B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:06

Welk merk krijg je?
Van Centrafarm krijg ik enorm veel puisten, van Takeda niet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:53

k_m schreef:
Hallo allemaal! Ik kwam via een ander topic hier terecht en stel hier mijn vraag dus nog eens opnieuw!

Ik heb zelf b11(foliumzuur) te kort en ben hier nu pilletjes voor aan het nemen. Vroeg me af of iemand van jullie hier wat meer over weet? Heb maar heel beperkte info gehad van de HA en de apotheker wist me te vertellen dat het een tekort is aan rode bloedcellen en dat je er bloed armoede van zou kunnen krijgen.. iemand die dit ook heeft gehad?

Dat klopt niet helemaal, B11 is een vitamine, een tekort is dus niet hetzelfde als een tekort aan rode bloedcellen. B11 is wel nodig bij de aanmaak van rode bloedcellen. En een bloedarmoede ten gevolge van B11 tekort is inderdaad 1 van de mogelijke oorzaken van bloedarmoede. (Meestal ijzertekort, maar B12 tekort, B6 tekort of foliumzuur tekort kan ook). Tussen deze 4 is een nauwe samenwerking. B11 suppletie kan trouwens een B12 tekort verdoezelen dus ik hoop dat je arts alle 4 de waarden vooraf heeft bekeken?
Vreemd dat je arts er weinig over verteld heeft, hoe kwam je erbij om dit te laten testen als ik vragen mag?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:41

@Alwiene, ik ben eerlijk gezegd ook niet meer zo tevreden over mijn arts. Ik kwam in principe voor een keelontsteking, maar telkens als ik een 'zwaar' weekend heb gehad zwellen mijn klieren op en heb ik een keel ontsteking. Mijn amandelen zijn er al uit, toen leek het even beter maar nu is het weer hetzelfde. Verder slaap ik super onrustig en durf ik me ook regelmatig heel neerslachtig te voelen zonder reden. Ze had al gecontroleerd op allerlei vermoeidheid ziekte's zoals klierkoorts enz. Dus ik had zelf gevraagd om alles te controleren. Aan de telefoon wist ze ook wel te zeggen dat er meerdere tekorten waren maar volgens haar was dat te wijten aan de ontsteking in mijn keel..

Ik ben nu dus gewoon B11 aan het bijnemen om te kijken wat dat doet, maar ik vermoed dat je daar ook niet snel resultaat van hebt? Ik slaap nog steeds heel onrustig en wordt in de ochtend gewoon nog steeds moe wakker.. Ben nu 2 weken deze pilletjes aan het nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:50

Met foliumzuur moet je uitkijken.
Als jij methyleringsproblemen hebt kun je van de "normale" vorm van foliumzuur erg ziek worden. Dan heb je de actieve vorm van foliumzuur nodig. Folaat dus. Voorbeelden daarvan zijn oa 5-MTHF en quatrefolic.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:51

Heb je trouwens nu geen pfeiffer ivm je keel ontstekingen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:15

Hannanas schreef:
Als jij methyleringsproblemen hebt kun je van de "normale" vorm van foliumzuur erg ziek worden. Dan heb je de actieve vorm van foliumzuur nodig. Folaat dus. Voorbeelden daarvan zijn oa 5-MTHF en quatrefolic.

Ik weet niet wat ik exact neem ik kan het morgen wel eens nakijken. Pfeiffer is wat wij klierkoorts noemen en dit heb ik al gehad dus zou daar immuun voor zijn, is ook op getest..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:17

k_m schreef:
Hannanas schreef:

Ik weet niet wat ik exact neem ik kan het morgen wel eens nakijken. Pfeiffer is wat wij klierkoorts noemen en dit heb ik al gehad dus zou daar immuun voor zijn, is ook op getest..

Je kunt zéker een her-opvlamming hebben van het EBV. (Pfeiffer).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:56

Zouden ze dat dan niet moeten terug zien in mijn bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:18

Hannanas schreef:
Welk merk krijg je?

Even nagekeken en ik heb inderdaad centrafarm. Zal vragen of ik mag wisselen naar takeda zodra de ampullen op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:38

Gloa schreef:
Hannanas schreef:
Welk merk krijg je?

Even nagekeken en ik heb inderdaad centrafarm. Zal vragen of ik mag wisselen naar takeda zodra de ampullen op zijn.

Had verwacht dat het allemaal heel lastig zou zijn maar kon bij de apotheek zo mijn receptje omzetten en morgen al de takeda ampullen ophalen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:52

Gloa schreef:
Had verwacht dat het allemaal heel lastig zou zijn maar kon bij de apotheek zo mijn receptje omzetten en morgen al de takeda ampullen ophalen.

Super zeg! Ik hoop dat het met Takeda beter gaat, je gezicht onder de puistjes is nooit fijn natuurlijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:12

Omdat ik toch bloed moest laten prikken meteen mijn B12 mee laten nemen. Laatste wat ik weet is dat ik ongeveer 2 jaar geleden op 174 zat. Nu alweer een hele tijd aan de Combi 6000 van Vitakraft en we (de huisarts en ik ook) waren benieuwd of de B12 inderdaad sky high zou zijn nu. Meting: >1450 (ref. 150/700). Ik kan van deze pilletjes nu in ieder geval dus met zekerheid zeggen dat ze (iig bij mij) wel goed opgenomen worden in het lichaam :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:14

Alwiene schreef:
Omdat ik toch bloed moest laten prikken meteen mijn B12 mee laten nemen. Laatste wat ik weet is dat ik ongeveer 2 jaar geleden op 174 zat. Nu alweer een hele tijd aan de Combi 6000 van Vitakraft en we (de huisarts en ik ook) waren benieuwd of de B12 inderdaad sky high zou zijn nu. Meting: >1450 (ref. 150/700). Ik kan van deze pilletjes nu in ieder geval dus met zekerheid zeggen dat ze (iig bij mij) wel goed opgenomen worden in het lichaam :)

Helaas, dat kun je niet.
Dit zegt niets over je b12 gehalte op celniveau.
Dit bedoelen ze ook met de waarschuwing: suppletie kan een b12 tekort maskeren.

Hoe gaat het met je klachten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:14

Alwiene schreef:

Nee hoor, dat kan je helemaal niet zeggen. Gewoon B12 in het bloed kan vals positief (hoog) zijn, zonder dat je lichaam er iets mee kan doen of doet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:54

Oke, nou ja het zit in ieder geval wel in mijn lijf, ik was een beetje sceptisch over die zuigtabletten of dat dan inderdaad wel opgenomen werd, maar de waarde is in ieder geval hoog nu. De klachten waarvoor ik de B12 was gaan gebruiken zijn nog steeds veel beter dan toen. Nog een mooie portie andere klachten dat wel, daar was het bloedonderzoek ook voor maar heeft helaas niet opgeleverd wat ik verwachtte (ik dacht hypotyreoidie maar helaas).

Maar hoe zit dat dan, weet iemand dat? Want B12 wat je injecteert moet zich toch ook verspreiden en dan opgenomen worden? Waarom zou dat beter/anders werken dan met smelttabletten qua betrouwbaarheid van opname?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:17

Ik weet het niet zeker maar b12 injecteer je in een spier, dus weefsel niveau. Ik denk dat het daardoor beter overal op weefselniveau komt. Als het in je bloed zit(door tabletten) moeten er nog een paar stappen om het op weefselniveau te krijgen en daar kan dan nog vanalles mis gaan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:44

Maar B12 kan meen ik ook subcutaan? Ben stiekem gewoon heel nieuwsgierig hoe dat nou precies werkt. Ik mag graag puzzelen met medische dingen. :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:34

Volgens de fabrikant dacht ik wel. Maar de ervaring is dat subcutaan veel slechter wordt opgenomen en het grootste deel wordt uitgeplast. Het beste is echt injecties in de spier tweemaal per week tot de klachten weg zijn ;).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:56

Subcutaan is niet keuze nummero 1 ivm te snelle afvoer vanuit het lichaam.

Zowel injecties als ziigtabletten omzeilen het opname probleem via maag/darm.
Veel mensen combineren. Zeker ivm de actieve vormen (adenosyl en methyl) in de zuigtabletten. Mooie aanvulling tussen de injecties door.

Maar... eigelijk bij alle vormen en toediening: vanaf suppletie/injecties is je bloedwaarde niet meer te gebruiken als maatstaf voor je tekort/aandoening en klachten. Het rijst namelijk sky high zonder dat het wat zegt over celniveau. Dat is ook de reden dat er bij neurologische schade wordt geadviseerd minimaal een jaar 2 x per week te injecteren: het heeft tijd nodig. Natuurlijk is bij deze groep de bloedwaarde na bijv een paar injecties ook 1000+. Betekend niet dat zij meteen goed gaan, beter zijn, er genoeg b12 is etc.

Dus vooral: bloedwaarden na suppletie zegt niets. Het toont gewoon puur het beschikbare/aanwezige/vrije b12 in de bloedstroom.

Terugkomend op jouw verhaal: ik zou in jouw geval zeker gaan injecteren in samenwerking met je zuigtabletten ivm je lage waarde zonder dat je veganist bent.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:58

Waarschijnlijk blijft sowieso maar 1% hangen van je toediening.

Zowel na injectie als na zuigtablet als na actief b capsule plas ik oranjerood. Dus veel gaat ala minute richting blaas om je lichaam te verlaten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:39

Hannanas schreef:
Terugkomend op jouw verhaal: ik zou in jouw geval zeker gaan injecteren in samenwerking met je zuigtabletten ivm je lage waarde zonder dat je veganist bent.

Huh? Ik ben juist prima tevreden over de zuigtabletten en zie op dit moment geen aanleiding om er anders mee om te gaan. Ben geen veganist nee, wel een slechte eter én maagzuurremmer gebruiker. :)

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:55

Ik kom per toeval dit topic tegen. Ik ben de afgelopen maanden al meerdere keren getest op een B12 tekort i.v.m. chronische vermoeidheidsklachten(in het verleden 2x pfeiffer gehad). Afgelopen maandag bij de Neuroloog geweest i.v.m. onverklaarbare duizeligheid. Na een heel aantal vragen, gaf hij aan dat eigenlijk al mijn klachten(altijd koud, slechte weerstand etc.)toch wel erg goed pasten binnen een B12 tekort. Volgens de vorige bloedonderzoeken was mijn B12 steeds in orde. Maar blijkt de functionele waarde steeds niet gemeten te zijn. Ik heb dus opnieuw bloed moeten prikken en krijg over een week of 3 hier van de uitslag. Ik hoop er eigenlijk ook dat dit de boosdoener is, want met alle vage klachten word je op een gegeven moment niet meer serieus genomen, zeker omdat ze steeds niets kunnen vinden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:30

Alwiene schreef:
Hannanas schreef:

Huh? Ik ben juist prima tevreden over de zuigtabletten en zie op dit moment geen aanleiding om er anders mee om te gaan. Ben geen veganist nee, wel een slechte eter én maagzuurremmer gebruiker. :)

Ah die maagzuurremmers zijn killing.
Zuigtabletten prima, en je andere b-tjes. Zeker als je het geen probleem vind om dat jarenlang te kopen. Ik hoop dat ze je net zo klachtenvrij helpen als injecties dat evt zouden doen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:47

Na het nemen van supplementen, hoe lang dien je te wachten vooraleer je je B12 laat testen? Ik was de vorige keer zo stom geweest om eerst aan de supplementen te zitten, waardoor nadien mijn klacht natuurlijk niet serieus genomen werd.

Het laatste supplement dat ik nam, was op 4 september, dus dat is al bijna zeven weken geleden. Nog even wachten, of toch een nieuwe bloedtest?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:02

Ik dacht 3 maanden maar weet het niet zeker meer :o?