[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:04

mijn huisarts zegt dat artsen moeten vermelden dat je gedurende de eerste maand met je nieuwe pil 'niet veilig' bent .. dwz als jij toch zwanger word, kan je hem niet aanklagen ..
dus ik zou voor alle zekerheid gedurende de eerste maand toch een extra voorbehoedsmiddel gebruiken.

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:09

Ik dacht dat je gelijk veilig was als je hem gelijk door zou slikken in de stopweek (dus na de oude strip gelijk een nieuwe), en anders na een maand. Maar hoe vervelend het ook is kan je voor de zekerheid toch nog andere voorbehoedsmiddelen gebruiken.

En dan heb ik ook nog een vraagje. Ik slik al anderhalf jaar de pil en heb nu voor het eerst een doorbraakbloeding (op woensdag in mijn tweede week, dus precies de avond van de 'middelste' pil). Ik heb dit echt nog nooit gehad.. Wat nu? Is het onschuldig? Moet ik een zwaardere pil? Ik ga sowieso straks de huisartsenpost bellen want ik ben echt heel gestresst gelijk :( Op internet lees je allemaal enge verhalen en ik hoef nou eenmaal nog geen baby.
Hallup!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:24

ja de kans dat je dan effectief zou zwanger worden is ook heel klein .. maar misschien is het toch beter om een extra voorbehoedsmiddel te gebruiken in de eerste maand van een nieuwe pil ..

Als je zoveel stress hebt zou ik een zwangerschapstest doen .. op zich is een doorbraakbloeding onschuldig, maar zou wel kunnen dat je huisarts je op een zwaardere pil wil

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:13

Dankjewel! Nou, ik heb met de huisarts gesproken, er niks gewoon niks aan de hand. Ben door het vele werken de afgelopen tijd afgevallen en heb een slaapgebrek en dan schijnt het heel normaal te zijn dat je een kleine bloeding krijgt. Mag de eerstkomende maanden niet doorslikken en moet meer gaan eten om weer op mijn oude gewicht te komen (zit tegen ondergewicht aan voor mijn lengte), maar verder is alles nog veilig en hoef ik ook geen zwaardere pil :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 03:09

Ik mag geen gewone pil meer pakken ( ik maak sowieso nog een afspraak bij de gyne ook maar ben sowieso ook benieuwd naar ervaringen.) ivm verhoogde kans op bloedklonters, is de prikpil een mogelijk alternatief voor het spiraal? (ik wil geen kinderen)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:37

De prikpil bevat nog meer hormonen dan de gewone pil, dus ik denk dat die ook niet mag dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:58

hm ik weet niet of het om de hoeveelheid gaat of om het type hormoon maar dat weet een gyne vast wel!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:39

Koperspiraal is dan een optie.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:56

bedankt. ik had voor de zekerheid mijn huisarts nog even gebeld, die zei ook meteen veilig. :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:05

Weet iemand hoe het ook alweer zat met de vergoedingen voor de pil in 2011? Dat is veranderd dacht ik. Ik gebruik al jaren de Nuvaring, moest een eigen bijdrage betalen van 22 euro. Maar nu krijg ik van de apotheek een brief dat ze de nota niet meer kunnen declareren en dat ik nog 33 euro moet bijbetalen.
Dat houdt dus in dat ik voortaan per kwartaal 55 euro kwijt ben aan de Nuvaring. Nou ben ik ook overgestapt dit jaar naar een andere verzekeraar. Wie o wie kan mij vertellen hoe dit precies zit?
Anders moet ik misschien toch volgend jaar maar weer over gaan stappen naar een andere verzekeraar.

Ok ik heb onder een steen geleefd geloof ik. Heb even zitten googlen en inderdaad is het volledig uit het basispakket gegaan.
Buiten het feit dat ik allang de 21 voorbij ben...
Maar bij mijn vorige verzekering was ik aanvullend verzekerd, waardoor ik een deel vergoed kreeg. Maar heb even uitgerekend, ik ben goedkoper uit als ik dan toch maar de volledige ring zelf betaal, dan wanneer ik me daarvoor aanvullend verzeker...

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:55

Nog ongeveer 3 weken dan laat ik weer een mirena plaatsen en dit voor de derde keer.
Ben net drie week geleden bevallen van onze tweede zoon.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:55

Even snel een vraagje tussendoor, sorry als die al is geweest. (77 pagina's wordt me iets teveel om na te lezen onder mijn werk)

Hoe zit dat met alcoholgebruik bij de MAP? En overgeven?
Kan me herinneren van een tijd geleden dat ik op vakantie was, dat ding nodig had en vervolgens 2 dagen ziek, kostsend op bed heb gelegen en nérgens op internet er iets over terug heb kunnen vinden...

Edit:
Auk: Denk dat dat per zorgverzekeraar anders is, ik betaal namelijk al jaren 39 euro eigen bijdrage aan de nuvaring..

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:31

Was je ziek van de MAP wordt je namelijk ook misselijk van.
Hoe lang heeft er tussen inname spugen gezeten?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:34

Mijn eerste spiraal is er op vier maanden plots uitgekomen, mijn tweede (veel pijnlijker!) zit er nu een maand in en heb er een goed gevoel bij. Deze keer zijn ze al van het begin weg, terwijl ik vorige keer 2 maand hevig bloedverlies had en bloedarmoede als gevolg. Maar goed ben nog steeds bang dat hij eruit gaat komen. Word dan echt wel duur grapje

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:46

Jetla: Hij heeft gelukkig prima gewerkt hoor, maar zat toen echt gígántisch in de rats! Door dit topic moest ik er ineens weer aan denken!

Moet even terugdenken.. Geloof dat ik 'm rond een uur of 12.00 had gekocht, uur of 14.30 ingenomen. 's Avonds met het avondeten (uurtje of 20.00), moest ik als een speer naar de WC rennen. Wat ook zou kunnen, is dat ik gewoon ziek ben gewoon door combinatie alcohol/MAP (was die dag niet zo heel veel alcohol, maar toch een wijntje of 3 denk ik), maar dat weet ik niet zeker. Heb toen de hele avond in bed via de laptop en internet van het hotel zitten googlen, maar gewoon echt niet kunnen vinden.. Het was overigens een merk dat hier in Nederland ook gewoon verkocht wordt..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:51

Maar als je zo ziek bent is hij dan wel veilig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:53

Als je binnen 4 uur overgeeft / diareet dan is het verstandig een nieuwe in te nemen. Zelfde als met de gewone pil eigenlijk :j

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:48

Het misselijk worden kwam waarschijnlijk door de MAP , ben er zelf ook ziek van geweest :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:35

Lesilla: Denk het wel, want ben gelukkig niet zwanger geworden :).

Jans: Ik heb echt al jaaaaaaren de nuvaring, dus geen gedoe met overgeven of vergeten, dus kon toen ook niet de standaard van de pil nemen, gezien ik dus totaal niet meer weet welke regeltjes daaraan verbonden zijn!

Seleentj: Okay, thanks :). Is dat gewoon omdat het zo'n ontiegelijk hormoonbommetje is, of...? Want zo ziek als toen, ben ik echt al jaren niet meer geweest!

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:45

Ben ook benieuwd hoe het zit met de vergoeding van de pil in 2011! Zelf ben ik nog onder de 21, maar toen ik een paar weken geleden bij de apotheek kwam.. moest ik ook gewoon voor de pil betalen, terwijl ik dacht dat het onder de 21 sowieso werd vergoed. Of is dat toch niet zo? Misschien omdat het onder het eigen risico valt?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:09

Mag ik een vraagje stellen? Laatst had ik een topic geopend omdat ik heel veel angst heb ook tegenover de pil. Ik ben namelijk bang dat ik de controle verlies over mijn lichaam en vind het echt zo eng om er een te slikken, heb het nog nooit geprobeerd maar zie er gigantisch tegenop..

Maar dokter adviseerde mij wel pil, andere methodes zijn geen optie.. Condoom alleen vind ik niet veilig genoeg..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:52

Bij de meest meiden worden de hormonen juist positief beinvloed door de pil :). Maargoed, je zou maar net tussen die overgebleven paar procenten vallen.

Ik heb echt superervaringen met de nuvaring: veel minder hormonen dan in de lichtste pil en je hoeft niks te slikken. Vind je het toch niks, haal je 'm eruit en klaar. Waarom is iets anders dan de pil geen optie?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:32

Ik ben ook nuvaring fan, de hoofdpijn is niet meer terug geweest dus misschien had ik toch echt teveel stress........ zou goed kunnen hoor, nieuwe baas, huis opgeleverd etc..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:36

Ik ben ook fan en ik heb net een nuvatime klokje in gebruik en dat is ook echt super handig.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:43

Ik ben m vergeten opnieuw in te stellen na het doorringen hahahaha en ook vergeten dat ik nieuwe moest halen. ggrrrr die apothekersassistentes van tegenwoordig toch hahahaha Dus zo maar even mn werk bellen dat ze het klaarleggen voor me dan pik ik het eind van de dag even op daar! Heb vakantie dus dan schieten deze dingen er iets te makkelijk bij in!