Ik had ergens een korte samenvatting over het speentje (is van een slaapcoach)
Ze heeft een boek: Slaap baby slaap: De slaapgids van 0 tot 6 maanden - Nathalie Schittekatte.
Instagram: https://www.instagram.com/snugglesanddr ... c0MzIxNw==
Citaat:Het wegnemen van een speentje bij een baby kan een uitdagende taak zijn, maar het kan gedaan worden met geduld, consistentie en zachtheid. Hier zijn enkele stappen die je kan volgen om het speentje af te bouwen bij je baby:
Timing: Kies een geschikt moment om het speentje weg te nemen, bij voorkeur wanneer je baby niet gestrest, ziek of vermoeid is. Daarnaast is het belangrijk dat je baby oud genoeg is. Ik adviseer om het speentje niet voor de leeftijd van 3,5 maanden weg te nemen. Voor die leeftijd is de zuigbehoefte bij baby’s vaak nog te hoog en kan het proces moeizamer verlopen.
Stapsgewijze afbouw: Je kunt beginnen met het beperken van het gebruik van het speentje tot bepaalde momenten, zoals alleen tijdens het slapen. Vervolgens kun je het speentje geleidelijk verminderen door het bijvoorbeeld alleen te geven voor het dutje of de nacht, en het niet langer aan te bieden tijdens wakkere momenten.
Afleiding: Bied alternatieve manieren van troost en afleiding aan je baby, zoals knuffelen, wiegen, een favoriet speeltje of zachte muziek. Probeer de zuigbehoefte van je baby op andere manieren te bevredigen zonder het gebruik van het speentje.
Consistentie: Wees consequent in het verminderen van het speengebruik en het niet aanbieden van het speentje tijdens wakkere momenten. Het kan nuttig zijn om alle verzorgers van je baby, zoals andere familieleden of de crèche, op dezelfde lijn te krijgen en samen te werken aan het afbouwen van het speentje.
Neem het speentje weg voor het slapen: Eens het speentje is afgebouwd overdag, kan je het nu ook wegnemen voor de dutjes en ’s nachts. Wanneer je baby wakker wordt voor zijn speentje, kan je een slaaptrainingsmethode toepassen om je baby in slaap te leren vallen zonder speentje. Je leert je baby nu zelfstandig in slaap vallen. Een mooie mijlpaal! Indien je baby nog ingebakerd slaapt, is het wel belangrijk om tegelijkertijd je baby alvast voor 1 armpje uit te bakeren zodat hij indien nodig troost kan vinden bij zijn handje.
Wees geduldig en begripvol tijdens het proces van het speentje afbouwen. Het kan zijn dat je baby protesteert, huilt of zich ongemakkelijk voelt tijdens het afbouwen van het speentje. Bied troost en begrip, en blijf consistent in je aanpak. Je mag het speentje ook in 1 keer wegnemen in plaats van af te bouwen. Zo raad ik het ook aan in mijn speentjescursus en mijn slaapcursussen. Hierbij zal je baby zich enkele dagen onwennig voelen en ook jij zal in sneltempo moeten leren hoe je je baby het makkelijkste kan troosten zonder speentje. Maar op die manier ben je er ook wel het snelste weer door. Na enkele dagen zal je baby zijn speentje helemaal vergeten zijn!