Flower033 schreef:[
Een andere discussie, maar toch belangrijk: het probleem is volgens mij dat de zorg juist te efficient is ingericht. Er is nergens meer overcapaciteit. Er is zo op het beheersbaar proberen te houden van de kosten dat alle zorg op het randje is ingeregeld. En dat wreekt zich nu.
Soms zie je van die onderzoekjes voorbij komen waar dan uitkomt dat iedereen vindt dat de zorg uitgebreid moet worden. Er wordt nooit de vraag bij gesteld of het ok is dat je zorgpremie dan met 10, 20, 50 (?) euro per maand stijgt.
Klopt, de zorg is eigenlijk een rekensommetje geworden. Nu moet ik wel zeggen dat op het uitbreken van een pandemie natuurlijk nauwelijks voor te sorteren valt. Als je IC capaciteit moet inrichten op iets dat 1 x in de 100 jaar voorkomt dan zit die capaciteit - even simpel gezegd - 98 jaar niets te doen. En wordt de zorg onbetaalbaar. Hier is wel een visie op nodig - en slimme ideeen - maar dat helpt ons niet direct.
Maar er worden ook domme beslissingen genomen. Zoals het afschalen van de GGD na de vaccinaties. Veel arbeidsklachten hebben inmiddels een ander baantje gevonden en zijn niet meer beschikbaar. En kost het daardoor nu weer veel tijd om de boosterprik te organiseren. Dit vind ik echt wel iets dat ze van tevoren hadden kunnen en moeten weten.