Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:58

Set_Elkol schreef:
Het kan volgens mij lang duren hoor vanaf begin inleiden tot dat de baby er is, vooral als ze er nog niet klaar voor ligt. Op welke wijze gaan ze inleiden? Volgens mij kan het zelfs wel meer dan een dag duren. Alleen een keizersnede is een garantie op heel vlot een baby in je armen!

Zoals ik t nu begreep, savonds beginnen met een ballonnetje. Dan mag mijn man nog na huis om te slapen maar ik moet daar blijven. En dan smorgens pillen erbij als je nog geen ontsluiting hebt. En dan weeënopwekkers als het niet vanzelf begint.
Volgens mij had ze het over 4 stappen maar t ging wat snel.
Toch raar dat je, ondanks dat je zo'n gesprek verwacht, je tocj nog uit je lood geslagen wordt..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:11

jojoni schreef:
Set_Elkol schreef:
Het kan volgens mij lang duren hoor vanaf begin inleiden tot dat de baby er is, vooral als ze er nog niet klaar voor ligt. Op welke wijze gaan ze inleiden? Volgens mij kan het zelfs wel meer dan een dag duren. Alleen een keizersnede is een garantie op heel vlot een baby in je armen!

Zoals ik t nu begreep, savonds beginnen met een ballonnetje. Dan mag mijn man nog na huis om te slapen maar ik moet daar blijven. En dan smorgens pillen erbij als je nog geen ontsluiting hebt. En dan weeënopwekkers als het niet vanzelf begint.
Volgens mij had ze het over 4 stappen maar t ging wat snel.
Toch raar dat je, ondanks dat je zo'n gesprek verwacht, je tocj nog uit je lood geslagen wordt..

Stille meelezer uit het zomertopic vorig jaar, en ook uit België. Mijn inleiding tot bevalling duurde 21 uur, bij mijn zus zelfs vlotjes over de 30 uur.. En hoor dat wel vaker dat een inleiding erg traag kan vorderen. 't Is maar dat je je erop kan voorbereiden! Succes!

Set_Elkol

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:55

Ja waarschijnlijk dan ballonnetje, eventueel tabletten, weeënopwekkers en vliezen breken. Dat kan op zich heel lang duren allemaal. Ik hoop voor je dat het vanzelf al begint of lekker vlot gaat!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:13

En ga ook vooral extra informatie vragen als dingen je niet duidelijk zijn hè! Ze zijn verplicht je voldoende te informeren dat je op de hoogte bent van wat je mogelijkheden zijn en wat de verschillende mogelijkheden exact inhouden en wat de gevolgen (positief en negatief) ervan kunnen zijn.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:45

@solleke, dat t lang ging duren had ik zowieso wel verwacht.. is die 21 uur van jou gerekend vanaf het plaatsen van de ballon? Want ik kreeg wel de indruk dat ze de baby echt op de dag erna verwachten. En niet (bv 21 uur) nog een dag na t beginnen van medicatie...
Ik heb zowieso ook een boek in de koffer en zo een kaartspelletje. En dan zien we wel waar ik zin in heb.

@set_elkol, dat waren de stappen ja! Vliezen breken was ik vergeten :')

@linoleum, ik denk dat ik dat die avond zowieso veel vragen ga stellen. Ik heb altijd de indruk dat ik bij de vroedvrouwen meer kan vragen dan bij de gyneacoloog :o . Die lijken t altijd drukker te hebben. En ik werk zelf in de zorg dus ik weet hoe dat dan is..

Erover praten/horen van jullie maakt me toch al een stuk rustiger.
We hebben mijn schoonmoeder ook even ingelicht, zij komt smiddags even voor de honden. En ik ga de avond ervoor (bij t plaatsen van de ballon dus) echt goed vragen hoelaat mijn man echt aanwezig moet zijn. En dan moet hij voor de rest zijn gsm maar goed ik de gaten houden.
Stel dat hij pas om 10u (of later) na het ziekenhuis komt, is het prima te doen voor de hondjes. En ook voor hem, want hij moet dan de paarden ook al voeren en met een beetje pech met emmers water slepen. En savonds kijken we dan wel even. Ik neem aan dat ze in het ziekenhuis ook wel een beetje een inschatting kunnen maken hoelang iets nog gaat duren...

Echt wel spannend nu.
Ow en ik heb nog een voordeel bedacht :D nu kan ik natuurlijk wel de dag van opname mijn chocolademousse-taart maken *\o/* .
Gaan de vroedvrouwen ook blij mee zijn _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:01

jojoni schreef:
@solleke, dat t lang ging duren had ik zowieso wel verwacht.. is die 21 uur van jou gerekend vanaf het plaatsen van de ballon? Want ik kreeg wel de indruk dat ze de baby echt op de dag erna verwachten. En niet (bv 21 uur) nog een dag na t beginnen van medicatie...
Ik heb zowieso ook een boek in de koffer en zo een kaartspelletje. En dan zien we wel waar ik zin in heb.

Vanaf het plaatsen van de ballon inderdaad :j

(nu kreeg ik onmiddellijk weeën vanaf dat plaatsen tot aan de spoedkeizersnede die er 21 uur later op volgde.. maar mijn schoonzus haar inleidingen bv die gingen echt heel erg goed! dus laat je zeker niet afschrikken)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:55

Ik kom uit het najaar 23-topic en val even binnen :D Jojoni, bij mij duurde het vanaf plaatsen ballon nog 61 uur voor ik mijn baby had :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:10

Kijk, bemoedigende ervaringen :D :Y)

Maar het is zeker goed om rekening te houden met dat soort scenario's! Ik vind het altijd leuk en fijn om ervaringen te lezen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:45

Ik vind het ook alleen maar fijn om ervaringen te lezen/horen.
Mensen zeggen wel eens; oh ik vertel je niet over mijn bevalling, die was horror. Dat vind ik heel vervelend voor diegene, maar het maakt mij niet zoveel uit om dat te horen. Je weet van te voren gewoon niet hoe het gaat zijn, kan meevallen en kan tegenvallen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:04

Ik ben ook ingeleid bij mijn zoontje, en dat duurde ong. 48 uur.

Mij is het qua pijn tegengevallen, de ballonkatheter vond ik pijnlijk, en de weeën kwamen wel op gang maar de ontsluiting schoot niet op (waardoor ik hele heftige weeën kreeg maar nog niet mocht persen na 24..)

Het persen an sich vond ik juist weer peanuts omdat ik toen eindelijk “mocht gaan” voor mijn gevoel. :+

Ondanks dit alles kijk ik er niet met horror op terug, maar zou het deze keer wel graag anders zien en hoop dat halen niet nodig is. Alleen toen vond meneer het echt niet nodig om te komen, ondanks de ballon, ondanks de medicatie enz. :+

Ik hoop dat als het moment daar is, zijn broertje er iets makkelijker voor te porren is haha.

De beste manier is denk ik ook om het over je heen te laten komen, het komt zoals het komt, en zo goed mogelijk proberen te ontspannen.

Ik had mij een natuurlijke hypnobirthing badbevalling voorgesteld en eindigde met een ruggenprik (op mijn verzoek), medisch in het ziekenhuis.

Tijdje niks laten horen, hier inmiddels 32 weken en van de week krijg ik te horen of het natuurlijk kan of via een keizersnee moet ivm laag liggende placenta. :)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 11-01-24 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:15

Spannend Wiwabalia!

Ik ben ook van dat ik het op me af laat komen en echt op me gevoel af ga. Ik ben best een control freak, dus als ik alles al ga plannen en het loopt anders ben ik bang er alleen maar meer problemen mee te krijgen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:20

Wiwabalia schreef:
Ik had mij een natuurlijke hypnobirthing badbevalling voorgesteld en eindigde met een ruggenprik (op mijn verzoek), medisch in het ziekenhuis.

Dat vind ik wel lastig aan o.a. Het bevalplan. Dat zwangere vrouwen (bedoel hier niet per se jou mee) de indruk krijgen dat een bevalling maakbaar en te plannen is. Terwijl je (zeker bij de eerste) geen idee hebt wat er op je af komt en de gang van zaken roet in het eten kan gooien/bepalend kan zijn.

Ik ben benieuwd of je natuurlijk mag, of dat het een keizersnede wordt!

Ik Tik vandaag de 38 weken aan. Nog Max 4 weken *\o/* Maar hopelijk zsm :))

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:25

Daarom heb ik niet heel veel in mijn beval plan staan. Paar dingen die ik echt niet wil en wat praktische dingen die je wel van te voren kan afspreken, maar verder niet.

Spannend Doubtless!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:26

Precies dat. En in het ziekenhuis mag je niet alles maar altijd zelf beslissen, en dat kreeg ik bij mijn hypnobirthing cursus dus mee. Dat je compleet zelf de touwtjes in handen hebt en het bijna maakbaar is… kwam ik even van een koude kermis thuis… :n

Zeker in het ziekenhuis doen ze geen dingen om iemand te pesten, en ons lichaam kan vanuit moeder natuur veel maar sommige beslissingen of ingrijpen is er echt niet voor niks en dan gaat gezondheid echt voor moeder & kind, voor alles.

Daarom zie ik het deze keer wel, ik maak niet eens meer een bevalplan. Mag het natuurlijk en voelt het goed om thuis door te zetten? Doe ik dat. Voelt het fijner om naar het ziekenhuis te gaan, doen we dat. En dat laat ik echt afhangen op het moment zelf.

Bij een keizersnede valt er natuurlijk niets te kiezen, misschien de datum en dan houdt het denk ik wel op. :)

Succes met de laatste loodjes Doutblesss!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:35

Ik denk dat er dan wel aardig verschil zit tussen degene die de informatie geeft over hypnobirthing. Ik heb me daar wel in verdiept, maar wel ook specifiek waarin positief over ziekenhuis bevallingen en de mogelijkheden wordt gesproken. En dan met name hoe je zelf kan zorgen dat in elke situatie je wel kan blijven ontspannen.

Ik richt me in bevalwensen ook vooral op wat ik nodig heb om me te ontspannen en me prettig te voelen. En wat dingen die ik echt niet wil of juist denk dat me gaan helpen. Maar niet hóe ik wil bevallen.

Zo zijn er bij keizersnede ook best wat dingen te kiezen, verschil tussen een traditionele keizersnede en een gentle sectio is bijv best groot.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:02

Ik heb toevallig vandaag tijdens afspraak in het ziekenhuis een formulier meegekregen voor het bevalplan. Dus ik ga daar komende weken eens rustig over nadenken. Ik heb momenteel namelijk totaaaaaaaaaal geen idee wat ik wil... Het enige dat ik weet is dat ik alvast een ruggenprik krijg, omdat de kans op een keizersnede iets groter is en de gynaecoloog dat aanraadde en ik heb ermee ingestemd. Geef mij maar die pijnmedicatie daar ben ik niet op tegen ofzo :)

Genoeg tijd om me iig nog in te lezen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 19:53

Wij zijn gisteren na een lange rollercoaster ouders geworden van ons prachtige dochtertje <3 bevallen met 38+3. Bevallin begon spontaan met gebroken vliezen (op dinsdagavond). Was die middag medisch geworden ivm aanhoudende hoge bloeddruk en medicatie, geen zwangerschapsvergiftiging. Dus
Moest naar ziekenhuis maar uiteindelijk mocht bevwlling door mn eigen veeloskundige gedaan worden.

We maken het beidde goed

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:29

Gefeliciteerd! Genieten van elkaar! :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:40

Super Maartje, gefeliciteerd!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:59

Gefeliciteerd Maartje! Wat fijn dat alles goed is gegaan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:11

Gefeliciteerd Maartje <3 lekker gaan genieten nu!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:15

Gefeliciteerd Maartje! <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:24

Maartje van harte gefeliciteerd! Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan.

linoleum schreef:
Ik denk dat er dan wel aardig verschil zit tussen degene die de informatie geeft over hypnobirthing. Ik heb me daar wel in verdiept, maar wel ook specifiek waarin positief over ziekenhuis bevallingen en de mogelijkheden wordt gesproken. En dan met name hoe je zelf kan zorgen dat in elke situatie je wel kan blijven ontspannen.

Ik richt me in bevalwensen ook vooral op wat ik nodig heb om me te ontspannen en me prettig te voelen. En wat dingen die ik echt niet wil of juist denk dat me gaan helpen. Maar niet hóe ik wil bevallen.

Zo zijn er bij keizersnede ook best wat dingen te kiezen, verschil tussen een traditionele keizersnede en een gentle sectio is bijv best groot.

Mooi geschreven en hier sluit ik me ook bij aan. Een bevalplan klinkt soms heel rigide terwijl een bevalling nagenoeg altijd wel iets en soms volledig anders loopt dan je je vooraf had voorgesteld of had gewenst, maar het is wél goed om na te denken over wat jíj nodig hebt om het tot een positieve ervaring te maken. Dat je niet het lijdend maar het leidend voorwerp bent. En goede leiders laten zich ook ondersteunen en informeren hé, in the lead zijn betekent soms ook dat je besluit om de regie aan een ander te geven en daar oké mee bent.
Mijn eerste bevalling liep ook heel anders dan gewenst (handsoff thuis in bad werd klinisch ivm meconiumhoudend vruchtwater en secundaire weeënzwakte) maar ik sta wel volledig achter (nagenoeg) elke keuze die we toen gezamenlijk hebben gemaakt. De keuze om naar het ziekenhuis te gaan, de keuze om na twee uur persen de interventie van een knip+vacuümpomp in te zetten, etc. Er is niet voor ons maar mét ons besloten en dat heeft wel bijgedragen aan een overwegend positieve ervaring ondanks dat het echt een hell of a job was :D.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:48

Gefeliciteerd Maartje! Geniet ervan!

Ik vindt t verder ook fijn om ervaringen te lezen. Ookal is elke bevalling anders, zo weer je toch weer iets extra over wat je kunt verwachten..
Ik heb ook niet echt een bevalplan en wil proberen de controle los te laten maar ik ben wel iemand die graag voorbereid is.. dus we zullen zien..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:30

Gefeliciteerd Maartje!! Erg benieuwd hoe ze heet (als je dat gaat delen natuurlijk).
Geniet lekker van elkaar.