Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:53

IMANDRA schreef:
Bovendien, 'vakantie' betekent voor docenten niet per se vrij hebben, als ik me niet vergis. Er moeten ook gewoon lesprogramma's etc. voorbereid worden. En al was het vrij-vrij, dan nog mogen die docenten die keihard werken om alle scholieren ondanks alle tegenslagen toch goed het jaar door te helpen ook even adempauze. Kom op nou.

Klopt ook maar het is voor de vo scholen gewoon geen vrij dus dit viel gewoon verkeerd bij mij.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:16

Van de mensen die zich zonder klachten lieten testen was maar liefst 10% positief. Er waren 18.700 tests in deze groep , geen wonder dat veel mensen echt geen flauw idee hebben waar ze het opgelopen hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:21

bigone schreef:
Van de mensen die zich zonder klachten lieten testen was maar liefst 10% positief. Er waren 18.700 tests in deze groep , geen wonder dat veel mensen echt geen flauw idee hebben waar ze het opgelopen hebben.

Gelukkig vandaag wél weer ruim 900 minder positieve testen. Hopelijk blijft het nu zakken.

Ben benieuwd wat de persco vanavond gaat doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:29

Hoe laat is die persconferentie en is hij weer op TV?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:31

pien_2010 schreef:

Gewone tijd, 19 uur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:32

Mjelleke schreef:
pien_2010 schreef:

Gewone tijd, 19 uur.
+:)+ thanks dan gaan we even streamen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:34

mvdende schreef:
bigone schreef:

Gelukkig vandaag wél weer ruim 900 minder positieve testen. Hopelijk blijft het nu zakken.

Wel minder maar een zo hoog aantal positieven zonder een enkel verschijnsel betekend gewoon dat er heel veel asymptomatische mensen rondlopen die het virus ook verspreiden. En die gaan gewoon naar hun werk/school/sport/boodschappen doen enzenz. Lang niet iedereen gaat zich laten testen zonder symptomen en dit kan ook wel de reden zijn dat het zich zo razendsnel verspreid ondanks maatregelen.
Wanneer iedereen getest zou worden en je trekt die 10 % door dan krijg je een aantal besmette mensen waar je steil van achterover slaat. Dat betekend dus imo ook dat alleen een totale lockdown zou kunnen helpen om het virus er onder te krijgen. Zoals ze in China hebben gedaan. Moet er niet aan denken.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:40

Ik was gelukkig negatief! Toch een normaal verkoudheidje dan

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:41

Fijn Wipher!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:46

bigone schreef:
mvdende schreef:

Wel minder maar een zo hoog aantal positieven zonder een enkel verschijnsel betekend gewoon dat er heel veel asymptomatische mensen rondlopen die het virus ook verspreiden. En die gaan gewoon naar hun werk/school/sport/boodschappen doen enzenz. Lang niet iedereen gaat zich laten testen zonder symptomen en dit kan ook wel de reden zijn dat het zich zo razendsnel verspreid ondanks maatregelen.
Wanneer iedereen getest zou worden en je trekt die 10 % door dan krijg je een aantal besmette mensen waar je steil van achterover slaat. Dat betekend dus imo ook dat alleen een totale lockdown zou kunnen helpen om het virus er onder te krijgen. Zoals ze in China hebben gedaan. Moet er niet aan denken.

Klopt.

Maar dat is óók positief te noemen! Want véél mensen asymptomatisch betekent óók dat het virus niet zo gevaarlijk is voor die mensen.

Ik heb liever héél véél besmettingen en weinig echt zieke mensen dan weinig besmettingen maar elke besmetting is heftiger.

Dit is toch wel een stap in de goede richting dat het virus steeds meer in de richting van een stevige verkoudheid gaat en minder dodelijk aan het worden is.

Want als je het percentage besmettingen als iedereen getest zou worden, tegenover het percentage ernstig zieken zet, wordt dat verschil ook weer groter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:14

mvdende schreef:
Dit is toch wel een stap in de goede richting dat het virus steeds meer in de richting van een stevige verkoudheid gaat en minder dodelijk aan het worden is.

Want als je het percentage besmettingen als iedereen getest zou worden, tegenover het percentage ernstig zieken zet, wordt dat verschil ook weer groter.

Is dit een juiste conclusie vraag ik me af.

Want de zieken en de ouderen, de meest kwetsbare doen al heel lang niet meer mee aan het normale leven. Het zijn vaak de jongeren op dit moment die ziek worden of mensen onder de 55-50 jaar. Dit vanwege werk, etc.
Ik zou het een top conclusie vinden als jouw conclusie waar is vdende, maar ik denk dat dit nog te vroeg is om dit zo als conclusie te stellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:16

Dat de k ik ook Pien, de mensen die op één of andere manier wel een groot risico lopen zitten voor een groot deel al maanden achter de geraniums .
Nog iets over de vaccinatieroute:

https://nos.nl/l/2359802

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:28

Geraniums doen het niet meer
Nu de kerstverlichting :D

Ik roep saai maar gezond

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:36

Het hoge aantal besmettingen heeft er ook mee te maken met Black Friday. Geen doorstroom van mensen maar opstoppingen.
Hopelijk zijn ze volgende week weer wat naar beneden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:38

purny schreef:
Het hoge aantal besmettingen heeft er ook mee te maken met Black Friday. Geen doorstroom van mensen maar opstoppingen.

Bron?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:43

Ik hoorde dat er deze week al 9000 meer besmettingen waren dan de week er voor!? En dat er 40 opgenomen zijn in het zh afgelopen 24 uur...meer dan gister igg en dat het dus helemaal niet zo goed gaat

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:53

tienus63 schreef:
Bloodymary schreef:
Wat zijn kniepertjes? Nog nooit van gehoord.

Edit even gegoogled. Opgerolde wafeltjes dus. Nooit geweten dat die zo heten.

Dat zijn nieuwjaarsrolletjes.
@marcella ook lekker met advocaat, ijs en slagroom ;)

Die mag je pas na 1 januari eten.
Staan symbool voor het jaar dat voor je ligt en zich nog moet ontvouwen.

Knieperties is de platte variant. Iedere streek heeft zijn eigen recept, in Drenthe wordt deeg gebruikt.

Dat moet je een nacht laten rusten, maak je balletjes van en die leg je in het ijzer.
Staphorst maakt ze flinterdun van beslag.

Mijn oom maakt ze van beslag. En bij ons zijn het dan de rolletjes. Vond ze met slagroom altijd heerlijk.

Volgens recept van mijn oma.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:17

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Bron?

nos.nl

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:27

Volgens mij is het inderdaad zo dat de kwetsbare mensen voorzichtiger zijn en juist de niet-kwetsbare mensen het niet zo nauw nemen. Dus dan krijg je veel mensen met een mild verloop – wat dus niet wil zeggen dat de ziekte milder wordt?

Overigens vind ik die tests nog steeds wel spannend. Veel vals-negatieven, dus ook als je negatief getest bent is het wellicht verstandig toch goed op te blijven letten en misschien wat extra thuis te blijven. Collega van me zat met een zieke partner thuis, was in eerste instantie negatief getest, maar 2 dagen later toch positief. Hoor ook van mensen die in het ziekenhuis werken op de COVID-afdelingen dat er vrij veel vals-negatieven zijn (bij de normale testen, heb het niet over de sneltesten). Begrijp me niet verkeerd, ik ben all-for testen (bedoel, wat moet je anders) maar extra opletten is volgens mij geen overbodige luxe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:34

Ik denk dat de reguliere pcr test niet zo heel veel vals negatief of positief geeft. Die is zo goed ingesteld dat het misschien in 0,0001 % fout gaat. En de collega? Misschien was hij gewoon negatief en twee dagen later positief??

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:39

Over dat testen zonder klachten :
- Het kan zijn dat ze later alsnog klachten krijgen en ze er nu dus vooral snel bij zijn. Dat gebeurde bv bij een aantal sporters ook
- Of blijven deze mensen a symptomatisch / zonder symptomen en ontdekken we gevllen die anders onbekend zouden zijn gebleven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:04

Geen wijzigingen in het aantal mensen op bezoek. Maar het is een advies natuurlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:11

Dat is niet helemaal waar; het is geen advies maar een regel. Er wordt echter pas gehandhaafd als er klachten over komen of als er een gevaar is voor de algemene volksgezondheid (nou kun je dat nogal ruim nemen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:17

bigone schreef:
Ik denk dat de reguliere pcr test niet zo heel veel vals negatief of positief geeft.

PCR geeft zeker vals-negatieven. Of nou ja, de PCR op zich niet per se, maar je kunt wel virus in je lichaam hebben maar niet in aantoonbare hoeveelheden op je neusslijmvlies.

Citaat:
Die is zo goed ingesteld dat het misschien in 0,0001 % fout gaat. En de collega? Misschien was hij gewoon negatief en twee dagen later positief??

Het is bij cijfers altijd zinvol om bronnen te geven, maar dit specifieke getal geeft ook wel aan dat je verwachtingen niet echt realistisch zijn. Geen test die ooit zo nauwkeurig zal zijn.