Maartje van harte gefeliciteerd! Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan.
linoleum schreef:Ik denk dat er dan wel aardig verschil zit tussen degene die de informatie geeft over hypnobirthing. Ik heb me daar wel in verdiept, maar wel ook specifiek waarin positief over ziekenhuis bevallingen en de mogelijkheden wordt gesproken. En dan met name hoe je zelf kan zorgen dat in elke situatie je wel kan blijven ontspannen.
Ik richt me in bevalwensen ook vooral op wat ik nodig heb om me te ontspannen en me prettig te voelen. En wat dingen die ik echt niet wil of juist denk dat me gaan helpen. Maar niet hóe ik wil bevallen.
Zo zijn er bij keizersnede ook best wat dingen te kiezen, verschil tussen een traditionele keizersnede en een gentle sectio is bijv best groot.
Mooi geschreven en hier sluit ik me ook bij aan. Een bevalplan klinkt soms heel rigide terwijl een bevalling nagenoeg altijd wel iets en soms volledig anders loopt dan je je vooraf had voorgesteld of had gewenst, maar het is wél goed om na te denken over wat jíj nodig hebt om het tot een positieve ervaring te maken. Dat je niet het lijdend maar het leidend voorwerp bent. En goede leiders laten zich ook ondersteunen en informeren hé, in the lead zijn betekent soms ook dat je besluit om de regie aan een ander te geven en daar oké mee bent.
Mijn eerste bevalling liep ook heel anders dan gewenst (handsoff thuis in bad werd klinisch ivm meconiumhoudend vruchtwater en secundaire weeënzwakte) maar ik sta wel volledig achter (nagenoeg) elke keuze die we toen gezamenlijk hebben gemaakt. De keuze om naar het ziekenhuis te gaan, de keuze om na twee uur persen de interventie van een knip+vacuümpomp in te zetten, etc. Er is niet voor ons maar mét ons besloten en dat heeft wel bijgedragen aan een overwegend positieve ervaring ondanks dat het echt een hell of a job was
.