Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:37

Jaaaahhh Prairy dat is een chique woord voor klappertje, kunstgebit!!!
Die heb ik nu ook wel maar ben ik niet zo tevreden over.

Manieki ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:00

Prairy en chanicha, bedankt :)!
Ik heb gisteren met de verzekeraar gebeld of de aanvraag wel binnen is gekomen, want die was al 3,5 week onderweg en was steeds niet zichtbaar in het systeem, en nu konden ze eindelijk zien dat de aanvraag binnen komen was! Gelukkig maar, anders zou het nog langer duren. De mevrouw wist mij te vertellen dat het nu nog ongeveer 2 weken duurt voordat we te horen krijgen of de verzekeraar akkoord gaat. Pas als dat zo is kan ik een afspraak maken bij de orthodontist voor de beugel (en vanaf dat moment kan dat ook nog wel 2 maand duren), en in de tussentijd moeten de verstandskiezen getrokken worden. Dat van de arnica is wel een goede tip! Nadeel is alleen dat ik 2x heen moet voor de verstandskiezen, eerst links en dan rechts.. Bah! Maarja ik moet het er maar voor over hebben! Ik hoop zo dat de operatie en alles gewoon vergoed wordt. Dan heb ik eindelijk duidelijkheid en kunnen we starten met alles! Ik vind het wel heel spannend hoor.

Prairy, jij moet dus ook een bovenkaakverbreding ondergaan? Hoe lang gaat jouw traject ongeveer duren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:20

Ik hoop ook voor je dat alles vergoed gaat worden.

Ja, mijn bovenkaak moet idd verbreed worden (brr :P) Mijn traject zal nu nog ongeveer 2,5 jaar gaan duren geloof ik.

Ik heb gisteren elastiekjes gekregen, ik dacht om mn kaken op elkaar te houden (snapte het al niet :+) maar die hebben ze dus tussen m'n kiezen gestopt. Gisteren ging het nog wel, maar vanochtend was het toch echt niet zo lekker meer. Gelukkig gedurende de dag ging het wel beter, maar omdat alles zo ontzettend strak op elkaar staat is het niet fijn. Eten is ook niet echt lekker, lasagna gaat nog het beste (slikken en vooral niet kauwen). Deed nog meer zeer als die stomme verstandskiezen eruit lijkt het wel 8)7

Ben benieuwd hoe ik de beugel ga vinden, hopelijk steeds snel gewenning want anders worden het 2 a 3 heeeele lange jaren met veel kilo's gewicht eraf (en dat hoeft eigenlijk niet).......

Halders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:44

Hallo Allemaal,

Ik heb me ook maar eens ingeschreven om mijn ervaringen te delen. Ik heb al vaak gegoogled maar dit is volgens mij het meeste complete forum voor dit onderwerp.

Ik ben dit jaar ook een traject gestart om mijn bovenkaak te verbreden, tanden goed te zetten en vervolgs mijn onderkaak te verlengen (+kin correctie?). Rond mijn 12e heb ik ook al een tijd lang gebeugeld en hebben ze mijn bovenkaak verbreed. Omdat ik het traject toen niet heb afgemaakt (apparaat voor onderkaak was drama) zijn mijn boventanden in de loop der jaren weer flink scheef gaan staan. Ik wou er al heel lang iets aan laten doen maar ivm studie/werk nooit van gekomen. Nu ben ik 30 en heb ik uiteindelijk toch besloten om er iets aan te laten doen. Omdat mijn onderkaak 16mm te ver naar achter staat wordt het bij mij allemaal vergoed (de goedkeuring loopt trouwens nog altijd).

25 januari heb ik de operatie gehad waarbij ze mijn bovenkaak hebben losgezaagd. Ook hebben ze toen meteen mijn laatste verstandskiezen (onder) eruit gehaald. Bij mij hebben ze geen apparaat op mijn bovenkaak vastgezet om te verbreden maar een apparaat op de kiezen. Op deze animatie kunnen jullie goed zien hoe het werkt: http://youtu.be/W0Jp7Kgp2Co
Volgens mijn chirurg en orthodontist blijkt de methode op de kiezen een stuk fijner te werken. De tanden zijn namelijk ook meteen verbreed. Vraag het dus nog maar eens na al ze iets op je bovenkaak gaan vastzetten...!

De ingreep is me reuze meegevallen. Direct na de narcose was ik erg rillerig maar na wat medicatie was dat zo over. Daarna hebben ze geloof ik flink wat morfine gegeven want ik had nagenoeg geen pijn. De dag erna mocht ik naar huis en voelde me best goed. Pas vanaf de 3e dag begon ik me slechter te voelen. Natuurlijk was mijn gezicht extreem gezwollen en ik had een beetje koorts. Vanaf de 6e dag was de koorts weg en merkte ik dat mijn gezicht aan het slinken was. Ik ben toen ook op controle geweest waarbij ze de hechtingen achter mijn lip meteen hebben weggehaald. Ze hebben tijdens de operatie een zenuw geraakt waardoor mijn bovenlip tintelde. Het gevoel is nog steeds een beetje weg maar ik heb er geen last meer van. Het meest vervelde vond/vind ik dat het eten in het begin erg moeilijk ging (lang leve de nutricia drankjes). Ook nu vind ik eten nog steeds irritant met dat apparaat in mijn gehemelte.

10 dagen na de operatie mocht ik beginnen met het verbreden van mijn bovenkaak. Dit moet ik 12 dagen doen en doet helemaal geen pijn. Na die 12 dagen hebben ze het apparaat vastgelijmd. Vanaf dat moment moest mijn kaak 6 weken herstellen. De speelt tussen mijn tanden was in het begin gigantisch maar is nu ongeveer 2/3 vanzelf dichtgegroeid.

Volgende week wordt de beugel geplaatst. Ik weet niet zeker of ze dan het apparaat om te verbreden ook meteen eruit halen. Let's hope so ! Onder hoef ik in eerste instantie geen beugel maar misschien dat dit later toch nodig is. Ik verwacht dat ik tegen augustus de tweede operatie kan ondergaan: http://youtu.be/9RH9qAB_gA0

Een heel verhaal maar ik hoop dat het sommige helpt..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:31

Welkom Halders!
Fijn dat het allemaal zo is meegevallen...Ik krijg ook een bovenkaak verbreding maar op een andere manier bij mij word er een TPD schroef in mijn gehemelte geplaatst.

Zo te lezen zit je in en flink voor traject Prairy! Zitten die elastiekjes gewoon tussen je tanden? En waarvoor dient dat? om ze al wat uit elkaar te krijgen ofzo?

Over ongeveer 3 weken is het voor mij zover want dan is de operatie al..Zie er wel wat tegenop maargoed het moet toch gebeuren..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:09

Ik ben ook wel blij met dat verhaal Halders :) Volgens mij komt er bij mij ook een schroef in, maar a.s. do gaan ze een afdruk maken, dan zal ik het nog eens navragen.

Hoe lang duurde het voor je voortanden weer enigszins in de buurt van elkaar kwamen en de spleet dus weer wat minder was?

@ Iris, ja, heb de ortho gewoon gebeld, dat ik er klaar voor was, kom maar op. Hoe eerder hoe beter. Elastieken tussen mn kiezen ja, is idd om alvast wat ruimte te maken. Mn voortanden beginnen nu al wat over elkaar te schuiven dus schijnbaar werkt dat al.

Halders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:43

Ik zou het inderdaad eens navragen. Ik geloof dat de techiek die ze bij mij hebben gebruikt nog niet zo heel vaak wordt gebruikt. Na de operatie stonden alle chirurgen van het AZM aan mijn bed om dat apparaat te bekijken;)

Na het draaien stonden mijn voortanden ongeveer een cm uit elkaar. Nu 6 weken verder en de spleet is "nog maar" 3 mm. Na ongeveer 1,5 maand beugelen zouden ze bij elkaar moeten staan. Ik ben benieuwd !

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:56

Ik zal het zeker eens navragen. Een cm vind ik trouwens wel erg veel... Leuk, solliciteren met een giga gat in mn smoel :P Heb je filmpjes nog niet durven bekijken...

Vind t trouwens wel grappig dat je een paardenforum het meest uitgebreide forum vind voor dit onderwerp haha

Halders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:12

De cm was ook wel veel maar werd gelukkig ook snel minder. Ik heb bij ieder gesprek met een collega toch even uitgelegd dat ik geopereerd ben en dat dit niet normaal is ;) Filmpjes kun je gerust kijken hoor, zijn animatie's van een vriendelijke ogende dame.

Inderdaad grappig dat dit topic op een paardenforum terecht is gekomen. Ik heb zelf helemaal niks met paarden.. sorry. In eerste instantie moest ik ook 20 nuttige berichten posten in andere paarderntopics. Vind ik persoonlijk een beetje een belemmering voor dit onderwerp. Ik heb daarom toch maar even rechtstreeks toestemming gevraagd aan de beheerder. Was geen probleem om toestemming te krijgen !

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:09

Ah, dan zal ik die nog eens kijken ja.

Ja, snap dat je dat idd steeds even uitlegt als het gat zo groot is! Wel goeie tip idd...

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, dat je niks met paarden hebt :P Bokt is gewoon een heel erg groot forum, als ik iets op google zoek, kom ik vaak bij de 10 eerste hits bokt wel tegen, heel apart is dat.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:04

Prairy schreef:
Ah, dan zal ik die nog eens kijken ja.

Ja, snap dat je dat idd steeds even uitlegt als het gat zo groot is! Wel goeie tip idd...

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, dat je niks met paarden hebt :P Bokt is gewoon een heel erg groot forum, als ik iets op google zoek, kom ik vaak bij de 10 eerste hits bokt wel tegen, heel apart is dat.

Hahahha dat klopt inderdaad. Ik ben al een tijdje niet geweest , maar probeer er vanaf nu weer wat bij te blijven..

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:01

Even een vraagje;
In Mei is het een jaar geleden dat ik geopereerd ben.
Maar mijn gevoel is nog steeds niet terug! :? Hebben jullie je gevoel wel terug??

Ze zijn er ook bij mij achter gekomen dat ik een stuk bot mis tussen twee kiezen... (later bleek dat dit in 2006 ookal op de foto te zien was.)
Nu gaat de kaakchirurg binnenkort kijken waar het missende stuk bot is gebleven :=
Mijn ortho kon namelijk met zijn 'haak' zo door mijn tandvlees prikken en er aan de andere kan weer uitkomen :') :oo

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:54

MiiGurl schreef:
Even een vraagje;
In Mei is het een jaar geleden dat ik geopereerd ben.
Maar mijn gevoel is nog steeds niet terug! :? Hebben jullie je gevoel wel terug??

Ze zijn er ook bij mij achter gekomen dat ik een stuk bot mis tussen twee kiezen... (later bleek dat dit in 2006 ookal op de foto te zien was.)
Nu gaat de kaakchirurg binnenkort kijken waar het missende stuk bot is gebleven :=
Mijn ortho kon namelijk met zijn 'haak' zo door mijn tandvlees prikken en er aan de andere kan weer uitkomen :') :oo

dat klinkt niet zo goed :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:27

Apart, stuk bot missen, kan dat door de operatie komen of was 2006 al voor je operatie? Vreemd wel...

Enniee, hoe is t met je beugel? Al het idee dat het gaat werken of heb je ondertussen een andere ortho?

Bij mij zit de onderbeugel er nu bijna een week in, en het is nog steeds gevoelig, heb ook al een klein beetje het idee dat het op aan het schuiven is, dat de ondervoortanden al een klein beetje aan het werk zijn. Eten is nog steeds een vermoeiende uitdaging :+

1 kies komt aan de buitenkant op een blokje uit, waardoor de rest van mn kiezen dus niet meer op elkaar kunnen komen. Erg lastig :')

@ Halder, ik heb mijn ortho nog eens gevraagd wat ze nu precies gaan doen om de bovenkaak te verbreden.

Ik krijg idd ook die dingen om mn kiezen. Mijn kaakchirurg, Dr. Politis uit BE, heeft een studie gedaan naar de methode van het apparaat in je gehemelte, wat ze een aantal jaar gebruikt hebben. Daarvóór hebben ze altijd de methode gebruikt om het op de kiezen te verbreden, wat jij en ook ik straks ga krijgen.

De methode om in het gehemelte te verbreden gaf zoveel complicaties en infecties (hij heeft schijnbaar ruim 500 van deze behandelingen uitgevoerd, dus echt een degelijke studie), dat hij besloten heeft om die methode niet meer te gebruiken en terug te gaan naar de methode om op de kiezen te verbreden. Hij heeft hier ook een publicatie over geschreven. Ik ben blij dat hij die gaat uitvoeren, en niet die in het gehemelte, waarbij de schroeven je gehemelte in gaan en je daarna dus nog een keer een operatie moet om die er weer uit te halen. Nu hoef ik dus maar 1x onder het mes voor de verbreding en kan de ortho het apparaat weer van mn kiezen afhalen.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:34

Hallo hier ook even een berichtje van mij. Het gaat volgens mijn ortho als een speer. Hij heeft het al over opereren, dus ben benieuwd hoelang het nog gaat duren. Verder onwijs blij met mijn onzichtbare beugel, echt een aanrader (voor de wat ouderen onder ons).

Gelukkig hoeft er bij mij niets verbreed te worden, want dat klinkt ook niet aangenaam. Sterkte daarmee!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:22

Met mijn beugel gaat het goed, ik voel weinig van de aandraaimomenten maar heb nu wel het idee dat het iets helpt!

@Prairy; lastig dat het eten moeilijk is, heb jij nu aan de binnenkant van je kiezen ook al een klik'iets' of gaat dat er pas later allemaal in? Bij mij hoeft er in eerste instantie niks aan mijn bovenkaak te gebeuren maar toch hebben ze aan de binnenkant van die kiezen ook iets aangebracht..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:57

Fijn dat je nu het idee hebt dat het iets werkt enniee!

bij mij is het bijna zover nog 10 daagjes en dan krijg ik mijn bovenkaak verbreding..Wel op de oude manier dus met een TPD schroef..Begin het nu toch wel spannend te vinden, mijn moeder heeft al wat plannen voor het eten en ze gaat van de week ook nog even die druppels halen en ook vallen en stoten cremé.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:46

Ooit heb ik gereageerd in dit topic, maar ik heb ook eindelijk een datum; 16 april krijg ik een kaakoperatie.

Zal nu even bijlezen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:57

Ohhh wordt spannend voor jullie maar gaat goedkomen hoor!!
Inderdaad _Iris, even die Arnica D6 halen en er eerder mee beginnen als dat er opstaat hoor!
Succes voor jullie!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:08

Jij ook heel veel suc6 Poeltje! Wat voor operatie kreeg jij precies?

Ja ik stuur mijn moeder van de week inderdaad even mooi op pad voor de Arnica!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:28

@_Iris: Mijn onderkaak wordt naar voren geplaatst. Heb even zitten teruglezen en twee jaar geleden heb ik m'n beugel gekregen.

Even wat vragen.. Wie van jullie heeft zijn verstandskiezen laten verwijderen tijdens de operatie?
En hoelang heeft het geduurd voordat je weer kon werken of naar school?
Ik heb namelijk over een maand mijn examens, dus hoop dat ik dan gewoon naar school kan.

Ohja, na hoeveel maanden na de operatie mochten bij de meesten de beugel eruit?

Sorry voor zoveel vragen, maar wil me toch een beetje voorbereiden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:33

Iris, ik was een week vooraf met de druppels begonnen, en ze hebben me goed geholpen. En vergeet niet van die coolpacks en/of koelelementen vast in de vriezer te leggen!

Bij mij gaan as donderdag weer stiekjes tussen mn kiezen om vast ruimte te maken voor de ringen die er een week later ingezet gaan worden samen met dat apparaat boven. Dan heb ik 11 dagen om eraan te wennen alvast, mijn operatie is de 23e.

Begin nu eindelijk beetje te wennen aan die stomme beugel maar dat gepeuter iedere keer na t eten }:0

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:10

Coolpacks is idd ook een goede! Zal dat ook even doorgeven aan mijn moeder haha..ik zit op stage en moet nu nog 6 dagen werken dus heb er zelf geen tijd voor.

Poeltje, bij mij worden de verstandskiezen er ook uitgehaald tijdens de operatie dus dat weet ik dan pas haha.. ik zit ook met afsluitende dingen op school dus daar zit ik ook nog mee maar ik denk dat je sowieso een weekje niks kan..en met jou operatie misschien wat langer maar dat weet ik niet!

Mijn beugel krijg ik pas 2 maanden na de bovenkaak verbreding dus daar kan ik je ook niet mee helpen..Mijn onderkaak word na dit hele proces pas naar voor gezeten en dan zijn we toch ruim anderhalf jaar verder.

We worden allemaal wel vlak na elkaar geholpen zeg!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:58

Hmm ja, dat moet ik ook nog eens navragen idd, wanneer ik dan mn bovenbeugel krijg.

@ Halders, wanneer heb / krijg jij je bovenbeugel?

@ Poeltje, ben benieuwd hoe jouw operatie gaat, mijn onderkaak zal over hopelijk zo'n jaar/anderhalf jaar naar voren geplaatst worden. Denk dat je heel wat info gaat vinden als je een heel stuk terug bladert, daar staan verhalen van mensen die al klaar zijn en alles al hebben laten doen en hoe dat bij hun gegaan is.

@ Molzebeer, had ook graag zo'n beugel als jij gehad maar dat ging bij mij helaas niet.

Snap nu ook waarom denk ik, zat nog eens goed te kijken en te voelen want maakte me wat zorgen over hoe ze mn kiezen op elkaar gaan laten passen na al die operaties, en het viel me nu eigenlijk pas op dat zowel onder als boven mn kiezen onwijs naar binnen wijzen. Dus als ze die met de beugel naar buiten kunnen trekken zal dat wel goed komen. Met zo'n beugel aan de binnenkant is het lastiger om ze naar buiten te doen denk ik.

Ik ben echt super benieuwd hoe ik er over pakweg 2 jaar uitzie!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:50

Hoi iedereen!

Ik ben Kaat, ben 14, en jammer genoeg heb ik ook tand/kaakproblemen.. Ik draag nu al meer dan een jaar een beugel (zo'n blokje tegen gehemelte en kleine haakjes rond de achterste kiezen) en ik ben het gewoon echt zàt. Telkens in, uit, in, uit, in, uit,.. om te eten.. Normaliter moet ik dat ding een hele dag in, maar ben het zo beu de laatste tijd..

Ik had normaal al lang slotjes, (sinds september ongv) maar aangezien mijn broer dit ook heeft en het nogal prijslijk is.. moet ik wachten. De slotjes moet ik vooral om mijn tanden 'vast te zetten', misschien beetje her en der corrigeren. Maar ik heb ook blijkbaar nog een kaakafwijking.. Dus mijn bovenste tanden staan niet helemaal netjes op de onderste. Dus, moet ik er ook elastieken bij :(

Ik weet niet of jullie dit ook hebben (gehad), maar heel af en toe, lijkt mijn kaak los te staan en schiet ie uit de kom. Zat ik s'ochtends een broodje te eten *krak* kon ik mijn mond gewoon niet meer deftig openen, sperde ik mijn mond, weer krak, en toen zat alles weer goed! Ik heb het wel vaker, nu vraag ik me af, of dit aan mijn beugel ligt? Want als ik het goed snap, is het de bedoeling om mijn kaak los te zetten en vervolgens op de goede plek terug vast te zetten ofzoiets :P

Edit; Heb vooral een diepe beet, vandaar dan vooral de beugel :j