B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:22

B12 stichting kan je helaas geen rechtstreeks contact mee opnemen. En om iets te posten op het forum moet je donateur zijn.......

Vanmorgen contact gehad met het B12 institute. Kan daar op gesprek komen maar de wachttijd is lang. Zij adviseren om nu toch de spuiten met 2x per week weer op te pakken totdat ik daar langs kan komen en zij de behandeling overnemen. Hopelijk wil de huisarts daarin mee.

Weissjee

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:30

Als je huisarts niet wilt meewerken laat hem dan contact opnemen met het b12 institute. Dan kunnen zij hem uitleggen dat de injecties van belang zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:36

Ja dat vertelden ze mij ook :j . De huisarts is niet onwillend maar weet gewoon niet zo goed wat ze met de klachten aan moet.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:39

Ah dat is fijn. Mijn vorige huisarts wilde echt geen injecties geven.. Was alleen voor oude mensen. Mijn nieuwe huisarts gaf inderdaad aan er niet veel van te weten maar het is niet toxisch dus doet tot nu toe niet moeilijk :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:03

Volgens mijn bloedonderzoek waren mijn uitslagen zeer gunstig: B12 stond op 260 ofzoiets. Echter nam ik dus gewoon wel heel de tijd oraal ampules, en kwam ik er pas na het bloed geven achter dat dat het beeld vertekent...

Volgens de HA zit het dus tussen mijn twee oren, het voortdurende moe zijn en lusteloze. Ik heb dus twee dagen een heel net (en druk dagschema gehad), telkens tegen mezelf zeggende dat het tussen mijn oren zit. En vandaag loop ik rond met donkere kringen alsof ik al dagenlang niet geslapen heb -O- Voel me ook gewoon hondsmoe, punt.

Over een maand dus maar weer bloed laten testen en in tussentijd niks van supplementen meer.

Wat een gedoe toch steeds met die huisartsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:07

Gloa schreef:
Ja dat vertelden ze mij ook :j . De huisarts is niet onwillend maar weet gewoon niet zo goed wat ze met de klachten aan moet.

Heb te vroeg gejuichd hoor |o . HA ziet geen aanleiding voor doorverwijzing want mijn bloedwaarden zijn toch goed........ Ben een beetje pissig geworden want ze erkende wel mijn klachten en ik heb een B12+lyme historie maar doorverwijzen ho maar. Duidelijk aangegeven dat er wetenschappelijk bewijs is dat je na behandeling vals positief bloeduitslag krijgt. Ze zou het nog een keer voorleggen bij de HA. Dus halve dag later weer gebeld en kreeg als antwoord dat de HA dan graag die onderzoeken wilde inzien. Had nu een andere assistente aan de telefoon dus gaf de site van b12 institute door voor info en dat ze daarmee ook contact konden leggen voor advies. Wat bleek nu......die assistente had vroeger gewerkt met mvr. Offringa en veel positieve ervaringen met behandeling *\%/* *\%/* *\%/* . Ik heb nu een partner in crime en ze gaat het weer bespreken met de HA. Eind volgende week hopelijk meer duidelijkheid.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:31

*\o/*

En als laatste strohalm voor als t niet door gaat; zelf je ampullen en benodigdheden bestellen en lekker zelf gaan spuiten.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:02

Ondanks dat ik zelf ook 'zelfstandig' heb gespoten zou ik dat niet aanraden. Om je b1, 6 en 11 dan te laten controleren zal de arts alsnog moeilijk doen en die moeten ook niet te hoog of te laag zijn.

Het kan helpen om tegen de arts te zeggen dat de injecties niet toxisch en niet gevaarlijk is, geen injecties levert wel schade op. En dat als de arts niet meewerkt, je hem aansprakelijk stelt voor de schade ;). Vaak willen ze dan opeens wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:21

Morgen een afspraak met huisarts nr 2. Nr 1 wilde echt niet overstag en kwam aan zetten met de NHG richtlijn. Die heb ik er dus ook even bij gepakt en wist niet wat ik las 8)7 . Heb zelf een hbo diergezondheid achtergrond en heb dus wel wat ervaring met medische richtlijnen en literatuur studies. Maar wat zit die richtlijn waardeloos in elkaar. Vol tegenstrijdigheden, losse eindjes en onbegrijpbare conclusie's. Later kwam ik ook de reactie van het B12 institute tegen op die richtlijn.

Deze keer neem ik mijn huiswerk mee en hoop ik wel e.e.a. voor elkaar te krijgen. Zo niet dan ga ik inderdaad serieus overwegen om zelf te spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:42

Ik heb het voor elkaar *\o/*

Verwijzing en spuitjes :D . HA begon eerst over pilletjes maar duidelijk aangegeven dat ik daar geen vertrouwen in heb. Gezien de klachten wil ik nu eerst de injecties en herstellen en dan kunnen we in de toekomst altijd nog kijken of ik met tabletjes ook klachten vrij blijf.

Helaas krijg ik wel maar 3 weken 2x een spuit en daarna wil ze alweer terug naar 1x per maand, omdat ze bang is voor overdosering en bijwerkingen. Dus volgende week neem ik weer even contact op met het institute voor overleg en eventuele literatuur hierover.

Zijn er hier ook mensen die zelf spuiten? En zo ja waar spuit je jezelf dan? HA was er niet zo happig op maar als ik voorlopig vast zit aan een hoge frequentie dan zou ik het toch graag zelf willen doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 01:02

Fijn!! Heb je iig drie weken de tijd om weer een plan te maken voor jezelf.

Ik spuit zelf, in m'n bovenbeen. Lijk mij niks om het te laten doen, ik spuit zelf langzaam in anders brand het. Ik zie zo'n assistente dat er gewoon in jassen dus nee, lekker in eigen beheer! Zo kan ik ook wat wisselen naar behoefte. Ik spuit nu vooral hydroxo van Takeda. Maar heb ook methyl gespoten. Daarnaast neem ik basic-b van Thorne Research.

Succes! Ben benieuwd hoe snel je effect gaat ervaren.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:30

Even een update

Ik heb intussen 2 spuiten gehad, met een maand ertussen (normaal een opstartdosis blijkt, maar ik heb dat nog even links laten liggen, maar ook gewoon vergeten tijdens de consult :') ). Ik gaf al aan dat ik niks merkte, en ze gaf aan dat ik na de 2e spuit toch wel verschil moet merken. Niet dus. Sterker nog, het werkte wat averechts... 2-3 dagen na de 2e spuit voelde ik me nog slechter als ooit tevoren (qua vermoeidheid) terwijl ik niks anders/speciaals heb gedaan.

De volgende keer ga ik het dus wél aankaarten, en ook meteen eens het onderwerp “fibromyalgie” naar boven halen. Ik hoor al langs meerdere partijen dat dit ook een oorzaak kan zijn van vermoeidheid, en is ook meteen een ‘antwoord’ op de pijnen die op röntgen/echo’s nooit/miniem te zien was, maar dat is hier wat off topic :+

Benieuwd wat ze hier over te zeggen heeft...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:38

Heb je in totaal 2 spuiten in 2 maanden gehad? Dat zet geen zoden aan de dijk. Dat is een lekkende emmer vullen met een klein laagje water en dan is de emmer weer leeg...

Opstartdosis is 5 weken 2x per week een spuit of 10 weken 1x per week. In het begin verergeren je klachten vaak (dat heet beginverergering). Hier staat uitgelegd hoe dat komt.
http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... en_07.html

Fybromologie kan zelfs een gevolg zijn van B12 tekort (hoeft niet, maar kan wel!)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:29

Oei, ik zou starten met 5 weken lang 2 x per week.

Op deze manier heeft het geen zin. En begin verergering ziet men vaak. Dus dat zegt nog niets.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:29

Fibro is een vergaarbak diagnose, heb je niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:15

Probleem is dat ik nog geen onderzoeken heb kunnen vinden die een hogere frequentie adviseren. Dus zie een huisarts maar eens mee te krijgen hierin. Dan kan je je echt niet baseren op wat je op internet hebt gelezen op een forum of webblog. De huisarts zal zich (geheel terecht overigens) aan de gestelde richtlijnen houden tenzij je met goede bronnen kan komen dat het anders moet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:43

Gloa schreef:
Probleem is dat ik nog geen onderzoeken heb kunnen vinden die een hogere frequentie adviseren. Dus zie een huisarts maar eens mee te krijgen hierin. Dan kan je je echt niet baseren op wat je op internet hebt gelezen op een forum of webblog. De huisarts zal zich (geheel terecht overigens) aan de gestelde richtlijnen houden tenzij je met goede bronnen kan komen dat het anders moet.

Die hogere frequentie als opstartdosis staat gewoon in de bijsluiter van de B12 ampullen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:14

Alwiene schreef:
Gloa schreef:

Die hogere frequentie als opstartdosis staat gewoon in de bijsluiter van de B12 ampullen ;)

Klopt de opstartdosis wel maar daarna willen huisartsen weer veel te snel afbouwen helaas.

Bijsluiter hydroxocobalamine zegt het volgende: eerste 30 dagen om de 3 dagen en daarna 1x per 2 maanden.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:47

Bij neurologische klachten een langere periode bijvoorbeeld 2 jaar. Oid staat er in de bijsluiter. Even kijken of je last hebt van neurologiache klachten maar volgens mij heeft bijna elke b12 patient dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:07

Hmm zal de bijsluiter er nog eens goed op nalopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:50

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:37

Ik heb gelukkig een makkelijke ha. (Moet trouwens weer nieuw halen) maar heb een kennis die haar b12 ampullen gewoon via internet besteld. Is dat geen optie? Kan je zelf bepalen hoevaak je wil prikken. B12 bij de ha vandaan valt onder eigen risico, als dat niet op is, betaal je het dus ook zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:38

Bedankt voor de link naar de bijsluiter! Heb hetzelfde terug kunnen vinden in het farmacotherapeutischkompas waar mijn HA gebruik van maakt.

Alles uitgeprint en ga het daar morgen maar weer neerleggen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:34

Hallo allemaal! Ik kwam via een ander topic hier terecht en stel hier mijn vraag dus nog eens opnieuw!

Ik heb zelf b11(foliumzuur) te kort en ben hier nu pilletjes voor aan het nemen. Vroeg me af of iemand van jullie hier wat meer over weet? Heb maar heel beperkte info gehad van de HA en de apotheker wist me te vertellen dat het een tekort is aan rode bloedcellen en dat je er bloed armoede van zou kunnen krijgen.. iemand die dit ook heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:50

Sorry ik kan je niet helpen. Toen ze mij een paar jaar geleden controleerden op b11 was dat in orde. Geen idee eigenlijk hoe dat nu is.

Ik ben inmiddels 4 weken verder met b12 spuiten en heb de huisarts gelukkig zo gek gekregen om voorlopig 1x per week te blijven spuiten.

Hoe zit het bij jullie met de bijwerkingen? Ik had al geen hele beste huid en nu heb ik nog veel meer puistjes en ontstekingen -O- . Hoe lang houden die bijwerkingen aan?