Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:02

Hoe weet je of je spruw hebt? Hoorde vandaag een gek geluidje bij het voeden, is dat het klikken? Zal het ook de LD nog eens vragen. Heb AB gehad vanwege een borstontsteking dus wel verhoogde kans.

Pff ja overproductie en stuwing, afschuwelijk. Proberen iig zo min mogelijk te kolven. Wat is blokkolven trouwens?

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:07

Heb ook prikkende tepels en hij drinkt onrustig, dus ik vrees echt spruw.
Lees goede verhalen over gentiaan violet?

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:18

Oh bah, spruw is echt ellendig. GV hielp hier redelijk, maar we hebben er daarna nog een kuur Fungizone achteraan gekregen omdat het écht heel hardnekkig was. Volgens mij zijn we er meer dan een maand zoet mee geweest. Eerst een kuur Nystatine, toen dus GV en daarna Fungizone, miconazol op haar billen en mijn tepels, alles elke dag heet wassen of uitkoken.. wat een gedoe. En ik zag daarna nóg een heeeel licht wit waasje op haar tong. Maar dat lijkt stabiel en ze heeft er geen last van, dus ik laat het voorlopig voor wat het is. Van de medicatie ging ze enorm spugen dus dat was ook niet ideaal. Maar ze dronk wel al gauw weer veel netter, en alles moest toch al in de was en een stapel ondergekotste hydrofielen paste er ook nog wel bij.
Overigens zou probiotica (zoals orthiflor start) een ondersteunende werking kunnen hebben, maar dat heb ik van horen zeggen.

Krabburger

Berichten: 93
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:10

Bedankt voor de tips, ben toch maar begonnen met nystatine en miconazol. De witte plekjes in haar mond zijn al zo goed als verdwenen, dus ik heb goede hoop :))

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:01

Ik heb nog wel gentiaanviolet liggen volgens mij. Mocht iemand het willen hebben?

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:14

Peppertree, gentiaan is na openen maar een maand bruikbaar helaas.

Ik vind zelf Nystatine tegenwerken, het is vrij zoet en de schimmel leeft op zoetigheid.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:44

En het aanbrengen bij een baby van twee weken vond ik echt een opgave :=. Het spul is niet dikker dan limonadesiroop, nou, probeer dat maar eens gelijkmatig te verdelen in de mond van je huilende kind.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:49

Hebben jullie niet zo’n spuitje erbij? Mijn dochter vond het spul niet heel vies dus kon het met een spuitje makkelijk verdelen.

Kokosvet werkte overigens beter. Ook voor op je eigen tepels.

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:21

Toch geen spruw hier, alled gaat gelukkug goed.
Die prikkende borsten/tepels zijn kennelijk de toeschietreflex, dat kan ik me echt niet herinneren van m'n eerste kind. :')

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:57

Wat kan je doen tegen dat doorlekken? Baby slaapt sinds kort meestal langer in de nacht maar dan is alles zeiknat. Compressen (wasbare met goede absorptie) helpen echt niet. Hij krijgt het vervolgens prima weggetrokken hoor, dat is geen probleem. Uitzitten tot het afgestemd is?

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:07

Voel je wanneer het gebeurt? Zo ja: de deurbel techniek! :)) (tepels indrukken en even vasthouden) En verder inderdaad uitzingen en evt hydrofielen in een bh s nachts, dat kan wat meer hebben dan de normale zoogcompressen

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:25

Ik heb nachts een voedingshemdjes aan en daarin een grote hydrofiel. Evt ook nog op een badhanddoek gaan slapen zodat je niet het hele bed opnieuw op hoeft te maken (ervaringsdeskundige hier :') )

Krabburger

Berichten: 93
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:26

Swah schreef:
Wat kan je doen tegen dat doorlekken? Baby slaapt sinds kort meestal langer in de nacht maar dan is alles zeiknat. Compressen (wasbare met goede absorptie) helpen echt niet. Hij krijgt het vervolgens prima weggetrokken hoor, dat is geen probleem. Uitzitten tot het afgestemd is?


Ik heb 's nachts een elastische voedingsbh aan met daarin een pamper :')
Die been elastieken trek ik eraf en dan blijft er een rechte lap over, die super absorberend is.
Niet het meest sexy, maar heb het helaas wel echt nodig. Mijn kleine slaapt al ruim 2 maanden door, maar het is nog steeds niet afgestemd. Betwijfel dus of dat nog gaat gebeuren.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:35

Iemand nog een tip voor het laatste stukje afbouwen? Ik heb vanochtend voor het laatst aan de borst gevoed, toen dronk hij maar 1- borst leeg. Laatste voeding voor rechterborst is nu 40 uur geleden. Borst voelt vol, maar wel soepel, hij doet alleen wel pijn. Is het slim om te kolven of juist niet omdat je het dan toch weer stimuleert?

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:36

Even de druk eraf kolven, zou ik doen :j

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:14

Swah schreef:
Wat kan je doen tegen dat doorlekken? Baby slaapt sinds kort meestal langer in de nacht maar dan is alles zeiknat. Compressen (wasbare met goede absorptie) helpen echt niet. Hij krijgt het vervolgens prima weggetrokken hoor, dat is geen probleem. Uitzitten tot het afgestemd is?


Blijf wel waakzaam voor een borstontsteking.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:42

Binnenkort moet ik weer aan het werk en dat betekend dat ik moet gaan kolven. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of hebben jullie tips? Ik heb mijn werkgever al ingelicht en ik moet nog horen waar de kolfruimte precies is. Ik werk in het onderwijs en de lessen zijn tussen 0900 en 15.10 uur. Ik heb aangegeven daarbinnen twee momenten nodig te hebben omdat ik twee voedingen moet kolven.
Na de pauze is denk ik het handigste dus dat zou dan om 10.40 en 13.10 uur zijn. Er zit dan geen 3 uur tussen dus ik ben wel benieuwd of ik al weer genoeg heb. Hoe zien jullie dat?

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:33

Ik heb rond die tijden ook gekolfd (10 uur en 12.30). Tweede keer kolfde ik wel wat minder, maar meer dan genoeg voor 2 voedingen. Ik vertrok altijd rond 3 uur naar huis en voedde rond 4 uur weer live.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:54

Dat is lastig te zeggen, gewoon een kwestie van uitproberen. En anders misschien nog even voor het werk of direct erna kolven?

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:56

Kan je niet 1x voor de pauze en 1x na de pauze kolven? Dan zit er net iets meer tijd tussen.

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:35

Hoe lang hebben jullie borstvoeding gegeven?

Ik ben mijn 'streven' inmiddels ruim voorbij en zou graag stoppen, omdat ik mijn ogen wil laten laseren en dan moet je 3 maanden gestopt zijn met voeden. Echter denkt de kleine daar anders over.

Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:19

Mijn oudste heb ik 14 maanden gevoed. Nu een baby van bijna 2 maanden en die hoop ik ook wel minstens een jaar bv te geven.
Maar ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoe lang anderen voeden. Als jij wilt stoppen is dat jouw goed recht, van kunstvoeding groeien ze ook :)

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:24

Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de kliniek over een behandeling! En we kwamen er idd op uit dat ik volgend jaar nog wel een keer zou terug bellen :') Ik voldoe aan alle criteria, behalve dus de BV. Dat mijn ogen al bijna 10 jaar stabiel zijn, ondanks drie zwangerschappen en vrij lang BV doet er blijkbaar niet toe B-)

Ik heb overigens 2x 18 maanden BV gegeven en zit nu op 10 maanden. Maar mede door haar kma en het feit dat ze ook geen fles wil drinken, zitten we er nog wel eventjes aan vast. Maar goed, het is het laatste BV avontuur voor mij, dus ik heb verder geen haast. Ik draag al bijna 30 jaar een bril. Dat ene jaartje extra overleef ik ook nog wel.

Maar hoe lang wij BV geven zou voor jou niks uit moeten hoeven maken toch? Als het voor jou mooi
Is geweest dan is dat het enige wat telt :)

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:28

neline11 schreef:
Swah schreef:
Wat kan je doen tegen dat doorlekken? Baby slaapt sinds kort meestal langer in de nacht maar dan is alles zeiknat. Compressen (wasbare met goede absorptie) helpen echt niet. Hij krijgt het vervolgens prima weggetrokken hoor, dat is geen probleem. Uitzitten tot het afgestemd is?


Ik heb 's nachts een elastische voedingsbh aan met daarin een pamper :')
Die been elastieken trek ik eraf en dan blijft er een rechte lap over, die super absorberend is.
Niet het meest sexy, maar heb het helaas wel echt nodig. Mijn kleine slaapt al ruim 2 maanden door, maar het is nog steeds niet afgestemd. Betwijfel dus of dat nog gaat gebeuren.


Ik heb dit topic even opgezocht omdat ik met iets soortgelijks zit.
Mijn zoontje van 3 maanden slaapt nu al ruim een maand door van 22 tot 8. Hij trekt dit prima, mijn boobs nog steeds niet :+ ik word iedere ochtend wakker met 2 bakstenen en kan dan alleen nog op mijn rug liggen omdat andere houdingen gewoon heel oncomfortabel of pijnlijk zijn.

Iemand tips hiervoor of moet ik me er maar bij neerleggen? Ik dacht zelf misschien een kopje saliethee te drinken voordat ik naar bed ga. Dat heb ik de eerste 3 a 4 weken ook gedaan, toen had ik ook mega overproductie.

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:13

Ah oliebol zeg. Ik zou ook aan saliethee denken. Maar vanaf 3 maand is toch ook ongeveer de overgang van productie o.b.v. hormonen naar o.b.v. vraag? Wellicht dat het dan ook snel verbetert.

Hier namelijk wel bij 4 maanden. Hier is het nu tijdelijk andersom, zoon komt nog rond 04 - 05 uur 's nachts maar volgens mij zit er dan niet veel in. :+ Nou ja ritme kan ook zo weer anders zijn.