Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Albertina71 schreef:Ik heb ruim 10 jaar af en toe mijn schildklier laten testen. Ik kreeg langzaamaan steeds meer en duidelijker symptomen, maar mijn bloedwaarden wilden niet afwijken.
Ik kwam uiteindelijk begin van dit jaar uit bij de theorie dat Hypothereoïdie (trage schildklier) net als diabetes een type 1 en type 2 variant heeft. Type 1 maakt te weinig (schidklierhormoon) aan, dat is dus aan te tonen in het bloed. Type 2 maakt genoeg aan, maar het wordt niet opgenomen in de cellen, een bloedtest is dan zinloos. Ik heb daar een boek over liggen van een Amerikaanse arts die dit zelf heeft meegemaakt: alle verschijnselen, maar steeds negatief testen. Hypothyroidism type 2, Mark Starr.
Dat boek was voor mij heel verhelderend en zó herkenbaar. Ik was niet gek, maar had gewoon schidklierhormoon nodig. Toen ik daaruit was, begon toevallig eindelijk de bloedtest af te wijken (na 10 jaar toennemende ellende). De huisarts bleef vasthouden aan de heilige TSH-test, terwijl hij tegelijkertijd erkende dat ik wel alle verschijnselen had. Een proefbehandeling met schidklierhormoon weigerde hij pertinent, helaas.
Misschien interessant voor voor mensen?
Ik had vroeger trouwens ook altijd verhoogde Prolactine. Dat werd toen getest toen ik zwanger probeerde te worden (nog zo'n drama wat waarschijnlijk gewoon door een tekort aan schildklierhormoon kwam).
marleen_usar schreef:Ik gebruikte al een tijd geen b12 en de waarde was 193. Hun vinden dat een goede waarde maar eigenlijk is het te laag. Mijn schildklier waarde was het dubbele van wat het moet zijn dus ik moet een pil extra nemen. Hebben jullie ervaring met het boek, het hasimoto protocol?