Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:59

Pandora2 schreef:
Israël. Ik quote mezelf nog maar even Pien :o

Pandora2 schreef:
Blijft gewoon heel onvoorspelbaar allemaal. Vooral het virus, maar ook de vaccins :+
Ik postte in het algemeen topic iets over Israël. Met 62% volledige vaccinatiegraad en al langer bezig met de 3e spuit, gaat het aantal besmettingen toch sterk omlaag nu.
Ondanks de relatief lage vaccinatiegraad.

407 gevallen gemiddeld de 7 dagen gemeten vanaf 15 nov. Ik heb even gegoogeld. Dus gaat nog steeds goed. De 3de prik is misschien 62 % maar de 2 eerste is echt heel erg veel geprikt. Ik ga eens googelen op 3de prik aantallen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:59

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:03

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:09

Ja inderdaad. Omdat ze daar een coronagolf hadden in augustus.

Maar het blijft mij dus een raadsel hoe je met 62% gevaccineerden ( en dus veel niet-gevaccineerden :+ ) toch door slechts de helft van de bevolking een booster te geven, die besmettingen opeens naar omlaag krijgt.
Misschien hadden ze wel vanaf augustus weer strenge maatregelen ?
Dacht ergens gelezen te hebben dat het rijk der vrijheid in Israël van korte duur was. Ofzoiets :P

Edit; ik lees oa dit in het artikel. Lijkt me dat ze best heel erg streng waren tijdens de zomermaanden ook.
Citaat:
De 'boosters' zijn beschikbaar voor iedereen boven de 12 jaar. Wie daar niet voor kiest, wordt zes maanden na het zetten van de tweede dosis niet langer als 'volledig gevaccineerd' gezien, en verliest ook de vrijheden die daarbij horen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:19

68,9 heeft Frankrijk bv volgens de internationale lijst. Daar wordt gekeken naar de totale bevolking inclusief de 0-12 jarigen. Frankrijk zelf zegt 89,4% 2x gevaccineerd te hebben als het gaat om de 12++ .

Dus 62 % voor Israel is waarschijnlijk een stuk hoger als je vanaf de 12 jaar kijkt want Israël heeft erg veel jonge bewoners.
Dus toch heel succesvol daar 0-12 jarigen voor nu nog weinig of niet op de IC terecht komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:26

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:
Volgens mij is dit precies wat ik al heb gezegd. Iedereen moet in aanraking komen met het virus om (groeps)immuniteit op te bouwen, maar wel gecontroleerd zodat er niet heel veel slachtoffers vallen.

Nee. Je kunt niet mensen 'gecontroleerd' in aanraking brengen met een muterend, dodelijk en heel besmettelijk virus. En de slachtoffers vallen dan toch - alleen wat meer verspreid door de tijd. Maar het aantal doden is nog steeds onaanvaardbaar hoog. (Het enige dat verspreiden doet is dat andere mensen niet ook nog nodeloos dood gaan. Maar als dat het hoogst haalbare is...)

Waar denk je dat we nu al die maatregelen voor nemen?
En wat denk je wat er tijdens de Spaanse griep niet was?

Weet je Shadow, ik houd er maar over op. Ik heb volgens mij een heel compleet antwoord gegeven, maar bij jou is dat nooit genoeg.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:25

Sizzle schreef:
Aan die IC bedden gaan wij ook niet meer veel hebben, er is dit jaar enorm veel verplegend personeel gestopt.

Ik hoop met je mee dat het mee gaat vallen Pien.
Maar Oostenrijk leek ook alled koek en ei, dat is echt idioot snel gegaan.

Buiten het personeelstekort om handen aan al die bedden te hebben……is het wel ethisch om niet meer in te zetten op preventie als er wel genoeg bedden zijn? Verschuiven we dan het probleem van de IC niet naar de crematoria en begraafplaatsen? Feit is dat veel patiënten die op de IC terecht komen overlijden. Overlijdens die naar alle waarschijnlijkheid voorkomen hadden kunnen worden.

In mijn ogen is preventie (vaccineren dus) de manier om de schade waar mogelijk te beperken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:32

Nog even over Israël. Als bij toeval was er gister een interview in Terzake met Ban Balicer, hoofd expertenpanel van Israël. :D
Als proeftuin op grote schaal voor de vaccinresultaten van Pfizer, vind ik dit toch altijd best interessant.

Zij hadden de piek van de 4e golf op 9okt met om en bij de 11.000 besmettingen per dag. Dus ze zitten nu terug in de dalende lijn wat de gunstige cijfers verklaart.

Ze zagen in juli / augustus dat de werkzaamheid van de vaccins na 5 à 6 maanden begon te slabakken, dus was er overleg en werd er een uitrol gedaan voor een eventueel 3e vaccin.
Begin oktober kregen ze dan de 4e golf en zijn ze begonnen met die 3e vaccinatie.

Of er nog een 4e vaccin zal nodig zijn deze winter als er een 5e golf moest aankomen, kon Balicer niet zeggen. Ze weten ook niet hoe lang die booster echt werkzaam zal blijven.

Cer

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:35

Ik snap ook niet waarom mensen in willen zetten op genezen ipv voorkomen...

Enne, Pandora2... 'slabakken'... ? :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:38

_O- Excuus...
Slabakken in mooi belgisch is slechter gaan, verslappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:40

Pandora2 schreef:
_O- Excuus...
Slabakken in mooi belgisch is slechter gaan, verslappen.

Ik luister bijna twee shows van een belgisch cabaretier per dag, maar deze was ik nog niet tegen gekomen.. Maar, ik vind het wel een mooi woord #ikhoumerin :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:45

_/-\o_
Me like too ! :D

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:10

Cer schreef:

Ik vind het gewoon echt niet ethisch…….mensen onnodig laten overlijden terwijl het op een relatief weinig invasieve manier voorkomen kan worden.
Neemt niet weg dat ik wel vind dat de zorg efficiënter ingericht moet worden maar dat is een een andere discussie :D

Slabakken………ook nog nooit van gehoord. Is het niet iets typisch van de regio? Dat is volgens mij ook wel zoiets in België…..veel streken hebben hun eigen woorden :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:33

Cer schreef:

In feite is vaccineren ook genezen, technisch gezien dan want je maakt antistoffen aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:42

bigone schreef:
In feite is vaccineren ook genezen, technisch gezien dan want je maakt antistoffen aan.

True :j
maar wat je eraan overhoud in bepaalde gevallen (leeftijd, onderliggende klachten) is de vraag..
Jongeren zou statistisch gezien wel moeten kunnen, een soort van... mits er dan niet teveel risicomensen in het ZH liggen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:48

robeer schreef:
Slabakken………ook nog nooit van gehoord. Is het niet iets typisch van de regio? Dat is volgens mij ook wel zoiets in België…..veel streken hebben hun eigen woorden :')

Volgens mij is het gewoon algemeen gebruikt in het hele land. :P
Klopt ja, veel streken hebben hun eigen woorden en zelfs eigen taal aangezien we een drietalig land zijn :D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:31

[/quote]

Neemt niet weg dat ik wel vind dat de zorg efficiënter ingericht moet worden maar dat is een een andere discussie :D
[/quote]

Een andere discussie, maar toch belangrijk: het probleem is volgens mij dat de zorg juist te efficient is ingericht. Er is nergens meer overcapaciteit. Er is zo op het beheersbaar proberen te houden van de kosten dat alle zorg op het randje is ingeregeld. En dat wreekt zich nu.

Soms zie je van die onderzoekjes voorbij komen waar dan uitkomt dat iedereen vindt dat de zorg uitgebreid moet worden. Er wordt nooit de vraag bij gesteld of het ok is dat je zorgpremie dan met 10, 20, 50 (?) euro per maand stijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:19

Flower, dat klopt. Onze zorg is de meest efficiënte van bijna de hele wereld. Echter bij een kink in de kabel stort hij als een kaartenhuis in elkaar. Alle zorg, tot de schoonmaker aan toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:53

Flower033 schreef:
[
Een andere discussie, maar toch belangrijk: het probleem is volgens mij dat de zorg juist te efficient is ingericht. Er is nergens meer overcapaciteit. Er is zo op het beheersbaar proberen te houden van de kosten dat alle zorg op het randje is ingeregeld. En dat wreekt zich nu.

Soms zie je van die onderzoekjes voorbij komen waar dan uitkomt dat iedereen vindt dat de zorg uitgebreid moet worden. Er wordt nooit de vraag bij gesteld of het ok is dat je zorgpremie dan met 10, 20, 50 (?) euro per maand stijgt.

Klopt, de zorg is eigenlijk een rekensommetje geworden. Nu moet ik wel zeggen dat op het uitbreken van een pandemie natuurlijk nauwelijks voor te sorteren valt. Als je IC capaciteit moet inrichten op iets dat 1 x in de 100 jaar voorkomt dan zit die capaciteit - even simpel gezegd - 98 jaar niets te doen. En wordt de zorg onbetaalbaar. Hier is wel een visie op nodig - en slimme ideeen - maar dat helpt ons niet direct.

Maar er worden ook domme beslissingen genomen. Zoals het afschalen van de GGD na de vaccinaties. Veel arbeidsklachten hebben inmiddels een ander baantje gevonden en zijn niet meer beschikbaar. En kost het daardoor nu weer veel tijd om de boosterprik te organiseren. Dit vind ik echt wel iets dat ze van tevoren hadden kunnen en moeten weten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:08

bigone schreef:
Flower, dat klopt. Onze zorg is de meest efficiënte van bijna de hele wereld. Echter bij een kink in de kabel stort hij als een kaartenhuis in elkaar. Alle zorg, tot de schoonmaker aan toe.

Zelfs Gommers had het hierover paar weken geleden, dat er echt geld bij moet in de zorg, dat het iedere keer beloofd wordt maar nog niets gedaan is. Dit nav een interview met Hugo de Jong die zei: "er zijn al grote stappen genomen en we zijn nog niet klaar". Toen Gommers om commentaar gevraagd werd gaf hij aan dat met zijn functie die stappen echt wel bekend zouden zijn en dat er weinig of niets nog is gedaan en dat er gewoon gelogen wordt :oo Jaja, hij was heel heel erg kritisch en is het compleet zat. Hij is ook erg ontstemd dat er zo weinig actief gereageerd wordt en de boosters zo langzaam worden opgestart en er voortdurend op alle fronten reactief in plaats van pro actief gereageerd wordt door de overheid.

Eerlijk, ik was stom verbaasd over zijn scherpte en had dat nog niet eerder van hem gehoord.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:10

De Jonge kan het wel over grote stappen hebben maar dan vraag ik me ook af hoe en waar, geloof Gommers direct .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:30

Dat had ik dus ook bigone, en wij waren stomverbaasd hier op de bank aan het kijken en het werd heel erg stil in de kamer bij ons. Marijnissen zat naast hem en die maakte er natuurlijk gelijk een politiek verhaal van waar hij het volledig mee eens was. Voor mij zei dat gebeuren, dat het echt enorm knijp is in de zorg en dan met name op de IC waar hij het meeste vanaf weet, want dit kan hem zijn kop kosten, maar Gommers houdt zijn mening niet voor zich en hij staat daar achter ook al is "men" het er niet mee eens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:51

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Zelfs Gommers had het hierover paar weken geleden, dat er echt geld bij moet in de zorg, dat het iedere keer beloofd wordt maar nog niets gedaan is. Dit nav een interview met Hugo de Jong die zei: "er zijn al grote stappen genomen en we zijn nog niet klaar". Toen Gommers om commentaar gevraagd werd gaf hij aan dat met zijn functie die stappen echt wel bekend zouden zijn en dat er weinig of niets nog is gedaan en dat er gewoon gelogen wordt :oo Jaja, hij was heel heel erg kritisch en is het compleet zat. Hij is ook erg ontstemd dat er zo weinig actief gereageerd wordt en de boosters zo langzaam worden opgestart en er voortdurend op alle fronten reactief in plaats van pro actief gereageerd wordt door de overheid.

Eerlijk, ik was stom verbaasd over zijn scherpte en had dat nog niet eerder van hem gehoord.

Het elastiekje van Gommers heeft denk ik zijn breekpunt bereikt. Bij elk besluit van de Jonge/kabinet is de helft van de motivatie: hoe valt dit bij de kiezers. Dat is geen werken voor een hoog opgeleid man die in de frontlinie van alle corona dunne spuit poep zijn werk doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:54

Dat denk ik ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:54

Gommers neemt volgend jaar februari afscheid als voorzitter van de vereniging voor IC artsen en vertrekt daarmee ook bij het OMT. Dus hij kan nu eindelijk eens zeggen wat-ie vindt, hij gaat toch weg :D