2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:13

Je gaat echt niet van binnen kapot als je 1000 kcal eet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:13

Misschien mentaal van de honger :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:16

Jaime_ schreef:
Je gaat echt niet van binnen kapot als je 1000 kcal eet.

Jawel. Je lichaam heeft een bepaalde energie intake nodig om je lichaam draaiende te houden (zonder alle beweging mee te rekenen). Je BMR. Als je daaronder gaat zitten en dit lang doet, dan gaat je lichaam idd kapot van binnen. Denk dat mensen met een medische opleiding hier meer van weten ;).
Te weinig eten is WEL slecht voor je.

- Te weinig calorieën kunnen haarverlies, hoofdpijn, moeheid, constipatie, spierpijn, duizeligheid en slecht tegen koud kunnen tot gevolg hebben.
- Te weinig calorieën kunnen ervoor zorgen dat je lichaam je spieren gaat afbreken voor energie.
- Te weinig calorieën kunnen je botten dus broos maken.
- Te weinig calorieën hebben een grote impact op je hormonen (bij vrouwen). En hormonen zijn belangrijk. Hormoonstelsel is iets wat door je lichaam wordt verminderd als deze te weinig energie krijgt om zich te onderhouden.
- Te weinig calorieën kunnen je immuunsysteem laten verslechteren.

Wat nou te weinig calorieën doen niks?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:39

Ja als je het langdurig doet ja. Structureel zo eten is niet gezond. Maar af en toe onder je BMR eten is niet gelijk schadelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:53

Jaime_ schreef:
Ja als je het langdurig doet ja. Structureel zo eten is niet gezond. Maar af en toe onder je BMR eten is niet gelijk schadelijk.

Dat zeg ik toch ook niet? Structureel (weken/maanden) onder je BMR is slecht. Dat is ook al meermaals hier verteld.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:00

Ik toch ook niet?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:01

Jaime_ schreef:

Maar waarom zou je dat willen??? Je kan beter langzaam afvallen met een gezonde kcal inname en dit blijven doen heel je leven lang. We zijn niet allemaal zoveel aangekomen van het juiste in kcal eten he ;)
Het is niet zo als je straks de kilo's afgevallen bent je gelijk weer heel veel kan gaan vreten. Je past een levensstijl aan...

Extreme gevallen zoals meiden met anorexia bijv eten langdurig onder hun bmr en gaan dus wel kapot van binnen en dat kan blijvende schade hebben. Het is gewoon aanraden niet onder je BMR te eten..... Ik vind het best wel gek dat door zoveel mensen geadviseerd wordt dat, dat prima kan. Beter is gewoon om het niet te doen ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:03

Ik zeg dat 1000kcal eten niet gelijk betekend dat je kapot gaat van binnen.

En dan zeg jij van wel met allerlei feiten over structureel onder je BMR eten, maar ik had het nog nergens over langdurig :+

Maakt verder niet uit, maar veel mensen eten gewoon structureel teveel en dat is een veel groter probleem. Zo nu en dan laag in kcal zitten of zelfs kortdurig vasten kan juist gezondheidsvoordelen opleveren.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:04

Anorexia is een psychologische aandoening. Dat staat los van af en toe onder je BMR eten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:06

Daar ben ik het niet mee eens, stimuleren en het hier aanmoedigen om af en toe onder je BMR te eten kan aanzetten tot.....
Ik blijf het gewoon onverstandig vinden dat het hier in het topic zo vaak en veel wordt goedgepraat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:12

Jaime_ schreef:
Ik zeg dat 1000kcal eten niet gelijk betekend dat je kapot gaat van binnen.

En dan zeg jij van wel met allerlei feiten over structureel onder je BMR eten, maar ik had het nog nergens over langdurig :+

Maakt verder niet uit, maar veel mensen eten gewoon structureel teveel en dat is een veel groter probleem. Zo nu en dan laag in kcal zitten of zelfs kortdurig vasten kan juist gezondheidsvoordelen opleveren.

Het lijkt me best logisch dat een keertje minder eten niet erg is. Gebeurd zo vaak als je een keer ziek bent bijv. Neem aan dat je wel snapt dat als iemand zegt 'onder de 1200/1000kcal eten is slecht' hiermee langdurig bedoeld wordt?

Jij hebt het over Intermittent Fasting neem ik aan? Dan zit je gemiddeld per week nog steeds op een gezond aantal kcal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:14

Jaime_ schreef:
Anorexia is een psychologische aandoening. Dat staat los van af en toe onder je BMR eten.

Anorexia vergelijken met iemand die 1000+ kcal eet om af te vallen :') :') :') jongens alsjeblieft. Mensen waarschuwen is prima, maar hou het realistisch.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:16

Nies_ schreef:
Jaime_ schreef:

Anorexia vergelijken met iemand die 1000+ kcal eet om af te vallen :') :') :') jongens alsjeblieft. Mensen waarschuwen is prima, maar hou het realistisch.

Anorexia is een psychische aandoening, die ontstaat ergens. Als jij structureel te weinig gaat eten, op een plateau komt, en daarna nog minder gaat eten.... En daarbij ook nog heel onzeker bent over je lichaam en er foute ideeën op nahoudt? Ja, 1000kcal eten is niet meteen anorexia. Maar om je die mindset aan te meten dat meer eten slecht is (bijv. '2000kcal eten bij afvallen dan ben je niet serieus'), dat kan wel zulke psychische gevolgen hebben.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:18

Yonker schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, stimuleren en het hier aanmoedigen om af en toe onder je BMR te eten kan aanzetten tot.....
Ik blijf het gewoon onverstandig vinden dat het hier in het topic zo vaak en veel wordt goedgepraat.

En ondertussen zeggen we wel als iemand zich heeft laten gaan in een pak koekjes “maakt niet uit joh, je bent zo goed op weg! Morgen is er weer een dag en kun je jezelf herpakken”.

En ondertussen eet een groot deel van de Nederlanders veel te veel en is overwicht een steeds groter wordend maatschappelijk probleem.

Als iemand van zo nu en dan onder de BMR eten een stoornis als anorexia krijgt dan is er trouwens veel meer aan de hand dan enkel af willen vallen.

Als iemand een dag maar 800kcal eet en zich daarmee red prima, dat balanceerde dan mooi die portie patat die in het weekend gegeten is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:19

We zijn gewoon een andere mening toe gedaan dat blijkt wel en dat is ook prima :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:22

Nies_ schreef:
Jaime_ schreef:

Wellicht moet je beter lezen ipv te snel conclusies trekken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:24

Jaime_ schreef:
Yonker schreef:

En ondertussen zeggen we wel als iemand zich heeft laten gaan in een pak koekjes “maakt niet uit joh, je bent zo goed op weg! Morgen is er weer een dag en kun je jezelf herpakken”.

Het gaat niet om een pak koekjes. Meestal 'oeps ik heb een koekje gepakt'. 1. En dat is niet erg, je dieet is niet meteen verpest als je je een keer laat gaan. Dan kan je je morgen ook herpakken. Je moet jezelf geen dingen gaan ontzeggen want dan gaat het afvallen je niet lukken, gegarandeerd. Zelfs al is het een pak koekjes: je hebt jezelf laten gaan, niet goed, maar dat betekent niet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten en het maar op moet geven. DAAROM wordt er gezegd 'morgen is weer een dag'. Psychologisch gezien is het veel beter te zeggen 'Morgen is de eerste dag dat ik gezond eet', in plaats van 'oh ik heb vandaag zo slecht gegeten wat ben ik slecht bezig'

Jaime_ schreef:
Als iemand van zo nu en dan onder de BMR eten een stoornis als anorexia krijgt dan is er trouwens veel meer aan de hand dan enkel af willen vallen.

Ik durf te wedden dat dit 99.9% van de tijd het geval is. Vrijwel iedereen die af wil vallen zal onzeker zijn. Het gaat ook niet over 'zo nu en dan onder je BMR eten', hoe vaak moet ik dat nog zeggen? Het gaat om structureel langdurig te weinig eten, wat ik hier ook mensen zie doen. Ik kan het dan niet laten er wat van te zeggen, omdat het gewoon zo ongezond is, fysiek EN psychologisch.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:36

Imandra ik wilde niet meer reageren maar je snapt er echt nog geen kwart van. Als je anorexia of andere eetstoornissen niet snapt is het verstandig niet bij alles wat weinig eten is te roepen dat jij dat anorexia vind.
Eetstoornissen gaan om beheersing, controle en heel vaak trauma. De oorzaak staat in 99% van de gevallen volledig los van eten.
Mocht je het interessant vinden om over te praten, waar het wel op lijkt als je zo veel aangrijpt om het te roepen, lees er dan over. Zoek informatie op en lees pro ana sites waarop cliënten uitleggen wat er in hun hoofd omgaat en hoe bizar weinig dat in het begin met eten van doen heeft.

Tevens is het maar net wie je geloofd en wat verstandig lijkt kwa calorieëndoel. Verkondigen dat andere mensen ziek zijn door een andere visie vind ik eigenlijk ziek.
Voorlopig kan je het hele lijstje wat je noemt aan klachten door ondervoeding ook koppelen aan overvoeding. +nog wat hart en vaatklachten.

De truc voor iedereen is een manier vinden waarop je structureel gezond en minder eet zodat je in eerste instantie afvalt en later stabiel blijft. De weg erheen is individueel te bepalen.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:47

Interessante discussie.

Om even bij de aanleiding voor de discussie te blijven is het verstandig voor labyrint (?meende ik) om te informeren bij de MDL arts waarom voor haar 1 kg per maand afvallen het beste is. Wij weten niet wat de lichamelijke situatie is. Toch is de berekening wel frustrerend als het betekend dat je dan bijna 2 jaar bezig bent. Wat voor je maag/darm/lever misschien wel heel gunstig is, zodat er geen extreme veranderingen optreden en een blijvend proces plaatsvind zodat je lichaam structuur heeft alsware?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:48

NoTwixLeft schreef:
Ladybird schreef:
Ik zit alleen nog een beetje met de MDLarts in mn maag.

Ik moest daar voor oud en nieuw nog ff heen wegens maagproblemen die ik heb. die vond 23,5 kilo in +/- 25 weken veel te veel. De MDLarts zei dus dat ik 1 kilo per maand afvallen moest. Nu heb ik geen einddoel, maar realistisch gezien moet er nog een x 23,5 kilo af in theorie. dat houd dus in dat ik nog 2!! jaar bezig ben. En dat vind ik lastig tet accepteren. ik vind 1 kilo in de maand echt weinig.

Waarom moest je bij de mdl arts zijn? Als ik goed heb terug gelezen, heb je ook contact met een diëtiste. Wat zegt zij hier over?
Ik zou anders echt die 2 eens met elkaar laten bakkeleien wat nu echt het beste voor jou is

Ja bij de dieettist ben ik nog niet geweest. daar moet ik maandag heen. dus zal haar ook eens vragen hoe zij er over denkt.
Ik moest bij de mdl arts zijn (second opinion) omdat ik een ontsteking in de slokdarm/maagovergang heb. Dit kan vele oorzaken hebben, maar overgewicht staat ook hoog ertussen, dus afvallen was geen slechte optie. verder verhaal als, koolzuur, vet, alcohol was slecht. Ook Drinken tijdens het eten is uit den boze omdat je dan teveel lucht in slikt. Wat ik van hem begreep was dat 1 kilo per maand gezond voor jezelf ook was. Dus niet dat dat specifiek aan mijn klachten gerelateerd was.

Voor de rest. Ik ga in principe niet in tegen de arts in, maar wel tegen mijn gevoel. en dat kan ik nog niet matchen. Ik ga zeker hier ook eens met de diettist over babbelen.

Verder ga ik wel met Imandra mee over het BMR verhaal. Het is zoo belangrijk om rond je BMR te eten. Ik heb echt de eerste kilos ook structureel teweinig gegeten. Zon 2 a 3 maanden denk ik. Ook het boktadvies in de wind geslagen omdat internet BMR rekende van 2200 kcal. dat vond ik zooo veel. maar ook de diettist zei tegen mij meer te eten! haar apparaat/weegschaalding geeft aan dat mijn BMR 1952 is. Dat is voor mij psychisch makkelijker te accepteren omdat het veel minder klinkt als 2000 :') maar dat terzeide. ik moest meer eten, en my god, wat voelde ik me een stuk vitter, blijer en minder moe. en de kilo's gaan er nog steeds af. ik zit nog steeds op 0,5/1 kilo per week.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:50

Jezus smurffie hoe slecht kan jij lezen? Waar zeg ik dat weinig eten gelijk anorexia is? Ik noem toch ook onzekerheid of niet dan? Feit dat je wil afvallen zal ook vaak zeker het gevolg zijn van dat je je niet zeker voelt in je lichaam. Als je doorslaat in afvallen (door onzekerheid, dus niet door het afvallen zelf) dan kan anorexia zeker een gevolg zijn. Ik heb het zelf meegemaakt met een kennis. Was onzeker, ging dus afvallen, wilde snel afvallen, lukte niet snel genoeg, ging heel weinig eten, kwam stil te staan, ging nog minder eten, en kwam uiteindelijk door haar onzekerheid en het doorslaan in het afvallen bij anorexia uit. Is ook opgenomen geweest.

En ik denk dat als de wetenschap aantoont dat STRUCTUREEL (voordat mensen het weer verkeerd lezen) te weinig eten slecht is, dan geloof ik de wetenschap eerder dan een of andere homeopaat of random internet-persoon die iets anders zou zeggen. En je snapt dat te weinig eten gelijk staat aan ondervoeding he? Lijkt me nogal logisch? Want je ondervoedt je lichaam?

@Ladybird: goed dat je met je diëtist nog even gaat zitten. Zou ook zeker nog een mailtje/belletje naar de arts doen om te bevestigen dat het algemeen was en niet gerelateerd aan je ontsteking. Wat ik altijd heb begrepen is dat 200-500 gram per week gezond afvallen is. Pak je 250 gram dan zit je aan die kg per maand, wat de dokter ook zegt. Hou vooral het advies van je diëtist aan, die zal het beter weten dan wat random mensen op internet ;).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:57

Èèèeèn ik ga dit topic ontstippen... :') :+
De manier van discussieren is niet echt fijn... erg betweterig en voor mij niet passend voor een topic waarin men elkaar wilde steunen in het afvallen. Ook hoe er over bepaalde ziektebeelden wordt gesproken door mensen die er duidelijk niet zo veel verstand van hebben maar anderen wel de les willen lezen.
Elkaar helpen en ondersteunen en info delen is prima. Maar als je denkt te overtuigen door maar letters zo opvallend mogelijk te gebruiken haak ik af :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:06

Als ik eerlijk ben, vind ik 'steunen' ook het waarschuwen voor dingen die slechte consequenties voor je kunnen hebben. Steunen is niet altijd roepen 'OH WAT BEN JE GOED BEZIG' maar ook af en toe iemand corrigeren.

Als de wetenschap iets heeft aangetoond, en ik vertel dat hier, en mensen vinden me dan betweterig, dan noemen ze me maar lekker betweterig. I don't care. Zo lang ik anderen er maar mee kan helpen en informeren. Want als jij het niet waardeert, zijn er wel nog 10 anderen die het wel waarderen. En daar gaat het me om.

En over die letters: mensen lezen het vaker verkeerd is wel gebleken, dus waarom is het dan zo erg om een belangrijk woord te highlighten?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:07

Het lijkt erop dat de opmerking van je arts van maximaal 1 kilo per maand afvallen algemeen is. Zoals anderen hier al zeggen: een manier vinden waarop je structureel gezond en minder eet zodat je in eerste instantie afvalt en later stabiel blijft, lijkt me een goede maatstaf om aan te houden en voor iedereen te gelden. Zoals ik het lees ben je er heel bewust en goed mee bezig, en kan je samen met de informatie van je diëtist en de MDL arts zelf een gulden middenweg vinden die bij je past.

Hier gaat het goed, de afgelopen dagen mijn eten netjes in MFP geregistreerd en ik kom steeds rond de 1700-1800 calorieën. Toch ga ik mijn BMR maar eens berekenen want ik ben wel benieuwd of ik nu een beetje goed zit. Zo nu en dan heb ik wel enorme trek/honger, met name rond 10 uur sochtends en 3 uur smiddags.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:12

c_alsemgeest schreef:
Èèèeèn ik ga dit topic ontstippen... :') :+
De manier van discussieren is niet echt fijn... erg betweterig en voor mij niet passend voor een topic waarin men elkaar wilde steunen in het afvallen. Ook hoe er over bepaalde ziektebeelden wordt gesproken door mensen die er duidelijk niet zo veel verstand van hebben maar anderen wel de les willen lezen.
Elkaar helpen en ondersteunen en info delen is prima. Maar als je denkt te overtuigen door maar letters zo opvallend mogelijk te gebruiken haak ik af :+

Ja vind ik ook. Jammer is dat. Het topic was net zo leuk en steunend met foto's van bureau's vol snoep en dat het gelukt was om daar af te blijven en verhalen over chips etende mannen die naast je op de bank zitten. En de voortgangen natuurlijk.
Laten we daar weer naar toe terug gaan.

Maar dat is altijd het irritante met topics over gezondheid en eten. Velen zijn zo overtuigd van een mening en blijven die maar doorduwen.