Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:38

Ik heb meestal één echt zware dag en dan moet ik hem ook zeker vaker legen hoor. Als dat op een dag valt dat ik moet werken kies ik dan toch voor de zekerheid voor tampons. Dat vind ik makkelijker wisselen op onze vieze en kleine toiletten op het werk. Met de cup ben ik al een stuk handiger dan in het begin, maar toch nog niet zo handig.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:43

Avalanche81 schreef:
ShadowFax: ik kan prima met 12 uur toe. Op zwaardere dagen leeg ik hem 3 x, anders 2 x.

Overigens had ik hetzelfde probleem met de lengte, vandaar nu ook een MeLuna Shorty.

Welke shorty heb jij? Ik de Classic. En lek je iets voor het legen als die vol zit door? Of dat ben je natuurlijk net voor waarschijnlijk :o

@viola; vandaag was ik ook aan het werk en denk op een zware dag dat de cup idd ook wat onhandig is bij mij. Ik heb niet altijd de mogelijk om direct naar de wc te gaan dus ik wil geen risico lopen. Moet eerst meer oefenen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:10

Ik heb ook de Classic :) En ja, ik ben het idd net voor, maar er kan ook wel meer in dan ik dacht eigenlijk.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:01

mijn 2e menstruatie met de cup.

we zijn vrienden geworden geen moeite meer met eruit halen.
zelfs mee gevolleybald en ook dat ging zonder lekken goed.

ik wil niks anders meer, alleen de heftigste dagen vker als 2x legen maar nu ik wat handiger ermee ben is dat ook niet erg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:27

Fijn dat hij zo goed bevalt lemanthia!

Ik vroeg me af... ik zit aldoor enorm te hannesen met de wasbare inlegkruisjes. Zou het kwaad kunnen om een cup (ik denk dan aan een kleinere zachte) 'permanent' te dragen? Overdag dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:30

Je kan hem 12 uur in hebben. Valt dat onder permanent? Ik doe 's ochtends en 's avonds verschonen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:32

Ik bedoel daarmee eigenlijk dat je dus elke dag van de maand zo'n ding in hebt overdag :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 00:45

Gaat niet helpen. Die afscheiding komt uit je vagina zelf, uit klieren die vrij laag in de vagina zitten en dat wordt sowieso niet opgevangen door een cup.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:22

Goh hier toch wel, als ik hem in heb. Misschien ander type?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:09

Volgensmij praten jullie een beetje langs elkaar heen :D
Het lijkt me dat het geen kwaad kan dat je de cup vaker dan enkel 1 week per maand draagt, waarschijnlijk is de cup wel eerder aan vervanging toe.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:49

Sheran schreef:
Goh hier toch wel, als ik hem in heb. Misschien ander type?

Hier ook. Ik heb de claricup.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:41

Oh? Heb ik toch te snel gereageerd dan..... Sorry!!!! Ik zal het niet meer doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:42

Ik ben echt blij met de MeLuna. Ik voel hem totaal niet, en veel fijner voor mij dan de Organicup. Yay *\o/*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:29

Hey dames... ik weet een ander "ding" maar wellicht hier toch ook ervaringen ermee. Ik ben benieuwd naar ervaringen met de wasbare maandverbanden. En dan mn die op cute cotton en dan de imsevimse. Hoe bevallen deze? Is het ook iets voor tieners (die op de fiets n school moet). wat is der ervaringen hoeveel je er op een dag gebruikt met beetje normale bloedverlies etc?

(Ik denk erover voor mijzelf en voor dochter een startpakket aan te schaffen en dan evt aan te vullen met een x tal regular pads. dus zoek beetje naar "hoeveel heb je er nodig")

en wat zijn de ervaringen met het wassen, hoe schoon worden ze? is die vlekverwijderaar bijv een must? En hoe zijn der ervaringen met wasnoten en wasbare verbanden? En kunnen ze in de wasdroger? sorry vel vragen...

(NB cup is hier geen optie om persoonlijke redenen)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:22

Ik heb afgelopen menstruatie de Organicup gebruikt.
Mijn eerste 2 dagen zijn het ergste en toen lekte ik toch wel wat door, terwijl mijn cup nog maar half vol was. Misschien dat hij toen ook nog niet helemaal vacuum trok? (waren immers mijn eerste dagen en dus wat uit proberen). De andere dagen ging prima en zonder doorlekken.
Ik kan hem meestal aan het steeltje naar beneden trekken en alleen voor het laatste stukje eruit moet ik dan het vacuum verbreken. Af en toe kan ik maar een klein stukje aan het steeltje trekken en merk ik dan wel dat het vacuum terug trekt.
Hij beweegt meestal ook een stukje omhoog.

Klinkt dit bekend bij jullie? Zou ik iets kunnen doen aan het doorlekken?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:31

Je bmm zakt er vaak ook wat in, dus de cup zal nooit helemaal tot het randje gevuld kunnen zijn.
Dat wordt dus wat vaker legen.

Ik heb mijn eerste 2 dagen nu bijgehouden wat ik verloren ben: dik 80ml in 2 dagen en nachten. Dat is ongeveer net zoveel als een gemiddelde zware en gehele menstruatie...
Iemand ervaring met een novasure behandeling?

@Zilfstar, ik heb wasbare inlegkruisjes van Ali. Ik vond de Nederlandse sites erg veel geld vragen voor wat stukjes stof en had geen zin om ze zelf te maken dus ik ben verder gaan kijken. Voor de paar centen die het bij Ali kost wilde ik het wel proberen en heb er nu 10...
Ze bevallen op zich goed, wel wat zweterig bij het sporten en dan stinken ze, maar ik weet niet of dat meer of minder is dan normaal maandverband want dat heb ik al eeuwen niet gebruikt.

Verder was ik ze met de bonte was mee, spoel ze niet voor en ze zijn altijd schoon (wel een grijze bovenstof, dus geen wit). Ik was helaas nog wel gewoon met Ariel Pods enzo, dus geen noten....
In het begin wilde ik ze niet in de droger hebben maar inmiddels verdwijnen ze daar ook in en geen problemen mee.

Maar goed, ik gebruik ze alleen als backup, overigens heb ik op mijn zware dagen dan behoorlijk wat lekkage maar nog nooit doorgelekt, ben best verbaasd over wat die dingen opnemen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:38

Maar er zit ook nog wel wat verschil tussen "niet tot de rand" en echt maar halfvol. Zodra die halfvol zat, begon ik met doorlekken.

Ik ben ook eens wat gaan zoeken naar hoeveel vrouwen nou precies verliezen, maar volgens mij kloppen de sites ook gewoon niet. Ik heb mijn menstruatie nooit als zwaar ervaren, maar ik verloor de eerste 2 dagen toch wel makkelijk 60ml. (ben even kwijt hoeveel het precies was en wat geklooi met uitkrijgen de eerste paar keer dus dan beland de helft al in de wc etc)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:49

Tsja, ik weet het dan ook niet.
Je bmm verschuift ook nog eens gedurende de menstruatie dus het is bij mij wel echt steeds verschillend merk ik. Vandaag (dag 5) weet ik al amper meer dat ik ongesteld ben en moet ik er echt aan denken vanavond.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:21

Zilfstar schreef:
Hey dames... ik weet een ander "ding" maar wellicht hier toch ook ervaringen ermee. Ik ben benieuwd naar ervaringen met de wasbare maandverbanden. En dan mn die op cute cotton en dan de imsevimse. Hoe bevallen deze? Is het ook iets voor tieners (die op de fiets n school moet). wat is der ervaringen hoeveel je er op een dag gebruikt met beetje normale bloedverlies etc?

(Ik denk erover voor mijzelf en voor dochter een startpakket aan te schaffen en dan evt aan te vullen met een x tal regular pads. dus zoek beetje naar "hoeveel heb je er nodig")

en wat zijn de ervaringen met het wassen, hoe schoon worden ze? is die vlekverwijderaar bijv een must? En hoe zijn der ervaringen met wasnoten en wasbare verbanden? En kunnen ze in de wasdroger? sorry vel vragen...

(NB cup is hier geen optie om persoonlijke redenen)

ik heb ze van ali en vind ze wel oke, ik gebruik ze alleen voor een evt doorlekken van de cup. en op de allerlichtse dagen, even uitspeolen met koud! water en in een netje in de wasmachine.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:55

Ik ben nog niet helemaal om vwb wasbare inlegkruisjes. Ik vind het wat te persoonlijk om in het openbaar te zetten, bij interesse kan dat wel via pb.

Ik gebruik ze in elk geval niet tijdens menstruatie. Dan gebruik ik de cup en gewone inlegkruisjes als back up.

Mijn cup kruipt ook behoorlijk omhoog. Maar even persen, dan kan ik net bij t steeltje en die naar beneden trekken en daarna kan ik de onderkant inkijpen voor t vacuum.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:11

Ik kon nu de organicup testen. Ik ben heel tevreden. De organicup past super op de eerste 3 dagen. Ik lek vaak helemaal niets. De 4e dag word het toch weer wat krapper en past de organicup niet meer. Ik krijg hem niet uitgevouwen en dan zit hij toch wat onprettig. Mijn meluna cup is juist beter voor de laatste dagen van de menstruatie dus die draag ik dan. Dus met twee cups kom ik de menstruatie wel door. Heel fijn!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:48

Bambi1995 schreef:
Ik kon nu de organicup testen. Ik ben heel tevreden. De organicup past super op de eerste 3 dagen. Ik lek vaak helemaal niets. De 4e dag word het toch weer wat krapper en past de organicup niet meer. Ik krijg hem niet uitgevouwen en dan zit hij toch wat onprettig. Mijn meluna cup is juist beter voor de laatste dagen van de menstruatie dus die draag ik dan. Dus met twee cups kom ik de menstruatie wel door. Heel fijn!

Jaloers, want wat ik ook doe, ik blijf op mijn zware dagen doorlekken met dat kreng. Word er niet goed van. :\

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:40

Gisteren bij Rossmann in Dld de cups voor nog geen 10€ in het schap liggen. En afgelopen week zag ik ze ook in de folder van de kruidvat
Werd een keer tijd dat ze hier meer aandacht aan besteden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:39

Ideale dingen. Nu de derde periode dat ik ze gebruik, ik pop hem nu zo in en uit :) en vooral nooit meer onzeker zijn of ik door lek..... Heerlijk. De MeLuna voel ik totaal niet zitten ook.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 05:55

Niniane schreef:
Bambi1995 schreef:

Jaloers, want wat ik ook doe, ik blijf op mijn zware dagen doorlekken met dat kreng. Word er niet goed van. :

Misschien heb je ook een tweede nodig....
Het blijft jammer dat de cups niet zo universeel zijn als tampons of maandverband, dat zal sommige mensen toch tegenhouden.