Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:01

Lisitano schreef:
Germie, het klopt niet. Echt niet. Dat is je al meerdere keren verteld. De link die ik geef is zijn eigen website waarop hij zijn trainingen uitlegt. Hij gaat echt niet speciaal voor alle Garmin gebruikers 8 km extra op de langste duurloop gooien.
Je hebt er al zo’n moeite mee de afstand uit te breiden. Martel jezelf dan ook niet met al die tijd extra rennen. Dat is echt niet nodig.

Goof, wat een mooie negatieve split en dat in die warmte! Dat zegt wel wat over je fitheid zeg, wauw!

Samantha, 40 km per week vind ik toch al flink hoor. Netjes!

Ik heb me ingeschreven voor een 30 km trail in de duinen in november! Dat vind ik voorlopig even ver zat :')

Ik ga die afstand ook niet lopen, nergens geschreven. Maar ik vind het dus wel bijzonder. En volgens anderen klopt het echt wel. Dus tja. Maar ik denk dat ik met proberen langer dan 12-14km aan 1 stuk te lopen de komende weken en nog een keer 22 ofzo als totale training ik ver genoeg loop. 30km kost me een dag zeg maar en is een slijtageslag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:04

Goof schreef:
Lisitano schreef:
Goof, wat een mooie negatieve split en dat in die warmte! Dat zegt wel wat over je fitheid zeg, wauw!

Thanks.

Wat me opviel is het grafiekje van mijn prestatieconditie. Ik kijk daar niet altijd naar omdat ik niet weet wat ik er verder mee moet, maar deze staat eigenlijk nagenoeg altijd in de -. En nu dus in de +.
Waar is dit precies op gebaseerd??

[ Afbeelding ]

Dat geeft aan in hoeverre je eigenlijk loopt zoals je normaal loopt zeg maar. Garmin maakt een soort vergelijking op basis van je prestatie nu en je gemiddelde prestatie de afgelopen tijd. En dan is het of beter (+), of minder (-).
Ik zit de laatste tijd best vaak in de plus. Maar heb ook tijden in de min gezeten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:07

Die prestatieconditie snap ik ook nog steeds niet. :+

Fanatiek, 30 km trail, Lisitano. Leuk vooruitzicht!

De beentjes gingen maar lekker, Goof! +:)+

Vanavond wel lekker gelopen. Onderweg spontaan nog wat water gekregen, erg lekker. :D
Qua warmte was het wel goed te doen.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 06:44

Prestatieconditie zegt gewoon of het bovengemiddeld goed gaat en je dus wat sneller dan normaal kan lopen met een wat lagere hartslag, of dat het slechter gaat dan normaal en het dus moeilijker gaat (hogere hartslag dan normaal bij een bepaald tempo).
Als je dus de hele loop in de plus hebt gezeten voelde de loop vast makkelijker aan dan normaal en heb je lekker gelopen.
Zit je dik in de min, dan voelde het vast zwaar die dag of zwaarder dan normaal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:41

Supervixen schreef:
Prestatieconditie zegt gewoon of het bovengemiddeld goed gaat en je dus wat sneller dan normaal kan lopen met een wat lagere hartslag, of dat het slechter gaat dan normaal en het dus moeilijker gaat (hogere hartslag dan normaal bij een bepaald tempo).
Als je dus de hele loop in de plus hebt gezeten voelde de loop vast makkelijker aan dan normaal en heb je lekker gelopen.
Zit je dik in de min, dan voelde het vast zwaar die dag of zwaarder dan normaal.

Oh, naja, ik luister wel gewoon naar mn gevoel dan. :+

Vanochtend moest ik gewoon verlichting aan. :oo

Begon wat moeizaam, maar ging steeds makkelijker.
Wel flink lopen zweten, maar da's goed voor de afvoer van afvalstoffen :))
En mooi voor de regen/onweer terug.

Weer een aantal reeën en hazen gespot, maar geen foto's, camera pakt dat niet zo lekker al lopende in de schemer.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:49

Was je zo vroeg?

Ik heb ook net gelopen, vond het nog best warm zeg, zit nog na te zweten.
Heb 8 km gelopen; 1 in, 3 op 5:45, 3 op 5:30 en 1 uit.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:40

Ja ik verbaasde me er ook over Sherivey! Ik moest in de stallen ook voor het eerst weer het licht aan. En wat een hoge luchtvochtigheid, echt niet normaal, alles was doorweekt. Maar wel lekker gelopen.

Morgen en vrijdag neem ik maar even rust denk ik, dan hoop ik dat het zaterdag beter gaat dan vorige week zaterdag :D Heb er in ieder geval wel zin in, dat was zaterdag op de terugweg wel anders :=

Gefeliciteerd met je zwangerschap Iris!

Ik heb voor mijn eerste marathon max. 34km gelopen. Nu doen we maar wat :D ook afhankelijk van evenementen. We lopen nog een trailmarathon en een 50km voor de 75 in oktober. Dat wordt weer een compleet nieuwe ervaring, gelukkig was de 60 wel een positieve, maar ik vind het echt vreselijk ver, dus ik denk er nog maar niet teveel over na :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:56

Gisteravond vond ik het ook snel donker worden.

Lekker vroeg op pad, Sherivey!

Samantha ook al fanatiek zo vroeg op de ochtend.

Hier helaas geen regen gehad, een buitje was wel lekker geweest.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:01

Samantha_ schreef:
Was je zo vroeg?

Ik heb ook net gelopen, vond het nog best warm zeg, zit nog na te zweten.
Heb 8 km gelopen; 1 in, 3 op 5:45, 3 op 5:30 en 1 uit.

Om 5:30 stond de wekker en normaal ga ik dan om 5:45 de deur uit.
Werd nu 6:00, met lichtjes aan

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:14

Ok, poging 2 voor mijn bericht...

Al een aantal vroege loopjes vanochtend, lekker bezig!
Gaaf Sherivey dat je dan ook reeën en hazen spot.

Bedankt voor alle leuke reacties op mijn foto

Ook ik heb mijn loopje vanochtend gedaan. Het zou om 9u gaan regenen, was ik tegen half 9 klaar om te vertrekken, was de bui er ook al...
Maar heerlijk in de spetters gelopen en binnen voordat het echt even wat harder regende!

Weer over de 3km heen en rennend zit ik op zo'n 8,1-8,5km/u gemiddeld. Ik ben dik tevreden!
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:15

Netjes Danseresje!

O dat is heel vroeg Sherivey!

Ik heb om 6u de wekker, 6:45 starten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:28

Goed bezig, Danseresje!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:45

Goed bezig Danseresje!

Samantha, dat red ik helaas niet. Ik moet om 8u beginnen met werken. En wil nog even kunnen douchen/ ontbijten voor ik mn laptop open :))

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:13

Sherivey, zo dat is vroeg zeg! Knap dat je dat kunt, wel lekker lopen zo in de koelte.

Ninus, welke trail van 50km ga je ook al weer doen?
Ja met die warmte is het soms wel afzien hé
Met die 75km loop zal het vast koeler weer zijn!

Danseresje, netjes!

Samantha, ik heb voor mijn eerste marathon 37km als verste afstand gelopen, op heel erg rustig tempo, dat ging prima.
Ik denk dat het wel goed gaat komen met jou schema!
Ga je voor uitlopen? Of heb je een tijd in je hoofd?
Ik ging de eerste keer voor uitlopen, en dat voelde echt goed! Had heerlijk gelopen.

Gister was het hier echt zo warm, ik wilde een klein loopje doen, en bedacht dat de gele pijltjes route op de Loenermark wel leuk zou zijn. Ongeveer 15km.
Daar heen gefietst, en na ongeveer 7km liep ik in de brandende zon, en dacht wat doe ik mezelf aan, en nam een shortcut, regelrecht naar mijn fiets.
In de avond nog een workout gedaan bij p.t. was me het dagje wel qwa zweten!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:18

Ja ik begin 8:30, maar was nu wel wat later. Ik fiets altijd naar werk, en wilde thuis eerst nog even uitzweten en douchen. Was hier om 8:40.
Wel laatste dagje, vanaf morgen vakantie!

Normaal werk ik trouwens op woensdag thuis, dan heb ik geen reistijd en kan ik wat langer lopen natuurlijk.

Ja ik heb geen tijd voor ogen, ik ga voor uitlopen, maar al moet ik kruipen, ik ga over die finish. :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:31

Ieris, was niks koels aan hoor, al boven de 20 graden :')

Samantha, lekker, bijna vakantie.

Ik heb vanaf vrijdag vier weken lang vakantie. Of naja eigenlijk ben ik dan gewoon werkeloos, maargoed. :o

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:45

Knap dat jullie voor het werk kunnen hardlopen, ik ben allang blij dat ik op tijd op m’n werk ben. :=
Zal ook wel deels mindset zijn want weekends kan ik wel vroeg opstaan om te lopen. :+

Lekker vooruitzicht, Samantha!

Heb je alweer wat nieuws voor na die 4 weken vakantie, Sherivey?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:47

Is voor mij soms ook lastig hoor, zeker nu het weer donker is in de ochtenden. :o

Yup, ik begin 16 september met mn nieuwe baan. Volledig thuiswerken. Heerlijk vind ik dat. :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:53

Hallo allemaal, ik kruip weer onder mijn steen vandaan :+ Het gaat hier soms zo hard :))

Helaas is mijn paard chronisch geblesseerd (artrose op 5-jarige leeftijd |( ) dus mijn ambities en plannen als endurance ruiter even in de koelkast parkeren en zelf maar aan de slag met m'n eigen conditie. M'n leven is op het moment een beetje een wervelwind qua baan, een evt verhuizing en dus paard ziek, dan is het zo fijn om even de loopschoenen aan te trekken en door het bos te struinen en over alles na te denken of juist alleen aan je ademhaling denken. Heb de laatste weken super lekker gelopenen vanochtend met een heerlijke 22 graden een 5 x 5 min interval er uit getrokken, ik vind het opbouwen zo lastig want ik wéét dat ik veel langer, sneller, maar vooral makkelijker kan lopen dan ik nu doe, en dat vind ik zo demotiverend :+ Maar nu heb ik het gevoel weer te pakken en de rustige loopjes zijn ook echt gemakkelijk en kan ik goed volhouden. En de interval vandaag mooi in een negative split gelopen 8-)

Ik hoop volgende week of de week er na een 10 km te kunnen lopen. Daarna nog even nadenken of ik voor een 'snelle' 10 km (aka onder het uur :') ) ga of juist de afstanden op ga rekken en voor een halve marathon ga. En hopelijk proberen hier wat actiever mee te blijven kletsen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 10:53

Ik kan ook niet voor mijn werk hardlopen, vanaf volgende week staat de wekker op 6 uur en ik ga echt niet eerder opstaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:57

O lekker, volledig thuiswerken.

K ben maar kort vrij, begin 28e weer. Gaan maandag weg naar Lanzarote en komen 26e laat terug.

Ik vind in avond juist niks om te lopen. Na werk doe ik wel eens, maar m’n kinderen willen dan eten en als ik na werk loop eten we erg laat.
Avond ook vaak paard nog doen.
Sinds ik de ochtenden loop, lukt het me 4x per week te lopen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:04

De discussie over hoe ver je moet lopen voor een wedstrijdafstand hou ik me niet mee bezig, maar mij klinkt het niet logisch om méér dan de afstand te lopen. Klinkt als onnodige belasting.
En of een coach dit nu zegt of niet, ik zou vooral kijken wat voor mij goed voelt en wat ik nodig heb.

Goed bezig hoor Piekosjj!
Heel herkenbaar dat het frustrerend is om voor je gevoel onder je kunnen te lopen. Maar dat klinkt toch al als gewoon prima afstand en tijd!

Ik vind de tijd van het hardlopen ook lastig. Heb gisteren in mijn lunchpauze gelopen maar was toch eigenlijk net te krap dus zat nog met een rode kop achter mijn computer.. :+ Ik vind 's avonds lopen ook niet heel fijn, loop liever eerder op de dag.

Mijn loopje van deze week, nu standaard op intervalbasis vanwege mijn schenen. Wel een wat hoger tempo in de hardloopfases, al was 13,6 misschien wel iets teveel van het goede _O- Loop normaal ongeveer 9,5-10km/u, nu loop ik tussen de 11-12km/u in die twee minuten.
Dit gaat nu wel al allebei de keren goed, volledig pijnloos *\o/* Dus ondanks dat het niet perse heel lekker voelt om op deze manier te trainen ga ik hier wel mee door. In de hoop dat dit de weg is naar duurloopjes zonder pijn.
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:13

Piekosjj, jaa ik las het op je Insta.
Echt heel erg ruk voor jullie. Lag zo'n mooie toekomst aan jullie voeten.
Pittig hoor, nu ee. Interval doen. Of is het bij jou daar wat minder warm?

Muurp, netjes hoor!

In de avond lopen gaat op werkdagen niet. Dan willen de paarden aandacht. En als ik daar klaar ben, heb ik echt geen puf meer. :o

In de lunchpauze red ik helaas niet. Heb een half uur pauze. Dan zou ik moeten lopen, douchen en eten in die tijd. :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:23

Ja ik ben er echt een beetje kapot van.. Natuurlijk gaat de gezondheid van het paard altijd voor, maar ze heeft zo'n enorme potentie als endurance paard en ik heb zelf ook heeeel veel ambitie voor de echte lange afstanden. Helaas heeft het wedstrijd rijden mij tot nu toe niet mee gezeten. Ze kan waarschijnlijk wel ooit weer gereden worden, maar ik denk niet dat ik het aandurf om endurance te starten met de hoge kosten er van en de strenge vet checks. En geld voor een tweede paard heb ik ook niet :') En dat dan opeens al je dromen uit elkaar spatten, ja daar ben ik wel even down van op 't moment.

Ja het is hier ook warm, ik vind 't heerlijk! Het is hier nooit zo vies en drukkend als in NL, de lucht is veel droger en het is al duidelijk dat het 's ochtends en 's avonds veel afkoelt nu de zon eerder onder gaat ( -O- ) Toen ik klaar was, was het zo'n 22 graden en ik heb lekker lopen zweten maar het was zeker niet te heet om te rennen. :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:26

Oh jeetje daar heb ik helemaal overheen gelezen.. :(:) Sorry!
Endurance is een sport met weinig ruimte voor gerommel... Zelf ook heel actief geweest in die wereld en elk klein dingetje werd gewoon zichtbaar op het moment dat de belasting hoger werd... Maar wel heel vervelend om zo je droom uiteen te zien spatten..