Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22_01

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:02

Ik weet t haha. Maar heb nu eigenlijk nergens last van. Ik ga nu wel gewoon het volgens het schema lopen hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:07

lschaap,denk ook goed om je ademhaling,last van zijsteek kan daar ook mee te maken hebben,goed door je buik ademen.
en inderdaad niet voor het lopen gaan eten,dat scheelt ook :j

met lopen is het zo dat je denkt dat je elke dag wel kunt,maar beter niet doen, je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen he.
het is niet niks hoor

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:12

Hallo allemaal ik kom even binnenvallen :)

Ik Linsey, 22 jaar en heb het plan om te gaan hardlopen, om wat kilootjes kwijt te raken maar vooral om een betere conditie te krijgen want die is nu echt 0,0 waar ik wel stevig van baal.
Ik dacht altijd 'ik kan niet hardlopen', want ik heb nogal gauw last van mijn knieën. Maar met goede schoenen kom je al een heel eind volgens mij.

Bovendien zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag mijn iPhone gaan gebruiken bij het lopen. En er zijn echt tig apps, maar welke is nou echt goed? Ik zoek dus eigenlijk een app die een trainingsprogramma heeft, waar je muziek kan instellen en dat de app dus aangeeft wanneer je moet hardlopen en wanneer je mag wandelen.

Vind het op een 1 of andere manier nog een beetje spannend om te gaan beginnen, dus ik wil wel gelijk goed kunnen beginnen!
Ik ga nog dit topic doorbladeren maar als iemand tussendoor nog tips & tricks heeft, hoor ik die graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:26

Dankjullie wel voor de tips !
Met gym moesten we een paar dagen geleden 3 x 6 minuten rennen, is dat ook slecht ?
Ik had de dag daarna een kleine beetje spierpijn maar daarna was het wel weer over. Dacht dat de leraar wel verstand had dat je niet meteen lang moet rennen als je het niet gewend ben, niet dus ?

Ik zal erop letten dat ik niet te veel eet, wel een beetje natuurlijk anders val ik om :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:04

Ik vind het veel, ik was ongetraind en de eerste keer vond ik 3 minuten verschrikkelijk lang. Ik denk dat jij best een paar lesjes kan overslaan van Evy, maar om nu in één les zoveel hard te lopen.. Ik betwijfel er aan... Niet zo zeer conditioneel gezien, maar meer met het oog op blessures. Heb je van te voren getraind?

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 01:18

Muisbal schreef:
Hallo allemaal ik kom even binnenvallen :)

Ik Linsey, 22 jaar en heb het plan om te gaan hardlopen, om wat kilootjes kwijt te raken maar vooral om een betere conditie te krijgen want die is nu echt 0,0 waar ik wel stevig van baal.
Ik dacht altijd 'ik kan niet hardlopen', want ik heb nogal gauw last van mijn knieën. Maar met goede schoenen kom je al een heel eind volgens mij.

Bovendien zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag mijn iPhone gaan gebruiken bij het lopen. En er zijn echt tig apps, maar welke is nou echt goed? Ik zoek dus eigenlijk een app die een trainingsprogramma heeft, waar je muziek kan instellen en dat de app dus aangeeft wanneer je moet hardlopen en wanneer je mag wandelen.

Vind het op een 1 of andere manier nog een beetje spannend om te gaan beginnen, dus ik wil wel gelijk goed kunnen beginnen!
Ik ga nog dit topic doorbladeren maar als iemand tussendoor nog tips & tricks heeft, hoor ik die graag!

Ik heb runkeeper op mijn iPhone staan voor de afstanden en gemiddelde snelheden. Evy heb ik als playlist, die verteld precies hoe je moet opbouwen :)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:48

ellepel schreef:
ik kan op het werk gelukkig wel op bokt,haha ik ben nu dus ook aan het werk.
nou ik baalde vanmorgen wel,want nu is mijn schema natuurlijk in de war,dus moet ik die veranderen,nou ja is niet anders.

magda:
mooie muzieklijst,zitten mooie nummers tussen om mee te lopen.
ik heb er momenteel onder het lopen vocal trance op staan,heerlijk om mee te lopen :j

norton _/-\o_
wat voor tips heb je gekregen?

Tips die we gisteren kregen waren dat het belangrijk is om je "diepe" buikspieren extra te versterken. Om te weten waar die zitten moesten we plat om de grond gaan liggen en je handen net naast je heupbotten op je buik leggen en dan kuchen dan voel je wat je aanspant.
Ook kregen we verschillende oefeningen om je rugspieren lekker te laten ontspannen omdat je van hardlopen vaak een beetje stijf gevoel in je rug krijgt. Wat ik wel doe maar waar ik me niet van bewust ben is dat je beter op je voorvoet kunt landen omdat je dan je snelheid behoudt richting de volgende stap. Je wil zo kort mogelijk contact met de grond hebben.

Heb nu al zin in volgende week :j

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:42

Ik ga zo weer.
De laatste paar keren deed mijn sports tracker het niet goed. Hij krijgt geen verbinding met gps, terwijl google maps dit wel krijgt.. Ik heb nu endomondo ook er terug op gezet en eens kijken of ie het daarmee wel wil doen..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:45

Ik heb alle 27 lessen uitgerend. En nu zelf bijhouden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:27

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:16

ais, ik ga je zo volgen! wel voor het lekkere weer veels te laat. maar ja, dan had ik maar eerder mijn nest uit moeten komen!
deedee! super. mocht je van 2006 (volgens mij deed jij 2006 toch) les 28 en 29 nog willen hebben, stuur me dan even een pb'tje!
ellepel, ik doe mee met het niet hebben van buikspieren, haha!

nou, ik ga me dus zo maar omkleden en dan richting duinen en bos vertrekken. misschien dat ik maar op het strand moet gaan lopen. er is nauwelijks wind hier en toch al weer 18 graden......wordt lekker warm dus!

Itrichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:44

Hier net terug van een rondje lopen samen met de buurvrouw.
We hebben les 20 (van 2011) gelopen. Wat was het al warm zeg. Ik vond hem nu pittig, terwijl hij vorige week er makkelijk ging.
Nu wel een voordeel dat we samen waren, het laatste stukje zaten we er beide doorheen, maar loop je toch door omdat je samen bent.

Woensdag weer naar de loopgroep.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:03

Danseresje, toen ik klaar was, begon t al aardig warm te worden.
Heb deze keer endomondo gebruikt, zal zo eens kijken of ik m'n training kan laten zien!
Ik heb 50 min gelopen, begon op gem. 8,4 en eindigde met 7,5. De laatste 2,5 minuut wat versneld ook. Wil dinsdag dit rondje nog eens lopen en dan ook een paar keer een versnelling erin doen. Hopelijk helpt dat om mijn algehele snelheid wat omhoog te gaan krijgen :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:25

Vanochtend weer voor de 2e keer hard gelopen. Tempo en ademhaling gingen prima, alleen ik kreeg gewoon een beetje last van mn scheenbeen -O-

Koop ik speciaal goede hardloopschoenen heb ik gewoon wéér last van mn scheenbeen, enige positieve is dat het nu alleen mn rechter is en niet alle twee mn scheenbenen.

Wat denken jullie? Nú al overbelasting na 2x hardlopen met 3 rustdagen ertussen of is dit gewoon een gevoelige plek of moeten mn spieren wennen aan de correctie in de schoenen (pronatie)??
Ben gewoon een beetje teleurgesteld, vind het hardlopen op zich echt super leuk, maar als dit weer zulke pijn wordt is het niet leuk natuurlijk...

Oh ja stoppauze heeft dik 2,5 maand geduurd en de pijn was volledig weg :j

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:48

Danseresje schreef:
ais, ik ga je zo volgen! wel voor het lekkere weer veels te laat. maar ja, dan had ik maar eerder mijn nest uit moeten komen!
deedee! super. mocht je van 2006 (volgens mij deed jij 2006 toch) les 28 en 29 nog willen hebben, stuur me dan even een pb'tje!

nou, ik ga me dus zo maar omkleden en dan richting duinen en bos vertrekken. misschien dat ik maar op het strand moet gaan lopen. er is nauwelijks wind hier en toch al weer 18 graden......wordt lekker warm dus!

Zou ik die 2 lessen van jou mogen? Die heb ik niet!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:30

Itrichta schreef:
Hier net terug van een rondje lopen samen met de buurvrouw.
We hebben les 20 (van 2011) gelopen. Wat was het al warm zeg. Ik vond hem nu pittig, terwijl hij vorige week er makkelijk ging.
Nu wel een voordeel dat we samen waren, het laatste stukje zaten we er beide doorheen, maar loop je toch door omdat je samen bent.

Woensdag weer naar de loopgroep.
Lijkt me fijn om op zo'n moment een loopmaatje te hebben! die miste ik vandaag wel!

ais schreef:
Danseresje, toen ik klaar was, begon t al aardig warm te worden.
Heb deze keer endomondo gebruikt, zal zo eens kijken of ik m'n training kan laten zien!
Ik heb 50 min gelopen, begon op gem. 8,4 en eindigde met 7,5. De laatste 2,5 minuut wat versneld ook. Wil dinsdag dit rondje nog eens lopen en dan ook een paar keer een versnelling erin doen. Hopelijk helpt dat om mijn algehele snelheid wat omhoog te gaan krijgen :)
Ais, het was inderdaad aardig warm en 's ochtends lopen is toch al niet mijn beste moment. Wat goed dat je 50m hebt gelopen! dat hoop ik over een x aantal weken ook te kunnen zeggen!

Anoli schreef:
Vanochtend weer voor de 2e keer hard gelopen. Tempo en ademhaling gingen prima, alleen ik kreeg gewoon een beetje last van mn scheenbeen -O-

Koop ik speciaal goede hardloopschoenen heb ik gewoon wéér last van mn scheenbeen, enige positieve is dat het nu alleen mn rechter is en niet alle twee mn scheenbenen.

Wat denken jullie? Nú al overbelasting na 2x hardlopen met 3 rustdagen ertussen of is dit gewoon een gevoelige plek of moeten mn spieren wennen aan de correctie in de schoenen (pronatie)??
Ben gewoon een beetje teleurgesteld, vind het hardlopen op zich echt super leuk, maar als dit weer zulke pijn wordt is het niet leuk natuurlijk...

Anoli, wat balen zeg, van je scheenbeen! Op wat voor ondergrond loop je? en hoe loop je? dit kan ook invloed hebben op je benen. Ik hoop voor je dat het niet doorzet. Heb wel vaak gehoord dat als je er eenmaal last van hebt, het een gevoelige plek blijft.....

Judie schreef:
Danseresje schreef:

Zou ik die 2 lessen van jou mogen? Die heb ik niet!
Judie, pb me even je e-mailadres.

Hier dus nu terug van les 27 en man-man-man, wat had ik het zwaar (zowel lichamelijk als omgaan met de warmte). het eerste gedeelte ging nog aardig, maar toen moest ik nog de laatste 8 minuten. heb daar ook een paar seconden van gelopen, het pad was wat mul en daarnaast ook nog heuveltje op, ik kon gewoon niet meer (en had hier dus graag iemand gehad). dus iets gesmokkeld qua doorgaan met lopen (daarna tempo wel weer opgepakt) en toch nog 4,97km afgelegd! Ik moet eerlijk toegeven dat ik na de 2e 13m zelfs gedacht heb om te stoppen.
Ben blij dat ik, ondanks dat ik het zwaar heb, toch deze lesweek zo ong. dezelfde afstand heb afgelegd, namelijk 5.04km - 4.9km - 4.97km. ik denk dat als ik vandaag vroeger was gegaan of het was lekkerder gegaan, ik wel weer iets over die 5km heen was gegaan. maar alsnog, ben heel trots op mezelf.
vanaf komende woensdag ip 30m lopen en evt. 1 of 2m wandelpauze inlassen. ben heel benieuwd!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:03

ellepel schreef:
norton het landen op de voorvoet wist ik,dat had ik gezien in een filmpje
deze
http://www.youtube.com/watch?v=Gty7rFrs ... re=related
ik probeer daar dus ook rekening mee te houden en dat helpt wel :j

buikspieren,hmm geloof niet dat ik die heb haha :+

Die heb je wel ellepel ben maar niet bang. Bij mij zie je ze ook niet, hahahah
Dat landen op de voorvoet doe ik vanzelf schijnbaar.

Kreeg ook nog een goede tip voor mijn schenen die af en toe behoorlijk gevoelig zijn. Veel ondergrond afwisselen dus niet alleen op zand maar ook op gras of asfalt lopen. Bovendien worden je enkels dan sterker en wordt de pijn in je schenen stukken minder. Ga ik maar eens uittesten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:08

Danseresje schreef:
Anoli schreef:

Anoli, wat balen zeg, van je scheenbeen! Op wat voor ondergrond loop je? en hoe loop je? dit kan ook invloed hebben op je benen. Ik hoop voor je dat het niet doorzet. Heb wel vaak gehoord dat als je er eenmaal last van hebt, het een gevoelige plek blijft.....

Ik loop gewoon op asfalt fietspad, of op de stoep. Misschien beter om een keer in het bos te gaan hardlopen?
Hoe ik loop? Geen idee :') ik loop gewoon land op mn hak, rol door en zet weer af met mn bal van mn voet/tenen. Zoals je normaal bij lopen ook je voeten neerzet :j
Moet zeggen dat ik wel een beetje op de buitenkant van mn hak landt, maar dat schijnt bij pronatie te horen heb ik gelezen.

Hoop niet dat dit een zwakke plek blijft, want dan baal ik heeeel hard.
Misschien eerst maar eens een paar weken flinke wandelingen maken, en zo mn spieren wat voorbereiden op het hardlopen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:12

Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-09-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:14

Anoli schreef:
Ik loop gewoon op asfalt fietspad, of op de stoep. Misschien beter om een keer in het bos te gaan hardlopen?
Hoe ik loop? Geen idee :') ik loop gewoon land op mn hak, rol door en zet weer af met mn bal van mn voet/tenen. Zoals je normaal bij lopen ook je voeten neerzet :j
Moet zeggen dat ik wel een beetje op de buitenkant van mn hak landt, maar dat schijnt bij pronatie te horen heb ik gelezen.

Misschien eerst maar eens een paar weken flinke wandelingen maken, en zo mn spieren wat voorbereiden op het hardlopen...

inderdaad eens proberen op een andere ondergrond. een bospad of grindpad ofzo. merk zelf dat die afwisseling erg fijn is.
Verder doelde ik ook een beetje op je pasgrootte. neem je grote passen? dit geeft ook meer klappen op je schenen. ik probeer mijn benen echt een beetje onder me te houden. hierdoor land ik minder op mijn hak (en hoef ik mijn teen niet zo naar boven te trekken zeg maar) en de afzet is ook dichter bij mijn massa. merk voor mij dat het heel erg helpt. heb wel het idee dat mijn lopen er dan een beetje 'stom' uitziet en je gaat misschien niet heel hard, maar die snelheid komt vanzelf. het is belangrijker om meteen goed te kunnen lopen dan om meteen de hoofdprijs voor snelheid mee naar huis te nemen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:21

Danseresje schreef:
Anoli schreef:

inderdaad eens proberen op een andere ondergrond. een bospad of grindpad ofzo. merk zelf dat die afwisseling erg fijn is.
Verder doelde ik ook een beetje op je pasgrootte. neem je grote passen? dit geeft ook meer klappen op je schenen. ik probeer mijn benen echt een beetje onder me te houden. hierdoor land ik minder op mijn hak (en hoef ik mijn teen niet zo naar boven te trekken zeg maar) en de afzet is ook dichter bij mijn massa. merk voor mij dat het heel erg helpt. heb wel het idee dat mijn lopen er dan een beetje 'stom' uitziet en je gaat misschien niet heel hard, maar die snelheid komt vanzelf. het is belangrijker om meteen goed te kunnen lopen dan om meteen de hoofdprijs voor snelheid mee naar huis te nemen.

Nee mn pasgrootte is niet groot, ik neem kleine pasjes en loop erg langzaam (kun je het nog hardlopen noemen) Merk wel dat ik een beetje met gebogen knieën loop, de laatste paar meters strekte ik mn benen wat meer naar voren met lopen (niet grotere passen nemen, maar mn benen wat meer strekken) en toen had ik er minder last van... dus misschien is het idd wel mijn manier van lopen die slecht is :j

Ga de volgende keer een bospad proberen :j
Wordt waarschijnlijk pas volgend weekend, want de rest van de week ben ik druk met de studie, en een bospad is hier niet om de hoek :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:56

inderdaad, op de hak landen en helemaal doorrollen kan zorgen voor blessures o.a. aan schenen en knieën.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:06

Janine1990 schreef:
inderdaad, op de hak landen en helemaal doorrollen kan zorgen voor blessures o.a. aan schenen en knieën.

Maar hoe kan ik dat veranderen?
Krijg nu zo'n beeld voor me dat ik als donald duck ga lopen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:08

Bekijk dat filmpje eens? Die heb ik ook bekeken.
Het is heel lastig met lopen eerst, omdat je er over na gaat denken. Maar als je het iets onder de knie hebt, merk je dat je makkelijker loopt (kost echt minder moeite) en ook sneller/gelijkmatiger.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:17

Ik zal ook eens kijken:)