Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:41

Hè bah, wat een vervelende diagnose, DebbyDeb. Hopelijk in oktober beter nieuws. Ik duim voor jou.
Zelf heb ik inderdaad nu wel weer rust, fijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:43

Wat een onzekerheid DebbyDeb :\ Hopelijk snel positief nieuws! Sterkte!!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 06:57

Hoi lieve meiden,

Ik wil toch graag even kwijt hoe boos en verdrietig het mij maakt dat er zo makkelijk over gedaan word over het niet gaan en andere dingen.
Denken jullie dat ik de afgelopen 3 jaar na alle uitstrijkjes, colpo's en biops (ja ook van de binnenste cellen) en een hele pijnlijke lis nog steeds graag daar naar toe ga? Nee! Het doet zeer, het is vreselijk en al wat dan nog meer.
Na 3 jaar gisteren opnieuw een PAP3b met een CIN3 in de binnenste cellen van mijn baarmoederhals. Dit betekend dus een conisatie.
Ik zou volgende week emigreren, alles al geregeld. Mijn wereld staat even op zijn kop.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:44

Zo rot voor je, Navanja. En dat is ook precies waarom ik vind dat je gewoon moet gaan. En als je niet durft ervoor moet zorgen dat je dat opgelost krijgt.
Heel veel sterkte, en hopelijk kun je snel alsnog emigreren. Waarheen, als ik mag vragen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:34

Sterkte DebbyDeb en Navanja!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:46

Jee Navanja.. wat rot dat je planning zo enorm omgegooid wordt. En waar je naartoe verhuisd... is daar minder goede behandeling mogelijk? Al zou ik zelf ook in een meer vertrouwde omgeving geholpen willen worden. Zelf ook verhuisd.. maar laat me nog in het ziekenhuis behandelen waar ik voorheen al ging.
Veel sterkte iig..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:42

vuurneon schreef:
Als je de oproep kwijt raakt, sturen ze je dan na een bepaalde tijd weer een herhaling?

Man is fanatiek aan het opruimen geweest en ik wou nog invullen 'zwanger' maar toen was alles al pleite :+

Ja, iets wat mij enorm tegenstaat, want ze houden zo bij of je geweest bent of niet. Mijn laatste 2 oproepen (dus de eerste en de herhaling) zijn zo de container ingegaan. Ik ga echt niet invullen waarom ik niet ga, dat is mijn pakkie an en om dan direct aan te geven dat ik helemaal nooit meer wil vind ik ook wat te ver gaan. Maar de pijn van 6 jaar geleden zit er nog te diep in om nu weer te gaan. 4-5 dagen nabloeden is niet normaal. Als ik daar overheen ben, dan ga ik misschien wel weer. Maar voor nu is het gewoon, ik ga niet en het waarom hoeft een instantie niet te weten, dus 'ik heb niets ontvangen'.

Verder stoort het mij enorm dat mensen vinden dat je wel of niet moet gaan. Zoveel mensen, zoveel dingen. Ieder mens mag zelf beslissen of je gaat of niet, geen oordeel verder. Het waarom is geheel onbelangrijk, de keuze is jouw keuze, hoe raar die in de ogen van een ander ook kan zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 26-08-15 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:46

Ik gooi ff de knuppel in het hoenderhok…waarom zou je er over 5 jaar dan wel overheen zijn Germie? Als het nu al 6 jaar geleden is? Blijkbaar heb je iets beleefd wat je een trauma heeft gezorgd, lijkt me dan zaak om dat trauma aan te pakken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:51

Kinke schreef:
Ik gooi ff de knuppel in het hoenderhok…waarom zou je er over 5 jaar dan wel overheen zijn Germie? Als het nu al 6 jaar geleden is? Blijkbaar heb je iets beleefd wat je een trauma heeft gezorgd, lijkt me dan zaak om dat trauma aan te pakken?

Ik heb geen trauma hoor, maar ik ben de vorige keer heengeweest en toen hebben ze me zo'n pijn gedaan dat ik dus 4-5 dagen nagebloed heb. En nee, dat hoef ik niet nog een keer te ervaren. Ik weet dat het niet normaal is en dat er dus iets foutgegaan is, maar nee, ik heb geen behoefte op dit moment.
Bovendien vertrouw ik er niet op dat je gegevens vertrouwelijk behandeld worden.

Ik begrijp dus heel best dat mensen die een slechte uitslag hebben het raar vinden dat mensen niet gaan, maar ik begrijp ook heel best waarom mensen niet gaan. Het is je eigen keuze en die moet ook vrij blijven.

Laten jullie ook je kinderen tegen HPV inenten? Want dat is immers een belangrijke factor aan het ontstaan van baarmoederhalskanker? Dat is immers een zelfde vraag waar een ja of nee op te geven valt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:03

Dat is nog geen antwoord, waarom zou je een volgende keer wel gaan als je na 6 jaar nog niet wilt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:22

Kinke schreef:
Dat is nog geen antwoord, waarom zou je een volgende keer wel gaan als je na 6 jaar nog niet wilt?

Eh, jij komt met dat ik een trauma zou hebben wat dus bullshit is en wat ik netjes uitleg, ik hoef gelukkig geen trauma's aan te pakken. ;) Maar als ik nu niet ga en dus een reden opgeef, dan wil dat niet zeggen dat ik over 4-5 jaar niet ga. Dat zie ik dan wel weer. En dat is dus het waarom. :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:48

Een nare herinnering die maakt dat je iets gaat vermijden mag je best een trauma noemen hoor. Trauma's hebben ook gradaties ;)

En een moment vinden om daaroverheen te stappen kan je alleen zelf. Niets źo sterk als je eigen gevoel!

Ik las al een poosje mee, heb nu twee keer op de tafel gelegen bij de huisarts. Pap2 maar ik maak me voorlopig nog weinig zorgen. De controle is goed.

Vind de onderzoeken enorm meevallen. 1e arts was een dame die wat rommelde en klaar was voor in doorhad wat ze deed.
2e arts een man die iets minder voorzichtig was maar ook in 10 seconden gepiept.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:12

Dit vraag ik me dan ook nog af:
Laten jullie ook je kinderen tegen HPV inenten? Want dat is immers een belangrijke factor aan het ontstaan van baarmoederhalskanker? Dat is immers een zelfde vraag waar een ja of nee op te geven valt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:47

Die is voor mij simpel, ik heb geen kinderen ;) :D
Germie, je zou ook nog via de gynaecoloog een onderzoek kunnen laten doen. Als je je ervaring vertelt dan moet het goedkomen.
Als je iets vermijdt door een gebeurtenis van 6 jaar geleden, dan is dat toch blijkbaar behoorlijk traumatisch geweest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:52

Kinke schreef:
Die is voor mij simpel, ik heb geen kinderen ;) :D
Germie, je zou ook nog via de gynaecoloog een onderzoek kunnen laten doen. Als je je ervaring vertelt dan moet het goedkomen.
Als je iets vermijdt door een gebeurtenis van 6 jaar geleden, dan is dat toch blijkbaar behoorlijk traumatisch geweest.

Nee, want ook toen vond ik het onzin om te gaan, maar op aandringen van anderen gegaan. En dus stond ik er al niet achter. Dat is dus tot nu toe alleen maar bevestigd.

En hier ook geen kinderen, dus ik hoef ook niet over inentingen na te denken voor kids. Maar dat zou ik juist wel weer een punt vinden om goed over na te denken als ik wel kinderen zou hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:03

En wat als je nou een slechte uitslag had gekregen? Was het dan nog steeds onzin?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:21

Kinke schreef:
En wat als je nou een slechte uitslag had gekregen? Was het dan nog steeds onzin?

Ik zal je vertellen dat ik de uitslag niet eens opgevraagd heb. :+ Ieder moet voor zich weten of je wilt gaan of niet. Ik zal niemand zeggen dat ie niet moet gaan en als dan degenen die vinden dat je wel moet gaan ook gewoon de mening van de nietgangers accepteren. Het lijkt hier soms net of iedereen z'n gelijk moet halen. Alsof je niet mag zeggen dat je niet gaat. Maar we hebben gelukkig de vrijheid om nee te zeggen. ;) Ik ben verder niet tegen zulke onderzoeken. Ook ik ken mensen die kanker hebben of gehad hebben, waaronder ook baarmoederhalskanker. Maar deze mensen maken soms weer keuzes die ik nooit zou maken. Er is geen goede of foute keuze bij zulke dingen. Iedereen moet voor zichzelf een afweging maken. En achterafpraten is natuurlijk altijd makkelijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:51

Je krijgt de uitslag van het bevolkingsonderzoek toch gewoon per post?

Ik kan best begrijpen dat het tegenstaat om te gaan. Maar het waarom dat moet dan toch ook bespreekbaar zijn in een topic als dit :+
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 26-08-15 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:52

Ik kreeg gisteren het magazine over het uitstrijkje omdat ik binnenkort 30 word...

Ik kreeg meteen de kriebels :') Ik neig tot nu toe ook naar nee ... Ik geloof het wel denk ik -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:07

Prima als je niet wilt gaan, dat moet iedereen inderdaad zelf weten. Maar zeg niet dat het onzin is, in dit topic zijn genoeg verhalen te vinden van Boksters die er misschien niet meer geweest zouden zijn zonder dit eenvoudige onderzoek. Zeg dan gewoon dat je niet durft, of dat je niet wilt dat er iemand in je doos aan het roeren is ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:08

Heel veel sterkte Navanja! En ik kan je gevoel heel goed begrijpen.
Ik ben zelf -ondanks dat het geen fijn onderzoek was- nog steeds erg blij dat ik het heb laten doen!
Je zult later maar te horen krijgen dat je baarmoederhalskanker oid hebt en dat het voorkomen had kunnen worden wanneer je er eerder bij was geweest dmv het uitstrijkje. Hoe ga je dat dan je gezin/kinderen uitleggen? :\ 'Tja, mama vond het toen onzin'.

Ik vind de reacties over dat het onderzoek onzin etc is nogal bizar.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:13

Heel veel sterkte voor wie het nodig heeft :(:) .

Ik hang nu in de wacht voor de uitslag.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:20

Kinke schreef:
Prima als je niet wilt gaan, dat moet iedereen inderdaad zelf weten. Maar zeg niet dat het onzin is, in dit topic zijn genoeg verhalen te vinden van Boksters die er misschien niet meer geweest zouden zijn zonder dit eenvoudige onderzoek. Zeg dan gewoon dat je niet durft, of dat je niet wilt dat er iemand in je doos aan het roeren is ;)

Die was niet voor mij ?

Ik geloof niet dat t onzin is, ik geloof inderdaad alleen dat ik er niet op zit te wachten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:11

.....en toch vind ik het erg ingewikkeld: "dat mag ik helemaal zelf weten".
Het zijn idd de regels van een bevolkingsonderzoek.
Maar het is wel weer zo, dat wij er met ons allemaal voor betalen via onze zorgverzekeringen, als iemand onverhoopt kanker blijkt te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:19

Janneke2 schreef:
.....en toch vind ik het erg ingewikkeld: "dat mag ik helemaal zelf weten".
Het zijn idd de regels van een bevolkingsonderzoek.
Maar het is wel weer zo, dat wij er met ons allemaal voor betalen via onze zorgverzekeringen, als iemand onverhoopt kanker blijkt te hebben.

Dat klopt, maar de kinderlozen betalen mee aan bevallingen, de niet rokers betalen mee voor rokersziekten, de niet ruiters betalen mee aan de toch best wel gevaarlijke ruitersport, enz. Gelukkig is er zo'n systeem.