Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bhriseis schreef:Voor de sportende afvallers, een heel interessant artikel:
https://breakingmuscle.com/fitness/stea ... o-it-right
Over hupsen, overtrainen, HIIT cardio, en waarom dat voor sommige vrouwen averechts werkt.
Emmaa_ schreef:Volgens de wetenschap werkt het wel op die manier, hoe tegenstrijdig het soms ook voelt. Als je wilt afvallen betekent het niet dat je alleen maar gezond mag eten, afvallen gebeurt wanneer je een negatieve energiebalans ontwikkelt: meer verbranden dan nieuwe energie erbij stoppen. Mijn BMR is bijna 1900 dus dat is mijn minimum, als ik daaronder zit zoek ik een makkelijke manier om dat bij te vullen. Dan kan ik 5 appels eten of een bakje chips. Ja, keuze snel gemaakt.
Citaat:Stel dat je mijn bmr calculator gebruikt en je 2000 kcal per dag nodig zou moeten hebben voor je caloriebehoefte.
In dit geval zou je bijvoorbeeld kunnen eten en drinken:
4 boterhammen (500 calorieën)
1 patatje met mayonaise (600 calorieën)
1 portie stampot (500 calorieën)
1 zak chips (200 calorieën)
2 glazen frisdrank (200 calorieën)
Of we maken het nog iets bonter met:
1 pizza (1000 calorieën)
1 patatje met mayonaise (600 calorieën)
1 zak chips (200 calorieën)
2 glazen frisdrank (200 calorieën)
Of gewoon dit:
2 pizza’s (2000 calorieën)
Ik denk dat je het probleem wel ziet…
Op 2 pizza’s per dag ga jij je namelijk niet lekker voelen. Je gaat je futloos voelen en wordt meer kwetsbaar voor ziektes.
Als je je alleen op calorieën tellen focust, verlies je alles wat te maken heeft met gezonde voeding, welke voedingsstoffen bevatten zoals vitaminen en mineralen.
Omdat producten als pizza, frisdrank, chips etc. weinig voedingsstoffen bevatten, noemen we die ook wel ‘lege’ calorieën.
Emmaa_ schreef:Volgens de wetenschap werkt het wel op die manier, hoe tegenstrijdig het soms ook voelt. Als je wilt afvallen betekent het niet dat je alleen maar gezond mag eten, afvallen gebeurt wanneer je een negatieve energiebalans ontwikkelt: meer verbranden dan nieuwe energie erbij stoppen. Mijn BMR is bijna 1900 dus dat is mijn minimum, als ik daaronder zit zoek ik een makkelijke manier om dat bij te vullen. Dan kan ik 5 appels eten of een bakje chips. Ja, keuze snel gemaakt.
Bhriseis schreef:Ik heb periodes achter de rug waarbij ik mezelf echt slecht voelde wanneer ik cheatvoeding at. En ik ging dan niet eens bingen, maar waar zijn we mee bezig? We leven maar één keer, ik doe heel hard mijn best om van mijn lichaam te houden en er goed voor te zorgen, en gezellige sociale uitjes zoals een keer een fancy hamburger te gaan eten met vriendlief hoort daar heel hard bij! En schuldgevoel is dan niet op zijn plaats.
Bhriseis schreef:Ik heb periodes achter de rug waarbij ik mezelf echt slecht voelde wanneer ik cheatvoeding at. En ik ging dan niet eens bingen, maar waar zijn we mee bezig? We leven maar één keer, ik doe heel hard mijn best om van mijn lichaam te houden en er goed voor te zorgen, en gezellige sociale uitjes zoals een keer een fancy hamburger te gaan eten met vriendlief hoort daar heel hard bij! En schuldgevoel is dan niet op zijn plaats.
secricible schreef:Bhriseis schreef:Ik heb periodes achter de rug waarbij ik mezelf echt slecht voelde wanneer ik cheatvoeding at. En ik ging dan niet eens bingen, maar waar zijn we mee bezig? We leven maar één keer, ik doe heel hard mijn best om van mijn lichaam te houden en er goed voor te zorgen, en gezellige sociale uitjes zoals een keer een fancy hamburger te gaan eten met vriendlief hoort daar heel hard bij! En schuldgevoel is dan niet op zijn plaats.
Yes pleaseHet leven begint niet NA afvallen, het leven is er nu al. En dan val ik liever wat langzamer af/ blijf iets spekkiger als ik daarmee wel gewoon eens af en toe me te buiten kan gaan met een uitje en dan niet hoef te twijfelen of ik eet wat ik echt lekker vind, of dat wat net binnen mijn macro's past.