3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mailow

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:58

Kimmie, precies wat Emma zegt. Je hebt een prachtig figuur meid, mag je trots op zijn. :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:59

Thanks! Maar op deze foto is het (gelukkig) niet zo goed zichtbaar.
(En misschien ben ik ook wel een beetje overdreven bezig _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:59

Kimmie25501 schreef:
Thanks! Maar op deze foto is het (gelukkig) niet zo goed zichtbaar.
(En misschien ben ik ook wel een beetje overdreven bezig _O- )

Is heel normaal, hoort bij je leeftijd. Maar voor zover ik op deze foto kan zien heb je prachtige benen.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:01

Ja Kim gek, je ziet r super uit :))
En ik word heel blij van jou lijstjes... Toppertje!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:02

Bhriseis schreef:
Voor de sportende afvallers, een heel interessant artikel:

https://breakingmuscle.com/fitness/stea ... o-it-right
Over hupsen, overtrainen, HIIT cardio, en waarom dat voor sommige vrouwen averechts werkt.

Ik vind dit een heel interessant artikel, maar heb in mijn zoektocht ook veel het tegenovergestelde gelezen:
juist low intensity lange workouts stimuleren de cortisol-aanmaak bij vrouwen. De conclusie daarna (samengevat: cortisol is poedersuiker voor vrouwen) onderstreep ik uit eigen ervaring, ik ben echt zwaar insulineresistent geworden van overtraining en te lang te proberen met te weinig kcal af te vallen. Maar welke training nou juist wel goed is, lees ik wisselende verhalen over.
Vanuit mijn eigen logica zou ik zeggen dat lang op laag niveau meer ruimte biedt om cortisol op te bouwen als een korte intensieve workout. Zelf kies ik daarom voor kort intensieve workouts (crossfit), gecombineerd met lage intensiteit activiteiten/ LISS (wandelen, recreatief fietsen) en geen hardlopen/ mountainbiken oid meer, behalve omdat ik er soms gewoon heel veel zin in heb.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:03

Ah wat lief allemaal! Dankjewel!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:07

Handje onbewerkte noten is helemaal niets mis mee. Bevat heel veel gezonde voedingsstoffen. Ook hier geld een beetje hetzelfde als de volle yoghurt, staar je niet blind op kcal. Ik eet elke avond 30 gram noten, geniet daar echt van en past heel goed in een gezond eetpatroon.

Ik zie hier in het topic ook regelmatig mensen ongezonde dingen eten 'want ze hebben nog kcal over.' Ik geloof niet dat dat op die manier werkt. Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Nu 10 kilo kwijt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:09

Volgens de wetenschap werkt het wel op die manier, hoe tegenstrijdig het soms ook voelt. Als je wilt afvallen betekent het niet dat je alleen maar gezond mag eten, afvallen gebeurt wanneer je een negatieve energiebalans ontwikkelt: meer verbranden dan nieuwe energie erbij stoppen. Mijn BMR is bijna 1900 dus dat is mijn minimum, als ik daaronder zit zoek ik een makkelijke manier om dat bij te vullen. Dan kan ik 5 appels eten of een bakje chips. Ja, keuze snel gemaakt.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:10

Je bent prachtig slank!!

Sec: Interessant dat jouw bevindingen niet hetzelfde zijn. Ik ben dus heel erg opzoek naar waarom ik bijgekomen ben (en vooral waarom ik zo moeilijk afval) terwijl ik zo intensief sport.

Destijds met Phor (en de foto's die ik stuurde) stopte ik met alle HIIT workouts, ging ik zware KT doen 3 x per week, en verbrandde ik veel kcal met wandelen, in combinatie met laag ik vetten zitten.

Een tijd geleden begon ik opnieuw met vrij laag in vetten zitten, veel HIIT/JM workouts. Ik ben daar twee kilo mee kwijt, maar van zodra ik wat strenger ging cutten én harder ging sporten (4 x pw JM, 4 x pw cardio): hopsakee, plus een kilo, niet er af te krijgen. Ik neem nu de stress weg van mijn lichaam door opnieuw per week 3 x 30 min. KT te doen, veel te wandelen, en LISS cardio op de spinningbike en op verbruik te eten.

Ik wil echt zo graag het raadsel van mijn eigen lichaam oplossen! (En ja hoor, drie dagen bezig, en opnieuw -0,5 kg, maar nu nog zien of het blijvend is). Het op verbruik eten is soms zo lastig, omdat het erg contra intuitief is. Gisteren 2400 kcal weggewerkt terwijl ik net zo graag wil afvallen. Ik probeer voor mezelf dan maar de focus te verleggen naar: dit is goed zorgen voor mijn lichaam.

Maar met LISS kan je nou niet echt iets verkeerd doen, of begrijp ik je uitleg fout? Ik probeer mijn hartslag zo rond de 115 te houden, wat volgens mijn fitbit fatburn zone is.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:14

Emmaa_ schreef:
Volgens de wetenschap werkt het wel op die manier, hoe tegenstrijdig het soms ook voelt. Als je wilt afvallen betekent het niet dat je alleen maar gezond mag eten, afvallen gebeurt wanneer je een negatieve energiebalans ontwikkelt: meer verbranden dan nieuwe energie erbij stoppen. Mijn BMR is bijna 1900 dus dat is mijn minimum, als ik daaronder zit zoek ik een makkelijke manier om dat bij te vullen. Dan kan ik 5 appels eten of een bakje chips. Ja, keuze snel gemaakt.

Toevallig net precies zo uitgelegd aan een klant :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:17

Denk dat je mijn uitleg verkeerd begrijpt, ik denk dat LISS altijd goed is omdat het geen stress op je lichaam oproept.

Dus de vraag zit tussen HIIT training van max 30 min (crossfit e.d.) of lange cardio (hardlopen, mountainbiken enz.). Ik lees daarin hele tegenstrijdige verhalen. De een zegt dat juist HIIT cortisol oproept, de ander dat lange cardio dat doet. Mijn ervaring is dat in mijn lijf langdurige cardio, met name hardlopen slecht doet voor mijn lijf. Ik voel me het prettigst bij 2x pw krachttraining, 1x crossfit en verder LISS. Soms probeer ik JM er tussen te zetten, maar dat vind ik ook heel moeilijk.... Het voelt tegenstrijdig om minder te trainen voor een beter resultaat, maar ik heb wel het idee dat het bij mij zo werkt..

Het geheim voor de vrouw blijft dus zoeken naar hoe je de stress zoveel mogelijk kan verminderen, zonder dat je daarbij vergeet dat afvallen altijd stress is voor je lichaam. Blijkbaar roept voor jou te streng cutten en harder sporten stress op. Voor mij is een te lage cut ook onhaalbaar, dan is mijn menstruatie meteen weg. Maar het antwoord hierop heb ik ook niet. Ik ben er ondertussen iig wel achter dat het geheim zit in stress vermijden als vrouw, veel meer als dat dat voor een man geld.

Fatburn zonde is overigens ook een fabel, vet verbrand je door kcal in vs kcal out.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:24

Mjetterd, er is ook zeker niks mis met een handje onbewerkte noten. Maar zo is er ook niks mis met een stuk vlees, of een stuk fruit. Maar van alles kan je te grote porties nemen. Precies zoals Emma het ook zegt. Om af te vallen moet je onder een x aantal kcal zitten. :)

Het is natuurlijk wel anders hóe je je kcal invult. Als je 2000 kcal aan mac eet, elke dag, is dat natuurlijk veel ongezonder dan 2000 kcal aan 'gezond' eten. Maar dan kan je nog steeds afvallen. :P Alleen de vetten etc. zijn erg ongezond. Voorbeeld:

Citaat:
Stel dat je mijn bmr calculator gebruikt en je 2000 kcal per dag nodig zou moeten hebben voor je caloriebehoefte.

In dit geval zou je bijvoorbeeld kunnen eten en drinken:

4 boterhammen (500 calorieën)
1 patatje met mayonaise (600 calorieën)
1 portie stampot (500 calorieën)
1 zak chips (200 calorieën)
2 glazen frisdrank (200 calorieën)
Of we maken het nog iets bonter met:

1 pizza (1000 calorieën)
1 patatje met mayonaise (600 calorieën)
1 zak chips (200 calorieën)
2 glazen frisdrank (200 calorieën)
Of gewoon dit:

2 pizza’s (2000 calorieën)
Ik denk dat je het probleem wel ziet…

Op 2 pizza’s per dag ga jij je namelijk niet lekker voelen. Je gaat je futloos voelen en wordt meer kwetsbaar voor ziektes.

Als je je alleen op calorieën tellen focust, verlies je alles wat te maken heeft met gezonde voeding, welke voedingsstoffen bevatten zoals vitaminen en mineralen.

Omdat producten als pizza, frisdrank, chips etc. weinig voedingsstoffen bevatten, noemen we die ook wel ‘lege’ calorieën.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:32

Oh goed dank je, ik ben de voorbije jaren ronduit bang geworden van cardio, maar het voelt zo fijn om gewoon lekker actief te zijn. Dan maar lekker fietsen terwijl ik netflix kijk, met een niet te hoge hartslag :D

Ja, ik zie ook geen vet verdwijnen terwijl ik weinig stil zit op een dag en dus in de fatburn zone verkeer :') Maar het is voor mij wel een goede graadmeter van: bij deze hartslag ben ik nog steeds aan het sporten, maar ervaart mijn lichaam het niet als stresserend.

JM heb ik schitterende resultaten mee behaald, tot dat daar ook nog eens intensief ballet en nog meer cardio bij kwamen, op die momenten is het steeds fout gelopen. Nu doe ik nog steeds de workouts van haar app, alleen vervang ik alle cardio momenten door ofwel een rustmoment, ofwel zwaar liften.

Wat ellendig van je menstruatie trouwens; je wilt natuurlijk dat je lichaam gewoon blijft werken. Ik bekijk het nu net hetzelfde: mijn lichaam kan veel stress niet aan (of net wel, want evolutionair gezien is vet vasthouden wellicht erg slim), dus moet ik er goed voor zorgen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:40

Emmaa_ schreef:

Oh je valt er zeker wel mee af maar ik geloof niet dat dit de manier is om het voor een lange tijd vast te houden. Je helpt je lichaam er niet mee om een zak chips leeg te eten terwijl het wel baat heeft aan vitamines/gezonde vetten e.d.

Ik kan ook wel 1800 kcal aan suikers naar binnen werken op een dag. Resultaat is dat ik een opkikker krijg en daarna een vette inzakker en je lichaam gaat opnieuw vragen om suikers met voor velen het resultaat van een vreetkick. Waardoor de kans is dat je het lang vol houd gewoon heel klein is.

Maar zoals ik al zeg, iedereen moet doen waar je je goed bij voelt. Maar ik zelf denk dat kcal niet het belangrijkst is maar er voor zorgen dat je belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt die je lichaam kan gebruiken en daarnaast voor een verzadigd gevoel zorgen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:42

Het wordt toch als normaal geacht om 10% van de kcal aan cheatvoeding te eten? Mijn inziens hoort dat ook gewoon bij een gezond eetpatroon, en voorkom je zo binge toestanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:43

Ik heb het ook nergens over 1800 kcal aan suikers hè? Ik let op mijn macro's en zorg dat die netjes in verhouding zijn. Probeerde alleen te zeggen dat het ook niet haalbaar is om jezelf voor te houden dat je de rest van je leven enkel gezond gaat eten. Ik ben echt trots op mezelf als ik eens in de paar maanden een king deal van de burger king in m'n dag kan passen en meten. Ik vind het zelfs zwaarder om constant de afweging te moeten maken of ik iets wel gezond vind.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:43

Maar Emma zegt toch niet dat ze 1800 kcal aan suiker naar binnen werkt per dag? Ik denk juist dat je het niet volhoudt als je jezelf "ongezond" voedsel gaat ontzeggen. Niks mis met een bakje chips of een stuk chocola, ook niet als het elke dag is, zolang je het maar een beetje met mate doet en ervoor zorgt dat je verder genoeg vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt. Balans, en/of inderdaad de 80/20 regel :) Ik ga juist bingen als ik mezelf dingen helemaal ontzeg, zoals Bhriseis zegt.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:46

Ik heb periodes achter de rug waarbij ik mezelf echt slecht voelde wanneer ik cheatvoeding at. En ik ging dan niet eens bingen, maar waar zijn we mee bezig? We leven maar één keer, ik doe heel hard mijn best om van mijn lichaam te houden en er goed voor te zorgen, en gezellige sociale uitjes zoals een keer een fancy hamburger te gaan eten met vriendlief hoort daar heel hard bij! En schuldgevoel is dan niet op zijn plaats.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:50

Bhriseis schreef:
Ik heb periodes achter de rug waarbij ik mezelf echt slecht voelde wanneer ik cheatvoeding at. En ik ging dan niet eens bingen, maar waar zijn we mee bezig? We leven maar één keer, ik doe heel hard mijn best om van mijn lichaam te houden en er goed voor te zorgen, en gezellige sociale uitjes zoals een keer een fancy hamburger te gaan eten met vriendlief hoort daar heel hard bij! En schuldgevoel is dan niet op zijn plaats.

Yes please <3 Het leven begint niet NA afvallen, het leven is er nu al. En dan val ik liever wat langzamer af/ blijf iets spekkiger als ik daarmee wel gewoon eens af en toe me te buiten kan gaan met een uitje en dan niet hoef te twijfelen of ik eet wat ik echt lekker vind, of dat wat net binnen mijn macro's past.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:52

Bhriseis schreef:

Ik denk dat er een verschil zit in 75 kilo en er graag wat af willen hebben of 100+ en noodzakelijk af moeten vallen. :)

Laat duidelijk zijn; ik zondig ook zeker wel eens. Maar dat is niet wekelijks. Op dit moment mag ik dat gewoon nog niet.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:03

secricible schreef:
Bhriseis schreef:

Yes please <3 Het leven begint niet NA afvallen, het leven is er nu al. En dan val ik liever wat langzamer af/ blijf iets spekkiger als ik daarmee wel gewoon eens af en toe me te buiten kan gaan met een uitje en dan niet hoef te twijfelen of ik eet wat ik echt lekker vind, of dat wat net binnen mijn macro's past.

:j
Vorige week vrijdag zou heel gezond worden, maar mijn vriend kwam afgepeigerd van het werk thuis en wou géén salade eten, maar me mee uit nemen naar een burgerrestaurant. Een jaar geleden had ik gewoon nee gezegd omdat het niet in mijn macro's past, maar ik wil niet meer dat het mijn leven domineert. Let wel: zondag wou hij naar de frituur, en dan ben ik braaf bij mijn salade gebleven, ik wil wel dat er balans is. Maar af en toe afwijken moet kunnen.

Mjetterd :(:) Ik kom ook van +93 kilo en ik begrijp je volledig. Vooral doen wat voor jou werkt, maar onthoud dat er geen voeding is die 'slecht' is en die jij 'niet mag' zolang er maar evenwicht is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:05

Ik ben het in zoverre met je eens Mjetterd dat de balans nog op een "strenger" punt moet liggen als je nog fors te zwaar bent. Zodra je naar een gezond gewicht gaat maar nog wat vetjes kwijt wil is dat anders. Maar nog steeds is alles ontzien niet de bedoeling.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:07

Voor mij is er nu zeker wel voeding die ik nu niet mag :). Wanneer ik mij ga voorhouden dat ik alles mag eten als er maar evenwicht is, is voor mij het hek van de dam. Dat werkt niet voor mij :).

Thuis eet ik bijvoorbeeld geen pizza. Als ik uit eten ga of op vakantie dan is het een ander verhaal.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:14

Ik kom van de 97 kg, maar ik heb naast heel veel gezonde voeding, ook regelmatig minder voedzame voeding op hoor. Ik vind dat zelf ok binnen een gezond eetpatroon horen. Wel beperkt natuurlijk, ik haal niet al mn kcal uit junkfood ofzo. Maar ik neem in het weekend wel regelmatig een klein zakje chips a 150 kcal, dat is maar een klein deel van mn gemiddelde 1800 kcal op een dag, die ik verder dan invul met allemaal gezonde producten. En soms is dat een groter deel, als ik bijv uit eten ga oid. Maar dat is dan weer veel minder vaak.
Dat is voor mij ook de enige manier om het vol te houden, voorheen mocht ik dat ook niet van mezelf en zag ik het als cheaten, met als gevolg dat ik áls ik een keer wat nam, ik meteen doorsloeg.

Wbt sporten, ik merk aan mijn lichaam heel duidelijk dat de manier waarop ik nu sport (half uur circuittraining met afwisselend cardio en kracht) veel effectiever voor mij is dan duursport. Voorheen zat ik 3x per week in de sportschool waar ik minimaal een uur cardio deed en een half uur kracht, toen viel ik heel moeizaam af. Toen ik net op de nieuwe sportschool begonnen was, zag ik echt gewoon wekelijks verschil, inmiddels gaat het wel minder hard (maar doe ik ook iets minder hard mn best :o )
Daarnaast probeer ik veel te bewegen in de vorm van wandelen, dingen met de kinderen doen etc, merk dat dat mijn energieniveau goed doet.

Ik ben op het moment een beetje zoekende, had telkens veel trek tussendoor, terwijl ik wel genoeg at. Heb een shake besteld bij body en fitshop als uitprobeersel voor het ontbijt, of ik daar misschien langer vol van zit (low calorie meal), vandaag de eerste dag maar had na 2 uurtjes al behoorlijk trek en was beetje slap. Nog paar keertjes proberen, even zoeken of het misschien in combinatie met iets anders beter gaat, heb hiermee nog wel wat ruimte in mn kcal omdat er minder inzit dan in mn gebruikelijke ontbijt met havermout. Komt vandaag wel goed uit gezien mn avondeten :D

Lijstje vandaag:
O: low calorie meal shake
T: 2 kiwi's
L: salade met geitenkaas en tomaat, gekookt eitje, bloemkoolsoep
T: appel, cherrytomaatjes
A: lasagne :9
B: Zit na een halve werkdag op 7500 stappen dus zal ongeveer verdubbelen, en vanavond nog sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:30

Ik vind het ook nog steeds behoorlijk moeilijk om te weten wat ik nou precies aan sport moet doen :=

Alleen hardlopen etc. vind ik echt te saai, en nu ben ik voornamelijk bezig met krachttraining. Maar ik weet niet of circuitjes beter zijn.
En verder doe ik af en toe mee aan bootcamp of boksfitness, maar ook geen idee hoe effectief dat is. :P