De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:34

Wacht het allemaal gewoon wel af. ;)

Paracetamol zal op zo'n moment weinig nut hebben even als een AB kuur voor mij. :')

9 Maart weer longfunctie.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 28-02-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:35

karuna schreef:
Ok simpel huisarts bellen ivm advies van de gebruikelijke sjit (longen melden zich en verhoging, niet ongebruikelijk rond deze tijd) Na doorvragen van haar kant moet ik nu telefoontje van huisarts afwachten. En tot die tijd mag ik nergens heen. Poep. -O- woon nu niet bepaald in de buurt van de bevestigde besmettingen maar huisarts is erg voorzichtig duidelijk

Oh echt, balen... op zich wel goed dat ze er serieus mee om gaan...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:38

Ben er verrast door, maar ook verbaasd dat ze eerst moeten navragen wat te doen. Inmiddels ggd ook aan de lijn gehad, die belde mij (huisarts doorgegeven?). Zit nu met dubbel advies, ggd zegt geen probleem (maar was niet op de hoogte van tweede geval in Diemen :oo ) die vindt geen risico en ik mag gewoon naar de praktijk. Maar huisarts denkt daar voorlopig anders over. Maar even braaf wachten nog op telefoontje van de huisarts. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:00

karuna schreef:
Ok simpel huisarts bellen ivm advies van de gebruikelijke sjit (longen melden zich en verhoging, niet ongebruikelijk rond deze tijd) Na doorvragen van haar kant moet ik nu telefoontje van huisarts afwachten. En tot die tijd mag ik nergens heen. Poep. -O- woon nu niet bepaald in de buurt van de bevestigde besmettingen maar huisarts is erg voorzichtig duidelijk

Dussss nu komt t wel dichtbij zeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:04

Mwa ik ga uit van de gebruikelijke situatie zoals eigenlijk ieder jaar. Meest begin maart longontsteking, vorig jaar zat ik in finland toen. Echt heel ziek geweest toen. Maar huisarts staat kennelijk op scherp. :j is maar goed ook. Beter te voorzichtig voor niks dan laks.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:05

karuna schreef:
Ben er verrast door, maar ook verbaasd dat ze eerst moeten navragen wat te doen. Inmiddels ggd ook aan de lijn gehad, die belde mij (huisarts doorgegeven?). Zit nu met dubbel advies, ggd zegt geen probleem (maar was niet op de hoogte van tweede geval in Diemen :oo ) die vindt geen risico en ik mag gewoon naar de praktijk. Maar huisarts denkt daar voorlopig anders over. Maar even braaf wachten nog op telefoontje van de huisarts. :+

Ben je dan in een risicogebied geweest of zo? Of is de huisarts gewoon voorzichtiger dan de instanties.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:06

Vraag me af of er, afgezien van het recent verblijven in besmet gebied, nog andere onderlinge overeenkomsten zijn bij de besmette mensen. ( roken bijvoorbeeld?)

Anoniem

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-20 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Kwanyin schreef:
Maken jullie je zorgen dat het medische zorgnet een grote uitbraak niet zou aankunnen? Denk je dat de kans bestaat dat je geen doodsimpele paracetamol meer te pakken krijgt omdat alles uitverkocht is? Of dat je helse pijnen hebt maar je operatie wordt een paar maanden uitgesteld, omdat de ziekenhuizen vol zitten?

Ik weet het niet zo goed. Ik kan mij voorstellen dat dit ook afhankelijk gaat zijn van hoe snel het aantal patiënten groeit, wat het protocol rondom opname/ontslag icm isolatie zegt en of er wel of niet een landelijk centrum komt.
Er zal ongetwijfeld meer druk op de zorg komen te liggen (yeey) maar hoe erg het gaat worden is nog even afwachten denk ik.. En dat zie ik dan tegen die tijd wel weer want veel kan ik er toch niet aan veranderen.
Wat betreft operaties zal dat een beetje in dezelfde lijn lopen denk ik en al dan niet afhankelijk zijn van de inrichting van het ziekenhuis, beschikbaarheid/ziekte van personeel en prioriteit/ernst OK.

En verder denk ik eigenlijk dat als we niet onnodig gaan hamsteren dat het ook niet zo erg hoeft te zijn. Wat ik lees uit andere landen is dat de bevoorrading van supermarkten e.d. gewoon doorgaat. Dat zou wat zijn zeg, corona én verhongeren haha. Zolang productie en bevoorrading gewoon door kan gaan, immers ligt ook tot nu toe niet 90% van de bevolking in andere landen ziek op bed, denk ik dat het best nog wel te overzien kan zijn. Zeker nu we tegenwoordig ook een hoop alternatieven hebben voor thuisbezorging voor vanalles en nog wat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:07

Niet in risico gebied maar wel gevlogen op schiphol in de aangehouden periode. Huisarts wist dat nog omdat ik voor die tijd voor longcheck bij hem was geweest. En omdat ik heel snel dingen oppik is hij extra alert ook.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:13

Pocca_Locca schreef:
Vraag me af of er, afgezien van het recent verblijven in besmet gebied, nog andere onderlinge overeenkomsten zijn bij de besmette mensen. ( roken bijvoorbeeld?)

Of niet roken :7 (maar ben er ook wel nieuwsgierig naar)

Ze zijn wel erg summier met het geven van de juiste informatie op de juiste tijden.

nynke55

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:20

Ben eigenlijk meer benieuwd naar de economische impact. Als ik zie dat in Zwitserland alle evenementen worden afgelast en de reisbranche ook op een laag pitje staat, terwijl dit normaal de drukste tijd van het jaar is, ben ik bang dat er nog wel wat bedrijven gaan omvallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:22

Kwanyin schreef:
Maken jullie je zorgen dat het medische zorgnet een grote uitbraak niet zou aankunnen? Denk je dat de kans bestaat dat je geen doodsimpele paracetamol meer te pakken krijgt omdat alles uitverkocht is? Of dat je helse pijnen hebt maar je operatie wordt een paar maanden uitgesteld, omdat de ziekenhuizen vol zitten?

Dit is de reden dat hier in Europa de quarantaine en afsluitingen van gebieden zo ingezet is. Het virus stoppen zal moeilijk zijn, maar vertragen en dus op een niveau houden dat het medische zorgnet het kan bijbenen is een heel logisch doel van de overheden en WHO.

Pocca_Locca schreef:
@blacky, oké.. ik heb er echt geen sjoege van, maar ik heb begrepen dat ze voor de “ gescheiden” kalfjes de biest onttrekken aan de koe, om het alsnog in etappes aan de kalfjes te geven. Ik vermoed dat dat bewaren van al die liters biest BUITEN DE KOE al een risico is op besmettingen t.o.v. het in etappes direct uit de uier drinken door de kalfjes zelf. Ik las dat het sterftecijfer onder kalveren 10-12% is. Dat is flink. Ik ben benieuwd hoe dat dan verdeeld is over de beide groepen ( melkkalveren en gescheiden kalveren)

Maar een beetje off-topic misschien..

Biest is de aanknop van het immuunsysteem van het kalf. Geen biest = geen werkend immuunsysteem. Binnen 4 uur na geboorte 1e biest is optimaal, tot 12 uur werkt het zeker nog (opname in darmen staat ervoor open), tot 24 uur lukt vaak ook nog wel, daarna is het bloedplasma via infuus tot 48 uur. Hierbij mag kalf niks van ziektes oppikken, want het is geheel onbeschermd. Biest wordt aangemaakt tot zo'n 3 dagen na de geboorte waarbij gelijdelijk overgeschakeld wordt op melk (al zitten daar ook flink wat beschermende stoffen in). Wat er aan antistoffen in de biest zit hangt af van de leefomgeving van de moeder en of wat die heeft doorgegeven kan worden. Dit vaccin heeft kennelijk geen zin om aan de moeder te geven (niet gevoelig, of juist allergische reactie) en beschermen dus het kalf niet. Vandaar dat je dan het kalf vaccineerd ipv de moeder ongeacht of kalf direct van de moeder drinkt of niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:35

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:35

Er is nu persconferentie op NPO 1 over het coronavirus in Tilburg

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:41

Ok, huisarts gaat weer ggd bellen. Complete onduidelijkheid. :? Zij vinden me risico en willen me niet langshebben. ggd ziet geen probleem -O- erg helder weer allemaal.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:44

Iets met kastje en de muur _-:( Wat een lekker duidelijke bedoening, Karuna...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:49

hier ook een paar mondkapjes in de appie hein, op mijn vraag of je dan ook geen handschoenen aan zou doen werd een beetje gegiecheld. maar wel iedereen met een karretje aan de wandel :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:52

Huisarts komt ook in de wacht bij de ggd. 8)7 die moet dus wachten op teruggebeld worden. Geen apart nummer dus voor hun maar achteraan in de rij aansluiten. Tot zover de goed geregelde ggd 8)7

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:52

djinnie schreef:
Ik zal ook eerlijk zeggen dat ik blij ben met dit soort virussen (ook met influenza) dat mijn moeder niet meer leeft, zelfs al mis ik haar iedere dag. Met COPD pikte ze ieder griep- en verkoudheidsvirus mee op en belandde daarmee met een heftige longontsteking op de IC. In 2013 lag ze 26 weken in het ziekenhuis (in etappes) en in 2014 lag ze begin april met een "griepje" op de IC aan de beademing. Ik had me ernstig zorgen om haar gemaakt met dit virus nu.

Nou dit dus! En zo zijn er dus heel veel mensen die om zulke reden zich wel terecht zorgen maken.
Als je dit niet zelf van dichtbij mee maakt of nog erger zelf hebt dan heb je geen weet van hoe ellendig het is als je longen niet gezond zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:53

Aan de Andere kant zijn bv Italianen veel fysieker dan Nederlanders en volgens mij is direct persoonlijk contact en inademen het grootste risico en niet via oppervlakte contact

Anoniem

Persconferentie Tilburg: patiënt was zeer waarschijnlijk niet besmettelijk tijdens het carnaval vieren.

Patiënt gaat goed en gaat mogelijk binnenkort thuis in isolatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Ik maak mezelf nog steeds geen zorgen. Ik vind mezelf niet tot de kwetsbare groep horen.

karuna
Drukke kabouter

Nou ja een goedgemikte hoestklodder of snotnies is al genoeg. -O-

Safina hoe weten ze dat? Hij is voor de tijd uit Italie gekomen en na carnaval ziek geworden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-02-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt