Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:13

Wauw dank voor jullie reacties! Geeft moed :o

Maar 2x per dag legen... ik kan het me nog niet voorstellen maar ga het zien! Dat scheelt al ontzettend!

En de buitenkant van de cup schoon! Wauw, dat klinkt bijna onwerkelijk, maar hoop dat het mij gaat lukken om hm goed te plaatsen. Ga veel oefenen :D

@ Nessa, welke heb jij nu uiteindelijk?

Nessa

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:19

Ik heb nu de lunette maat 2

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:59

Ik ben sinds gister ook aan de cup geslagen, een Ladycup maat S. Maar merk eigenlijk nu al dat 'ie voor mij niet stevig genoeg is, én niet genoeg opvangt. Wat ik ook doe, het zuigt niet fijn vacuüm, ondanks dat als ik voel het helemaal uitgeklapt lijkt te zijn. Loopt ook steeds wat langs. Maar weet niet zeker of dat komt door de vacuüm die niet goed werkt, of ook omdat het niet genoeg opvangt...hij zit na minder dan 2 uur eigenlijk alweer voor meer dan de helft vol op een zware dag (zoals vandaag en gister). Ik vloei van mezelf makkelijk 60mL op mijn 2 heftigste dagen... -O- (edit: 60mL verdeeld over 2 dagen, ben in totaal gemiddeld 6 dagen ongesteld)

Wat gaat er fout? Gaatjes maak ik altijd goed schoon en leeg, voel altijd helemaal of het uitgeklapt is, draai dan netjes een rondje om het nog te checken, maar toch elke keer lekken. Of gaat er niks fout en moet ik gewoon een grotere hebben, of ook een stevigere?

Ben in ieder geval benieuwd hoe lang ik 'm in kan houden op mijn rustigere dagen.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 13-03-19 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:03

Om die reden ben ik ook een grotere maat gaan gebruiken. Probleem opgelost.
Had eerst een lunette S, nu een organicup maat L.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:39

Jij ging ook naar een grotere omdat het bleef lekken? Was dat bij jou ook omdat het dan steeds vol zat, of kwam het doordat het niet vacuüm zoog?

Ik heb 'm nu helaas uit gedaan en maar weer een tampon gebruikt, ik bleef erlangs lekken en had steeds het gevoel dat er lucht tussen zat (alsof ik belletjes aan het blazen was :+ ). Hoop echt dat ik er wat op verzin, want ga zaterdag naar de sauna en wil 'm dan heel graag in. Tampons lopen bij mij namelijk vol met water.

Baal ook want toen ik hem gister voor het eerst plaatste heeft 'ie ruim 5 uur goed gezeten en niet gelekt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:57

Beide eigenlijk.
De Lunette bleef lekken, en als ik het uithaalde zat ie inderdaad vol. Van zodra hij vol is lekt het bij mij. Ik heb vorige maand op rustigere dagen toch de Lunette gebruikt en toen had ik er geen problemen mee. Maar ik heb de indruk dat op de ergste dagen mijn bm laag zit en alles wat 'breder' is. Kan het niet echt anders uitdrukken :+ terwijl dat vanaf dag 3 of 4 alles wat normaler is en ik de organicup ook meer voel. Dus ik denk dat ik de twee wat ga afwisselen afhankelijk van welk moment in de periode het is.

Je lijf is een gek ding :P

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:04

Bij de kruidvat verkopen ze vochtige doekjes per stuk verpakt die je in je broekzak kan doen voor het geval je ergens anders je cup wilt verschonen en er geen waskraantje in de wc is. Ik maak met een doekje de cup schoon en gebruik een doekje voor mijn handen. Dan kan ik in ieder geval buiten de wc veilig mijn handen wassen zonder dat er iets te zien is. :')
Doekjes zijn een euro per doosje. Ik vind het ideaal!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:07

Oh dank je wel, wat een goede tip! De Organicup beviel mij helemaal niet, te lang, nu heb ik een MeLuna Classic Shorty. Maat M.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:07

Ik vermoed dan ook dat ie te klein is. Hij kan dan ook niet goed vacuum zuigen dus je zal dan last blijven houden van lekken. Kan je de cup ook makkelijk ronddraaien? Bij die van mij gaat dat eigenlijk alleen met moeite als ie goed zit. Ik ga dan met mn vinger rond langs de buitenkant om te voelen of ie overal goed is uitgeklapt, en ook dan duurt het soms nog heel even voor ie goed zit.
Dat van die belletjes herken ik wel. In het verleden wist ik dan ook zeker dat het er langs op liep, tegenwoordig heb ik het (bij een andere cup) heel af en toe nog wel eens ondanks dat ik dan niet aan het doorlekken ben.

Mijn ervaring is vooral dat je even de tijd moet nemen om er handigheid in te krijgen. Het eerste half jaar heb ik wel eens gedacht, waar ben ik aan begonnen. Maar nadat ik geswitcht was naar de Lunette en door het oefenen er ook meer het gevoel in kreeg, vind ik het echt een uitkomst. 9 vd 10 keer vergeet ik bijna dat ik ongesteld ben en ook de rommel/vieze vingers wordt minder :)

Met betrekking tot het 2x daags legen, ik wou dat ik daarmee gezegend was _O- Het is niet meer zo erg als vroeger, maar zeker op mn zwaarste dagen heb ik zo 3 a 5x per dag nodig.. Paardrijden lukt hier overigens wel gewoon. Op openbare wc's probeer ik vaak even een flesje water mee te nemen en desnoods gooi ik m leeg en maak ik m zo goed als kan schoon met wat wc papier (bij gebrek aan water) om het daarna thuis wel weer goed schoon te maken. Dat is dan even niet anders, en liever dat dan doorlekken.. :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:41

Ik heb een meluna s maar op zwaardere dagen is hij niet helemaal goed. Ik lek er altijd langs. Op lichte dagen is hij beter. Ik heb nu een organicup gekocht omdat ik gehoord had dat die steviger zijn dus ben benieuwd of de organicup wel goed is voor de zwaardere dagen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:59

De organicup is idd best stevig :) voor mij werkte hij de eerste dag prima, alleen daarna niet meer.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:19

Ik heb vandaag 3x de cup geleegd (1x omdat ik wilde testen en de andere 2 keren was het echt nodig) omdat ik voelde dat ie naar beneden zakte. Beide keren zat ie ook helemaal vol. Zomaar eruit trekken lukte niet, was inderdaad vacuüm gezogen. Zodra ik dan de cup indrukte verbrak de vacuüm en liet ie los. Maargoed 2x helemaal vol dus. Vanochtend, de testkeer, ook nog een keer geleegd toen die al 1/3 vol zat. Dus 2x per dag legen op een zware dag gaat hm zeker niet worden. Merkte ook echt dat het dan ineens ging lekken. Zakt de cup bij jullie ook naar beneden zodra die vol zit? Voor de nacht laat ik hm uit. Morgen werken in een wit uniform dus ik skip even Haha. Andere dag weer proberen en als ie blijft lekken ga ik even contact opnemen met curecotton.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:24

Als ie vol zit snap ik dat hij gaat lekken. Goed teken dat je hem niet zomaar eruit krijgt.
Ik moet mijn cup ook echt indeuken om het vacuüm te verbreken. Hij maakt dan ook een "ploppend" geluid

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:33

Nessa schreef:
Als ie vol zit snap ik dat hij gaat lekken. Goed teken dat je hem niet zomaar eruit krijgt.
Ik moet mijn cup ook echt indeuken om het vacuüm te verbreken. Hij maakt dan ook een "ploppend" geluid

Ja kan gewoon niks meer bij. Maar misschien dat ik dan tijdens de zware dagen een grotere cup nodig heb ofzo. Maar ja hij moet niet te hoog zijn want dat past het weer niet. Aan de andere kant vind ik meerdere keren legen ook niet erg, alleen moet je dat wel net voor kunnen zijn zeg maar, anders lekt het.
Maakt inderdaad een soort ploppend/sissend geluid :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:47

Als ie past moet je zeker niet groter doen. Want de grootte heeft niks te maken met de hevigheid van je menstruatie. Dan moet je toch wat vaker legen.
Er zijn ook van die speciale doekjes die je mee kunt nemen. En anders beetje uitdoen met een wc papiertje. Wordt ie niet heel schoon van, maar beter wel legen. Anders ga je doorlekken

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:55

@ShadowFax, maar je hebt dus een korte cup? Want misschien is ie dan gewoon te klein voor jou qua inhoud. Ik heb zelf de Organicup maat A en bij een zware dag zit ie na 12 uur pas helemaal vol. Dus nog steeds maar twee keer per dag legen.
Heb je de korte voor een reden? Want als de afstand tot je baarmoeder gewoon redelijk gemiddeld is dan zou een 'normale' cup denk ik ook wel passen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:18

Vergeet ook niet dat ieder lichaam anders is he..
Ik ben maar zo'n 4 dagen ongesteld waarvan de laatste 2 al bijna niks meer voorstellen. Maar er zullen ook mensen zijn die misschien wel 6 dagen ongesteld zijn maar in de eerste 4 dagen evenveel verliezen als ik in de eerste 2. Imo kan je daar niet echt een gemiddelde van geven en zeggen dat iedereen het met 2x dgs zou kunnen redden.
Nu heeft de meluna short volgens mij idd niet een hele grote inhoud dus zou ze evt. de normale kunnen proberen, maar ik red het met mijn lunette L/maat 2 ook niet met 2x per dag. Dus dan is de afweging, hij zit goed en ik leeg m wat vaker, of ga op zoek naar een grotere die mogelijk minder goed past/het duurt even voor je weer een fijne maat gevonden hebt.
Hou met de lengte van je baarmoeder ook rekening dat die door de cyclus heen behoorlijk kan verschillen. Aan het begin van de cyclus zit ie bij mij bijv. erg laag, terwijl hij na 2 dagen behoorlijk omhoog gaat om daar vervolgens het grootste deel van mn cyclus te blijven.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:27

Ik heb een vergelijkbaar probleem als ShadowFax, dit is de eerste menstruatie dat ik een cup gebruik. Hij zuigt goed vacuüm en ik voel hem niet zitten, ben dus tot nu toe heel tevreden! De eerste twee dagen kon ik hem ook lekker lang laten zitten, maar vandaag braken de zware dagen aan en moest ik hem ongeveer ieder uur legen (met een tampon bloed ik binnen een halfuur door een maat super heen, mijn zware dagen zijn dus vrij extreem). Vanavond ging het dus ook een keertje mis omdat ik niet had gevoeld dat hij vol zat, bij een tampon wist ik waar ik op moest letten. De maat die ik heb lijkt me goed, ik heb een maat s en ik ben ook echt klein. Ik had stiekem gehoopt dat een cup, naast dat het veel beter is voor het milieu, het ook mogelijk zou maken om op mijn zwaarste dagen lekker te gaan sporten of erop uit te trekken, maar dat lijkt helaas nog niet het geval te zijn. Zou het alsnog de moeite waard kunnen zijn om een grotere maat te proberen, of gaat dat in de weg zitten als deze maat al goed zit?
Mijn huidige cup kan 15ml hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:34

Welke heb je?
Ik zou dan denk ik voornamelijk kijken of je er een kan vinden met ongeveer dezelfde diameter en stugheid die je nu hebt alleen dan wat groter/langer.
Ik heb zelf de Lunette 2, en die kan zo'n 30ml hebben, maar wel met een gemiddeld postuur. Alhoewel dat an sich ook niet per se alles zegt over hoe het daar beneden in elkaar zit natuurlijk.
Dat is ook het lastige aan zoveel verschillende lichamen en zoveel verschillende maten en vormen cups etc. Heel fijn dat er zoveel keus is, daar niet van, maar tegelijkertijd maakt het de zoektocht naar de juiste imo ook niet makkelijker op...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:29

Prulletje, ik zou zeker eens gaan kijken of je een grotere maat kunt nemen. Hoe groot jezelf bent en daar beneden kunnen inderdaad erg verschillen. Misschien is er van de cup die je nu hebt een grotere maat en gaat die ook perfect voor je lijf. Ik vind niet dat de ring zoveel groter is, dat scheelt echt maar een beetje. Vooral de inhoud is groter.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:33

Ik kan de meluna dus wel er uit trekken zonder dat ik het vacuum onder breek. Ik trek hem er zo uit aan het steeltje. Doet ook geen pijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:55

Het verschilt bij de meluna ook. Ik heb de classic gehad, deze kon ik er makkelijker uit halen dan de sport die ik nu gebruik.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:35

hier de organicup,de grootste maat en die trek ik er ook altijd zo uit hoor,nooit pijn of vervelend.(wel al 3 kindjes op de wereld gezet,dus zo strak en stevig is het daarbeneden niet meer denk ik)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:31

@ lynnepinny; ik heb de vragenlijst van cutecotton gebruikt en dat aan hun doorgegeven. Op de eerste dag van je menstruatie adviseerde zij de diepte tot je baarmoedermond op te meten aangezien je baarmoedermond dan het meest laag zit. Ik meette max 5cm en vandaar hun advies om de meluna shorty maat L (44 diameter 41mm lengte en 22ml inhoud) te kopen.
De maat van de organicup A zou voor mij veel te lang zijn.

@ blacky94; snap dat niet ieder lichaam hetzelfde is, alleen nu wordt aangegeven dat je de cup tussen de 8-12uur kan legen. Vind het totaal niet erg om hm vaker te legen, maar ik dacht door jullie ervaringen aan te horen te kijken of die 8-12 uur ook haalbaar is. Iets wat in theorie kan hoeft in de praktijk nog niet zo te zijn. Als blijkt dat het bij mij met deze cup die 8-12uur niet haalbaar moet het gewoon vaker, klaar. Of ga ik cutecotton mailen of ze nog een alternatief hebben. Maar wilde eerst weten wat jullie over het algemeen doen.

Maar net als wat prulletje aangeeft... stel je voor dat er een cup is die meer inhoud heft maar die wel kort is, vind ik dat de moeite waard om uit te proberen.
Welke heb jij prulletje? Die van mij kan dus 22ml opvangen. Heb jij ook advies ingewonnen bij cutecotton? Want die vragenlijst uitvoeren is wel heel fijn en kan je misschien wat gerichter zoeken/zij je advies geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:14

ShadowFax: ik kan prima met 12 uur toe. Op zwaardere dagen leeg ik hem 3 x, anders 2 x.

Overigens had ik hetzelfde probleem met de lengte, vandaar nu ook een MeLuna Shorty.