Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:47

Heb vanmorgen 220cc gekolfd. Nieuwe record, hihihi. Mijn ene borst deed pijn joh. Ik heb een die meer produceert, dan de ander. Deze borst had ik gisteravond om 21.15 voor het laatst aangeboden. Om 4.45 heeft ze de ander leeggedronken. Dus om 8.00 stond hij behoorlijk op knappen :o Heb 150 uit die borst gehaald...

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:59

Mijn ene borst produceerde ook altijd meer.
Gister zat ik voor het eerst op 2 voedingen en mijn borsten konden het goed houden.
Dikke kans dus dat ik vrijdag niet hoef te kolven :)

Die oestrogeenvrije pil is dus de Cerazette :)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:32

benangelique schreef:
de website van nuvaring zegt iets anders....
Als je net bevallen bent en je geeft geen borstvoeding, dan kun
je in de vierde week na de bevalling met NuvaRing beginnen.
Je bent dan direct beschermd. Als je later begint dan dien je de
eerste 7 dagen dat je NuvaRing gebruikt aanvullende anticonceptie, zoals een condoom, te gebruiken. Als je in de tussentijd onbeschermd geslachtsgemeenschap hebt gehad, dien je eerst een zwangerschap uit te sluiten voor je met NuvaRing start. Als je borstvoeding geeft en toch een betrouwbare anticonceptie wilt gebruiken, is er een oestrogeenvrije pil verkrijgbaar. Je arts kan je hierover meer vertellen.

De verloskundige zei dat het prima kon. Raar...
Nou ja, ik ga er toch nog niet mee beginnen. Tegen die tijd zal ik toch naar de huisarts moeten. Kan ik met hem overleggen :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:17

Wat goed BA!!! :j :D 5 weken alweer, wat gaat dat snel zeg! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:52

Heb gisteren wel een keer goed leeggekolfd. Was vlak na de voeding en er kwam nog ruim 60 ml uit wat ik best veel vind. Ik kon ook echt voelen dat de zere plek werd "leeggetrokken"". Maar de pijn is weg, de koorts is weg dus het gaat goed. Ik laat het dus voorlopig even hierbij. Ben wel blij dat de kolf goed werkt, denk dat het straks prima gaat lukken met kolven.

Ankem: die beha's zijn echt leuk, en de helft goedkoper als wat ik normaal betaal. Denk dat ik maar ga bestellen, bedankt voor de link!

Met de voedingen gaat het hier super, vooral met de nacht ben ik erg tevreden. Na 23.00 slaapt ze prima in, dan komt ze ongeveer 4 a 4,5 uur later en dan 3 uur later nog een keer. Na allebei die voedingen kan ik haar ook 9 van de 10 keer zo weer wegleggen en slaapt ze makkelijk verder. Ook fijn: ze poept niet meer iedere nachtvoeding twee broeken vol (soms deed ze iedere borst 1 volle poepbroek...). Ze kan nu ook buiten de voedingen om poepen. Maar goed, ze is ook al weer 4 weken nu dus dat mag wel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:41

Goed nieuws SusanH.
Ik vond de service van cupoftwo heel goed. Had eerst een F cup besteld, maar twijfelde iets over de grootte. We hebben gebeld en toen hebben ze ook een G cup toegestuurd. Zo kon ik ze beide passen en vergelijken en eentje houden. De andere hebben we weer teruggestuurd. Echt super.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:20

hoera, ook ik heb nu een borstontsteking!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:21

MamboBeach schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en bij het kolven de plekken wegmasseren. Ik heb ook erg snel harde schijven in mijn borsten, en masseer die altijd weg

vannacht had ik zulke harde borsten niet normaal, bijna net zo erg al bij de stuwing eerste week
heb zeker 8 keer de bh pads moeten verwisselen, zeikenat waren ze
ga zo eens kolven, en krijgt senna nooit weggedronken

Als je gaat kolven produceer je alleen maar meer en komt het nooit op de behoefte van het kindje...

ik moet eerst wat wegkolven van de kraamzorg, zodat de druk eraf is voor hem, anders verslikt hij zich steeds
maar nu ik ontsteking blijk te hebben, kan dat best met elkaar te maken hebben gehad

ik moet nu 3 keer daags antibiotica slikken voor 10 dagen, masseren mag dus niet ivm verspreiden van de bacterie, wel kolven en gewoon voeden

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:21

Ai Lynn, beterschap!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:20

Dames met de borstontsteking, veel beterschap!!

Hier ook Cerazette, inderdaad een mini-pil. Volgens mijn gyn was het spiraaltje of minipil tijdens de bv.

Dit weekend lange nachten gehad, Rhune sliep van 21u15-6u15. Wel een paar keer tutje (is dit Belgisch?, fopspeen voor alle duidelijkheid) moeten brengen. En al 2 dagen op 4 voedingen! Gaat wel niet blijven lukken, is nu 3x in de auto in slaap gevallen op weg naar huis als het etenstijd was, en liet zo meer tijd tussen zijn voedingen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:16

Ik maak me een beetje zorgen. Elianne drinkt al een paar dagen minder aan de borst. Na een paar minuten gaat ze spelen. Hapt ze aan, zuigt 2x en laat los en gaat naar me kijken/lachen. Eerst dacht ik, dat ze de borst leeg had en bood haar dan de andere aan (normaal voedde ik 1 borst per keer), maar daar doet ze precies hetzelfde. Ze heeft ook geen zware plasluiers meer en heeft vanmorgen maar 70cc uit een flesje gedronken. Ze is wel vrolijk, alleen verkouden. Ze heeft geen koorts.
Heb voor vanmiddag voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de ha.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:20

Groot gelijk anke! Beter het zekere voor het onzekere!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:21

Dit deed Chiara ook :j
Wegleggen en later opnieuw proberen, schijnbaar heeft ze geen honger genoeg en probeert ze je uit :)
Op deze manier gaat je tepel naar de klote en omdat je direct de andere aanbied kan de voeding teruglopen...
Misschien omdat haar neusje niet vrij is dat ze dit ook doet maar Chiara maakte er echt een spelletje van :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:26

Tja, we moeten maar even kijken. Ze lijkt wel tevreden op 70cc, want ze gaat nu, 1,5 uur na het flesje, liggen pitten. Merk het inderdaad al aan mijn productie. Normaal voelden mijn borsten vrij zwaar na een nacht, waarin ze maar 1x komt en 1 borst leegdrinkt, maar vanmorgen niet. Kolfde vanmorgen ook maar 120, terwijl ik gistermorgen 220 had.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:35

Zo snel loopt het ook niet af en dat kolven scheelt sowieso per dag, dat heb ik ook ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:50

Ik merk het heel snel, als mijn voeding terugloopt. Het is ook altijd weer snel op peil hoor. Had het ook met de ziekenhuisopnames e.d. Wanneer ze weer flink drinkt, dan is het zo weer klaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:05

au lynn! ben je er erg ziek van?

toke (en steph) met die mini-pil moet je toch heel nauwgezet zijn in de tijd van inname? iedere dag op hetzelfde tijdstip?

jeetje anke, dat is balen. goed dat je ff naar de huisarts gaat.

@hier:
de nachten zitten nog in een ritme. heerlijk! hopen dat ze dat volhoudt, maar de beruchte week 5/6 komen er aan :+
vandaag moet ik naar het CB voor de eerste keer (was alleen wezen wegen vorige week). ben benieuwd! wil ze sowieso wat vragen over de bv: soms is ze heel onrustig met haar lijf tijdens het drinken. dan ligt ze te trappelen en te 'rollen'. kennen jullie dat?
ook wil de kloof in mijn linkertepel maar niet sluiten, dus kan aan die kant nog steeds niet pijnloos voeden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:08

Ba, dat herken ik wel. Heeft Elianne ook een poos gehad. Soms overstrekte ze zich helemaal aan de borst. Ze had krampjes tijdens het drinken. Door haar gedoe aan de borst, had ik ook pijn aan mijn rechterborst. Dit werd beter, toen zij rustiger werd tijdens het drinken. Elianne had krampjes van de spruw, die in haar darmen zat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:08

Goed dat je even langs de ha gaat.

Lynn: de ontsteking is zo over hoor, ik heb nu al nergens last meer van (gisteren eigenlijk al niet meer).

Ba: Marinde doet dat soms ook, niet handig want ze trekt dan soms ook hard aan mijn tepel..niet fijn! Succes bij het cb.

Vanmorgen was ik gelijk wakker, na het voeden net aangekleed spuugt mevrouw alles onder...dat doet ze nu dus al drie dagen na de voeding van 8.30. Denk dat ze toch te snel drinkt maar ik houd haar echt lang rechtop en ze boert ook goed? Ze lijkt er geen last van te hebben maar het is niet handig als we allebei weer om moeten kleden. Ga morgen eens een andere houding proberen om haar te voeden kijken of dat scheelt.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:10

Eerlijk gezegd, geen idee of je er heel stipt mee moet zijn, ik ben het in ieder geval niet echt... Neem hem nu als ik 's morgens opsta. Maar dat is niet echt een vast tijdstip.

Net even opgezocht: Net zoals bij combinatiepillen is het bij Cerazette belangrijk dat je elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip een pil inneemt. Ongeveer klopt het bij mij wel, tussen 6 en 8u neem ik ze meestal wel.

Rhune heeft ook ooit van de momenten dat hij heel onrustig aan de borst is, ben benieuwd wat ze je ervan vertellen, ben ook wel benieuwd of dat een bepaalde reden heeft...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:11

Lynn_Nikita schreef:
MamboBeach schreef:

Als je gaat kolven produceer je alleen maar meer en komt het nooit op de behoefte van het kindje...

ik moet eerst wat wegkolven van de kraamzorg, zodat de druk eraf is voor hem, anders verslikt hij zich steeds
maar nu ik ontsteking blijk te hebben, kan dat best met elkaar te maken hebben gehad

ik moet nu 3 keer daags antibiotica slikken voor 10 dagen, masseren mag dus niet ivm verspreiden van de bacterie, wel kolven en gewoon voeden

Zelf heb ik dat nooit gedaan, het kolven, mijn kinderen verslikte zich ook wel eens maar dat krijg je niet weg met kolven, dan zal dat juist zo blijven. Maargoed, iedereen geeft ander advies... ;)

Beterschap!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:13

ankem schreef:
Ba, dat herken ik wel. Heeft Elianne ook een poos gehad. Soms overstrekte ze zich helemaal aan de borst. Ze had krampjes tijdens het drinken. Door haar gedoe aan de borst, had ik ook pijn aan mijn rechterborst. Dit werd beter, toen zij rustiger werd tijdens het drinken. Elianne had krampjes van de spruw, die in haar darmen zat.

Dit herken ik ook ja! :j Vooral mijn jongste had hier erg veel last van en ik was dan ook altijd bang dat hij niet genoeg kreeg maar vaak krijgen ze juist (te) veel binnen en krijgen krampjes hierdoor.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:19

Ba, Ik nam de mini pil altijd rond 7/ 8 uur in de avond in.
Wbt het kronkelen aan de borst heb ik eigenlijk hetzelfde antw als MamboBeach. [***] had namelijk ook dat ze teveel binnenkreeg en dat uitte zich idd in krampjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:28

Verslikken doet Marinde ook , waarschijnlijk ook omdat ze zoveel ineens binnenkrijgt. Ik laat haar vaak tussendoor even rusten maar daarmee ben ik het niet voor. Ik twijfelde ook of ik niet eerst moest kolven, maar zie dat de meningen nogal uiteen lopen. Het lijkt me idd ook niet handig eigenlijk omdat je idd de productie nog meer verhoogt met nog meer kans op verslikken e.d. Ik denk dat het niet veel kwaad kan? Ik houd haar gelijk rechtop als ze zich verslikt en laat haar pas weer verder drinken als ze weer op adem is. Verder geef ik haar na de voeding ruim de tijd om de overtollige lucht kwijt te raken. Ik merk dat ze zich het vaakst verslikt als ik in de rugbyhouding voed, dus dat doe ik nu zo min mogelijk, alleen als het echt niet anders kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:37

Mag ik wat zeggen over het kolven? :)
Wat mij opvalt is dat bij de jongste de verpleegster in het ZH dat ik moest kolven, ik had gewoon stuwing en ik wilde dit niet. Ze wilden dat liever wel ivm borstontsteking... Ik heb het toen voor haar gedaan, 1 keer maar, ben daar ook heel duidelijk in geweest, dit moest waarschijnlijk van de gynaecoloog, en heb het toen gedaan. Met de oudste 2 heb ik dit soort gekkigheid nog nooit meegemaakt. Het lijkt me heel logisch en voor de hand liggend... Kolven is vragen om meer productie. Het kolven lijkt mij een soort 'hype' op dit moment. Kolven natuurlijk niet meegerekend als je gaat werken he, dat begrijp ik uiteraard. Het gaat mij om het kolven om eventuele druk weg te halen.