Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:53

Dank je amber15! Het is niet zo zeer dat ik het graag aan mensen vertel, maar meer dat ik nu voel dat ik niet anders kan. Ze moeten me met rust laten anders ga ik een beetje kapot haha.

Artikel is een heel goed idee, dan weten ze in ieder geval dat ik niet de enige ben.
Ik heb een boek gekregen van mijn therapeut dus ik denk dat ik daar maar eens wat stukjes uit ga kopiëren. Mijn vader is vrij stug dus ik hoop dat het hiermee wat gaat verbeteren :)

Badkamer moet inderdaad gewoon dicht blijven, privacy is m'n moeder niet zo goed in. "Ik ben uit haar buik gekomen, schamen hoef ik me niet, ik moet er maar mee leven" -O-
Niet echt mijn idee van rust ;)

emil01

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:04

ff stukje wat ik kwijt moet; misschien herkenbaar?

Ons huis staat al 4 jaar te koop. In mijn hoofd al langer, omdat we al 10 jaar door onze buren bedreigd, getreiterd, geïntimideerd enz.worden. De laatste tijd word ik gewoon gek ervan dat we de knoop hebben doorgehakt (om gezondheidsredenen, slechte rug enz.) en maar niet verder kunnen.... Er is wel wat rust gekomen met de buren, maar vertrouwen doe je ze nooit meer en met ieder klein ding zit je al boven op de kast. Ik slik nu al zoveel jaar alles in, maar kan met mijn frustratie geen kant meer op. Ik heb geprobeerd het los te laten en te genieten zolang het duurt, maar bijna iedere dag is er wel iets wat me weer triggert / frustreert. Kennen jullie dit en wat zouden jullie doen?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:11

Sunneva, top dat je zo aan jezelf denkt!

Ik probeer het voorzichtig te zeggen, maar verwacht niet téveel van het gesprek. Veel mensen vinden het lastig om te begrijpen. Echter is het wel de taak van ouders om hun kinderen op te laten groeien in een omgeving waar ze zich fijn voelen. Ik hoop van harte voor je dat ze openstaan voor jouw inbreng.

Over de badkamer, ik vind het heel bijzonder dat die gewoon opengemaakt wordt aan de buitenkant. Als ze dat bij mij doen, ontplof ik geloof ik :') Er zit niet voor niets een slot op toch?

emil01, wat een ontzettend lastige situatie! Vier jaar is een lange tijd (en tien jaar helemaal!). Het zit er niet in dat je huis binnenkort misschien verkocht is?
Loslaten is een goede manier om tot rust te komen, maar daar is ook een grens aan. Ik betrap mezelf er vaak op dat loslaten en wegstoppen erg dicht bij elkaar liggen...
Ik weet niet hoe jullie financieel zitten, maar kan je er niet een weekje tussenuit? Gewoon even niks, geen gezeur aan je hoofd en helemaal tot rust komen.

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:25

Ik kom mij ook in dit topic, vooral voor tips :o

Ongeveer 2 jaar geleden kwamen wij er achter dat ik hoog gevoelig ben. Heb in therapie gezeten en kan er inmiddels steeds beter mee om gaan. Af en toe heb ik momenten dat mijn hoofd ontploft door te veel prikkels van buitenaf, daar werk ik nog steeds aan. Om prikkels van buiten af minder naar mijzelf toe te trekken, ik trek mij te veel van dingen aan en wil iedereen graag helpen. Vooral als ik iemand wil helpen met zijn of haar gevoel...

Ik kan heel veel ontspanning vinden bij de paarden, daar gaat er een knop om en staat alles buiten de paarden even stil. Heerlijk om echt even tot rust te komen!

Groetjes Roos :wave:

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:41

Ik zal er rekening mee houden amber15, m'n ouders zien nu wel dat er lichte noodzaak is om iets te veranderen. Ik zal tzt een update plaatsen :) en dan heb ik misschien zelf nog tips! :D

Klinkt als een mooie manier roos! Hebben jullie ook wel eens dat jullie zo erg overprikkelt zijn dat hoe graag je ook naar de paarden zou willen, het gewoon niet lukt? En hoe gaan jullie daar mee om?
Ik merk namelijk dat bij mijn paarden zijn ook energie vergt. Er zijn bepaalde doelen die gehaald moeten worden, bepaalde trainingsschemas die voltooid moeten worden en twee van mijn pony's staan in de verkoop. Hoe vind ik daar weer m'n rust in? Bij andere paarden heb ik er geen last van namelijk...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:03

Het scheelt dat je ouders zien dat er iets moet veranderen. Laat tegen die tijd maar weten hoe het afgelopen is. En tips zijn altijd welkom! :j

Ik heb zelf geen paarden, dus concrete tips kan ik je daar niet over geven.

Wel zorg ik dat ik niet teveel dingen inplan. Ik doe liever twee wat grotere dingen dan allemaal kleine dingetjes, want dan overzie ik het niet en is het resultaat dat ik uiteindelijk (bijna) helemaal niets gedaan heb. Ik plan sowieso mijn dag niet helemaal vol. Die lege momentjes zijn om mijn hoofd leeg te maken. Mijn ouders begrijpen dat niet en gaan dan achter m'n broek aan zitten: 'Ga je dat ook nog doen? En dat, en dat...' Hoe gaan jullie daar mee om?
Mijn tip is om te zorgen dat je momentjes inplant dat niks hoeft. En kan dat ook niet bij de paarden? Gewoon lekker tutten of een bosritje?

Als jullie overprikkeld zijn, hoe uit zich dat dan bij jullie?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:11

Dat is eigenlijk een slim en voor de hand liggend idee, gewoon lekker spelen zonder verplichtingen :)

Ik word heel moe, misselijk, buikpijn, hoofdpijn, nerveus en erg emotioneel.

Ouders zullen altijd blijven zeuren, maar vraag ze om hun vertrouwen dat je alles onder controle hebt en dat de rustmomenten ook even nodig zijn. Ze maken zich waarschijnlijk alleen zorgen, dus dan moet je ze geruststellen ;)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:32

Ik herken dat Amber, dat je zoveel moet doen dat je uiteindelijk niks doet. En dan voel je je nog klote achteraf ook omdat je niks gedaan hebt :\
Ik heb wel een pony, maar ben er niet veel. Als ik mij niet lekker voel en wel naar hem toe ga, bijt hij me en gaat tegendraads doen. Hij kan mijn bui dan niet hebben.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:05

Bij mij uit het zich in heel erg moe voelen en een soort drempel voelen voor alles wat je gaat doen of moet gebeuren. Normaal vind ik paardrijden heel fijn, maar zelfs dat kan ik dan niet opbrengen. Het verlamd me als het ware..... En verder ben ik door de bovengenoemde omstandigheden (ondanks vakanties tussendoor) chronisch gestrest/nerveus... Heb me dus wel eens beter gevoeld.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:53

Hee leuk, nieuwe mensjes! :D welkom!

Uit zich bij mij op verschillende manieren. Ik kan heel boos worden, geïrriteerd of juist overgevoelig en als de maat echt vol is moet ik echt snel huilen :o soms heb ik ook wel dat ik juist een totale zombie word, vooral met hele drukke situaties en mensen. Als ik met iemand in gesprek ben die heel druk is sluit ik me daar automatisch voor af en kan ik later ook niet vertellen waar het over ging haha :')
Soms word ik ook wat ziek, dan zit ik al lang tegen en over mijn grens heen.

Dat van gevoelig zijn voor medicatie heb ik juist weer totaal niet, ik moet juist een zwaardere dosis hebben voor ik iets merk. Of bv met die Bach rescue spray, zou rustgevend werken maar al spuit ik dat hele flesje in mijn mond merk ik nog geen verschil :')

Ik kan ook heel goed tot rust komen bij mijn paard, maar als het niet goed gaat voel ik me er juist nog slechter door dus dat verschilt.

Hier nog een zware periode. Zit in een klas waar ik heel erg wordt buiten gesloten en er niet bij hoor, school gaat gewoon echt bergafwaarts :( ik vind het ook echt verschrikkelijk om te moeten gaan en ben ook helemaal niet meer gemotiveerd. Wil ook zoveel mogelijk weg zijn want oo school zijn doet letterlijk en figuurlijk pijn.. :(

Gelukkig weet ik voor 90% zeker dat ik volgend jaar overschakel naar een andere school. De sfeer beviel echt heel goed met de infodag en heb ook enkele toekomstige klasgenoten ontmoet wat heel goed klikte dus ik ben heel benieuwd! Maar vind het wel ongelooflijk spannend!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:20

DynamiteS, ik moet ook altijd overal een hogere dosis van hebben. Alcohol verdraag ik top en pijnstillers werken eigenlijk niet of nauwelijks. Alleen oxazepam was ik dan wel weer heeeel gevoelig op!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 02:17

Toevallig Sunneva, ik heb ook oxazepam gehad in heel lichte dosis (vanwege mijn leeftijd, was 15) maar merkte er echt niks van. Alleen hoofdpijn :') sloeg verder ook niet aan, vond de arts maar vreemd want normaal reageert men daar wel goed op. Nouja, hsp he :') of gewoon een speciaal geval hahaha

Alcohol lust ik niet dus blijf ik ook lekker vanaf haha, paar keer meegedronken met vriendinnen maar heeeel gauw weggespoeld met cola :')

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:42

Herkenbaar weer een heleboel dingen. Ik moet als moeder mijn dochter juist zeggen dat ze eens rust moet Mijn dochter doet ook de badkamerdeur op slot en kan daar dan gewoon 2 uur verblijven. Gewoon op de grond zitten, douchen, voor de spiegel. Bij haar uit zich het ook door moeheid, buikpijn geen energie, zelfs niet om naar haar paard te gaan. Paard spiegelt haar heel erg dus als ze een slechte bui heeft of niet lekker in haar vel zit werkt het ook niet om iets van paardlief te verwachten. Daar zijn we nu ook achter. Ik hoop Sunneva dat je ouders in ieder geval jouw wensen respecteren. Het zou fijn zijn als ze het begrijpen maar als dat niet lukt als ze het dan maar respecteren.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:43

amber15 schreef:
Loslaten is een goede manier om tot rust te komen, maar daar is ook een grens aan. Ik betrap mezelf er vaak op dat loslaten en wegstoppen erg dicht bij elkaar liggen...

Loslaten... wat is dat? -O-

Ik merk dat dat iets is wat ik heel slecht kan, in eh.. alles? Mijn werk, mijn liefdesleven, vriendschappen, mijn eigen fouten etc. Alles houd ik angstvallig bij me.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:48

Ja ik kan ook heel slecht loslaten! Misschien wel omdat het vertrouwd is, ook al is het vervelend?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:08

Hier nog eentje hoor. Ik beeld me sinds kort in dat iedere gedachte een 'prijskaartje' is die aan mijn hoofd zit. Op het moment dat ik er niet aan wil denken, knip ik het prijskaartje eraf. Voor mijn doen helpt dat best goed. Voor tien seconden dan :')
Het zal altijd lastig blijven, dat denk ik zeker! Ik wil over alles controle hebben. Dat is voor mij ook echt een trigger om te gaan malen. Precies zoals jij zegt, lisanne!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:47

Oh loslaten! Wat ik doe: even gaan douchen, voor me zien dat alles van me afglijd. Dan wat me dwars zit op een rijtje zetten en als ik er niks aan kan veranderen dan zet ik een kruis door het circeltje dat het probleem voor moest stellen op de beslagen douchewand. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:44

Dat zijn wel een paar leuke tips! Het is inderdaad super lastig als gedachten maar blijven rondspoken, daar heb ik ook veel last van...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:29

hmm ideetje om te delen met mijn dochter! Bedankt!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:33

Ik ga zo even het topic helemaal doorlezen, maar ik meld me maar vast. Als iemand nog ideetjes heeft over mijn verhaal zou dat zeer welkom zijn.

[MWS] Al jaren ziek/depressief..

Eerst ga ik even lezen en dan verder reageren :Y)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:36

Als ik lig te malen, ga ik er juist bewust even goed over nadenken. Daardoor kan ik het erna ook makkelijker van me af laten glijden.
Door die gedachten toe te laten, blijven ze minder hangen als ik iets anders wil doen (slapen, werken, sociaal doen).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:05

Bij malen en piekeren ga ik graag wat schrijven om het te ordenen, meer overzicht te krijgen en het ook naast me neer te kunnen leggen. soms helpt ook wat lichamelijke inspanning stuk wandelen of hardlopen of yoga. Het ligt ook beetje aan waar ik over aan het nadenken ben.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:09

Welkom, Azmay! Ik hoop dat dit topic je wat meer duidelijkheid gaat geven!

Inderdaad, Rebel_Jits! Door mezelf domweg te verbieden er over na te denken, blijf ik er onbewust toch nog mee bezig. Als ik er even op een realistische(!) manier over nadenk, kan ik het daarna makkelijker 'loslaten'. Ik weet dan in ieder geval dat het in principe niet meer nodig is om mijn nachtrust er voor op te offeren, omdat ik het al op een rijtje heb. Bovendien zijn al die doemscenario's in mijn hoofd meestal niet wat er in werkelijkheid gebeurd de volgende dag. :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:40

Nuttig topic dit, enorm jammer dat het helaas toch allemaal wat vaag is.
Het past gewoon perfect bij wat ik voel, maar kan er niet veel mee.
- Niet goed tegen drukte kunnen
- Snel moe zijn
- Veel zorgen hebben
- Faalangst
- sterke intuitie
- lijk verlegen

En eigenlijk de rest ook wel..
Lekker op de paardenwei zitten helpt wel wat maar op het moment is echt alles me te veel.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:23

@ Azmay Tuurlijk blijft het vaag, niemand gaat alles precies op internet zetten, anderen lezen dit ook. En het is iets waar je goed mee moet leren omgaan, en dat kost tijd, en eerlijke mensen om je heen die je helpen.