(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:30

Ik ben het helemaal eens met Celebi. Ik ken jouw leidinggevende niet natuurlijk maar dit is wel het eerste wat in mij opkwam. Wat fijn dat er iemand is die jou beschermt tegen jezelf zodat je niet onbedoeld over je eigen grens gaat.

En wat fijn dat ze bij hr advies heeft gevraagd hoe ze dit het beste (voor jou) kan doen.

Veel sterkte en beterschap.

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:38

Ik ben inmiddels een jaar ziek thuis en heb aangegeven dat ik het niet zie zitten om terug te keren naar mijn eigen afdeling. Daar is de afgelopen paar jaar zoveel gebeurd dat ik alle vertrouwen in mijn leidinggevende ben verloren.

Mijn LG zei dat ze het zich wel voor kon stellen.

Nu heb ik deze week een afspraak voor inzetbaarheidsprofiel en volgt een afspraak met een arbeidsdeskundige.

Ter voorbereiding moet ik mijn cv naar mijn LG sturen zodat zij het kan doorsturen naar de arbeidsdeskundige.

En hier val ik op uit .. Ik verdoof, verstop, probeer vanalles om maar niet te beginnen aan het maken van mijn cv. Ik ben van zover gekomen en het gaat nu best goed met mij dat ik niet wil/durf terug te kijken naar mijn werkzaamheden de afgelopen paar jaar. Ik wild die pijn niet meer naar boven halen.


Ik snap het ook niet goed. Mijn LG zou toch prima in staat moeten zijn om mijn takenpakket door te geven. Stuur desnoods het takenpakket vanuit een vacature door ..

Is dit herkenbaar voor iemand? Moet je ter voorbereiding je cv opmaken en doorsturen?

Ik ben best wantrouwend naar mijn manager nml.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:33

Mama3 schreef:
Ik ben inmiddels een jaar ziek thuis en heb aangegeven dat ik het niet zie zitten om terug te keren naar mijn eigen afdeling. Daar is de afgelopen paar jaar zoveel gebeurd dat ik alle vertrouwen in mijn leidinggevende ben verloren.

Mijn LG zei dat ze het zich wel voor kon stellen.

Nu heb ik deze week een afspraak voor inzetbaarheidsprofiel en volgt een afspraak met een arbeidsdeskundige.

Ter voorbereiding moet ik mijn cv naar mijn LG sturen zodat zij het kan doorsturen naar de arbeidsdeskundige.

En hier val ik op uit .. Ik verdoof, verstop, probeer vanalles om maar niet te beginnen aan het maken van mijn cv. Ik ben van zover gekomen en het gaat nu best goed met mij dat ik niet wil/durf terug te kijken naar mijn werkzaamheden de afgelopen paar jaar. Ik wild die pijn niet meer naar boven halen.


Ik snap het ook niet goed. Mijn LG zou toch prima in staat moeten zijn om mijn takenpakket door te geven. Stuur desnoods het takenpakket vanuit een vacature door ..

Is dit herkenbaar voor iemand? Moet je ter voorbereiding je cv opmaken en doorsturen?

Ik ben best wantrouwend naar mijn manager nml.


Ik ben re-integratie adviseur en begeleid veel mensen die langer dan een jaar ziek zijn, vandaar ook dat ik mee lees in dit topic:

Je kan bij je leidinggevende aangeven dat je je jouw CV geprint meeneemt tijdens het gesprek met de arbeidsdeskundige (AD-er) of mailt naar de AD-er. Opzich hoeft jouw leidinggevende jouw CV niet vanuit haar zelf door te zetten naar de arbeidsdeskundige.
De arbeidsdeskundige heeft jouw arbeidsverleden nodig om in zijn/haar rapport te benoemen welke opleidingen en werkzaamheden je in het verleden hebt gedaan. Heeft jouw leidinggevende eigenlijk niks mee te maken.

Mocht je nog meer vragen hebben laat het gerust weten.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:36

bloemm schreef:
Hey, ik heb even een vraag.
3 weken geleden had ik veel angst en paniekaanvallen en voelde me somber . Dit komt omdat ik in overleg met de huisarts probeerde antidepressiva af te bouwen, dit is waarschijnlijk te snel gegaan. Dit was vlak voor mijn vakantie en omdat ik merkte dat werken echt slechter ging heb ik mijn baas dit laten weten (het hele verhaal). Zij is nog niet zo lang mijn baas, de vorige liet mij heel vrij. Ik heb 2 dagen eerder vakantie genomen, overlegd met huisarts en we zijn terug gegaan naar de helft van mijn oorspronkelijke dosering, hiermee gaat het nu gelukkig weer een stuk beter. Verder en langzamer afbouwen gaan we volgend jaar weer eens naar kijken.

Mijn baas heeft echter in mijn vakantie met HR afgesproken dat ik 50% ga werken tot ik de bedrijfsarts heb gesproken,terwijl ik zelf aangaf dat ik met aangepast werk (achtergrond projecten die nog aamdacht vragen)komende week gewoon even wil kijken hoe het weer gaat. De afspraak is donderdag met de bedrijfsarts. Ik wilde echter gewoon 100% gaan werken deze week maar m'n baas is bang dat ik dan te "hard" ga en heeft dit dus voor mij besloten.

Ik ben in 2019 7 maanden (inclusief opbouw naar 100%) thuis geweest ivm burn out en in 2021 ook 8 maanden (inclusief opbouw naar 100%). Dit allemaal bij dezelfde werkgever. Ik ben bang dat ze het een keer zat zijn met m'n mentale gedoe :(.. en nu ze me verplicht 50% af te melden tot aan dat ik de bedrijfsarts heb gesproken weet ik ook niet zo goed, ik ben bang dat ze me echt kwijt willen. De oorzaak van dit alles is ook niet het werk maar een trauma. Waarbij het mij steeds beter lukt om ermee om te gaan.
Iemand ervaring hier met meerdere keren wat langere periodes ziekgemeld staan bij dezelfde werkgever?

Ik werk er nu 7.5 jaar


Ga mee met wat hierboven ook al wordt aangegeven. Fijn dat je de ruimte krijgt van je werkgever om te herstellen. En het belang vanuit je werkgever is daarbij (naast hoop ik ook de menselijke factor dat je goed bent voor je personeel) dat je niet verder afgeleid waardoor je je volledig ziek moet melden, wellicht ook voor langere tijd.

Zou er niet meteen van alles van denken maar accepteren dat de situatie nu zo is. Ze kunnen echt niet zomaar van je af. Dus stop met piekeren, zonde van je energie, en richt je op je herstel :) Succes!

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:12

Dank voor het aanbod PPPeet, ik heb daar gebruik van gemaakt. Zie pb

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:23

Mag ik me hier melden?

Begin juli is "de bom" bij mij gebarsten. Ik heb een redelijk drukke baan waar de prestatiedruk hoog ligt en er veel verwacht wordt. Ik werkte mee aan een nationale campagne voor tijdens de feestdagen en deed "mijn" deel ervan samen met een ander. Helaas ging het tijdelijk minder lekker met het bedrijf en vond er een grote ontslagronde plaats. De gene met wie ik samenwerkte werd ontslagen, en de persoon wie normaal iets van mij oppakte wanneer ik het te druk had, ook. Kortom; ik moest plotseling het werk van drie man oppakken. Tijdelijk niet erg, maar er waren zo weinig uren ingepland voor hetgeen wat ik moest doen dat dit eigenlijk niet ging. Ik wilde het toch graag goed doen aangezien het erg mooi werk werd, dus ik heb wekenlang tot 11 uur 's avonds doorgewerkt.

Met als klap op de vuurpijl dat ze me eigenlijk geen twee weken (erg nodige) vakantie wilden geven ivm eventuele opnames waar ik bij moest zijn. Ik ging drie weken remote; 1 week daadwerkelijk, de tweede week op standby en de laatste vakantie.

Begin eerste week was ik alleen nog maar aan het huilen dat het niet ging, en halverwege jankend m'n baas en de bedrijfsarts opgebeld dat de koek op was. Gelukkig hebben ze me toen toch die tweede week ook vakantie gegeven. Ik kan heel goed met paniekaanvallen om gaan vanwege die vorige periode (ze aan voelen komen en goed kunnen rationaliseren "je gaat niet dood"), maar er lagen er wel heel veel op de loer. Dat is voor mij een enorme stressfactor. Ik ga voor hele rare en onzinnige dingen irrationeel bang zijn.

De maandag na de vakantie heb ik een gesprek gehad met de bedrijfsarts, die ook coach is. Wat een topvent. Samen kwamen we erachter dat dit al veel langer speelt. Ik heb twee jaar geleden in de zomer een paniekperiode gehad (ik had nog nooit een paniekaanval gehad en had opeens drie weken lang het gevoel dat ik ging sterven), maar deze redelijk snel weggestopt aangezien ik ging afstuderen en daarnaast drie dagen in de week ging werken (mijn vak is er eentje waarvoor je tijdens je studie al zoveel mogelijk ervaring op wil doen, wil je er iets in bereiken - hiervoor had ik tijdens mijn tussenjaar ook al een half jaar gewerkt). Tijdens dat eerste half jaar afstuderen (in oktober) kwam ik erachter dat ik geopereerd moest worden; dat is uiteindelijk door de lange covidwachttijden in maart 2022 gebeurd. Ik had echter geen tijd om te herstellen want ik moest weer verder met afstuderen, lees: het opzetten van een organisatie waar ik dag en nacht voor bezig was. Eenmaal afgestudeerd ging ik meteen fulltime aan de slag bij mijn huidige werk. Kortom, 2,5 jaar lang gerend zonder adempauze.

Ook constateerde hij dat ik erg veel van mezelf moet. Mijn werk goed doen (dat betekent in ons vak prijzen winnen), een boek schrijven, een organisatie opzetten, een modecollectie naaien, een carriere binnen de mode opzetten, een blog beginnen, meedoen aan heel holland bakt, etcetera. Zodra ik iets leuk vindt wil ik er meteen in uitblinken. Dat gaat niet, dus dan doe ik het maar helemaal niet, wat voor heel veel frustratie zorgt want "niets gedaan". Het is bij mij niet "ik ga leuk even schilderen" maar "dit moet in een galerij komen te hangen. Doodvermoeiend, vooral in combinatie met mijn gebrek aan concentratie; dat was al zo op de middelbare school. Het is geen onwil of domheid, het is niet kunnen. Ik ga tevens getest worden op adhd.

Ik werk sinds het allemaal fout ging twee dagen per week. Over twee weken gaan we kijken of ik naar drie dagen kan, maar ik zie hier best tegen op. Ook sta ik op de wachtlijst voor psychotherapie; eens kijken wat er allemaal achter zit. Ik heb het heel lang moeilijk gehad met schudlgevoelens: "maar ik heb toch geen echte burnout" en "ik heb toch nog geen hartkloppingen en orgaanuitval" (zoals een goede vriend van me) en "waar heb ik het nou zo druk mee". Inmiddels heeft men me weten te overtuigen dat ik vooral blij moet zijn dat het niet zo ver heeft moeten komen.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit wil zien als een kans die me gegeven is, om even te kijken wat ik echt wil in plaats van alles wat ik van mezelf moet. Waar ligt de prioriteit? Hoe gaan we dit anders indelen?

Sorry voor dit lange bericht. :') even luchten bij lotgenoten.

bloemm

Berichten: 234
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:20

Soepblik schreef:
Mag ik me hier melden?

Begin juli is "de bom" bij mij gebarsten. Ik heb een redelijk drukke baan waar de prestatiedruk hoog ligt en er veel verwacht wordt. Ik werkte mee aan een nationale campagne voor tijdens de feestdagen en deed "mijn" deel ervan samen met een ander. Helaas ging het tijdelijk minder lekker met het bedrijf en vond er een grote ontslagronde plaats. De gene met wie ik samenwerkte werd ontslagen, en de persoon wie normaal iets van mij oppakte wanneer ik het te druk had, ook. Kortom; ik moest plotseling het werk van drie man oppakken. Tijdelijk niet erg, maar er waren zo weinig uren ingepland voor hetgeen wat ik moest doen dat dit eigenlijk niet ging. Ik wilde het toch graag goed doen aangezien het erg mooi werk werd, dus ik heb wekenlang tot 11 uur 's avonds doorgewerkt.

Met als klap op de vuurpijl dat ze me eigenlijk geen twee weken (erg nodige) vakantie wilden geven ivm eventuele opnames waar ik bij moest zijn. Ik ging drie weken remote; 1 week daadwerkelijk, de tweede week op standby en de laatste vakantie.

Begin eerste week was ik alleen nog maar aan het huilen dat het niet ging, en halverwege jankend m'n baas en de bedrijfsarts opgebeld dat de koek op was. Gelukkig hebben ze me toen toch die tweede week ook vakantie gegeven. Ik kan heel goed met paniekaanvallen om gaan vanwege die vorige periode (ze aan voelen komen en goed kunnen rationaliseren "je gaat niet dood"), maar er lagen er wel heel veel op de loer. Dat is voor mij een enorme stressfactor. Ik ga voor hele rare en onzinnige dingen irrationeel bang zijn.

De maandag na de vakantie heb ik een gesprek gehad met de bedrijfsarts, die ook coach is. Wat een topvent. Samen kwamen we erachter dat dit al veel langer speelt. Ik heb twee jaar geleden in de zomer een paniekperiode gehad (ik had nog nooit een paniekaanval gehad en had opeens drie weken lang het gevoel dat ik ging sterven), maar deze redelijk snel weggestopt aangezien ik ging afstuderen en daarnaast drie dagen in de week ging werken (mijn vak is er eentje waarvoor je tijdens je studie al zoveel mogelijk ervaring op wil doen, wil je er iets in bereiken - hiervoor had ik tijdens mijn tussenjaar ook al een half jaar gewerkt). Tijdens dat eerste half jaar afstuderen (in oktober) kwam ik erachter dat ik geopereerd moest worden; dat is uiteindelijk door de lange covidwachttijden in maart 2022 gebeurd. Ik had echter geen tijd om te herstellen want ik moest weer verder met afstuderen, lees: het opzetten van een organisatie waar ik dag en nacht voor bezig was. Eenmaal afgestudeerd ging ik meteen fulltime aan de slag bij mijn huidige werk. Kortom, 2,5 jaar lang gerend zonder adempauze.

Ook constateerde hij dat ik erg veel van mezelf moet. Mijn werk goed doen (dat betekent in ons vak prijzen winnen), een boek schrijven, een organisatie opzetten, een modecollectie naaien, een carriere binnen de mode opzetten, een blog beginnen, meedoen aan heel holland bakt, etcetera. Zodra ik iets leuk vindt wil ik er meteen in uitblinken. Dat gaat niet, dus dan doe ik het maar helemaal niet, wat voor heel veel frustratie zorgt want "niets gedaan". Het is bij mij niet "ik ga leuk even schilderen" maar "dit moet in een galerij komen te hangen. Doodvermoeiend, vooral in combinatie met mijn gebrek aan concentratie; dat was al zo op de middelbare school. Het is geen onwil of domheid, het is niet kunnen. Ik ga tevens getest worden op adhd.

Ik werk sinds het allemaal fout ging twee dagen per week. Over twee weken gaan we kijken of ik naar drie dagen kan, maar ik zie hier best tegen op. Ook sta ik op de wachtlijst voor psychotherapie; eens kijken wat er allemaal achter zit. Ik heb het heel lang moeilijk gehad met schudlgevoelens: "maar ik heb toch geen echte burnout" en "ik heb toch nog geen hartkloppingen en orgaanuitval" (zoals een goede vriend van me) en "waar heb ik het nou zo druk mee". Inmiddels heeft men me weten te overtuigen dat ik vooral blij moet zijn dat het niet zo ver heeft moeten komen.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit wil zien als een kans die me gegeven is, om even te kijken wat ik echt wil in plaats van alles wat ik van mezelf moet. Waar ligt de prioriteit? Hoe gaan we dit anders indelen?

Sorry voor dit lange bericht. :') even luchten bij lotgenoten.


Ik denk dat je het heel goed aanvliegt en dat je heel trots mag zijn op jezelf. Klinkt alsof je het iig duidelijk hebt. Er zullen vast ook momenten zijn dat het heel erg moeilijk is maar zoals je al zegt; neem je tijd :)! En je gevoelens zijn erg herkenbaar.

Hier toch wel blij dat de bedrijfsarts vorige week heeft gezegd dat ik maar halve dagen mag. Vorige week ging top, deze week helemaal oliebol :,). Hopelijk trekt t dit weekend weer wat bij.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:52

Ja, het begint eindelijk een soort van duidelijk te worden, al merk ik ook dat hoe helderder ik het heb, hoe meer ik ook merk dat het toch wel erger is/dieper zit dan ik dacht toen het begon. Vandaag antwoord gekregen van de psychotherapeut die mijn voorkeur heeft - aangezien ik al een verwijsbrief heb kan ik binnenkort al op intake. :)

En haha, heel herkenbaar van die bedrijfsarts. Het is net een steuntje in de rug om iets meer voor jezelf op te durven komen. Je kan ergens toch bang zijn dat je werk denkt dat je 't verzint of het onderste uit de kan wil, maar "als de bedrijfsarts het zegt" sta je wat steviger. Fijn. :j Ook prettig dat je er niet een hebt die je koste wat het kost zo snel mogelijk weer aan het werk wil hebben.

Montgri
Berichten: 658
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:07

Rare gewaarwording. Vooral eng…
Vannacht voelde ik mij erg duizelig, bij zowel naar de wc gaan als liggen.
Vanochtend kramp tussen schouderbladen en steken op mijn borst.
Naar de huisarts geweest, bloeddruk gemeten, zuurstof in bloed gemeten, longen en hart geluisterd en temperatuur opgenomen. Niets geks, zal de stress wel zijn.
Nu weer erge aanhoudende steken op mijn borst. Gewoon adem ontnemend van pijn.
Ik ben zo bang dat het mijn hart is. Ik heb er geen aanleiding toe, maar de pijn is erg.
Drukken op mijn ribben onder mijn borsten, daar zit de bron/trigger en dan met name links.

Ik las dus dat meer burn-out/stress genoten hier mee kampen. Het is zo dood eng. Zijn er tips?
Want dit is zo compleet next level vergeleken met de paniek aanvallen die ik soms heb.
Laatst bijgewerkt door Montgri op 27-09-23 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:23

Ja ik herken het en doordat het zo eng is kreeg ik meer stress en werden de klachten erger. Ik had vooral hartkloppingen en het duizelige.. De tip was om het waar te nemen en dat te accepteren en vervolgens een ontspannende oefening doen zoals een ademhalingsoefening of meditatie.. Ik schrik er nu niet zo erg meer van als het gebeurt maar vervelend is het wel natuurlijk..

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:16

Dat is hoe mijn paniekaanvallen voelden. Ook enorme pijn, krampen, ademhalen onmogelijk en ik had er ook nog hele vreemde tintelingen in m'n onderkaak bij. Alsof de onderkant van m'n gezicht uitviel. En wat je zegt: doodsangst. Dat 't m'n hart was, dat als ik naar bed ging ik niet meer wakker zou worden.

Wat naar zeg. :(:) je zit al in de stress en dan doet je lijf dat soort rare dingen waardoor het allemaal veel erger wordt. Het brengt zoveel verdriet met zich mee en put je zo uit.

Wat mij hielp was dat ik de huisarts altijd mocht bellen. Als ik het niet vertrouwde - bellen. Dat hielp heel erg qua geruststelling ipv dat je er zelf mee blijft zitten. Het probleem is dat je enorm gaat letten op die plek waar het pijn doet (heb ik nog pijn? Voel ik nog wat?) en je jezelf in de gaten gaat zitten houden. Daarmee hou je je angst, en daardoor wat je ervaart, in stand.

Ook hele bewuste ademhalingsoefeningen (langzaam inademen, lang adem inhouden, dan weer uitademen, even inhouden, etc...) hielpen goed. Dat is in eerste instantie "eng" en voelt averechts want je kan al niet goed ademhalen, maar na een paar keer helpt het. Je neemt als het ware de controle weer terug. Onder de douche gaan zitten wil ook nog weleens helpen om jezelf er even uit te slepen. :)

Ook nog een gekke: het spelletje "alto's odyssey" op je telefoon downloaden. Het hielp mij altijd goed om m'n aandacht even ergens anders op te vestigen - het helpt nu nog om even afleiding te zoeken.

Grote knuffel, en wees lief voor jezelf. Dat betekent voor iedereen iets anders, maar doe dingen waarvan he weet dat je er blij van wordt, zelfs als je het op dit moment niet voelt.

Montgri
Berichten: 658
Geregistreerd: 18-07-15

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:18

@Soepblik: dankjewel voor je lieve bericht.

Spanning om naar bed te gaan voel ik nu inderdaad ook :( Mijn ogen sluiten vond ik vanmiddag ook eng, bang ze niet meer open te krijgen of dat het mijn laatste keer zou zijn dat ik ze open zou hebben.

Het averechtse gevoel van in het begin bezig zijn met ademhalingsoefening vind ik ook zwaar merk ik. Het zorgt eerst voor meer spanning en stress, waardoor ik geneigd ben al snel te stoppen :(

Ik kan wel contact opnemen met mijn psycholoog en dit eens voorleggen. Want de trigger is duidelijk weer extra stress, want mijn kat is gisteren geopereerd.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:58

Ik vind het zo moeilijk om te bepalen hoe zwaar ik het nou heb. Zit nu weer met tranen te werken, maar de afgelopen weken voelde het allemaal prima. Het komt met golven, maar ook is het nu meer omdat ik weer meer zorgen om mijn paard heb.
Dan lukt werken ook niet meer goed en zie ik de bergen aan taken maar groeien. Donderdag weer gesprek op het werk met de hulpverlener, vorige keer dacht hij niet dat ik een burn out had ofzo. Maar me gewoon de werkdruk te veel persoonlijk aan trok.
Maar ik weet gewoon niet zo goed meer hoe ik de werkdruk moet verminderen en wil het het liefst ver weg stoppen maar dat gaat natuurlijk niet :Y) .

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:06

Een burnout komt meestal ook niet alleen van werk. Het is een opstapeling van langdurige spanning. Dit is vaak wel werk gerelateerd, maar meestal komt je persoonlijke leven ook om de hoek kijken. Een ziekte, maar ook stress om je paard, verhuizing, hoge werkdruk, de zorg van kinderen, mantelzorg, alles telt op. Nu je emmer eigenlijk al tot de rand vol zit is er maar weinig nodig om het weer te laten overstromen en ik denk dat je dat nu ervaart. Je had een goede week waarin je de emmer best gebalanceerd kon houden, maar net de zorgen om je paard maken dat het geheel weer overstroomd. Heel normaal, maar natuurlijk enorm frustrerend.

Wat ik heb gemerkt is dat buitenstaanders het ook erg raar vinden dat werken niet lukt, maar bijvoorbeeld iets leuks doen wel. Dat je dan niet echt ziek bent. Maar het is allemaal heel goed te verklaren want werk neemt nou eenmaal tot zo'n 40 uur per week in, nog zonder reistijden en het heeft een hoge mate van verplichting met deadlines en afspraken. Dat is gewoon vaak het eerste wat niet meer lukt. In een gevorderd stadium lukken leuke dingen zelfs niet meer maar dat is gelukkig niet bij iedereen.

Anyhow, goed dat je weer een gesprek aangaat! Leg uit hoe je je voelt en wat bepaalde stressfactoren nu met je doen. Of je nu wel of geen burnout hebt: je bent momenteel niet in staat om alles op normale wijze door te zetten en dat is oke. Jullie moeten samen gaan zoeken naar een manier waarop je wel weer zorgeloos kunt leven.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:23

Kijk een paard kun je niet beter toveren, we hebben een plan uitgezet en heb vertrouwen dat we de goede richting in gaat maar het gaat met ups and downs. Dus die zorgen blijven nog wel even.
Qua werk zou het veel verlichting geven als ik een extra parttimer in mijn team kon hebben om taken te verdelen, maar die kans is nihil. Ook mijn manager is vertrokken en werkt nu half voor zijn nieuwe afdeling dus daar heb ik niet echt iets aan.
Ik ben benieuwd wat de opties verder zijn. Het is inderdaad wat jij zegt; werken lukt dan niet goed maar iets leuks doen wel. Zo moeilijk is dat ook.
Waarschijnlijk moet ik ook een gesprek aan met mijn directeur, maar dat is ook enorm spannend natuurlijk.

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:52

Je hele leven ga je inderdaad nog zorgen en stress ervaren. De kunst is om die emmer weer leeg genoeg te krijgen dat je periodes van spanning weer aan kunt. Meestal bereik je dat door een periode echt rust te pakken. Lastig als werk en je paard beide niet meezitten, maar wel erg noodzakelijk.

Misschien kun je twee lijstjes maken met de dingen die je energie geven en die je energie kosten? Dat kunnen kleine dingen zijn, maar ook grote dingen. De zon die schijnt, een lastig gesprek op werk, werken in het algemeen, je paard poetsen, stofzuigen, etc. Het is dan de kunst om wat energie vreters te laten en waar het lukt ook wat energie gevers toe te voegen aan je leven. Misschien helpt dat je om wat inzicht te krijgen in jouw huidige stressfactoren en ook wat meer rust en plezier om die emmer wat leeg te laten lopen.

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:54

Ik heb mijn burnout achter de rug en ben nu net twee weken na mijn vakantie weer volledig aan het werk. Maar het valt me zwaar, ik ben snel moe heb ik het idee en nergens zin in. Hoort dat erbij of is er meer aan de hand?

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:57

fjordjes schreef:
Ik heb mijn burnout achter de rug en ben nu net twee weken na mijn vakantie weer volledig aan het werk. Maar het valt me zwaar, ik ben snel moe heb ik het idee en nergens zin in. Hoort dat erbij of is er meer aan de hand?


Ik heb wel eens iets gelezen over een after holiday dip.. Sommige mensen zijn opgeladen na een vakantie, anderen verlangen mentaal en fysiek de eerste dagen enorm terug aan de vakantie. Het kan dus zijn dat dit tijdelijk is, maar in combinatie met een eerdere burnout kan het wel alarmerend zijn. Heb je je werk toen wel goed opgebouwd?

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:08

Ja ik heb het wel goed opgebouwd

Lieszje
Berichten: 7193
Geregistreerd: 13-10-08

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:37

Bij mij is het een tijdje goed gegaan alleen bleef de vermoeidheid heel erg. Volgens de psycholoog kan het best lang duren voordat de vermoeidheid minder wordt. Kan het dat misschien zijn Fjordjes?

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:02

Ook iets om aan te denken: is het wel werk waar je voldoening uit haalt? Stel je hebt echt een hekel aan je baan, kan dat ook iets zijn om mee te nemen in het proces.

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:32

Misschien dat dat het is idd Lieszje.

Soepblik ik heb geen hekel aan m'n werk, de burn-out was ook niet werkgerelateerd

Alja

Berichten: 25695
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:46

Soepblik schreef:
Ook iets om aan te denken: is het wel werk waar je voldoening uit haalt? Stel je hebt echt een hekel aan je baan, kan dat ook iets zijn om mee te nemen in het proces.

Ik ben van baan geswitch en dat was het beste wat ik kon doen!
Heb nu weer zoveel plezier in mijn werk terwijl ik nu een keer zoveel werk

Lieszje
Berichten: 7193
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:58

Ik vind het ook echt een lastig proces om te kijken wat de oorzaak is van een burn out :+
Dat is bij iedereen weer anders en best een strijd. Tenzij iemand zelf al weet waar het door komt.

Pippa13

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:21

Even een schopje. Hoe gaat het inmiddels met iedereen?

Zelf zit ik nu ook een paar weken thuis. Niet perse van het werk. Maar omdat ik bepaalde traumatische gebeurtenissen nooit goed heb verwerkt en de afgelopen 10 jaar op de automatische piloot heb geleefd en ben gevlucht in mijn werk. Heel veel en heel hard werken om niet na te hoeven denken.
De huisarts stelde overspannenheid vast en agorafobie. Dus angst voor de angst. Dit komt van de paniekaanvallen. Ik ben bang om overal een aanval te krijgen. Eerder was thuis altijd mijn veilige zone. Maar ook daar kreeg ik aanvallen. Het enige wat een beetje hielp was heet douchen, maar 4x per dag douchen werd het nieuwe vluchten. Ik kon niet slapen, niet eten en zat alleen maar heel hard te trillen de hele dag. Ik durfde het huis niet uit, zelf zo erg dat ik de gordijnen niet eens open durfde te doen...
Gelukkig kon ik snel bij een haptotherapeut terecht en die heeft mij ademhalingsoefeningen gegeven zodat ik wat kon ontspannen. Daarnaast ben ik een 15 weken online traject gestart (via audio) om van de paniekaanvallen af te komen. In overleg met de huisarts hebben we niet gekozen voor medicijnen maar voor supplementen tegen de misselijkheid en melatonine voor het slapen. Ook heb ik binnenkort een gesprek met de POH. Volgende week een eerste gesprek met de bedrijfsarts.

Ik voel me heel erg gestrest en moe en het voelt ook allemaal zo uitzichtloos. Ik ben constant gespannen. De ochtenden zijn ook vreselijk, ik word meteen zenuwachtig wakker. Verder heb ik ook last van veel schaamte/schuld, ik ben 26 en heb echt een perfect leven en wil me gewoon niet zo ellendig voelen. Ik wil er heel hard aan werken, maar het gaat zoooo langzaam. Dat vind ik echt heel moeilijk.