B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:04

Ik heb 10 spuiten gehad. Nu over 6 weken bloed prikken. Het gaat nog niet om elke dag naar school te gaan =(. Afgesproken dat ik dit jaar over mag doen.. Gezondheid gaat voor.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:47

corinepgek schreef:
Hoe bedoel je verkeerde behandeling?

Na deze 5 moet ik weer stoppen en dan hoor ik nog wanneer ik weer bloed moet laten prikken.

Nou, als je al eerder een tekort hebt gehad, daarvoor injectie's en een jaar later weer een tekort. Dan heb je 99% zeker een opnamestoornis en moet je geen 5 injectie's per jaar krijgen, maar de rest van je leven.

Het is dan ook totaal nutteloos om bloed te gaan prikken. Want die injectie's hebben je waarde hoog gemaakt, maar dat betekend NIET dat de oorzaak van het probleem weg is. Volgend jaar heb je wss weer een tekort.

Ik heb even een stuk voor je gekopiëerd van de site van Hendrik de Jong;
Alleen maar enkele injecties? Nee!
Het gebeurt nogal eens dat een patiënt bij de dokter komt met duidelijke symptomen van een B12-tekort. De waarde blijkt ook echt te laag te zijn. De dokter besluit om een aantal injecties te geven en het daarna weer opnieuw te bekijken. Na enkele injecties wordt weer de B12 gemeten. Deze blijkt nu ruim voldoende te zijn. De conclusie wordt getrokken dat het nu weer goed is en er geen injecties meer nodig zijn. De conclusie die wordt getrokken is niet goed. De waarde lijkt wel goed maar het B12-opnamevermogen is hierdoor niet veranderd. Dat is nog net zo slecht als voor de injecties. En een gestoorde opname is in bijna alle gevallen de oorzaak van het tekort. Dus een paar injecties en dan nog eens meten en het dan goed vinden is niet de goede weg. Een heel grote kans dat de B12 weer gaat zakken en problemen zal geven bij een waarde in het bloed die nog ruim boven de "normale" ondergrens zit. De patiënt komt dan in een vervelende situatie: de meting was toch goed, maar de klachten blijven. En dan wordt de meting heilig en de klachten van de patiënt onderschikt hieraan. Dit alles ten nadele van de patiënt. Een gezond mens heeft een grote hoeveelheid B12 in zich (in de weefsels en vooral in de lever) voor enkele jaren, daarom is een B12-tekort bijna nooit tijdelijk, dus de injecties moeten ook meestal blijvend gegeven worden. De keren dat de klachten door een voedingstekort komen zijn heel zeldzaam. Dat kan eigenlijk alleen maar bij een veganistische levensstijl zonder supplementen en die is gemakkelijk te herkennen

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:05

Daphne dankjewel voor je toelichting. De dokter heeft het hier zelf ook over gehad dat we na de injecties wel verder moesten gaan kijken.

De eerste injecties heb ik gehad toen ik tijdelijk bij een andere huisarts zat, de gegevens zijn wel weer doorgestuurd naar de huisarts die ik vroeger en nu heb maar stonden niet meer in de computer. Vandaar dat hij eerst de 5 injecties heeft voorgeschreven en dan moest ik daarna weer terugkomen om te kijken hoe verder.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:56

Kido schreef:
Owke dan moet ik toch ff t forum in de gaten gaan houden denk ik en kijken hoe ik aan naalden ed kan komen.
*lijk wel een junk*

http://www.daxtrio.nl hier bestel ik de naalden, spuiten en naaldencontainer.

Snel in huis en betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:32

Grr heb ik weer :') Ik moet minder spuiten heb te veel B12 momenteel.
Dus toch proberen meer weken tussen te houden

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:40

Teveel B12 in je bloed bedoel je?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:00

love_western schreef:
Grr heb ik weer :') Ik moet minder spuiten heb te veel B12 momenteel.
Dus toch proberen meer weken tussen te houden

Doordat je spuit val je ook niet meer onder die waarden die ze aanhouden he!
Wat is je waarde nu dan?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:42

love_western, vitamine b12 injecties zijn wateroplosbaar. Te veel plas je uit, het is niet schadelijk. De waarde in het bloed zegt niets meer na de injecties omdat die nu vertekend is. Het zegt dus niets meer over de waarde op weefselnivo. Je kunt na injecties alleen aan het bloed zien of je het opneemt. En dat doet je lichaam. Je moet door gaan met de injecties om een terugval te voorkomen. Dat heet onderhoudsdosis. Je dokter kent de bijsluiter niet eens.. Zeg maar dat het ook in de bijsluiter staat en het Farmacotherapeutisch Kompas. Hier is een artikel (wetenschaplijk) die je kunt uitprinten en aan je huisarts kunt geven: http://stichtingb12tekort.nl/paper_refw ... 2dec07.pdf

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 05:36

Hoe gaat het hier? :)

Ik ben Vrijdag Chronisch ziek verklaard... weet nog niet echt wat het inhoud en wat nu, maar ik hoop dat het positief is... :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:05

En als ik t vragen mag welke klachten heb je en wie heeft dit gediagnostiseerd?
Heftig wel hoor!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:42

Ik ben vanochtend bij MDL-arts geweest, eindelijk iemand met gezond verstand! Erg fijn mens.
Zij denkt aan een glutenallergie gezien mijn leeftijd klachtenpatroon en alle tekorten die er zijn.
Vrijdag krijg ik de uitslag en aan de hand daarvan gaat ze verder kijken :)

Hoe is het verder met iedereen?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:36

Daphne, alleen vanwege je b12 tekort? Hor gaat het nu met 1x per week prikken?

Jen, fijn dat hij mee mee dacht! Ik heb tot nu toe alleen maar MDL artsen gehad die meteen zeggen dat ik pds heb. Ze kijken niet eens verder. Heb ook een lactose h2ademtest gedaan. Ben ik een week goed ziek van geweest. Uitslag was zowel positief als negatief en daarom gaan ze er vanuit dat ik het niet heb :? Beetje raar. Ik ga Auwerda volgende week bellen. Vind het niet normaal dat ik nog steeds 3x per week moet prikken.. Hoe gaat het verder met jou? Merk je ook verschil nu je met methyl prikt?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:59

Lekker kortzichtig dan idd!! daar heb je niks aan.. Wat houd dat in die lactose ....??
Ze heeft nu een uitgebreid bloedonderzoek gedaan aansluitend daarop waarsch nog een maagonderzoek.
Nee dat is zeker niet normaal, zit je ijzer enz nog steeds op pijl?

Ik moet zeggen in combi met die staalpillen het allemaal wel aardig gaat, nog niet hoe het zou moeten. Ik moest een lijstje maken voor vandaag met alle klachten, dat lijstje had ik nog van vorig jaar. Nou die moest ik flink aanpassen want heel veel dingen heb ik gewoon niet meer. Echt tof.. Vermoeidheid en spieruitval nekt me alleen nog vaak..
Ik heb vorige week een keer week overgeslagen zelfs met prik! Maar die staalpillen moet ik niet 1tje van vergeten...

Daphne op jou leeftijd zou je toch denken dat die B12 wel weer een keer moet bijtrekken? Anders toch een keer naar een neuroloog ofzo, daar zouden ze je zenuwen oid kunnen meten. Dan weet je iig of je een zenuwbeschadiging hebt. Dat is het enige wat blijvend is toch aan het tekort?

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:09

Ik heb ook vitamine B12 tekort.
De kinderarts heeft het etiket CVS ( chronishe vermoeidheids syndroom ) bij me 'opgeplakt'
hiervoor heb ik 5 maanden bij een revalidatie centrum gelopen, maar dat heeft niks geholpen.
succes !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:31

Yen, stukje over lactose:
Wat is lactose-intolerantie?
Bij lactose intolerantie krijg je darmproblemen als je te veel van de stof lactose (melksuiker) binnenkrijgt. Lactose komt vooral voor in melk en melkproducten, maar ook in kant-en-klaarproducten waar melkbestanddelen in zitten.

Symptomen van lactose-intolerantie
Bij lactose intolerantie krijg je bij het eten van lactose bevattende producten last van darmklachten zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree.

Alleen ben ik chronisch verstopt dus echt logisch zou het niet zijn. Symptomen van gluten heb ik ook maar uit het bloed was niets gekomen. Maagonderzoek lijkt me wel brrr. Maar goed als er iets uitkomt is het de moeite wel waard. Wanneer krijg je de uitslag van de gluten? Ik heb geen idee of mijn ijzer, d etc. nog goed is. Wil sowieso weer even een bloedonderzoek laten doen. Dat doe ik liever via Auwerda dan mijn dokter :+ Staalpillen werken dus wel goed voor je! Dat is wel fijn. Jammer dat je nog steeds last van spieruitval hebt en die verdomde vermoeidheid.. Ik ben ook nog steeds veel moe en vooral veel spierpijn en last van een zeer gevoellige huid. Kan meestal niet eens krabben als ik jeuk heb. En die stomme acne.. Als je weer b12 uit DL gaat bestellen zou je eens adenosyl moeten proberen. Ik reageer daar dus veel beter op. Ik prik nu alleen nog maar adenosyl, wissel het niet meer af.

Fleur_Bijl, als je een b12 tekort hebt mag je niet een stikkertje cvs hebben. Dan moet eerst alles goed uitgezocht worden. Vermoeidheid komt namelijk van de b12. Een revalidatiecentrum gaat je dan niet helpen. Krijg je wel een goeie behandeling? Hoe aak prik je b12?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:43

Ooohja ik was net ff wat verder lezen over coeliakie en bij een darmbeschadiging kun je ook die lactose intolerantie krijgen ofzo. Obstopatie (schrijf het vast onwijs verkeerd) past wel weer bij die gluten. Maar als er idd niks uit bloed is gekomen zal dat wel niet.

Vrijdag krijg ik uitslag ben heel erg benieuwd, wel heb ik al een keer allergie test gehad voor huisstofmeit enz dus ik weet niet of dat toen ook is meegenomen? Naja afwachten (ongeduldig)

Ooh oke dus dat is idd wel goed om ff te regelen via Auwerda! Beter idd via hem dan via huisarts, ik ben met die van mij ook zoooo klaar nu! Met zijn meer vlees eten Grrrr! Ik eet 6 dagen per week vlees volgens mij een groot deel van de NL'ers niet eens..

Balen hoor dat je zo moe bent en die spierpijn herken in nog wel daar wordt je extra moe van, net alsof je ontzettende griep hebt ofzo. Ja nog veel acne? Sinds ik minder prik gaat dat steeds beter, dus als je ooit minder gaat prikken is er weer hoop :P
Oke wat fijn dat je nu wel goede vorm van B12 hebt gevonden! Ik ga die ook zeker nog uitproberen want gluten of niet die injecties zullen nog een hele tijd blijven.

Zooo bedtijd :D Ben weer gesloopt

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:00

Glossi schreef:
Bij lactose intolerantie krijg je darmproblemen als je te veel van de stof lactose (melksuiker) binnenkrijgt. Lactose komt vooral voor in melk en melkproducten, maar ook in kant-en-klaarproducten waar melkbestanddelen in zitten.

Bij lactose intolerantie krijg je bij het eten van lactose bevattende producten last van darmklachten zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree.

Alleen ben ik chronisch verstopt dus echt logisch zou het niet zijn. Symptomen van gluten heb ik ook maar uit het bloed was niets gekomen. Maagonderzoek lijkt me wel brrr. Maar goed als er iets uitkomt is het de moeite wel waard. Wanneer krijg je de uitslag van de gluten? Ik heb geen idee of mijn ijzer, d etc. nog goed is. Wil sowieso weer even een bloedonderzoek laten doen. Dat doe ik liever via Auwerda dan mijn dokter :+ Staalpillen werken dus wel goed voor je! Dat is wel fijn. Jammer dat je nog steeds last van spieruitval hebt en die verdomde vermoeidheid.. Ik ben ook nog steeds veel moe en vooral veel spierpijn en last van een zeer gevoellige huid. Kan meestal niet eens krabben als ik jeuk heb. En die stomme acne.. Als je weer b12 uit DL gaat bestellen zou je eens adenosyl moeten proberen. Ik reageer daar dus veel beter op. Ik prik nu alleen nog maar adenosyl, wissel het niet meer af.

Fleur_Bijl, als je een b12 tekort hebt mag je niet een stikkertje cvs hebben. Dan moet eerst alles goed uitgezocht worden. Vermoeidheid komt namelijk van de b12. Een revalidatiecentrum gaat je dan niet helpen. Krijg je wel een goeie behandeling? Hoe aak prik je b12?

Ik heb een rot Dokter, Die me niet wilt helpen.. ik werd zegmaar 'doorgestuurd' naar dat revalidatie centrum. "Ja je leert er dan beter mee omgaan" zei mn dokter, Dat was inderdaad wel het geval, maar ik voel me nog steeds hetzelfde!
Vreselijke vermoeidheid, last van spieren, door benen zakken, lympfeklieren opgezet, vaak keelontsteking
etc. etc. etc. Ik heb 3x een b12 prik gehad.. het probleem is dus, mijn dokter wilt er niet mee door gaan.. ? mn hele leven staat op ze kop, ik ben van veel dingen afhankelijk & kan bijna niets meer.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:03

Glossi schreef:

Btw, ik heb wel echt CVS. dat is wel bewezen ! vergeten er bij te zetten. :o

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:14

Jen, ja idd heb het het zo met mijn dokter gehad.. Dat ik het wachten op een afspraak bij Auweda wel waard vind. Tenminste iemand die luistert en wat verder kijkt dan z'n neus lang is. Ja acne is nog steeds heel erg. Komt doordat ik nu over ben gestapt naar adenosyl en nu 3x per week prik. Als ik minder zou prikken zou het wel minder worden denk ik. Haha meer vlees eten, ja dat werkt met een opnamestoornis }:0

Fleur_Bijl, ik heb ook een officiële diagnose ME maar je mag niet de diagnose Me of CVS krijgen als je een b12 tekort hebt. Pas nadat je een paar jaar injecties hebt gehad en het nog niet beter gaat kun je die diagnose krijgen. Dus die is bij jou niet juist. Je kunt zo ziek en moe zijn van een b12 tekort. 3 injecties is echt veeeeeeeel te weinig! Logisch dat je nog zo ziek bent. En weet je wat nog zieker is? Dat ze jou naar een revalidatie centrum hebben gestuurd! Zijn ze gek geworden ofzo? Als jij een b12 tekort hebt en een opstoornis hebt zul je echt aan de injecties moeten! Je gaat niet vanzelf beter worden.. (wel zieker, en je kunt blijvende schade oplopen als je er te lang mee blijft lopen) Ga voor een verwijsbrief naar je dokter en zoek een goeie internist die bekent is met een b12 tekort. Ik vind het niet normaal dat ze jou niet willen helpen. Wat vinden jou ouders hier van? Je moet echt voor je zelf op leren komen anders kom je er niet :(:)

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:06

Glossi schreef:
Jen, ja idd heb het het zo met mijn dokter gehad.. Dat ik het wachten op een afspraak bij Auweda wel waard vind. Tenminste iemand die luistert en wat verder kijkt dan z'n neus lang is. Ja acne is nog steeds heel erg. Komt doordat ik nu over ben gestapt naar adenosyl en nu 3x per week prik. Als ik minder zou prikken zou het wel minder worden denk ik. Haha meer vlees eten, ja dat werkt met een opnamestoornis }:0

Fleur_Bijl, ik heb ook een officiële diagnose ME maar je mag niet de diagnose Me of CVS krijgen als je een b12 tekort hebt. Pas nadat je een paar jaar injecties hebt gehad en het nog niet beter gaat kun je die diagnose krijgen. Dus die is bij jou niet juist. Je kunt zo ziek en moe zijn van een b12 tekort. 3 injecties is echt veeeeeeeel te weinig! Logisch dat je nog zo ziek bent. En weet je wat nog zieker is? Dat ze jou naar een revalidatie centrum hebben gestuurd! Zijn ze gek geworden ofzo? Als jij een b12 tekort hebt en een opstoornis hebt zul je echt aan de injecties moeten! Je gaat niet vanzelf beter worden.. (wel zieker, en je kunt blijvende schade oplopen als je er te lang mee blijft lopen) Ga voor een verwijsbrief naar je dokter en zoek een goeie internist die bekent is met een b12 tekort. Ik vind het niet normaal dat ze jou niet willen helpen. Wat vinden jou ouders hier van? Je moet echt voor je zelf op leren komen anders kom je er niet :(:)

Bedankt, deze reactie zet me wel aan het denken, bedankt ! +:)+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:11

Even een berichtje over de b12. Er gaat weer besteld worden in Duitsland. Wil je mee doen stuur dan mij een pm.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:19

Zo een al bestaand toppic gevonden :D

Ik meld me hier omdat ik al jaren ontzettend veel klachten heb, de geleerden kunnen niet echt iets vinden en de diagnose fibromyalgie is gesteld.
Verschillende therapieen gedaan zoals revaliditietherapie in het ziekenhuis zelf.
Maar mijn klachten bleven, vooral de extreme moeheid, het duizelige, wazig zien en mijn ongesteldheid die al jaren niet meer komt.
Voor de menstruatie die uitblijft ben ik ook al eens naar de dokter geweest maar die vond dat niet zo belangrijk.
Verder heb ik veel last van slapende/prikkelende benen en armen, ook heb ik vaak geen zin in bepaalde dingen van eten terwijl ik me daar vroeger voor op zou hangen en een ander moment is dat weer terug.
Ook stemmingswisselingen zitten in dit lijstje en al mijn onverklaarbare pijnen en problemen met mijn darmen. (dan weer diaree uit het niks en dan weer vast en heb 3 x op korte tijd buikgriep gehad)
Ik werd gewezen op b12 tekort door iemand die zelf al jaren aan het doktoren is en ben eens gaan kijken wat dit inhoud.
Ik schrok van de symptomenlijst waar toch wel veel dingen van kloppen en heb een afspraak gemaakt bij de huisarts.
Maar ik ben dus weer bang dat deze me weer niet serieus gaat nemen.
Volgende week vrijdag kon ik terecht en ik ben erg benieuwd wat de doktor zegt en of ik verder kom.
Verder zal ik dit toppic eens een beetje door gaan lezen en volgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:02

Jesito, ik denk eigenlijk dat er wat anders aan de hand is, en ik vind het heel typisch dat die h.a. niet laat onderzoeken waarom de menstruatie wegblijft. Dat is echt heel belangrijk, zoek een ander zou ik zeggen.

Over de b12 i/h algemeen: hierboven staat ergens dat je er op de lange duur blijvende schade aan over kunt houden? Wat is dat voor schade?

Ik heb me een beetje verbaasd, over hoeveel klachten hier voorbij komen bij een tekort. Ik heb al die klachten nooit, en zal toch ook wel eens een tekort hebben. Vandaar m'n vraag over blijvende schade.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:18

Menstruatie die uitblijft blijkt toch echt een symptoom van b12 tekort

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:21

mysa schreef:
Jesito, ik denk eigenlijk dat er wat anders aan de hand is, en ik vind het heel typisch dat die h.a. niet laat onderzoeken waarom de menstruatie wegblijft. Dat is echt heel belangrijk, zoek een ander zou ik zeggen.

Over de b12 i/h algemeen: hierboven staat ergens dat je er op de lange duur blijvende schade aan over kunt houden? Wat is dat voor schade?

Ik heb me een beetje verbaasd, over hoeveel klachten hier voorbij komen bij een tekort. Ik heb al die klachten nooit, en zal toch ook wel eens een tekort hebben. Vandaar m'n vraag over blijvende schade.

Heb je ''wel eens'' een tekort, of heb je een tekort door een opnamestoornis?