[Centraal] Piercings.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:09

Eponastable schreef:
Oei oei... voel me schuldig voor deze discussie...
Sorry bokkers :n

waarom? hoeft niet hoor...
Ik denk dat het een nuttige les kan zijn voor eenieder die denkt dat de piercer zonder meer schuldig is als je dood gaat aan het laten zetten van een piercer.

Voor iedereen dan ook de boodschap om eerst algemene voorwaarden te lezen voordat je uberhaupt een piercing of tattoo laat zetten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:11

xDramaQueen schreef:
ja maar er is sowieso een 22 jarige jongen overleden aan een tongpiercing omdat hij het dus aan zijn hart had oid?, en die was toch echt niet door een ader gejast, dan is het toch niet de schuld van de piercer? imo heeft er dan niemand schuld behalve de jongen zelf MITS hij wist dat hij ziek was. zal even het artikel opzoeken

Nee dat kan de piercer dan niet weten, maar je kan er vanuit gaan dat een piercer wel kijkt of er een ader loopt voordat hij er een naald doorheen jast. En je kan niet van je klanten gaan verwachten dat ze eerst hun tong met een lampje oid gaan bekijken omdat ze zelf moeten beslissen of er wel een tongpiercing doorheen kan.

Het hele idee achter piercers is dat zij bekwaam zijn en wij niet, ik kan toch niet zelf bepalen of mijn tong wel of niet geschikt is?! En als een piercer een naald door een ader jast is dat wel zijn schuld. Als je door een hartziekte of bacterie doodgaat is dat natuurlijk niet de schuld van de piercer. Maar je moet er vanuit kunnen gaan dat een piercer geen naald door een ader in je tong jast.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:13

Eponastable schreef:
Oei oei... voel me schuldig voor deze discussie...
Sorry bokkers :n

nee hoor, dat hoeft niet :)

ik kon deze wel vinden:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/82770

ze wil de wereld waarschuwen voor een navelpiercings, die een piercer bij haar heeft gezet, dat maakt hem toch ook niet schuldig? en zeg niet dat het anders is, ik bedoel alleen maar te zeggen dat je piercing niet slecht gezet hoeft te worden om iets gevaarlijks te laten gebeuren. dat is het risico dat je neemt, ja tuurlijk kan je door je ader geprikt worden en spuit het bloed rond door de zaak, maar de kans wanneer jij een hartziekte hebt en gepiercd word door je tong, de regels niet naleeft en daardoor gevaarlijke gevolgen zal hebben, is groter.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:15

Authentic schreef:
xDramaQueen schreef:
ja maar er is sowieso een 22 jarige jongen overleden aan een tongpiercing omdat hij het dus aan zijn hart had oid?, en die was toch echt niet door een ader gejast, dan is het toch niet de schuld van de piercer? imo heeft er dan niemand schuld behalve de jongen zelf MITS hij wist dat hij ziek was. zal even het artikel opzoeken

Nee dat kan de piercer dan niet weten, maar je kan er vanuit gaan dat een piercer wel kijkt of er een ader loopt voordat hij er een naald doorheen jast. En je kan niet van je klanten gaan verwachten dat ze eerst hun tong met een lampje oid gaan bekijken omdat ze zelf moeten beslissen of er wel een tongpiercing doorheen kan.

Het hele idee achter piercers is dat zij bekwaam zijn en wij niet, ik kan toch niet zelf bepalen of mijn tong wel of niet geschikt is?! En als een piercer een naald door een ader jast is dat wel zijn schuld. Als je door een hartziekte of bacterie doodgaat is dat natuurlijk niet de schuld van de piercer. Maar je moet er vanuit kunnen gaan dat een piercer geen naald door een ader in je tong jast.

precies, maar phara wil eigenlijk beweren dat het gewoon zo is dat als je overlijd aan een piercing hij altijd slecht gezet is en de schuld van de piercer, en dat is dus niet zo.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:16

Kijk iedereen met een bepaalde opleiding en baan heeft een bepaalde zogplicht... Een politieagent bijvoorbeeld hoort in zijn vrije tijd niet met 100 km pu door een bebouwde kom heen te rijden, omdat hij weet wat de gevolgen kunnen zijn.

Een piercer hoort zijn werk behoorlijk uit te voeren, en als dit zonder ontzettend gekke dingen gebeurd is hij gewoon niet aansprakelijk...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:17

Nee maar als hij wel slecht gezet is en er gaat daarom iets mis dan kan de piercer moeilijk naar z'n algemene voorwaarden verwijzen. Tuurlijk kan een piercer niet aansprakelijk zijn door dingen die hij niet kan weten of waar hij niks mee te maken heeft (dus bijvoorbeeld een of andere ziekte waar de klant zelf geen weet van heeft, of de nazorg). Maar aan de andere kant wordt er beweerd dat een piercer nooit aansprakelijk is voor wat hij aanricht, da's ook weer niet zo.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:18

amen, en dat bedoeld authentic volgens mij ook gewoon, ja tuurlijk is de piercer schuldig wanneer hij door je ader prikt en jij doodbloed, maar wanneer dit niet is gebeurd en er gebeuren rare dingen heeft de piercer er niets mee te maken.

Authentic

Re: [Centraal] Piercings.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:18

Nou ik hoor ook niet met 100 kmh door de bebouwde kom te jassen, maar ik snap je punt. _O-

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:21

Ja, was even een extreem voorbeeld zodat para het ook zou begrijpen...
Tuurlijk kan hij als hij een piercing door je slagader in je arm jast ipv in je navel waar die eigenlijk had moeten zitten hij zich niet beroepen op zijn onschuld. Dat is nl gewoon een grove fout van hemzelf.

Maar een piercer is zeker niet onvoorwaardelijk schuldig als er iets fout gaat!! Je neemt zelf het risico, en dat probeer ik para uit te leggen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:28

(Ik snapte je punt ook wel, maar ik moest er even tegenin gaan :D , forensisch onderzoek vs rechten geeft van nature nou eenmaal de neiging tot botsen :D )

Een piercer is zeker niet onvoorwaardelijk schuldig, maar ook niet onvoorwaardelijk onschuldig. Net als met alle gevallen moet er dan gewoon gekeken worden naar of de piercer dit resultaat had kunnen verwachten, of hij bekwaam genoeg is en of de klant voldoende op de hoogte is gesteld van eventuele risico's. Want er lopen ook beunhazen rond die onzin verkondigen, daar tegenover hoort de klant natuurlijk ook wat aan onderzoek te doen voordat je zoiets laat uitvoeren. :) Imo kan je dus met de beperkte informatie van de gevallen ook niet roepen of de piercer wel of niet fout zit, maar je kan ook niet gelijk roepen dat het niet de schuld van de piercer kan zijn.

Kunnen we het verder hebben over lichaamsgaten enzo? :D

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:10

Helixje laten zetten zonet. :D
Afbeelding

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:55

Ik kwam bij mijn piercer en die zei zovan ''ahahh je zei zeker vast neee tongpiercing blijft het bij''.. ehh ja haha. Maar dit is écht de laatste! O:)

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:57

helixje Leuk :D
Heb een maand terug ongeveer 1 laten schieten Wil er ook wel graag 1 eronder vind het erg mooi staan :D

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:09

Vond 't echt totaal geen pijn doen btw.. |Beetje vervelend krakend prikje maar had het erger verwacht haha! Nu voel ik het nieteens meer.. Maar misschien komt dat nog, ik juich maar niet te vroeg :P

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:18

mischien juich je straks wel te vroeg :P ik kon de eerste nachten niet op me oor liggen |( nu gaat het al een beetje heb liever een ringetje in me oor.
Toen ik hem liet schieten moest ik nog naar huis rijden met me helm op nou dat dee wel pijn :P maar het schieten gelukkig niet :o

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:36

Staat leuk Talisa! :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:38

Wanneer je overlijd door een piercing omdat jij met je stomme kop niet degelijk wilde verzorgen en dat ding dusdanig infecteert is het je eigen schuld, doorboort men een ader en gaat er zo wat mis, is het IMO de schuld van de piercer. Er staat steeds duidelijk bij dat ik het NIET over fouten in de naverzorging heb maar over fouten die gebeuren door de piercer. En dan niet gelijk met een navel niet diep genoeg, maar bv een doorboorde ader bij de tong.

pharagirlke schreef:
Neen, een correct gezette piercing neemt niet het risico dood mee, een ontsteking? ja, zeker. Maar dood? Dan is er echt wat mis gegaan met het zetten, voor dat er een bacterie in je bloedbaan naar het hart kan raken moet er al een belangrijke ader geraakt zijn. Dat hoor je te merken want dan bloed je langer en dat hoort de piercer ook te weten, dan moet je per direct richting dokter. Punt uit. Dus de piercer heeft sowieso zijn werk/nazorg niet degelijk gedaan.

Ik heb niets moeten tekenen bij mijn huidige piercer. Waarom niet? Omdat hij zijn werk degelijk doet en maakt híj een fout, dan mag ik er zeker van zijn dat hij alles doet (gratis wel te verstaan) om de schade zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Daar kom ik niet buiten als ik enigszins bleker zie dan normaal en al zeker niet als ik bloed.

Kortom: gaat er iemand dood van een piercing die verkeerd gezet is of waar een dodelijke infectie op komt omdat er bacteriën in je bloedbaan geraakt zijn; is het echt de piercer zijn schuld. Dan is of zijn zetten, of zijn nazorg niet okee geweest. ;)

Uitgroeien, uitscheuren enz kan allemaal eigen schuld zijn, heeft de piercer meestal niets mee te maken. (daarmee zeg ik niet dat het altijd zo is overigens.)

Tenzij iemand een zeer zeldzame ziekte heeft, en er komt echt een bacterie in je bloedbaan die je hart naar de vaantjes helpt is er een ader geraakt en dan is het gewoon fout. Dat is altijd de fout van de piercer. Tenzij die persoon sowieso al van plan was om binnen dit en de volgende zes maanden dood te gaan. Dan was de piercing gewoon een "extra duwtje" zeg maar. ;) Maar bij een persoon die geen zeldzame ziektes heeft (waardoor de "bescherming" van de aders tegen die bacteriën niet meer werkt. Lang verhaal) maar dat soort mensen beginnen normaal gesproken niet aan piercing net vanwege dat risico.

Ik blijf nog steeds bij mijn onbeantwoorde vraag:
Stel jij wil een intra musculaire griepspuit in je bil, doet minder pijn, geen stijve arm, veel voordelen. En de dokter zet die spuit mis. In je bil zit dus een vrij belangrijke zenuw, als die geraakt word heb je gedaan met lopen. De dokter zet die spuit dus mis en jij raakt verlamt.
Is het dan jouw schuld? Immers jij wilde die spuit he.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-09-09 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:39

Leuke foto Talisa! Staat goed. :)

Phoeh, morgen ga ik mijn navelpiercing zetten.
Toch nog een beetje eng hoor.. in de wereld van piercings. Heb zelf enkel oorbellen, meer (nog) niet. :')
Doet het heel erg zeer dat zetten? Of verschilt het weer per persoon?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:03

hihi ik ga morgen ook me navelpiercing laten zetetn.

Ben best wel zenuwachtig :P

Ga maar even dit topic verder doorlezen naar ervaringen enz. :)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:41

In je mond zitten enorm veel bacteriën.
Een bacterie van je mond kan zonder enig probleem je bloedbaan in gaan zonder problemen te geven.
Anders zou elk ander wondje in je mond dodelijk zijn.

Als een piercer ervoor zorgt dat er een heel zware bacterie in je bloedstroom geraakt, is dit nagenoeg altijd zijn fout.
Hij MOET steriel werken, hij MOET ontsmetten.

Ik hoorde de reactie:" piercers zijn mensen, mensen maken fouten."
Akkoord, maar als ik iets de-steriliseer, neem ik een ander naaldje, dat wél nog steriel is en dan begin je opnieuw.
Mensen maken fouten, geef deze dan ook toe.

Het feit dat je iemand een hartstilstand ofzo zou kunnen geven door een tong verkeerd te prikken is natuurlijk reinste onzin.
Je tong heeft inderdaad een ader, maar deze is helemaal niet zo belangrijk als men denkt kennelijk.
De vena lingua is belangrijk bij mensen die heel snel een bepaalde medicatie moeten nemen (zoals Cedocard bij Angor klachten, bij een hart aanval)
Door de oppervlakkigheid van de ader kan je, mits het plaatsen van een zuigtablet sublinguaal (onder de tong) de medicatie nagenoeg meteen in het bloed laten diffunderen.
Daardoor werkt de medicatie sneller dan dat hij door je maag darm stelsel moet.
Dat is het ENIGE doel van de tong ader. (buiten het feit dat hij zuurstof enzo naar je tong brengt natuurlijk.)

Voor de rest, zelfs al snij je je tong af, kan het absoluut geen kwaad.
Bloeden doet een tong enorm, maar een infectie naar je hart brengen? Grappig...
Je zou al een heel stevige bacterie moeten hebben om dit voor te hebben. En dan gaat de discussie niet meer over het feit of de piercer in fout is of niet.
Of het dan de piercer is die een wondje maakt, of je bijt op je tong tijdens het eten, dat resultaat zou hetzelfde zijn.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:03

Ivm het juridische aspect van piercings:

Als je -18 bent, ben je wel degelijk handelingsonbekwaam.
Je mag niets wettelijks tekenen, je mag geen piercingformulier invullen. Als je het alsnog invult, is het toch niet geldig aangezien je simpelweg niet handelingsbekwaam bent.

Piercers kunnen papieren genoeg maken met daarin de tekst dat jij alle verantwoordelijkheid draagt.
Het enige wat eventueel wél gebruikt zou kunnen worden, is de zin dat je de piercing zelf wou, uit vrije wil.
Wederom moet je dus 18 jaar zijn.

Stel dat er iets misloopt en de piercer haalt zijn papiertje boven in de rechtbank, ben ik er zeker van dat de piercer verliest.
Er kan NOOIT verwacht worden van een klant dat deze de procedures kent van het piercen. Ook al is er een papier getekend, de klant kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor de handelingen van een piercer. Zeker omdat er opleidingen gevolgd moeten worden. Aangezien de klant deze niet heeft gehad, is deze een complete leek in het vak.

De piercer heeft zijn verantwoordelijkheid wat betreft de kennis en is daarom hoger in rang. Zijn verantwoordelijkheid afschuiven is dus echt onmogelijk. Hoeveel papiertjes ze je ook laten invullen, zij zijn altijd eindverantwoordelijk.

Zoals ik zei; met een papiertje kan de piercer wél aantonen dat de piercing vrijwillig is gezet mits er getekend is.

Mocht de piercer bij iemand van -16 een piercing zetten, is deze altijd in fout. Hier mag onder de 16 niet gepierced worden.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:16

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:22

Kleine kanttekening.
Vrouwen hebben in meer dan 40% van de gevallen een streptokokken bacterie in hun geslachtsdeel.

Ga binnen de week orale seks hebben met zo iemand en je hebt het zitten.
Dit ligt dus niet aan de piercer imo.
Leef je naschriften na en als je ziek bent na een tongpiercing weet je toch dat je die uit moet halen en richting dokter moet trekken.

Dit heeft imo weinig te maken met de piercer aangezien het heel moeilijk is voor een streptokokken bacterie om te overleven op naalden ;)
Streptokokken hebben een gastheer nodig.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:24

Fiorile schreef:
Eponastable schreef:
Ik kom hier even binnenploffen voor diegene die een tongpiercing hebben...

Ik droomde er altijd van om eentje te hebben maar door de ouders en dan door de vriend heb ik het nooit gedaan, nu na mijn 3 jarige relatie die gestopt is, komt deze zin opeens naar boven...

Ik heb ook mijn eindwerk gemaakt over reflexologie 4 jaar geleden, ik heb een afbeelding van de tong gevonden en vroeg me af of dit zou kloppen, lijk wel een nerd nu maar goed :D

Afbeelding

Op de afbeelding wordt te tong gepierct op de plaats waar het hart ligt...

iemand al bij stil gestaan?

Wat maf zeg.... Ik werk in een ziekenhuis en las een keer in een periodiek van een ziekenhuiskrant een artikel dat een tongpiercing inderdaad soms gevaarlijk kan zijn. Iemand met een aangeboren hartafwijking (die het misschien niet eens weet) kan er echt aan overlijden! Stond ook een voorbeeld in van een vrouw bij wie dat gebeurd was. Het fijne weet ik niet meer van het artikel, maar weet wel dat ik dacht: geen tongpiercing voor mij!

:wave: even,

Mag ik hier nog even op reageren :) Iemand met een hartafwijking heeft vaak grotere kans op ontsteking van de hartspier of het hartvlies... Omdat je mond een bron van bacteriën is, hebben mensen die een hartafwijking grotere kans dat, mocht er een bacterie in de bloedbaan komen, deze een ontsteking van de hartspier of het hartvlies veroorzaakt...

Nu iets anders... Ik heb 3 weken geleden m'n tragus laten zetten, 2 weken geleden ging hij ontsteken (heel fijn, weet niet waardoor, maak hem goed schoon). Opzich gaat het redelijk, alleen hij wil nog niet echt ontstekingsvrij worden... Er komt geen troep meer uit (en de eerste dagen liep er echt pus uit!), ik kan er weer op liggen, hij blijft alleen dikker en rood...
Ik verzorg hem 1 á 2 keer per dag met unicura (inzepen, goed heen en weer bewegen, even in laten trekken en dan goed uitspoelen), wat kan ik nog meer doen???

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:53

Serieus, mijn helix doet echt heel braaf, voel 'm niet, voelt bijna niet warm of dik ofzo, kon er zelfs vannacht al gewoon op liggen (niet te lang maar het kon wel). Moet ik 'm dan alsnog gaan lopen schoonmaken met unicura ofzo?! Of maar even wachten en kijken hoe het zelf geneest.. Ik zit er niet aan, doe er verder niks mee.