Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:16

Ja en hyrox kan ik eigenlijk voorlopig wel vergeten. Ik heb nog 5 lessen op mijn kaart en die maak ik af. En dan koop ik geen nieuwe kaart meer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:15

:wave:

Zo, vakantie is voorbij, eerste werkdag ook weer dus ook weer netjes 4 rondjes in de e-gym gemaakt. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:56

Goed bezig! :D

Ik neem even afstand van dit topic. Ik mag eigenlijk niets wat ik echt leuk vind. Geen Hyrox, geen crossfit. Alleen bodypump...
Paardrijden is naar eigen inzicht. Ik vind dat voor mijn knie ook best belastend. Dus dat minder ik ook.

Maar dit is mentaal echt een ding dus daarom kan ik beter maat even weg blijven :)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:03

Wat balen dat het nog niet goed gaat Zertab :knuffel:
Hopelijk kost het gewoon wat tijd en kan je snel weer lekker sporten.

Goed bezig Bellatrix!
Ik ben ook geweest vanmiddag :)
En vanochtend les gehad met werken aan de hand waarbij ik ook (achteruit lopend) mee moest draven, was aardig intensief :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:06

Achteruit lopen is lastig, zeker op tempo. :=

Ik heb spierpijn in mijn armen! *\%/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:14

Sterkte @Zertab. Balen dat je zo weinig mag op dit moment -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:23

Net weer 4 rondjes in de e-gym gemaakt en het was echt een fijne training! Hij staat nu anders en ik voel dat het nu echt moeite kost dus mijn spieren moeten aan het werk. :D

Vrijdag weer. :)
Morgen boodschappen doen en extra kipfilet halen. (ik moet 60 mg eiwitten per dag hebben eigenlijk)

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Voor de personen die ook spieropbouw doen? Hoeveel eiwitten moeten jullie binnen krijgen en lukt dat ook? Wat eten jullie waar dat in zit?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:14

Goed bezig Bellatrix *\o/*

Op het moment staat sport bij mij even op een iets lager pitje maar wanneer ik voor krachtopbouw ga neem ik meestal een eiwit shake mee en drink die dan na de sessie gelijk op. Daar zit ongeveer 15-20g in. Ik ben vegetarisch dus verder let ik op dat ik genoeg bonen, linzen, tofu of af en toe een vleesvervanger eet. Maar ik tel verder niet echt heel precies, ik let vooral op dat ik een aantal eiwitrijke dingen eet.

Eiwit is ook helemaal geen veelvoorkomend tekort in Nederland. Verder vergeet men dat ook in pasta, brood etc eiwit zit. Mijn vriend vertelde mij (ik kan vragen wat zijn bron is bij interesse) dat tarwe en groene erwten samen en compleet aminozuren-profiel vormen. Wat betekent dat een goeie portie pasta waar je op het einde van de kooktijd een handvol erwten bij gooit, wat kaas en een doordachte saus zo ook rond de 20 gram aan eiwit levert. Wat helpt is dat men hier warm luncht. Dus dat bord pasta voor lunch en dan 's avonds beetje opletten dat er bonen, linzen etc in zitten en dan zit ik al aan de 60 gram. En bij weinig kook inspiratie kook ik er gewoon een ei bij. Tussendoor als snack of 's ochtends als ontbijt bijvoorbeeld brood met hummus, of yoghurt met eiwitrijke muesli (met noten bv). En zo kom ik eigenlijk al snel aan iets meer dan 1g eiwit per kg lichaamsgewicht (ik weeg 60 kg) :)
De eiwit shake zelf is dus alleen op de dag van de workout.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:28

Ik heb net maar een lijstje uitgeprint met etenswaren en het bijbehorende aantal eiwitten.
En dan kijken wat ik dagelijks eet en of ik er een beetje aan kom. Ik dacht dat ik beter geen pasta kon eten maar dat heb ik dus mis? Ik eet al 6 weken geen pasta meer maar dan ga ik dat komende week wel 2x eten.

Ik ben niet zo'n fan van shakes...

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:50

Je kan in de supermarkt op de pasta pakjes kijken bij voedingswaarde, de ene heeft meer eiwit dan de ander. En dan in de saus nog iets verwerken met eiwit, bv tofu, linzen, kaas. En trouwens walnoten passen goed bij verschillende pesto's of lichte sauzen.

Ja echt lekker vind ik shakes ook niet. Wat ik nu doe is een eiwitpoeder zonder toegevoegde smaakstoffen of wat dan ook, en dan een schepje chocolademelk poeder erbij. Dan vind ik hem wel te drinken. Of als alternatief een reepje, maar ik vind die vaak smeriger eerlijk gezegd. Al valt er met wat zoeken en uitproberen ook wel een eetbare te vinden.
Deze vind ik trouwens echt lekker maar die zijn wel duur en ik weet niet of ze in Nederland te vinden zijn: https://www.clifbar.com/collections/pro ... LIF+BAR%22

Wat het is met eiwit bronnen vind ik, je moet eraan wennen met koken, je recepten een beetje omstellen. Ik vind koken best leuk dus dat helpt. Nu maak ik regelmatig bijvoorbeeld linzencurry's/dahl. En sommige gerechten zijn ook makkelijk aan te passen, bijvoorbeeld ramen met een ei en gebakken tofu (of dierlijke variant voor degene die dat niet uit maakt) of wraps met een beetje vleesvervangers en veel bonen. Wraps en ramen kunnen allebei ook best snel klaargemaakt worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:58

Ik moet geen linzen of tofu hoor. :')
Bonen ook niet, alleen sperziebonen maar die tellen niet zeker?
Die van je link zijn zeker prijzig!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:05

Oh ja dan lopen onze smaken misschien te ver uiteen :o sperziebonen hebben geen significante hoeveelheid eiwit nee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:06

Jammer haha!
Maar ik zie aan het lijstje dat ik al best wat dingen eet/drink waar eiwitten inzitten, ik moet alleen even kijken of ik aan het aantal kom.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:14

Mocht je iets willen uitproberen, de Albert Heijn heeft tegenwoordig Upfront & ESN in kleine formaten in de schappen liggen. Deze beide merken hebben een eiwitlimonade. Bij ESN heet dat isoclear. Valt veel lichter dan een eiwit shake bijv.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:15

Ik ga vanavond naar de AH toevallig, ik zal es kijken. Waar ligt dit?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:18

Bellatrix schreef:
Ik ga vanavond naar de AH toevallig, ik zal es kijken. Waar ligt dit?

Volgens mij in de schappen bij de sport repen. Zou me niet verbazen als het hetzelfde schap als de koekjes zou zijn.

Zelf gebruik ik de isoclear van ESN. Ik ben een moeilijke eter,, eet vaak te weinig. Dus dan dan neem ik na de workout of hardloopsessie een isoclear, met het warme weer met ijsklontjes erin en dan had je verkapte ijsthee. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:19

Bedankt, ik ga er naar zoeken. Ik kan het altijd proberen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:21

Ik probeer 100-120 gram eiwitten per dag binnen te krijgen, maar doe dan ook wel aan krachttraining en wil echt gespierder worden.

Mijn grootste bronnen van eiwitten zijn eieren, cottage cheese, kip of vis en eiwitrepen. Daarnaast vul ik aan met de eiwitten die in alle andere producten zitten.

Ik eet bijvoorbeeld op een dag:
- 3 eieren met cottagecheese en siracha op crackers
- eiwitreep
- 4 boterhammen (het liefst als tosti) met kipfilet en sambal smeerkaas light
- 2 babybells
- rijst, kip/vis en groente met een sausje, kan ook prima voor vega gewisseld worden, doen we ook regelmatig.
- plakjes kipfilet met augurk ( :)) )

Andere bronnen zijn bijvoorbeeld kwark, dat is laag in calorieën en hoog in eiwitten.
Mijn richtlijn is minimaal 25 gram eiwitten per grote maaltijd.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:23

Bellatrix schreef:
Jammer haha!
Maar ik zie aan het lijstje dat ik al best wat dingen eet/drink waar eiwitten inzitten, ik moet alleen even kijken of ik aan het aantal kom.

Download even Myfitnesspall en hou daarin je etenswaren bij. De meeste producten kun je scannen, of je zoekt naar een vergelijkbaar product in de app.

Je kunt wel prima gokken bij hoeveelheden, al is afwegen wel beter.
Maar gokken geeft in ieder geval een impressie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:24

Is er bij jou onderzocht hoeveel eiwitten jij persoonlijk binnen moet krijgen?
Ik kon dat op internet invullen met eigen gegevens en toen kwam er 60 gram per dag uit.

Edit: ik ga die app even downloaden!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:34

Wat is een e-gym, Bellatrix?

Ik eet 2 gram proteïne per kg lichaamsgewicht wat bij mij neerkomt op 152 gram. Dat zag er gisteren als volgt uit

- Ontbijt: 25 fijne havermoutvlokken, 1 schep ESN whey poeder, 100 gram blauwe bessen en 20 gram pindakaas drizzle
- Tussendoortje: 2 blokje x Lindt 85% chocolade
- Lunch: 1 proteine wrap van body & fit, belegd met 100 gram kipfiltet, 30 gram AH smeerkaas jalepeno, 100 gram Hüttenkase en 100 gram komkommer
- Tussendoortje: 1 ESN designer bar
- Avondeten: 35 gram volkoren woknoedels, 150 gram gebakken kipfilet en 200 gram puntpaprika
- Na het sporten: 300 gram magere kwark

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:39

Dat zijn een aantal apparaten die in een soort van cirkel staan en die elk wat anders trainen. Je doet dus een training op elk apparaat en gaat rechts om alles af. Er zijn verschillende trainingen mogelijk en dus ook aangepast op jou wensen. Je logt in met je bandje en het apparaat stelt zich in op jou instellingen. Als je aan je training begint zie je een soort van kronkelweggetje met balletjes erin. Je moet met een 2e balletje al die balletjes op het weggetje pakken voor een goede training. Dus je moet naar je scherm kijken terwijl je traint. Eén rondje op de e-gym is een kwartier. Ik doe dus altijd 4 rondjes haha!