Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:58

Puissance schreef:
Menino: Ik herken me wel een beetje in bepaalde dingen in je verhaal. Ik kan absoluut niet tegen mensen die hun neus snuiten in het openbaar, helemaal gek word ik ervan. Ook kan ik me niet meer op een verhaal focussen als iemand bv. een als/dan fout maakt (hij is groter als mij :r ipv. dan ik) en op Bokt kan ik echt geïrriteerd raken bij extreme d/t fouten (ik werdt? :r) waardoor ik gewoon het bericht niet meer lees. Kortom, alles nogal extreem.
Bij mij zit er vermoedelijk ook een groot verschil tussen verbaal en performaal IQ, maar dat gaan we woensdag testen. :) Ik heb Asperger trouwens.

Ik ben heel benieuwd wat er uit jouw IQ test is gekomen. :o
Zou je dat willen delen?

Wilder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:38

Ik heb toevallig van de week de uitzending van Pauw&Witterman terug gekeken. Daar was een jongen met Asperge. Zijn moeder heeft een boek geschreven, Wat heeft Kobus, waarin verteld wordt hoe en wat over Autisme.
Iemand die dit boek toevallig al heeft gelezen? Ik ben namelijk erg benieuwd als het over Asperge gaat of over Autisme in het algemeen, want dat kon ik niet uit het gesprek halen. Het was voor 90% autobiografisch, maar Autisme is een breed begrip.

Hier gaat het trouwens wel stukken beter, de puzzelstukjes vallen op zijn plaats en dat doet me zeker wel goed. Inmiddels ook weer goed tot rust gekomen. Valt me alleen wel af en toe tegen dat bijh et onderhouden van contact, (want dat is bij autisten een stuk waar veel tegen lopen) ik wel nog vast loop. Ik probeer het, maar dan blijkt dat de tegen partij (naja dat is groot woord) weer niks van zich laat horen. Ik ben dan altijd iemand geweest die dacht van laat maar, komt wel weer, maar dat moet ik dus leren veranderen. Ik doe 100% me best voor een contact om die te onderhouden en dan loopt het waarschijnlijk stuk door de ander en om er dan iets van te zeggen, dan ben ik bang dat het helemaal stuk loopt. Hebben meerdere dit?

Ik krijg binnen kort ook een test, vanmiddag weer gesprek bij de Psygh ...

MoniqueT

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:55

Het is Asperger en geen Asperge (die zijn lekker!).

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:03

Ik kom ook maar weer eens langs...en meestal lees ik wel mee maar zeg ik niet zoveel... ;)

Maar weer iets waar ik de afgelopen week tegenaan liep...hebben jullie er ook zo'n last van als iemand iets tegen je zegt(een of andere opmerking), op een bepaalde manier en dat het heel erg kwetsent overkomt op jou maar dat de ander dat helemaal niet merkt of dat zoiets heel erg gewoon is voor die persoon om zo te reageren? (ik kan het niet eens fatsoenlijk uitleggen...) maar goed, dat had ik dus afgelopen weekend en ik ben nog steeds van slag en heb voorlopig ook nog echt niet de behoefte om terug te gaan naar die persoon/plek...

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... ;)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:04

MoniqueT schreef:
Het is Asperger en geen Asperge (die zijn lekker!).

Haha, mijn zus noemt mij meestal Asperge :o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:42

Ik ga hier helaas niet meer reageren in dit topic. Een meisje bij mij op stal/op school heeft dit topic gevonden en doorverteld wat ik heb aan een ander meisje (die daarmee naar mij is gekomen omdat ze het nogal banketstaaf vond)

Ik zal nog wel meelezen maar niet meer reageren zodat dit toppic uit mijn gebruikers berichten verdwijnt

toei

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:12

Naskapower schreef:
Ik ga hier helaas niet meer reageren in dit topic. Een meisje bij mij op stal/op school heeft dit topic gevonden en doorverteld wat ik heb aan een ander meisje (die daarmee naar mij is gekomen omdat ze het nogal banketstaaf vond)

Ik zal nog wel meelezen maar niet meer reageren zodat dit toppic uit mijn gebruikers berichten verdwijnt

toei

Ik vind dat zo ongelofelijk stom als mensen er zo over gaan doen ... Ik heb je profiel ook gezien. Zutphen kom ik ook erg vaak heb er mijn hele familei wonen :o Staat je leasepony bij Eijerkamp? :)
Maargoed even weer op het onderwerp verder ... Ik vind het zo zielig van mensen dat je het door gaat vertellen aan anderen. Je mag dan wel een autisme hebben maar dat maakt je zeker niet minder. Laat haar maar kletsen ze weet er toch niks over ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:02

Wat kinderachtig van dat meisje, Naskapower!

Laar: vanmiddag heb ik de uitslag van mijn IQ test gekregen, maar eigenlijk is het geen uitslag. Het verschil tussen mijn verbale (dus praten) en performale (dus dingen om te doen, zoals plaatjes op volgorde leggen zodat er een verhaaltje ontstaat) was te groot, meer dan 40 punten verschil. := Op het verbale vlak was ik zo goed als hoogbegaafd, op het performale vlak echt flink benedengemiddeld begaafd. Er is wel een gemiddelde genomen, maar het is niet betrouwbaar.
Hebben meer mensen dit gehad?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:08

Ja, mijn dochter heeft precies hetzelfde :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:52

Ik ga morgen vliegen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:23

was het leuk?

tsja moest toch wat leven in dit topic blazen :P

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:48

Noon schreef:
Ik kom ook maar weer eens langs...en meestal lees ik wel mee maar zeg ik niet zoveel... ;)

Maar weer iets waar ik de afgelopen week tegenaan liep...hebben jullie er ook zo'n last van als iemand iets tegen je zegt(een of andere opmerking), op een bepaalde manier en dat het heel erg kwetsent overkomt op jou maar dat de ander dat helemaal niet merkt of dat zoiets heel erg gewoon is voor die persoon om zo te reageren? (ik kan het niet eens fatsoenlijk uitleggen...) maar goed, dat had ik dus afgelopen weekend en ik ben nog steeds van slag en heb voorlopig ook nog echt niet de behoefte om terug te gaan naar die persoon/plek...

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... ;)

Dit herken ik wel. Een tijdje terug ben ik lastig gevallen door een groep jongens bij de supermarkt. Ik ben normaal iemand die nooit vecht of ruzie zoekt. Daar heb ik zelfs een hekel aan. Deze jongens maakte me zo kwaad&verdrietig (door wat ze zeiden) dat ik ze bijna aan wilde vliegen. Om mezelf te beschermen ben ik snel de supermarkt in gegaan, maar was zo van slag dat ik alleen een zak krentenbollen heb gehaald.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:50

locorette schreef:
Naskapower schreef:

toei

Ik vind dat zo ongelofelijk stom als mensen er zo over gaan doen ... Ik heb je profiel ook gezien. Zutphen kom ik ook erg vaak heb er mijn hele familei wonen :o Staat je leasepony bij Eijerkamp? :)
Maargoed even weer op het onderwerp verder ... Ik vind het zo zielig van mensen dat je het door gaat vertellen aan anderen. Je mag dan wel een autisme hebben maar dat maakt je zeker niet minder. Laat haar maar kletsen ze weet er toch niks over ;)

Helemaal mee eens! mensen moeten je maar accepteren zoals je bent. Vind het heel zwak van degene om zo te reageren (door vertellen aan anderen).

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 01:21

Ik meld me hier ook maar eens. Er werd jaren gezegd dat ik Pdd-nos zou hebben. Waar ik het nog steeds niet mee eens ben. Ik ben altijd anders behandeld omdat ik anders zou zijn. Er werd tegen me gelogen dat ik naar een psychiater moest omdat ik ruzie had met m'n moeder. Ik moest naar speciaal onderwijs omdat ik slecht zou leren (de echte reden was omdat ze dachten dat ik iets mankeerde, en ze wilde mij veranderen). Ik ben daar pas achter gekomen toen ik per ongeluk m'n dossier zag liggen, en ging lezen. Ik denk zelf dat ik een HSP ben. Vanaf m'n 6de speel ik piano, op gehoor. Ik heb les gehad, maar kwam er snel achter dat het makkelijker was om dingen na te spelen i.p.v noten te leren lezen. Sinds ik op kamers woon midden in het centrum kan ik slecht slapen. Ik word wakker van m'n buren als ze door de gang lopen, van de wasmachine, en allerlei kleine geluiden. Ik kan erg slecht tegen drukte (met shoppen, of b.v in een restuarant), ben dan aan het einde van de dag heel moe. Ik voel goed aan hoe andere mensen zich voelen. Zo zie ik b.v dat m'n collega hoofdpijn heeft, en dat iemand depri begint te worden ( 2 weken later kwam degene niet meer opdagen omdat ze het even niet meer aan kon). Als ik in een ziekenhuis ben krijg ik een heel naar gevoel, ik kan er niet goed tegen om veel zieke mensen bij elkaar te zien. Als ik echt pdd-nos zou hebben dan zou ik dat toch niet kunnen?.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:48

@elmiran: het klinkt wel heel erg als Pdd-nos(of een andere vorm van ASS)
Maar: daarom zou jij niet minder zijn!!
Ik werd door mijn mams(oa.) ook als HSP-er gezien, maar ik ben toch echt autistje!
Niks mis mee, het geeft me nu de kracht om er mee om te gaan, en verder te komen.
Het "probleem" is dat autisme vaak als zo negatief wordt gezien, terwijl dat onzin is.
Je kan ook PDD-nos en HSP hebben trouwens.
Maar het is echt niet zo dat die dingen die jij omschrijft niet bij PDD-nos horen, het kan er ook juist wel bijhoren.
Dit heb ik zelf ook, dan ben je hypersensitief voor dit soort dingen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:56

Citaat:
Vanaf m'n 6de speel ik piano, op gehoor. Ik heb les gehad, maar kwam er snel achter dat het makkelijker was om dingen na te spelen i.p.v noten te leren lezen. Sinds ik op kamers woon midden in het centrum kan ik slecht slapen. Ik word wakker van m'n buren als ze door de gang lopen, van de wasmachine, en allerlei kleine geluiden. Ik kan erg slecht tegen drukte (met shoppen, of b.v in een restuarant), ben dan aan het einde van de dag heel moe. Ik voel goed aan hoe andere mensen zich voelen. Zo zie ik b.v dat m'n collega hoofdpijn heeft, en dat iemand depri begint te worden ( 2 weken later kwam degene niet meer opdagen omdat ze het even niet meer aan kon). Als ik in een ziekenhuis ben krijg ik een heel naar gevoel, ik kan er niet goed tegen om veel zieke mensen bij elkaar te zien. Als ik echt pdd-nos zou hebben dan zou ik dat toch niet kunnen?.

Al die dingen zijn juist heel typerend voor PDD-Nos. Wat jij beschrijft, herken ik 99 procent in mijn dochter, die ook PDD-Nos heeft.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:51

@elmiran: dat is misschien wel het mooie van stoornissen/autisme: iedere stoornis/vorm van autisme is anders. Ik sluit me bij MoniqueT aan dat het erg lijkt op PDD-Nos. Het 1 sluit het ander overigens niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:34

Ik vind het wel een nadenker dat elmiran heel goed mensen aan kan voelen enz. Als autist zou je een sociale sukkel moeten zijn; dit lijkt me hier dus niet het geval. Snap ook wel hoe frustrerend het is voor elmiran. Heb zelf een heel druk sociaal leven en voel mensen ook goed aan. Hoezo sociaal onhandig?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:20

Mijn ervaring is eigenlijk dat autisten vaak wel goed aanvoelen hoe of wat, maar het lastig vinden om het te uiten op een manier die niet-autisten begrijpen/als 'normaal'/gewenst zien.

Ik werk met een autist die haarfijn aanvoelt hoe ik me voel, zonder dat ik maar iets zeg, maar mij hier dusdanig mee confronteert wat niet altijd sociaal even handig is. Beetje out of the blue zeg maar, lekker direct en wat onhandig. We zijn nu bezig om samen met hem hier een tussenweg in te vinden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:29

ik hb ook moeite met mijn echte emoties te tonen, wel ben ik spontaan maar heb toch telkens het gevoel dat ik een masker voor me heb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:38

Hmm leuk discussiepunt... Verdient eigenlijk een ander naampje als je sociaal wel gewoon vaardig bent. Zou een hoop vooroordelen schelen denk ik.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:18

Snoompje schreef:
Hmm leuk discussiepunt... Verdient eigenlijk een ander naampje als je sociaal wel gewoon vaardig bent. Zou een hoop vooroordelen schelen denk ik.

Als je een natuurlijk gevoel voor sociale vaardigheden hebt ben je m.i. níet autistisch. Hoeft dus geen andere naam want het valt er al niet onder ;) Echter ik ben wél spontaan, voel op sommige momenten en bij sommige mensen héél goed aan hoe ze zich voelen etc. en tóch mis ik de aanleg van de sociale vaardigheden.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:55

Ik begrijp ook heel wanneer iemand verdrietig, blij, boos etc. is. Mijn probleem is dus dat ik niet weet hoe ik iemand daarmee moet behandelen. Ik denk wel van, als iemand verdrietig is, van ja die moet je troosten. Maar dan weet ik niet hoe dat heb ik dus. Weet niet of dat hier in de discussie thuis hoort? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:44

is het niet zo, dat autisten meer moeite hebben met sociale situaties inschatten, waardoor ze wel heel sociaal(spontaan) kunnen zijn... Maar het ook grandioos mis kan gaan, als ze benadeeld worden om dat gebrek, en zich daarom maar helemaal niet meer 'uiten' omdat het gevoel te sterk is dat het mis gaat zegmaar ... :) ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:21

Vind ik een mooie omschrijving Menino!
Ik ben ook best sociaal, iig niet "asociaal" te noemen(soms zelf socialer als anderen!)
Maar toch kan ik het allemaal net niet volgen.
Aan de buitenkant lijkt alles(veel iig) goed te gaan, maar van binnen loopt het allemaal door elkaar :=