Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 00:40

Zo! Even tijd voor een iets uitgebreidere post. Het is alleen wel vrij laat en ik ben intussen aardig gaar, dus het kan zijn dat er wat rare zinnen en spellingen voorbijkomen.

Allereerst ben ik best geïnteresseerd geraakt in de documentaire 'Une Petite Fille' dankzij jullie verhalen, maar als ik de uitgebreide uitleg van Pien lees mag ik de tissues al wel klaar leggen denk ik. Dat soort verhalen raken mij altijd in 0,01 seconde. Ik kan donderdag alleen niet kijken op NPO (ik ga ein-de-lijk één van mijn favoriete bands zien die een reünieconcert hebben in Denemarken <3)

Maar goed... het verhaal dat ik wilde delen kan als beste de naam 'De Pet Shop Boys openbaring' kunnen krijgen.

In mijn persoonlijke ervaring als zowel homo als transman, voelde ik me altijd niet per se thuis in de 'gay scene' om het zo te noemen. Ik merk dat mijn persoonlijke genderidentiteit vooral richting het traditioneel masculiene noemt, en dat ik in zelfpresentatie ook graag zoveel mogelijk deze richting op leun. Mijn pinterestbord staat vol met mannen die, als we heel stereotypisch gaan zijn, eerder in een bruine stamkroeg een peuk wegwerken dan rondlopen in een typische gay bar. Daarbij zeg ik zelf ook wel vaak dat ik 'straight passing' wil zijn en altijd lijk te vallen op heteroseksuele mannen. Ik beloof dat dit straks wat minder hokjesdenken wordt, maar dit is even essentieel om mijn emoties uit te leggen.

Cue dus het laatste nummer van de hoofdset van de Pet Shop Boys in AFAS Live afgelopen week: 'It's A Sin'. Ik kende het nummer natuurlijk al - ook de prachtige versie van Elton John en Years & Years, en ik had er dus zeker al een LGBT context aan gekoppeld. Maar dan, alsof er een grote schijnwerper vanuit voorbij het dak van AFAS Live komt, word ik ineens geconfronteerd met een 'alle puzzlestukjes vallen samen'-moment. Vanaf het moment dat Neil Tennant 'For everything I long to do. No matter when or where or who....' zong (en voor de kenners, dat is al in het eerste couplet :') ) kwamen allerlei gevoelens er ineens uit.

Alsof ik in een film zat kreeg ik flashbacks naar momenten uit de afgelopen maanden waarin ik geconfronteerd werd met een dieper gevoel van begrip vanuit dezelfde community waar ik jarenlang juist afstand van heb gehouden. Moment één is het ABBA museum in Stockholm, waarbij ik met tranen in mijn ogen langs kitscherige museumstukken loop terwijl 'Dancing Queen' vrolijk door de speakers schalt. Het gevoel dat dit een bijzondere plek en een soort Mekka is voor de mannen om me heen, raakt mij meer dan ik had durven verwachten. Daarna een gesprek met één van mijn moeders jeugdvrienden, die toevallig ABBA fan is (ik had een paar dingen meegenomen voor zijn 'museum' :D). Hierbij raakten we aan de praat over hoe groot de steun van muziek kan zijn en we herkenden elkaars gevoel om soms de werkelijkheid even te willen ontsnappen. Daarbij hadden we het veel over het ontdekken van wie je nou eigenlijk bent - en hoewel zijn verhaal veel moeilijker was dan dat van mij, was er veel herkenning. Als laatste nog de karaoke in de gay bar van Reykjavik met onze studiereis. Het samen vals blèren op de usual suspects in een dergelijke playlist én de IJslandse one night stand die daarop volgde...

Al deze momenten kwamen fuseerden ineens met de tekst van 'It's A Sin' en de parmantige manier hoe Neil Tennant over het podium paradeert. Dezelfde gemeenschap waar ik mijn rug naartoe keerde, omdat ik mezelf niet 'gezien' voelde door alle feminiene Ru Paul's Drag Race en 'hey girllll' stereotypes, bood nu een diep begrip en herkenning die ik nooit zo heb gevoeld. Ik voelde de tranen prikken achter mijn ogen toen ik, omringd door toch aardig wat 50 plussers met een regenboograndje, de tekst van 'It's A Sin' in me opnam. Vooral het refrein, waar ik op dat moment de betekenis uit haalde dat het niet uitmaakt wat je doet, omdat bepaalde groeperingen je toch automatisch beoordelen, raakte me even meer dan doorgaans als dit nummer voorbij kwam. Dat gevoel dat je zelfs als perfecte huisvader die altijd binnen de lijntjes kleurt zwaar beoordeeld kan worden op puur je seksualiteit of genderidentiteit, was een gevoel dat ik ineens voelde als een collectief met de mensen om me heen.

Ik heb door de tijd heen heel veel hokjes opgebouwd om de wereld aan mezelf uit te leggen en om een identiteit op te bouwen. Bepaalde hokjes geven mij nog steeds comfort en die wil ik ook zeker voor mezelf behouden. Mezelf masculien presenteren geeft mij een enorme boost en voor nu ben ik daar tevreden mee. Echter heb ik vooral geleerd tijdens de Pet Shop Boys openbaring dat ik niet dankzij deze hokjes de mensen moet 'wegdrukken' die juist zoveel overeenkomsten met me hebben.

Al met al verheug ik me op het verder uitzoeken van hoe mijn seksualiteit en gender met elkaar om gaan. Pride in Amsterdam is eigenlijk al jaren mijn grootste nachtmerrie geweest, maar ik snap na mijn openbaring eindelijk waarom mensen daar zoveel steun en plezier uit kunnen halen. Ik denk dat ik dit jaar dus toch maar even een blik ga werpen. :D

Hopelijk klink ik trouwens niet als een conservatieve banketstaaf die functioneert op stereotypes. Ik probeer met de tekst hierboven een beeld te schetsen van hoe gecompliceerd het soms voor mij persoonlijk is om mannelijkheid een plek te geven die werkt voor mijzelf. En soms horen daar momenten bij dat je jezelf wel voor de kop kan stoten, omdat je misschien toch dus de muren van een hokje te massief hebt gemaakt.

Dan even als noodzakelijk tussenkopje: <3
(Overigens moet en zou ik nu een tattoo nemen die hier mee te maken heeft. :'))

--

En voor de mensen die even een korte storm update willen...

Ik ben inderdaad met Jolien (die overigens één van de allerbelangrijkste mensen is in mijn leven, ik hou zoveel van dat gekke mens <3) en een paar andere vrienden op pad geweest. De weersituatie was zo bijzonder, dat ik het er voor over had om mijn bijbaantje te verliezen O:)). Het ging namelijk om een situatie waarin de tornadopotentie erg schappelijk was en waar Estofex (een Europese waarschuwingsdienst vanuit diverse meteorologen in het continent) de hoogste waarschuwingsgraad voor gaf. Uiteindelijk hebben we 'helaas' meerdere tornado's gemist. De tornado die in Paderborn heeft gezorgd voor meer dan 40 gewonden en heel veel schade zat gehuld in een buienlijn, waardoor het voor ons als storm chasers niet een fotogeniek beeld zou geven. Daarbij gingen de buien heel hard, waardoor het gebrek aan zicht door de regen er omheen zou zorgen voor een gevaarlijke situatie voor ons als liefhebbers. De bui was op de radar wel echt bizar. Eén van mijn vrienden zei al dat er 100% een tornado op de grond moest zijn in het centrum van de stad. Dat je dat met Europese radars zo stellig kunt zeggen, gebeurt eigenlijk nooit. Wij waren op dat moment op een parkeerplaats aan het nadenken over een positie van een supercell, die op dat moment met dezelfde invoer een tornado op de grond zette. Deze supercell was helaas stervende toen hij richting ons trok, dus zijn we zuid gereden richting Fulda (wat een naam. :+).

Daar kwamen we bij een zogenaamde 'Tail end Charlie' situatie aan. De hekkensluiter van een reeks buien heeft in dit geval vaak de potentie om nog flink wat schone lucht naar binnen te trekken, waardoor er voor zo'n twintig minuten een prachtige LP supercell voor onze neus z'n ding deed. De LP staat voor Low precipation / weinig neerslag, wat in Europa niet heel vaak voorkomt. Vaak zit er juist zo'n hagel/regenbom in dat wij keihard wegrijden als de bui te dichtbij komt. Je ziet in de foto duidelijk de sterke opwaardse beweging van de wolken, die dankzij het roteren van de bui helemaal schuin naar boven loopt. Je ziet ook tussen de eerste en tweede foto dat de toren steeds schuiner wordt. Uiteindelijk had deze bui zich losgewerkt van zijn 'updraft' en viel de supercell uit elkaar. De poging die daarop volgde roteerde wel, maar zat zeg maar niet aan de grond gekoppeld en had een hogere wolkenbasis. Die bui ging dus vervolgens als de tierelier aan ons voorbij.

Afbeelding

Afbeelding

En ondanks dat ik op IJsland tijdens de studiereis de fotograaf was, stond ik toch verrassend vaak op de foto. Mijn studiegenoten wilden namelijk per se dat ik óók op wat foto's stond. Dus als bonus nog een foto van Gilles in vakantiemodus. :D

Afbeelding

En als laatste puntje: ik had mijn zwembroek wel mee naar IJsland, maar uiteindelijk dus niet de kans gehad om te badderen. :') Maar nu denk ik dat ik 'm meeneem naar Denemarken deze week. Ik kan me namelijk geen beter eerste-keer-blote-bast-moment-locatie bedenken dan in mijn #1 liefde. <3 Hoewel ik echt een grote hekel heb aan zeewater en bij het eerste stukje zeewier aan mijn grote teen al wil sterven. :')

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:55

Wat een heerlijk stuk weer en wat is je eerste deel herkenbaar. Ik heb zelf onderhand 9 jaar geleden zo'n openbarings moment gehad. Ik was een verhaal aan het lezen op het internet waar pansexueel in werd genoemd en het was opeens alsof er een lichtbol aanging, engelen begonnen te zingen en ik zo iets had van ey dat gevoel herken ik :') hiervoor uberhoud nooit er bij stil gestaan dat ik misschien niet straight was of misschien wel gay of uberhoud iets anders dus was toen echt een openbaring en het is heel herkenbaar om jouw klikmoment te lezen. Super fijn dat het allemaal zo goed op zijn plaats valt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:36

Gilles "une petite fille" is inderdaad een tranentrekker. Ik was blij dat ik alleen keek. Je kunt het denk ik bij uitzending gemist kijken en is van Human.

Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Ik snap de definities niet precies maar dat geeft niet. Zolang iedereen is en mag wezen die hij of zij is, vind ik het goed. Jou lukt dat aardig goed zo te lezen en dat maakt me gelukkig!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:37

Mooi hè, de kracht van muziek <3

Hiraeth schreef:
Cue dus het laatste nummer van de hoofdset van de Pet Shop Boys in AFAS Live afgelopen week: 'It's A Sin'. Ik kende het nummer natuurlijk al - ook de prachtige versie van Elton John en Years & Years, en ik had er dus zeker al een LGBT context aan gekoppeld.

Ik wilde je net attent maken op de mooiste serie die ik vorig jaar heb gezien, waarin Olly Alexander een van de hoofdrollen speelt en waarin dit nummer (sowieso veel muziek uit de 80's en 90's) een prominente rol speelt, alleen al de titel. Maar misschien heb je 'm al gezien.

Hiraeth schreef:
Allereerst ben ik best geïnteresseerd geraakt in de documentaire 'Une Petite Fille' dankzij jullie verhalen, maar als ik de uitgebreide uitleg van Pien lees mag ik de tissues al wel klaar leggen denk ik. Dat soort verhalen raken mij altijd in 0,01 seconde.

Doe dat ook maar voor die serie :D Ik heb 'm twee keer gebinged en ik heb beide keren best zitten janken :o

Petite Fille was overigens afgelopen donderdag op tv en niet a.s. donderdag. Via NPO Plus is-ie nog wel terug te kijken (zoek anders even op 2Doc) en die serie waar ik het over had ook.

Enniewee... wat een heerlijke lap tekst weer. Blij om te lezen dat je zo lekker in je vel zit! En helemaal leuk om laatst weer livemuziek met je te mogen beleven. Lieve mensen, in het echie is Gilles ook een toffe gast +:)+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 16:46

De serie ken ik, maar heb ik nog niet gezien!

Ik zat laatst trouwens al te bedenken dat het misschien toch een keer tijd is voor een Boktmeeting van dit topic. :D

Suzanne F.

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:56

Ik vind het super hoe je zo jezelf durft te zijn. Prachtig. Soms denk ik weleens dat ik echt mezelf ben maar toch weet ik niet of dat helemaal waar is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:46

Wat kan jij geweldig schrijven zeg! Daar moet je wat mee doen :j

Hiraeth schreef:
De serie ken ik, maar heb ik nog niet gezien!

Ik zat laatst trouwens al te bedenken dat het misschien toch een keer tijd is voor een Boktmeeting van dit topic. :D

Leuk!
Is sowieso bijzonder dat wij elkaar nog nooit tegengekomen zijn :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:53

Mooie update over je openbaring.
Als oudere tante snap ik 'm denk ik maar ik vraag me toch wat af en in mijn naïeve onschuld ga ik 't ook maar eens posten: je schrijft dat je jezelf graag een beetje neer wilt zetten als mannelijke man en dat je als homo ook op de wat meer mannelijke mannen valt (degenen die in de bruine stamkroeg een peuk wegwerken). Is je smaak wat mannen betreft veranderd na je transitie of viel je "eerst" op dezelfde "soort" man?

Ik vind het wel mooi dat je je realiseert dat je het toch nooit goed doet, wat je ook doet, omdat er altijd mensen zullen zijn die ergens wat van vinden, ook al kleur je altijd binnen de lijntjes. Als je toch niet binnen de lijntjes kleurt, maakt het ook niet meer uit hoever je erbuiten kleurt. En dat je je daardoor realiseert dat de hokjes die je voor jezelf had aangebracht om de boel een beetje overzichtelijk te houden geen doel meer dienen. Wat een vrijheid! Top dat je dat jezelf toestaat nu.
Zelfs de vrijheid van een ONS las ik. Hoe mooi is dat.

Het stormchase-avontuur klinkt ook interessant maar daar heb ik toch minder mee, hoewel ik mooie luchten wel kan waarderen, als fotograaf zijnde.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 22:35

Liselot schreef:
Leuk!
Is sowieso bijzonder dat wij elkaar nog nooit tegengekomen zijn :D

Nou, echt! Ik heb veel over je gehoord via Jolien en ik zie regelmatig foto's van je voorbijkomen, maar tot nu toe ben je nog heel erg vriendin-van, haha.

Maflinger_S schreef:
je schrijft dat je jezelf graag een beetje neer wilt zetten als mannelijke man en dat je als homo ook op de wat meer mannelijke mannen valt (degenen die in de bruine stamkroeg een peuk wegwerken). Is je smaak wat mannen betreft veranderd na je transitie of viel je "eerst" op dezelfde "soort" man?

Toen ik héél klein was wilde ik een lange man, donker haar en blauwe ogen. <3 Intussen is mijn smaak echt helemaal omgekeerd en wordt het erg beïnvloed door de uitstraling die een persoon heeft. Daardoor val ik nu juist op blond haar. :') Het grappige is dat ik (nog steeds!!) moeite heb met het uit elkaar halen van interesse. Soms zie ik een man lopen op straat bijvoorbeeld, en dan denk ik: wil ik er nou gewoon uitzien zoals jou, of wil ik een 'beschuitje' eten met je?

Ik heb echt een hele lange lijst met mannen (bekend en onbekend) waarvan ik echt denk: zo hee! Alleen ben ik er dus met de meesten nog niet uit in welke categorie ze vallen. :D Maar er is online in de gay trans wereld (waar ik soms dus via-via één teen in steek) ook een soort 'grap' om 'gender?' te reageren op foto's waarbij je dus zo'n moment hebt waarin je het liefst ctrl+c / ctrl+v gebruikt om iemands uitstraling over te nemen. :D

Om je even mee te nemen in mijn 'gender?' ervaringen.

Dit is zo'n foto die ik laatst tegenkwam waarvan ik echt dacht: dit is mijn einddoel. Baard, lang haar, beschaafde uitstraling met toch een beetje een ruiger randje. Ook de niet matchende kleding die dan toch weer doelbewust bij elkaar uitgezocht lijkt te zijn. Echt 10/10.
Afbeelding

En zo'n soort uitstraling zou ik nu graag willen hebben, maar ik ben iets te knuffelbaar om dit helemaal te halen. :o
Afbeelding

En als ik Karl Ove Knausgård zie wil ik spontaan ook donkere, veel te onthullende verhalen schrijven.
Afbeelding

... Of dan zie ik m'n favoriete Deense acteur in z'n zomerhuisje poseren en dan denk ik: zo'n vibe wil ik ook wel. De lieve knuffelpapa. :j

Afbeelding

En soms zit ik weer helemaal in een post punk / dark wave / jaren 80 goth muziek fase en dan kijk ik met een schuin oog naar Till Lindemann uit de jaren 90 en de 00s en dan denk ik: deze man heeft ook wel iets waar ik meer van wil hebben.

Afbeelding

Ik denk dat iedere persoon, trans of niet, wel in zekere zin bezig is met dit soort identiteitsvorming. Hoe je je kleed, gedraagt, en welke uitstraling je deels voor kiest hebben allemaal een grote impact op wie je 'bent'. Zelfs als je actief geen fiets geeft, straal je dat uit. :D Alleen heb ik dus persoonlijk zo nu en dan echt even een plakboekmoment waarbij ik na ga wie ik eigenlijk wil zijn en welke uitstraling ik mezelf meer wil toe-eigenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:43

Volgens mij staat alles jou.. en op de knufelpapa vibe na hebben ze ergens ook allemaal wel wat gemeen voor mijn gevoel :D

Heerlijke update weer trouwens.. wanneer komt je eerste boek uit? Je schrijft zo geweldig :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:00

Wow, Hiraeth, wat gaaf dat je dit met mij/ons wilt delen.

Ik snap wat je zegt, dat beetje onduidelijkheid of je op iemand wilt lijken of dat het meer "beschuitjesmateriaal" is. Dat lijkt me grotendeels inherent aan je genderchange en het mooie is dat je daar nu naar hartenlust mee kunt experimenteren.

Bij de eerste 4 mannenfoto's kan ik me voorstellen dat ze iets hebben dat je aanspreekt omdat ze uitstralen dat die mannen gewoon lekker zichzelf zijn, bij de vijfde heb ik dat minder. Volgens mij zit jij momenteel, qua leeftijd en uitstraling in de hoek van nr. 2. Ik vind je op je foto's echt wel deze kant uitgaan.

Wat ik altijd wel mooi vind is dat je als man kunt experimenteren met gezichtshaar om je uiterlijk aan te passen, dat gaat als vrouw iets lastiger. En als je langer haar hebt, zoals jij, kan je ook lekker variëren met verschillende haarstijlen om je uiterlijk aan te passen.

Gaaf is dat, de mogelijkheid om deze ontdekkingstocht nogmaals mee te maken, maar dan waarschijnlijk bewuster dan de eerste keer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:01

Grappig al die verschillende types, eigenlijk allemaal sub-hokjes, maar blijf vooral jezelf en hoe dat in de toekomst uitpakt kom je vanzelf achter.
Waarschijnlijk van allemaal een beetje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:50

Maflinger_S schreef:
Wow, Hiraeth, wat gaaf dat je dit met mij/ons wilt delen.

Ik snap wat je zegt, dat beetje onduidelijkheid of je op iemand wilt lijken of dat het meer "beschuitjesmateriaal" is. Dat lijkt me grotendeels inherent aan je genderchange en het mooie is dat je daar nu naar hartenlust mee kunt experimenteren.

Bij de eerste 4 mannenfoto's kan ik me voorstellen dat ze iets hebben dat je aanspreekt omdat ze uitstralen dat die mannen gewoon lekker zichzelf zijn, bij de vijfde heb ik dat minder. Volgens mij zit jij momenteel, qua leeftijd en uitstraling in de hoek van nr. 2. Ik vind je op je foto's echt wel deze kant uitgaan.

Wat ik altijd wel mooi vind is dat je als man kunt experimenteren met gezichtshaar om je uiterlijk aan te passen, dat gaat als vrouw iets lastiger. En als je langer haar hebt, zoals jij, kan je ook lekker variëren met verschillende haarstijlen om je uiterlijk aan te passen.

Gaaf is dat, de mogelijkheid om deze ontdekkingstocht nogmaals mee te maken, maar dan waarschijnlijk bewuster dan de eerste keer.

Dat had ik dus ook. Ik dacht man, je kunt jezelf naast foto 2 zetten want zo zie ik je ook. Gewoon een leuke knappe jonge man. Ik denk (nu ga ik een heel ouderwets woord gebruiken := ~~}> ) dat je wel sjans zult hebben van zowel mannen als vrouwen. Je bent mannelijk genoeg om ook voor vrouwen aantrekkelijk te zijn. En volgens mij zijn er wel meer mannen die op mannelijke mannen vallen. Dus dat komt dan ook goed uit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:47

't Is wel z'n broer ...

@Hiraeth: op Netflix zijn een aantal Deense series te bekijken. Ik vind ze heerlijk verfrissend omdat er echte mensen in voorkomen, met hier of daar eens een pukkel of rimpel of een kilootje te veel. De verhalen zijn ook goed opgezet.

Na een poosje viel me op dat ik wat vaker dezelfde leuke acteur tegenkwam. Een lange blonde/grijze man met de naam Lars Mikkelsen.

:)*

Ik moest ineens aan jou denken. 't Is wel zijn broer. :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 10:14

Dankjewel nog voor je lieve compliment Pien! :D

En @ Maflinger: ik heb nu toevallig een profielfoto op Twitter van Lars Mikkelsen, dus leuk qua timing dit haha. Hij zit o. a. in Borgen en Forbrydelsen, dus dan heb je al een groot gedeelte van de Deense series gehad. De broertjes Mikkelsen dekken beide ongeveer alle films en series van Deense bodem, hoewel geen van beide gestrikt is voor Broen...

... maar eigenlijk is dat met name een Zweedse productie. :D

Over Deens en Zweeds gesproken: ik heb nog een klein verhaaltje. Dit jaar had ik echt een fantastische docente voor Deens. Om een beeld te schetsen: het is een lange Friezin met geblondeerde toefjes in haar donkere haar die drie jaar in Odense heeft gewoond omdat het haar de eerste twee jaar niet lukte om kampioen te worden met volleybal. Voor de klas is ze een open, bijna theatraal persoon en dat draagt bij aan het veilige gevoel dat er hing in dat kleine lokaaltje op zes hoog.

Ik had aan het begin van dit jaar dus grote twijfels over m'n studie, waarna ik heb besloten om na jaren klungelen (en geld uitgeven...) te stoppen met journalistiek. Dit was na enkele gesprekken met de Deens docente, die in enkele weken al een relatie ontwikkelde waarbij ze precies wist wanneer ik een hand op m'n schouder nodig had.

Er was nog wat twijfel of ze mocht blijven, omdat haar collega door twee universiteiten wordt gefinancierd en haar contract af hangt van haar collega. Ik had dus speciaal voor haar alvast maar een afscheidscadeau gemaakt in de vorm van een klein aquarelletje van de Storebæltsbroen (de Grote Beltbrug, tussen Fyn en Sjælland).

Hoe dan ook, bij de afscheidsborrel in het bruine café naast de universiteit (waar de kat Fluitje heet!) wilde ik haar dus bedanken voor alles. Uiteindelijk zaten we beide met traanoogjes, en dat terwijl we elkaar volgend jaar gewoon nog zien voor een blok! :D

Ik liet toen ook vallen dat ik transgender ben, wat een gedeelte informatie was die ze nog niet had losgepeuterd door de maanden heen. Intussen weet ik dat ik redelijk kleurrijk kan schrijven, maar haar gezichtsuitdrukking zou ik niet kunnen beschrijven. Het was vooral héél veel verbazing, haha. Ze zei dat ze dat echt never nooit had kunnen raden, dus m'n ego is weer geheeld. :D

Daarna hebben we nog een tijdje verder gepraat over niet alleen transgender zijn, maar ook de algehele toestand van de studie. Ze zei dus: "Het is wel een studie met linkse homo's" op haar recht door zee manier. Ik heb heel erg moeten lachen, want dat is wel precies de demografie van m'n studie.

Ik denk oprecht dat deze vrouw iemand is waar ik later op m'n schommelstoel in het bejaardenhuis nog aan terug ga denken. Zelden ontmoet ik mensen die zo eerlijk zijn en van nature zoveel empathie hebben. Het is jammer dat het zo moeilijk is om een spiegel neer te zetten, zodat dit soort bijzondere mensen weten hoe prachtig ze wel niet zijn.

(Ze moet nog wel twee dingen nakijken van het laatste blok Deens, dus misschien heb ik straks wat minder lieve woorden voor haar. :P :D)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:37

Dat viel me ook op in de Deense series, dat je steeds dezelfde acteurs tegenkomt. Wat ik nog meer fijn vind aan die series, en dat geldt ook voor andere series trouwens, is dat de Denen Deens spreken, de Zweden Zweeds en de Groenlanders Groenlands. Een verademing na alle mensen die ongeacht waar ze vandaan komen altijd Engels spreken.

Lars zit trouwens ook in The Team, een co-productie van een paar westeuropese maatschappijen.

Mooi is dat hè, mensen die zo'n impact op je hebben omdat ze je raken door iets puurs in hun zijn. Soms ontmoet je ze maar 1x of maar even en soms ontmoet je ze vaker en langer maar elke ontmoeting is bijzonder en blijft je bij. Sommigen spelen langer een rol in je leven, ongeacht de soort relatie die je met ze hebt.
Die momenten moet je koesteren.

Je gaat niet verder met journalistiek schrijf je, wat ga je (nog) wel doen?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:18

Ik heb net m'n eerste jaar Scandinavische Talen en Culturen achter de rug aan de UvA, dus daar ga ik mee verder. Daarna wil ik een master doen in Denemarken. :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:36

Kijk eens aan, een plan. Gaaf, man!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:41

Gaaf plan en fijne docente Hiraeth. Het klinkt allemaal zo leuk en goed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:15

Hiraeth schreef:
Ik denk oprecht dat deze vrouw iemand is waar ik later op m'n schommelstoel in het bejaardenhuis nog aan terug ga denken.

Ik heb beeld :D Je hebt het weer mooi verwoord! +:)+

2Doc had vanavond weer een mooie docu (waar ik ook weer halverwege in belandde, dus ik moet 'm nog eens zien): Mel, over een Armeense gewichtheffer.

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... 2/mel.html

Scroll je helemaal door op deze pagina, dan kom je bij een link naar 20 documentaires en docuseries over trans personen:

https://www.2doc.nl/projecten/lijstjes/ ... beeld.html

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 22:26

Ik heb 14 juli m'n volgende (kleine) operatie. *\o/* Ze gaan dan even wat van de huidige 'foutjes' weghalen. Ik heb links bijvoorbeeld nog een stukje overtollig vel en op m'n borst nog een paar flupsjes. Hopelijk kan ik dan ten minste nog een beetje genieten op m'n verjaardag (15 juli :')).

En ik had vandaag een 9,5 binnengekregen voor Deense taal en geschiedenis, dus ik heb een lekker dagje voor m'n zelfvertrouwen. :o

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:58

Lekker bezig! Klinkt als een top dag :D

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:09

Lekker bezig inderdaad :D
Ben je nu ook zenuwachtiger (als je dat al was) dan bij de eerste operatie?
Ik ga binnenkort op de wachtlijst voor de hysterectomie en ik ben zenuwachtiger dan bij de mastectomie, terwijl ik nu weet wat ik kan verwachten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 23:11

Maar voor een hysterectomie zou ik ook zenuwachtiger zijn. _O- Ik weet niet eens waarom, maar dan gaan ze voor mijn gevoel echt 'in' je lichaam wroeten in plaats van alleen met de kettingzaag er bij langs. :Y)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:22

Een mooi cijfer en door naar de volgende ronde om wat flupsjes te verwijderen. Gaat weer helemaal de goede kant uit zo te lezen.