[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:16

Binnen een paar minuten met een thuistest. Lachen

at_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:23

En wat kost het ongeveer?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:59

MSQuincyTE schreef:
Wat maakt het nou uit of je van de pil aan komt

Ik ben van de pil 20! kilo aangekomen. Dus ja dat kan uitmaken.

Verder nog een vraag:

Citaat:
Ik heb een jaar lang mycrogynon 30 geslikt. In een recordtempo ging ik van 50 kilo naar 70 kilo. Sinds 3 maanden ben ik overgestapt op de Yasmin.
Ik verloor 5 kilo, maar kreeg bovendien ook nog eens puistjes, humeurwisselingen, zwáre menstruatie.. bovendien ben ik 2 keer de pil vergeten, anderhalve maand geleden.

Ben toch een beetje aan het rondkijken naar iets anders. Over het algemeen ben ik tevreden over de pil. Maar als ik zou overstappen op een ander anticonceptie methode wat is dan aan te raden?

Iets waarbij hopelijk de menstruatie minimaal is, of zelfs wegblijft?
Die geen effect heeft op komende zwangerschappen (schijnt bijv. dat vooral de prikpil het zwanger raken na het stoppen bemoeilijkt)
Want ook al zijn we er nu nog niet aan toe, over een jaar of 2, 3 willen we wel graag beginnen met klussen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:24

Ja en, dan kom je toch 20 kilo aan.

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:26

Pardon.. 20 kilo is wel heel veel Scheve mond
Ik ben nu zo'n 4/5 kilo aangekomen en vind dat dat al niet fijn en merk het aan mijn postuur Nagelbijten / Gniffelen

at_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:30

Kan me ook voorstellen dat je geen 20 kilo aan wil komen hoor!
Volgens mij krijg ik van de microgynon30 ook puistjes en zwaardere menstruatie, weet iemand een beter pil?

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:50

at_me, je hebt niet zomaar een betere of slechtere pil. Voor de een is microgynon30 de beste pil, voor een ander een andere. Ik zou gewoon met je huisarts overleggen welke andere pil je zou kunnen proberen. Of evt. iets anders dan de pil als je daarvoor open staat.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:42

Ik slik sinds een paar maanden de pil, slik hem altijd door. Nu ben ik twee weken geleden wel 'ongesteld' geworden, maar anders dan normaal. En het duurt nu dus ook al twee weken, terwijl het normaal altijd 6 dagen duurde. Moet ik nu naar de dokter gaan of afwachten en gewoon doorslikken? Of juist nu een stopweek houden?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:59

MSQuincyTE schreef:
Ja en, dan kom je toch 20 kilo aan.

ja is helemaal niks mis mee, ik weet ook niet waarom ik zo zeur Lips are sealed

ik ben aan t kijken naar een andere methode. Maar t gaat niet zo makkelijk, gezien dat we wel kinderen willen over 2 a 3 jaar

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:21

tanec_meisje, heb je in die maanden nog nooit een stopweek ingelast dan?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:43

Een heel interessant onderzoek over oa. de stopweek!!

Citaat:
Erasmus Universiteit Rotterdam
5 februari 2003

Pilpauze achilleshiel bij lichte anticonceptiepil

Sinds de introductie van de anticonceptiepil, nu ruim veertig jaar geleden, heeft een aantal veranderingen in aard en samenstelling van de pil geleid tot een vermindering van bijwerkingen en afname van risicos tijdens gebruik. De geleidelijke verlaging van het oestrogenengehalte zorgde weliswaar voor een drastische daling van het tromboserisico, maar tegelijkertijd is de kans op zwangerschap toegenomen door deze vermindering van het oestrogeengehalte. Tot deze conclusie komt Arne van Heusden in zijn proefschrift Resterende ovarium activiteit tijdens orale anticonceptie. Hij promoveert woensdag 5 februari 2003 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hoewel dosering, samenstelling en zelfs de onderlinge verhouding van hormonen in de anticonceptiepil veranderde, bleef het schema hetzelfde: drie weken aansluitend een pil per dag gevolgd door een week pilpauze. Van oorsprong is deze pilpauze bedoeld om een menstruatiebloeding te veroorzaken om zo veel mogelijk de normale menstruele cyclus te imiteren. Vanuit oogpunt van betrouwbaarheid (bescherming tegen ongewenste zwangerschap) heeft de pilpauze eerder nadelen dan voordelen. Immers, tijdens de pilpauze valt de onderdrukking van de pil-hormonen weg en kunnen de eigen hormonen uit de hypofyse de eierstokken weer aanzetten tot het laten groeien van eiblaasjes. Deze ontwikkeling moet dan juist in het begin van de volgende strip weer worden onderdrukt om te voorkomen dan een eisprong, en dus een kans op zwangerschap, optreedt. Met de geleidelijke vermindering van het hormoongehalte van de anticonceptiepil blijkt nu juist dat deze pilpauze de achilleshiel wordt voor betrouwbaarheid.

In de studie van Van Heusden waarbij drie verschillende anticonceptiepillen worden vergeleken blijkt dat pillen met een laag oestrogeengehalte ( de zogenaamde sub-30 pillen (let op: zoals de MG 30!* )) meer herstel van de hypofyse-eierstok activiteit geven dan een hoger gedoseerde. Juist vrouwen die een dergelijk laaggedoseerde pil gebruiken, kunnen de pil beter niet vergeten. De keuze van een anticonceptiepil zal niet zozeer door de leeftijd van de gebruikster moeten worden bepaald (gebruikelijk is hoe jonger, hoe lager), maar door de verwachte therapietrouw (Een lage pil voor wie m niet vergeten wil).

Van Heusden ontwikkelde een nieuw studiemodel dat aan de hand van eenvoudige metingen tijdens de pilpauze en het begin van een volgende pilstrip informatie kan verschaffen over (onderlinge) betrouwbaarheid ( versus het traditioneel meten van zwangerschappen tijdens gebruik).

De promovendus verrichtte tevens onderzoek om de combinatie van een progestageen-alleen pil met een maandelijkse toevoeging van een anti-progesteron te beoordelen als een nieuwe vorm van anticonceptie. De volgens Van Heusden ten onrechte weinig populaire progestageen-alleen pil ( vroeger ook wel mini-pil genoemd) kent in de nieuwste vorm een goede betrouwbaarheid, doch een beduidend minder goede voorspelbaarheid van het bloedingspatroon (van helemaal geen menstruatie tot frequent onregelmatig bloedverlies). Maandelijkse toevoeging van het anti-progesteron blijkt een drastische verbetering te geven van dit bloedingpatroon wat helaas ten koste gaat van de betrouwbaarheid en derhalve in de bestudeerde combinatie niet in aanmerking komt voor verdere ontwikkeling.

Promotor: prof.dr. B.C.J.M. Fauser, Gynaecologische endocrinologie

* zelf toegevoegd

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/02/05/R026.htm
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 06-08-06 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:00

Perlina: Nee heb nog geen stopweek gehad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:04

Vraagje: van de apotheek heb ik Rigevidon meegekregen i.p.v. Microgynon 30. De hormoonsamenstelling is gelijk, maar ik heb de laatste weken wel last van een misselijk gevoel en wat hoofdpijn, met name 's avonds of 's nachts. Ik slik de pil voor het slapen gaan. Zijn er dames die dit herkennen en weten waar het aan ligt?

NB. bij Microgynon 30 had ik deze klachten dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:17

aanstaande donderdag moet ik mijn mirena spiraal laten zetten en ik scheit echt 7 kleuren vind het geen leuk vooruitzicht..
De assistente zei dat het geen pijn deed(dat geloof ik dus echt niet)en dat ik geen pijnstiller hoefde te nemen,toch gaf iemand mij de tip er van tevoren WEL 2 te nemen...

weet iemand dat?
En heb je er lang last van(van pijn enzo...heb dit weekend een festival...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:27

oh en trouwens,ik ben ongesteld als ie wordt gezet(bewust) maar hoe deden jullie dat dan met je tampon/maandverband...
stomme vraag misschien,maar ik draag normaal tampons...kun je die dan vlak ervoor er gewoon uithalen zonder nadelen?

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:46

Hilli schreef:
Vraagje: van de apotheek heb ik Rigevidon meegekregen i.p.v. Microgynon 30. De hormoonsamenstelling is gelijk, maar ik heb de laatste weken wel last van een misselijk gevoel en wat hoofdpijn, met name 's avonds of 's nachts. Ik slik de pil voor het slapen gaan. Zijn er dames die dit herkennen en weten waar het aan ligt?

NB. bij Microgynon 30 had ik deze klachten dus niet.

Ik heb dezelfde overgang gemaakt, al maanden geleden, maar heb nergens last van. Ik slik hem ook voordat ik ga slapen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:26

@darkchrystal: ik ben ongeveer een dag uit de running geweest door het plaatsen. Het deed vreselijk pijn, maar dat is omdat mijn baarmoeder wat gekanteld is naar achteren. Ik heb toen tijdelijk even maandverband gebruikt, maar als je van te voren de tampon eruit haalt zal het ook wel goed zijn lijkt me.

@Pam: nuvaring of mirena iets voor jou misschien?

@Bealy: interessant stuk!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:36

Anoniem schreef:
aanstaande donderdag moet ik mijn mirena spiraal laten zetten en ik scheit echt 7 kleuren vind het geen leuk vooruitzicht..
De assistente zei dat het geen pijn deed(dat geloof ik dus echt niet)en dat ik geen pijnstiller hoefde te nemen,toch gaf iemand mij de tip er van tevoren WEL 2 te nemen...

weet iemand dat?
En heb je er lang last van(van pijn enzo...heb dit weekend een festival...)

Ik hoop voor je dat het meevalt, ik weet niet of je mijn verhaal hebt gelezen, ( zo niet doe dat dan maar niet, haha ). Bij mij is het vreselijk tegengevallen en uiteindelijk onder narcose gedaan.
Ik heb de Mirena nu 3 weken, en ben eigenlijk al sinds het plaatsen ongesteld. Niet heel heftig, maar wel constant bloedverlies. Ook heb ik regematig buikkrampen.
Hoe lang gaat dit duren ???
Ik moet 30 augustus terug voor een echo om te kijken of ie er nog in zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:50

Ik heb mijn mirena er nu ruim 2 jaar inzitten en ben er nog steeds super blij mee! Het plaatsen zelf, tja, je voelt het wel. Ik had van te voren geen pijnstillers genoemen, wist het niet. Was ook niet heel erg volgens de gyn. Hij heeft de baarmoedermond verdoofd alvorens er door heen te gaan met het spiraaltje. Op het moment datie zat wist ik het wel gelijk, mijn baarmoeder krampte meteen samen om dat vreemde lichaam heen. Vervolgens heeft dat een avond aangehouden (was 5 uur toen hij geplaatst werd), heb ik lekker opgerold in bed gelegen met toen wel een paracetamolletje. Het gevoel was vergelijkbaar met het gevoel van een erg heftige menstruatie.
Ik was ook ongesteld op het moment van plaatsen. Gebruik normaal ook tampons, maar was bang dat een tampon zeer zou doen na het plaatsen (tenslotte is er toch met een eendebek etc in je vagina geklooid) dus heb voor die dag maandverband gebruikt. Maar op zich, als je de tampon eruit haalt voor het plaatsen en daarna weer eentje plaatst, dat kan ook hoor, is geen probleem.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:38

Misschien een hele rare vraag, maar voor de mensen met een mirena, hebben jullie ook 'last' van een kleine volume toename van de borsten? (whahaahhaa mooi geformuleerd toch?) Ik had het idee dat ze bij mij een beetje gegroeid zijn, mn vriend dacht t zelfde.
Ik had bij het zetten (een maandje geleden) gevraagd aan de dokter of je pijnstillers moest slikken ofzo, en hij heeft me 2 pijnstillers gegeven (wat zwaardere dan normaal) 1 moest ik de avond van te voren in nemen, en de ander een uur voor de ingreep. Ik werd dan verder ook niet verdoofd. Ik heb gewoon na de ingreep een tijdje inlegkruisjes gedragen en dat ging prima.

@Darkchrystal, het is echt zo over. Ik weet niet of je het wel eens mee gemaakt hebt dat je vriend echt heel hard en diep in je stoot, dat kan dan ook wel eens even een steek geven van pijn (snap je wat ik bedoel?) Die pijn had ik tijdens het zetten ook, alleen hield het wat langer aan en iets intenser, maar verder verschilde het niet veel. Ik vond het niet echt pijn doen, het is gewoon echt flink onprettig gevoel en even kiezen bijten, maar het is zo over. Succes morgen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:55

Uhm, nee, mijn borsten zijn juist wat kleiner geworden omdat ik ben afgevallen. Ben van een flinke c naar een b/c cup gegaan.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:01

haha ach wie weet verbeeld ik het me wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:32

suer bedankt meiden voor de info.
Ik ben op zich niet echt bang voor de pijn,neem wel pijnstillers naderhand enzo....inlegkruisjes zal ik ook maar even wat kopen dan,is wellicht wel handiger...
(sweetheart,ik ken het gevoel haha dus al met al komt het vast goed; )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:47

Dat verhaal van Bealy is idd heel duidelijk verwoord! Dat is dus ook de reden dat je een veel grotere kans hebt zwanger te worden als je de pil in de eerste week vergeet, dan in de 2e. Her kunstmatige 'hormoon' niveau wat door de pil wordt veroorzaakt, is dan nog te laag om het gemis van die ene pil te compenseren met de hoeveelheid die nog in het lichaam aanwezig was...

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:27

Tja, ik had stiekum de hoop, met de geringe afgifte van hormonen uit de Mirena spiraal, net zulke bosten te krijgen als Geogina Verbaan... helaas.

Ik heb het spiraaltje sinds 1 juni en "menstrueer" m.i best wel lang... ca. 2 weken... wel kleine hoeveelheden, maar toch... bah.

Afgelopen maandag heb ik voor 't eerst op kop in bed gestaan van de buikkrampen, verder denk ik niet "ergens" last van te hebben.