moeite. Ik ben letterlijk niets afgevallen.
Ik hoop echt dat het nog bijtrekt!

Hier geven we af en toe een speen, maar eigenlijk wil hij hem vrij weinig, trekt een vies gezicht of tuft hem weer uit.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:33

Dat trekt echt wel bij hoor! Je hele hormoonhuishouding moet ook nog weer terug naar normaal, komt echt wel weer.

Wij gaan hapjes pas met 6 maanden beginnen, of ja, rapley wil ik weer doen. Beviel heel goed bij m'n tweede. Vond het ook heel chill dat hij dan gewoon lekker zelf kon eten als wij ook aten. En hij vond het ook echt zo leuk om zelf te doen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:52

Waar begon je mee met rapley Jasz?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:18

Sorry voor mijn afwezigheid, al weer 3 weken aan het werk en in een nieuwe baan vraagt toch een hoop energie.

Rapley klinkt interessant Jasz, ik ben ook wel benieuwd waar je mee gaat beginnen. Ik ben met gepureerde hapjes begonnen, maar dat gaat een beetje moeizaam.

Ik zag iets over spenen. Mees wilde van de een op de andere dag geen speen meer (rond 4 maanden). Hij is wel begonnen met duimen.

Zwangerschapskilos is lastig! Ik raakte ook behoorlijk gefrustreerd, maar de laatste 2 weken val ik toch iets af. Geduld dus, je hormonen moeten nog terug in balans raken.

De nachten vind ik nog wel pittig, hij komt toch nog 1 a 2 keer voor voeding.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:26

Je hebt de app solid starts, daar staat in wat en op welke manier gesneden je het kan geven vanaf welke leeftijd. Maar je kan bijna elk fruit en groente geven vanaf 6 maanden. En ook broodkorsten kan al snel. En ei kan je dan ook al geven.
Groente dan gaar stomen of koken en appel ook, maar zachter fruit kan gewoon zo.
Ik had ook speciaal bestek ervoor besteld dat ze dan makkelijk kunnen vasthouden. Dan schepte ik er wat eten op en kon Valentijn het zelf eten

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:50

Nou wij zijn heerlijk van de laatste dagen verlof aan het genieten, lekker wandelen met het heerlijke weer.
Hier is het ritme weer eens veranderd, je wordt wel heerlijk flexibel van een baby.

En qua kilo's, wees niet te streng voor jezelf hoor. Zwanger zijn, bevallen en de newborn fase is niet niks.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:11

Hier ook een beetje afwezig geweest, sorry daarvoor, ben ziek geweest en heb ook met een beetje een mentale breakdown bij de arts gezeten :o mag een paar weekjes langer thuisblijven. Ik heb ontzettend veel stress om weer aan het werk te moeten, er zijn wat dingen gebeurd (vanuit mijn werkgever) die het niet veel leuker maken, ik kon er niet van slapen en zie er ontzettend tegenop :(

Fijn dat je mooi weer had voor je laatste dagen verlof redbutton, inmiddels weer aan het werk?

Ik zou me ook niet zo druk maken om kilo's (makkelijker gezegd dan gedaan altijd), zwangerschap heeft immers tijd gekost en veel van je lichaam gevraagd.
Ik ben wel ongeveer weer op mijn 'normale' gewicht, maar qua uiterlijk heb ik nog echt niet mijn normale lichaam terug hoor. Dat zal nog wel even duren denk ik, kan toch minder sporten nu met een baby en dat is ook prima. En de laatste paar kilo blijven nu ook hangen

Speentje hebben we niet gebruikt. Wel duimt ze sinds kort := Ik weet niet of ik het moet ontmoedigen, voor nu laat ik haar maar haar gang een beetje gaan. Ze is nu vier maanden. Sinds vorige week slaapt ze plotseling af en toe een nacht door, wat heerlijk. Ze gaat nog wel steeds laat naar bed (10/11u ongeveer), maar slaapt to 5/6u en dan door tot ik haar wakker maak, hoewel ze wat moeilijker inslaapt voor het laatste stukje. Rollen doen we nog steeds niet, ze vind tummy time alleen maar gezellig. Ben benieuwd wanneer dat komt. Heb wel het idee dat ze heel graag wil zitten? Ze probeert sit ups te doen als we haar vast hebben. Ik heb het idee dat ze steeds wat makkelijker wordt, ze kan zichzelf wat beter vermaken nu. Alleen de auto vindt ze vreselijk, als ze niet slaapt huilt ze aan 1 stuk door
Onze pediater wil volgende week al gaan overleggen over vaste voeding, maar wij willen pas met 6 maanden beginnen. Ik wil graag baby led weaning (rapley) doen, of in elk geval deels dat

Farjen wat een ellende dat solliciteren he, ik voel met je mee.

De dag dat mijn schoonmoeder ging oppassen ging trouwens redelijk. Heb wel een eerdere trein naar huis genomen omdat ik wat eerder klaar was en ze me zo miste (en ik haar ook hoor), zo sneu.

jasz wat voor bestek had je besteld? Die app ga ik eens opzoeken, dat lijkt me handig

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:50

Ah lien wat vervelend. Wel fijn dat je langer thuis kan blijven. Gaat het nu beter met je?

Hier idd aan het werk, vermoeiend wel. Vond het wegbrengen gisteren verschrikkelijk maar ze begon gelijk naar iedereen te lachen en ze was zo blij en tevreden geweest. Had niet anders verwacht. Ze heeft vannacht wel slecht geslapen dus wel een hoop indrukken moeten verwerken. Vandaag wel weer volle bak geknuffeld de hele dag.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:53

Interessant dat rapley, ik ga me er eens in verdiepen. Wist al wel dat al dat geprakte niet erg goed is voor de mond-ontwikkeling van je baby.

Wat vervelend Lien_, hopelijk snel beterschap! Ik kan ook enorm opzien tegen werk, en dan vooral het gedeelte om hem naar de opvang te moeten brengen. Vind 3,5 maand gewoon nog zoooo piepjong, ze hebben mama dan nog zo erg nodig. Voelt alsof ik hem dan harteloos achterlaat. Hij moet de eerste weken ook nog eens direct 2 volle dagen achter elkaar omdat er dan op dinsdag nog geen plek is. Dus eerst donderdag en vrijdag, ben nu al aan het twijfelen om wat extra verlof op te nemen of om te zien of familie kan oppassen zodat hij de eerste weken maar 1 dag naar de opvang hoeft, maar misschien maak ik mij gewoon veel te druk.

Fijn dat de eerste dag op de opvang goed ging Redbutton, gelukkig kon je de dag erna flink met haar knuffelen.

Hier de eerste nacht doorgeslapen van 22:15-05:50, heerlijk! Daarna ook weer in slaap gevallen, hij ligt nu nog te tukken, dat had ik alleen niet aan zien komen dus ben gewoon opgestaan en douchen, ontbijten etc. Had achteraf nog wel even kunnen blijven liggen, haha.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:09

Het verschilt ook per kindje. Die van ons begon te lachen toen we haar afzette bij de opvang en heeft dat daar de hele dag gedaan. Maar die kijkt thuis ook heel veel om zich heen en ziet graag alles dus die heeft het echt leuk gehad op de opvang. Hadden afgesproken dat ze zouden bellen als het teveel was omdat ze geen wendag heeft gehad maar dat was absoluut niet nodig. Maar dat verschilt dus heel erg per kindje.

En fijn dar lekker lange slapen! Hier was het vanochtend gelukkig ook weer 5.45u. Had het ook wel even nodig

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:17

Horsiegek niet zo druk maken haha. Verschil idd echt per kind. Bodi gaat ook vanaf het begin 2 volle dagen achter elkaar. De eerste dag haalde ik hem helemaal overprikkeld op en dacht dit wordt helemaal niks. Maar de 2de dag ging het al veel beter en nu slaapt die zelfs goed op de opvang.

Hebben jullie nog last gehad van de klok verzetten? Ik zaterdag op zondag de droomfles om half 1 gegeven ipv 11 uur en hij heeft doorgeslapen tot 7 uur nieuwe tijd en sindsdien ook gewoon dat ritme overgenomen. Zo makkelijk had ik het niet verwacht, was ook zondag ochtend om 6 uur wakker want ik dacht de hele tijd ooh hij zou zo wel komen. :')

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:23

Hier geen last van de klok, ze had de week ervoor wel zelf d'r ritme omgegooid maar heb de laatste fles om 23u gegeven ipv 22 en toen sliep ze tot 6u. Was zelf natuurlijk wel om 4u wakker haha.
Maandag op dinsdag nacht was minder maar denk dar ze een dagje opvang aan het verwerken was. Isa vond het wel echt leuk, maar die is echt nieuwsgierig. Die breng ik met een gerust hart weg. Heb alleen zelf wel even moeten slikken

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:56

Hier geen last gehad van de klok, mijn klein meisje is helaas ziek geworden dus helemaal ontregeld nu.
Ze hebben Noro en Adeno virus vastgesteld. Gelukkig gaat het al ietsje beter maar vandaag heeft ze echt slecht gedronken. Volgens de oei-ik-groei-app zit ze ook in haar 4de sprongetje. Dus ik vrees een combi een sprong + buikgriep... -O-

De opvang was hier verder ook geen probleem. Ik zet ze met de glimlach af en als ik ze oppik is ze weer aan het lachen. Alleen neemt ze dus virussen mee naar huis := De eerste dagen was ze s'avonds wel moe, maar ondertussen is ze zo'n 7 dagen geweest en vind ze het wel leuk heb ik de indruk.

Lien, oh niet fijn.. Maar ik snap het werkgegeven + stress. Ik ben langs de ene kant heel blij dat ik mijn ontslag heb gegeven want ik wou niet meer terug naar zo'n omgeving, maar ik zit nu wel met de stress omdat ik nog geen nieuw werk heb. Hopelijk vind je snel wat anders met een fijne werkgever!

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:32

Ik vond een eerste week werken ook wel weer vermoeiend. Ben niet meer gewend om zoveel mensen te spreken op een dag haha. Heb ik ook alleen maar zitten bellen met klanten dat ik weer terug ben en hoe het gegaan is dat ik ook echt veel mensen gesproken heb.
Ze waren wel even vergeten te zorgen dat mijn lease auto klaar zou staan. Braaf alles voor m'n verlof geregeld en toen kon ik hem zelf bij een garage op 45 minuten van kantoor gaan halen.

Merk aan de kleine dat ze het net zo vermoeiend vond 2 dagen opvang, maar ze heeft vooral veel gelachen en heel goed geslapen in het buitenbedje. Kregen al complimenten dat ze zo goed door geluiden heen sliep, maar het scheelt dat ze hier ook beneden slaapt dus ze geluid gewend want ik stofzuig bijvoorbeeld als ze slaapt.

Hoe gaat het solliciteren farjen? Wat balen dat ze nu al haar eerste virus opgepikt heeft, hoort er natuurlijk bij. Volgens collega's stopt dat na 4 jaar vanzelf |(

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:51

Solliciteren gaat nog steeds enorm traag -O- Na 3 weken krijg ik eindelijk bericht dat ze mij willen uitnodigen, plannen ze dat gesprek weer 3 weken later :+ En gisteren had ik dan een gesprek maar lag ik ziek in bed met buikgriep :+
Volgende week heb ik wel een meeloopdag na een fijn gesprek, dus wie weet :)

Stom van de lease wagen! Een buitenbedje moet je me even uitleggen wat ik me daar precies bij moet voorstellen? :o?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:57

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:31

Hoe is het met iedereen?

Hier zelf weer aan het werk en we hebben de eerste opvang verkoudheid al gehad. Ze wil alleen wat slecht drinken sinds een week, de ene dag beter als de andere. Groei was ook wat afgevlakt op de curve (zat iets boven gemiddelde en nu op het gemiddelde), maar ze is verkouden (geweest), begonnen op de opvang en gevaccineerd afgelopen woensdag dus genoeg redenen voor het slecht drinken maar blijf er toch onzeker over zijn.
Verder is ze gewoon haar blije zelf, zijn begonnen aan de 4 maanden sprong volgens mij dus tijd vliegt.

@jasz jij gaat via de rapley methode vaste voeding aanbieden toch? Begin je wel met oefen hapjes op 4 maanden?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:45

Hier gaat het ook allemaal zijn gangetje. Alleen wel allemaal verkouden op dit moment haha.

Wij zijn begonnen met de oefenhapjes en hij vind het best lekker allemaal. We hebben nu wortel en doperwt gehad.

Wel naar dat ze zo slecht wil drinken redbutton en kwa groei is mij ooit verteld dat ze in etappesgroeien, dus het is vrij normaal dat ze de ene keer op de groeicurve zit en de andere keer erboven. Wij moeten 20 november weer naar het consultatiebureau dus ben benieuwd hoe groot hij dan is. Hij is echt wel hard gegroeid de laatste weken en van maatje 62 naar 68 gegaan. :=

Wij hebben inmiddels sprong 4 en de slaapregressie achter de rug denk ik. Hoorde er allemaal horror verhalen over, maar het is bij ons 100% meegegevallen.

Zijn jullie trouwens ook allemaal nog zo vergeetachtig? :')