De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:54

Ik ga er van uit dat binnen een week we wel meer dan honderd bevestigde besmettingen zullen hebben.

Mijn moeder kreeg via het werk al een protocol i.v.m. corona, ben benieuwd of mijn werkgever hier ook iets mee gaat doen, wij werken op een hele publieke plek. Ik maak me geen zorgen.

Pandora2

In Duitsland ondertussen ook 60 gevallen bekend.

fokfanaat

Maar dan moet je al wel vrij dicht bij iemand in de buurt zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:55

Ik mezelf ook niet maar mijn moeder wel degelijk. In die zin dus wel spannend maar ja, andere ziektes zijn ook een risico in die zin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:55

In supermarkt bij de kassa werd mijn nek goed volgesnotterd door anderen. :r heb ik ook meteen gewassen en kleren in de was gedaan. Pinautomaten met niet goed gewassen handen, deurklink op een openbare wc. Ook dat zijn besmettingsbronnen.

En geen idee hoe vaak je je gezicht aanraakt maar dat is best veel schijnt
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-02-20 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:56

karuna schreef:
Safina hoe weten ze dat? Hij is voor de tijd uit Italie gekomen en na carnaval ziek geworden.

Ik neem aan omdat je besmettelijk bent als je verschijnselen hebt. En dat hij die op dat moment niet had. Maar werd niet uitgelegd.

Je kunt nu meeluisteren. Npo1

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:57

sassefras schreef:
hier ook een paar mondkapjes in de appie hein, op mijn vraag of je dan ook geen handschoenen aan zou doen werd een beetje gegiecheld. maar wel iedereen met een karretje aan de wandel :+

:')
De mondkapjes-hype :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:59

karuna schreef:
In supermarkt bij de kassa werd mijn nek goed volgesnotterd door anderen. :r heb ik ook meteen gewassen en kleren in de was gedaan. Pinautomaten met niet goed gewassen handen, deurklink op een openbare wc. Ook dat zijn besmettingsbronnen.

En geen idee hoe vaak je je gezicht aanraakt maar dat is best veel schijnt

Corona wordt overgedragen door hoesten en niezen. Op oppervlakten overleeft het virus niet.

Wat je vooral moet doen is je handen regelmatig goed wassen, en als je niest: elleboog of papieren zakdoekje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:00

Maar alleen je gezicht aanraken zal ook niet voldoende zijn neem ik aan, je zal in je mond of ogen ermee moeten zitten?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:01

Winged schreef:
[
Corona wordt overgedragen door hoesten en niezen. Op oppervlakten overleeft het virus niet.

En dit is ook de reden dat als je geen symtomen hebt, je niet besmettelijk bent. Je kucht en proest dan namelijk niet over mensen heen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:03

safina schreef:
karuna schreef:
Safina hoe weten ze dat? Hij is voor de tijd uit Italie gekomen en na carnaval ziek geworden.

Ik neem aan omdat je besmettelijk bent als je verschijnselen hebt. En dat hij die op dat moment niet had. Maar werd niet uitgelegd.

Is dit recent veranderd? Ik las dezemorgen nog dat je in de incubatieperiode (dus voordat je tekenen heb) reeds besmettelijk bent. Minder dan wanneer het toeslaat, maar evengoed. En dat dat juist een van de grote redenen is dat het zo moeilijk in te dijken is.

Kwanyin

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:06

https://www.demorgen.be/nieuws/coronavi ... ~b3b69d18/
Citaat:
Hoe besmettelijk is het virus?
Het coronavirus kan aardig van mens naar mens springen. Dat gaat met ‘druppelbesmetting’: via inademing van onzichtbaar kleine slijmdruppeltjes die de patiënt uit de longen lanceert bij het hoesten, via handen die zulke druppeltjes opvangen, of via gladde oppervlakken zoals deurkrukken en kranen, waarop de virusdeeltjes nog uren tot dagen kunnen overleven. U zit aan een handvat, kriebelt aan uw neus, ademt in, en het virus is binnen.

Citaat:
Ook belangrijk: tijdens de incubatietijd is het virus al overdraagbaar. Dat is de periode tussen infectie en het optreden van de eerste symptomen. Kort gezegd: wie ziek is, kan al mensen besmetten zonder zelf symptomen te voelen. Voor dit virus is de incubatietijd gemiddeld 5,2 dagen volgens de Chinese autoriteiten, maar de periode varieert sterk van patiënt tot patiënt.

dit had ik dezemorgen gelezen (interessant artikel trouwens).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:07

Kwanyin schreef:
Is dit recent veranderd? Ik las dezemorgen nog dat je in de incubatieperiode (dus voordat je tekenen heb) reeds besmettelijk bent. Minder dan wanneer het toeslaat, maar evengoed. En dat dat juist een van de grote redenen is dat het zo moeilijk in te dijken is.

Dat is toch met veel virussen zo ? Griep en verkoudheid bijv zijn al best besmettelijk voor je zelf iets voelt.
Maar als er ( nog ) geen symptomen zijn, kan er moeilijk getest worden want dan meldt zich ook niemand. :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:08

Pandora2 schreef:
Kwanyin schreef:

Dat is toch met veel virussen zo ? Griep en verkoudheid bijv zijn al best besmettelijk voor je zelf iets voelt.
Maar als er ( nog ) geen symptomen zijn, kan er moeilijk getest worden want dan meldt zich ook niemand. :+

Ah wacht, sorry, ik geloof dat ik hem verkeerd gelezen had :+ .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:09

Kwanyin schreef:
https://www.demorgen.be/nieuws/coronavi ... ~b3b69d18/
Citaat:
Hoe besmettelijk is het virus?
Het coronavirus kan aardig van mens naar mens springen. Dat gaat met ‘druppelbesmetting’: via inademing van onzichtbaar kleine slijmdruppeltjes die de patiënt uit de longen lanceert bij het hoesten, via handen die zulke druppeltjes opvangen, of via gladde oppervlakken zoals deurkrukken en kranen, waarop de virusdeeltjes nog uren tot dagen kunnen overleven. U zit aan een handvat, kriebelt aan uw neus, ademt in, en het virus is binnen.

Citaat:
Ook belangrijk: tijdens de incubatietijd is het virus al overdraagbaar. Dat is de periode tussen infectie en het optreden van de eerste symptomen. Kort gezegd: wie ziek is, kan al mensen besmetten zonder zelf symptomen te voelen. Voor dit virus is de incubatietijd gemiddeld 5,2 dagen volgens de Chinese autoriteiten, maar de periode varieert sterk van patiënt tot patiënt.

dit had ik dezemorgen gelezen (interessant artikel trouwens).

Hmm... RTL Nieuws geeft alleen aan dat het via hoesten en niezen besmettelijk is en dat het amper overleeft buiten het niezen en proesten. Ik ga de RIVMberichtgeving even nazoeken.

Winged

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:10

Citaat:
Kan het nieuwe coronavirus (COVID-19) zich ook via de lucht verspreiden?

Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven en zich zo kan verspreiden.
Hoe lang kan het nieuwe coronavirus overleven buiten het lichaam?

Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:16

Het is vervelend dat er een virus heerst waar we niet eerder bekend mee zijn geweest, maar zaaien sommige mensen in dit topic niet een beetje onnodig paniek?

Ik vond het interessant om mee te lezen, maar ik haak steeds meer af.

Mijn man werkt overigens op een vliegveld. Moeten we uit alertheid maar quarantaine overwegen? :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:18

zonnebloem18 schreef:
Ik ga er van uit dat binnen een week we wel meer dan honderd bevestigde besmettingen zullen hebben.

Mijn moeder kreeg via het werk al een protocol i.v.m. corona, ben benieuwd of mijn werkgever hier ook iets mee gaat doen, wij werken op een hele publieke plek. Ik maak me geen zorgen.

Bij ons geven ze ook een protocol: we wachten op advies van het RIVM :+
Ze geven ook alcohol doekjes uit om de sturen schoon te maken, dat zou sowieso standaard mogen zijn ;)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:20

Cinderella schreef:
Het is vervelend dat er een virus heerst waar we niet eerder bekend mee zijn geweest, maar zaaien sommige mensen in dit topic niet een beetje onnodig paniek?

Ik vond het interessant om mee te lezen, maar ik haak steeds meer af.

Mijn man werkt overigens op een vliegveld. Moeten we uit alertheid maar quarantaine overwegen? :')

Ik denk dat de paniek nu niet gek is na al die liveblogs waar elke scheet omtrent Corona voorbijkwam.

Zelf werk ik waar VEEL mensen de hele dag binnenlopen. Onder andere immigranten, vluchtelingen en mensen uit Italië. Ik was wat vaker mijn handen en ontsmet na elk handje dat ik schud. Om mijzelf maak ik mij geen zorgen maar we hebben hier ook iemand lopen die longpatiënt is, hij maakt zich wat meer zorgen en dat snap ik best na alle massahysterie.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:21

Winged schreef:
Citaat:

Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven en zich zo kan verspreiden.

Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend.

Dan is andere informatie dan je eerder deelde, Winged. Zo komen misverstanden de wereld in.

Is het een idee dat we afspreken dat we niet zomaar iets roepen, maar even een linkje naar de bron plaatsen? Dan voorkomen we dat er per ongeluk verkeerde info gedeeld wordt hier.

Ik zie hier in de toekomst ook nog wel allerlei speculatieve meldingen verschijnen over nieuwe gevallen, zoals in het rhino-topic ook nog vaak gebeurt. Moeten we ook niet willen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:23

Veulen84 schreef:
safina schreef:
Tweede patiënt in Amsterdam lees ik net.
https://nos.nl/liveblog/2324902-tweede- ... -open.html

Ik snap ineens waarom ik een aantal mensen met mondkapje tegen kwam net. Was boodschappen doen in diemen.

Ik woon in overijssel, 'ver' weg van de 2 gevallen in Nederland en Duitsland maar hier leek het wel een zombie apocolypse. :') Ging even rustig brood halen dacht ik, vervolgens kom ik terecht in een overvolle jumbo waar iedereen snelwandelend alles in hun karretje gooien en zag zelfs mensen die hun hand voor de mond hielden? :+

Ik ben zelf verder niet in paniek ofzo. Ik heb inderdaad ook zoiets van als ik ziek word dan is het als het goed is zoiets als de griep. Ik ben verder gezond zover ik weet dus geen zwakke longen oid. Ik doe gewoon alles zoals ik eerst ook deed. Eten en drinken heb ik altijd wel voor 2 weekjes ongeveer in huis dus ga ook niets inslaan verder.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:26

Winged schreef:
Citaat:

Zit denk ik toch een kans in dat het lang genoeg overleefd om een nieuwe gastheer te vinden? Gewoon als je kijkt naar hoe razendsnel het gaat, of zou het toch kunnen dat iedereen die besmet is rechtstreeks hoestdruppels van een besmet persoon heeft ontvangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:29

Kwanyin schreef:
safina schreef:

RIVM zegt daarover:

"Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus."

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting?

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:29

Zouden jullie nu evenementen uit de weg gaan, zoals huishoudbeurs, straks mss indoor Brabant. Ik denk dat je het dan ook wel kunt krijgen op weg naar je werk via de trein etc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:31

Pinautomaat bij de kassa? Besmette persoon pint, klant er achteraan ook. Kwestie van minuut? Geen idee dus, er is nog niks bekend over hoe besmetting wordt doorgegeven. En ik wacht nog rustig af op telefoontje. Huisarts was best pissig eigenlijk.

Evenementen, tjsa denk het niet. Hangt af van hoe het dan is. Over drie weken iets in brabanthallen maar kan heel goed zijn dat ik niet ga. Vorige keer daar besmet met iets door een over me heen hoestende dronken gast.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-02-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt