ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:16

Oja... Je zíet ze dan gewoon bedenken hoe ze allerlei gesprekstechnieken toe kunnen passen. Irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:29

Ja inderdaad, en achteraf nog wat psychologische termen er in gooien :z Volgens mijn rij-instructeur was ze heel chill en kon ze echt een goede oog dichtknijpen. Maar het was echt de eerste keer dat ik echt zo'n anti-klik voelde met een examinator :') Maar dat zal dus wel aan mij liggen... En het was ook wel de eerste keer dat ik echt vernietigend commentaar kreeg waardoor ik me echt opgegeven voelde (kom maar terug als je bij een psych geweest bent). De vorige keren was het altijd zo van 'ja, gaat de goede kant op. Maar je bochtjes zijn nog niet top. Dus oefen dat effe, en kom dan terug' of zoiets.. Dus dat voelde dan toch wel wat minder hopeloos.
Mja, feit is dat ik nu na 2 jaar en 4 examens nog steeds geen examen heb :z

melaniepk

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:20

Ik lees even mee maar ben te druk (ook in m'n hoofd) om iets nuttigs te posten, maar ben er wel :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:18

Poess91 schreef:
Ja ik blijf dat toch altijd wel heel interessant vinden, die overeenkomsten met het nieuwetijdskind

overeenkomsten zijn er genoeg, maar ik heb een heel dubbel gevoel bij de term nieuwetijds/indigo kinderen...
maar dat komt vooral door de opvoeding en de houding van de ouders die ik ken die vinden dat ze een nieuwetijds kind hebben , waardoor de paar kinderen die ik ken die een nieuwetijdskind zouden zijn , onwijs irritant in de omgang zijn :=

of ik er wel of niet in geloof...geen idee, neig naar nee

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:14

Mijn moeder dacht dat ze tegenwoordig alle kinderen die in deze tijd geboren worden 'nieuwetijdskinderen' noemen. Dus niet iedereen kent het begrip zoals het hier wordt uitgelegd.

Zou wel leuk zijn als ADD'ers met een jaar of wat worden gezien als inspirerende voorbeelden...ipv mensen met een modeziekte die eigenlijk gewoon te lui zijn om aan te pakken.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:15

Menino schreef:
Dat is volgens mij een faalangst-examen. Vond het alleen maar irritant. Ze zat zo van 'Je hebt dus al eerder examen gedaan. Vertel '... Ik snap wel dat het een truc is, maar ik denk dan van 'Als je iets wil weten, stel dan gewoon een concrete vraag'. Had er namelijk niets over te vertellen behalve dat het niet al te best ging. Toen ging ze me leeg aan zitten staren in de hoop dat er nog iets zou komen, maar ik kon nog steeds echt niets relevants bedenken. Maakte me eerder ongemakkelijk dan dat het me op mijn gemak stelde. Vond dat hele gesprek heel irritant en nutteloos en stapte ook niet echt met een goed gevoel de auto in :+

da's niet fijn..... ik had wat anders verwacht bij zo'n examen, mijn zus heeft dit ook toendertijd gehad, en zij ervaarde het als prettig... misschien ligt het ook aan de eximinator..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:12

Zo het is ineens weer druk hier!

Zoals ik al zei, mensen zullen zich wel weer irriteren. Ik brandt niemand af. Ik herken alleen dingen in klaagzangen en opmerkingen, en daar reageer ik op.

Niet weten hoe je je opdrachten werk of school gerelateerd moet gaan volbrengen omdat je ritalin op is dat vind ik iets heel naars. Omdat je dan precies weet waar de schoen wringt. Ik vind het jammer dat zoveel ADHDers zich zo verliezen in de symptoombestrijding ipv dat ze met de kern van hun problematiek aan de gang gaan.

En tuurlijk mag je hier lekker klagen. Dat doe ik namelijk ook. Maar als ik dan reageer op een stukje geplaatste tekst is het zo jammer dat er steeds zo gereageerd wordt. Nee ik weet niet wat jullie allemaal doen. Ik reageer alleen op wat er hier wordt gezegd....

-O-

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:24

Hoi hoi, ik meld me hier ook even haha.. Ben eigenlijk niet heel actief op bokt, maar je openingspost is zooo herkenbaar.. Ik heb zelf ook ADD, bij mij is het ongeveer 3 jaar geleden vastgesteld.. Irriteer me ook dood aan mezelf. Nu bijvoorbeeld, ik hoor nu gewoon te leren voor een tentamen die ik morgen heb, maar nee ik zit op bokt, zucht.. Haha. Wel leuk om te lezen dat anderen dit ook hebben en ik niet de enige ben..

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:26

Ik heb ook die symptomen die hier worden gegeven.
Concentreren gaat echt heeeeel moeilijk, bij ieder geluidje ben ik afgeleid.
En ik hoor nu ook te leren voor een tentamen maar ik zit op bokt.
Stel echt werkelijk ALLES uit en daardoor gaat het qua cijfers ook niet echt lekker op school..
Zou dit add kunnen zijn of heeft add nog meer symptomen of is het nog veel erger ofz?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:30

xxLady schreef:
Ik heb ook die symptomen die hier worden gegeven.
Concentreren gaat echt heeeeel moeilijk, bij ieder geluidje ben ik afgeleid.
En ik hoor nu ook te leren voor een tentamen maar ik zit op bokt.
Stel echt werkelijk ALLES uit en daardoor gaat het qua cijfers ook niet echt lekker op school..
Zou dit add kunnen zijn of heeft add nog meer symptomen of is het nog veel erger ofz?

Kan inderdaad, maar dat is eigenlijk niet echt te zeggen zo.. Je hebt bepaalde tests die je op internet kan doen, als daar ook uitkomt dat je het wel eens zou kunnen hebben en je denkt het zelf ook echt zou je het kunnen laten testen.. Als je het wel hebt en je krijgt medicatie, die je niet vergeet, dan kan dit je enorm helpen.. Weet niet of je verder ook impulsief bent oid? Of dat je meer symptonen herkend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:52

als je het wil weten moet je het idd gewoon eens aangeven bij iemand op school die je vertrouwt/ je HA zodat je het kan laten testen :j in onzekeheid zitten en je de hele tijd moeten beroepen op het feit ' dat je misschien ADD hebt ' is niets.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:55

Vanmiddag kon ik niet bij m'n ritalin en moest leren, vond 't toch echt wel een drama. Wist eigenlijk helemaal niet hoe ik 't moest doen

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:59

Hmm ik heb even gekeken op internet bij zo'n test, heb niet een test gedaan maar even de vragen bekeken en volgens mij valt het wel wat mee..
Ik kijk het nog even aan, het zou alleen wel erg banketstaaf zijn dat ik mn examens ga verprutsen omdat ik me niet kan concentreren!
Ik heb eigenlijk alleen last van concentratieproblemen, uitstelgedrag en zo nu en dan ben ik best wel druk, maar dat heeft denk ik ook meer met andere dingen te maken, dat er bijvoorbeeld iets leuks gaat komen waardoor ik wat druk ben ofzo? Naja ik kijk het nog even aan, zal ook eens met mn moeder overleggen!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:02

piloetje, wat heb je een prachtige katten op je profiel staan.
sorry gaat even niet over ADHD/ADD of paarden...
maar wat een prachtige dieren zeg, wat is het kattenras????

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:06

Piloetje schreef:

Zoals ik al zei, mensen zullen zich wel weer irriteren. Ik brandt niemand af. Ik herken alleen dingen in klaagzangen en opmerkingen, en daar reageer ik op.

Niet weten hoe je je opdrachten werk of school gerelateerd moet gaan volbrengen omdat je ritalin op is dat vind ik iets heel naars. Omdat je dan precies weet waar de schoen wringt. Ik vind het jammer dat zoveel ADHDers zich zo verliezen in de symptoombestrijding ipv dat ze met de kern van hun problematiek aan de gang gaan.

En tuurlijk mag je hier lekker klagen. Dat doe ik namelijk ook. Maar als ik dan reageer op een stukje geplaatste tekst is het zo jammer dat er steeds zo gereageerd wordt. Nee ik weet niet wat jullie allemaal doen. Ik reageer alleen op wat er hier wordt gezegd....

-O-

Ik heb me niet geïrriteerd Piloetje, werd alleen een beetje down van je bericht.

Ik neem tenminste aan dat je aan mijn bericht refereert? Als je het hebt over moeilijker kunnen werken aan school omdat ik even geen ritalin gebruik? Die ging er namelijk over dat ik niet zo goed weet wat ik ermee aanmoet dat ik zoveel beter aan mijn school werk mét ritalin, niet dat deze op is. Maar dat ik er veel te veel gewicht door kwijt raak zodat mijn gezondheid in het geding kwam. Een BMI van 17 is gewoon echt niet handig als je naast de studie veel lichamelijk zwaar werk doet.
Als jij dan een reactie geeft met als hoofdzakelijk de inhoud dat er iets schort aan mijn planning en de wil om het zonder ritalin te kunnen vind ik dat inderdaad naar. Het geeft me het gevoel dat ik er niet genoeg aan doe omdat jij het blijkbaar wel kan. Het leek mij juist dat je als 'medeADD'er' goed kan invoelen hoe naar zoiets kan zijn.

Maar als ik het goed begrijp is de kern van het probleem naar jouw mening dus eigenlijk het ritalingebruik an sich? Het verliezen in symptoombestrijding?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:20

Ik irriteer me ook niet hoor Piloetje. Ik denk dat zo'n beetje iedereen hier wel weet wat ze kunnen doen om zichzelf aan te pakken. Bij mij persoonlijk is het meer de motivatie die ontbreekt, mijn studie bijvoorbeeld is geen passie van me, en dan doe ik liever andere dingen. Planningen werken bij mij dan ook echt niet, als puntje bij paaltje komt doe ik toch wel andere dingen. Zet ik dan m'n computer/tv/radio uit om die afleiding weg te hebben, vind ik wel weer iets anders om te doen. Ga ik ineens ijverig opruimen en schoonmaken ofzo... (Opruimen vind ik dus echt vreselijk). Maarja... Heb nu weer tentamen week en zit bijna niet aan de medicatie, vergeet het constant :+ Hopelijk gaat het goed!

Heb woensdag een paper van 2600 woorden geschreven wat donderdagochtend 9u ingeleverd moest worden. Snugger! Zat er al weken tegen aan te hikken maar kwam er niet uit. En tja, dan ineens MOET het, en gebeurt het :P. Niet vanzelf helaas! Maar bij mij werkt de druk. Weet natuurlijk nog niet of het een goed cijfer wordt, maar in ieder geval zag het er best netjes uit en was ik op tijd!

Bij mij wisselt het heel erg of ik rustig kan worden bij mijn paarden. De laatste tijd flink wat gedoe gehad op stal en ook een paar nieuwe mensen, en daar hou ik niet zo van :P. Dan wordt het me wat te druk en kan ik me ont-zet-tend irriteren aan anderen als ze iets niet opruimen of aanvegen etc., of als ik vind dat ze domme dingen doen. Zo hatelijk is dat. En dan heb ik dus echt nergens rust. Op stal niet, op school niet, in bed niet. Rete irritant.

@xxLady: Ik zie dat je 16 bent, dit is ook wel een periode waarin je aan het puberen bent en de kans is dan best groot dat je concentratie wat minder is en je misschien liever andere dingen doet dan naar school toe gaan. AD(H)D heeft veel meer symptomen dan alleen aandachtstekort, dus als je je daar niet in herkent zou ik me geen zorgen maken :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:34

delvira schreef:
piloetje, wat heb je een prachtige katten op je profiel staan.
sorry gaat even niet over ADHD/ADD of paarden...
maar wat een prachtige dieren zeg, wat is het kattenras????

Dank je! Oosters korthaar en Siamees!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:46

heel bijzonder, ben ook dol op katten, maar dat zal wel weer een ander forum zijn..... :) :) :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:48

Peppertree schreef:
Piloetje schreef:

-O-

Ik heb me niet geïrriteerd Piloetje, werd alleen een beetje down van je bericht.

Ik neem tenminste aan dat je aan mijn bericht refereert? Als je het hebt over moeilijker kunnen werken aan school omdat ik even geen ritalin gebruik? Die ging er namelijk over dat ik niet zo goed weet wat ik ermee aanmoet dat ik zoveel beter aan mijn school werk mét ritalin, niet dat deze op is. Maar dat ik er veel te veel gewicht door kwijt raak zodat mijn gezondheid in het geding kwam. Een BMI van 17 is gewoon echt niet handig als je naast de studie veel lichamelijk zwaar werk doet.
Als jij dan een reactie geeft met als hoofdzakelijk de inhoud dat er iets schort aan mijn planning en de wil om het zonder ritalin te kunnen vind ik dat inderdaad naar. Het geeft me het gevoel dat ik er niet genoeg aan doe omdat jij het blijkbaar wel kan. Het leek mij juist dat je als 'medeADD'er' goed kan invoelen hoe naar zoiets kan zijn.

Maar als ik het goed begrijp is de kern van het probleem naar jouw mening dus eigenlijk het ritalingebruik an sich? Het verliezen in symptoombestrijding?

Niet alleen op jouw bericht maar ook op de voorgaande in dezelfde strekking. Het gebruik van Ritalin als tijdelijk hulpmiddel om de boel te organiseren daar heb ik niets op tegen.

Maar zoals ik sommige posts opvat, dat je dus niet naar behoren functioneerde zonder medicatie, dat vind ik als ADHDer erg kwetsend. Omdat ik geen meds gebruik, en ik heel veel moeite doe om op gemiddeld niveau te kunnen presteren op sommige gebieden. En ja het is nog steeds een chaotische impulsieve bedoening. Maar ik ben ik. En met flink wat discipline lukt het mij om een agenda bij te houden, en kom ik bijna 95% van de tijd, op tijd op mijn werk aan omdat ik een bijna militair ochtend ritme heb ingesteld.

Ik heb onlangs een super positieve eerste beoordeling gehad op mijn werk, waarin mijn spontane insteek, enthousiasme, directe aanpak en veelzijdigheid enorm gewaardeerd werden.

En dat, terwijl ik 1,5 jaar geleden als een zielig hoopje aan de ritalin, dacht nooit meer zonder medicatie dit werk te kunnen doen. Omdat ik niet zou kunnen functioneren zonder.

Nee, administratief sterk onderlegd en super georganiseerd zal ik nooit worden. Maar gemiddeld wel! Met veel moeite! Maar voldoende is voldoende. Je kunt als ADHDer prima een opleiding volgen of een veelvragende baan hebben. Ook zonder meds.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:57

Sorry maar ik wordt wel nog steeds een beetje moe van dit soort berichten.
Sommige zoals ik zelf zijn nog geen jaren aan de meds en zal nu even vanuit mijzelf spreken.
Voor mij is het een hele nieuwe wereld sinds ik ze slik, op school is het nog nooit zo goed gegaan.
Knap dat jij het zonder kan, maar ik heb al erg veel moeite gedaan voor die tijd. Het is nu meer lang leven de ritalin, die me beter kan helpen dan welke leraar ooit heeft gedaan.
En vind ook dat er regelmatig in de herhaling wordt gevallen hier, denk dat dit topic ook voor velen een uitlaatklep is, en als jij je daaraan irriteer prima, maar laat mensen ook even hun ding kwijt...
Ja, ritme helpt, ik heb mijn ritme leren vinden door de ritalin. Maar om dat nog verder te laten groeien heeft ook zijn tijd nodig.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:06

Ja dus alleen mensen die jouw mening delen mogen die kwijt en daar mogen geen reacties op komen van mensen die het anders zien?

Ik wordt moe van precies het omgedraaide namelijk. En ik mag die mening hebben. Ook medicatie geslikt, dezelfde problematiek als de rest hier. Dus ik kan er over mee praten helaas.

Misschien nog een topic openen? Het : " ik wil klagen over mijn ADHD en alleen maar positief commentaar" topic?

Dan zal ik daar in ieder geval weg blijven.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

kijk eens op balanswijzer
daar staat ook een hoop info

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

ja maar Piloetje, andersom komt het op iemand die (al dan niet tijdelijk) ritalin nodig heeft om het (al dan niet tijdelijk of als opstart)nodig heeft om de boel op de rit te krijgen ook erg kwetsend over om te stellen dat je niet moet zeiken en als je het niet zonder kunt, je gewoon te hoog gegrepen bezig bent .
Ik heb namelijk voorlopig wel meds nodig om mijn studie weer op te kunnen pakken , mijn regelmaat er in te kunnen houden en de boel georganiseerd te krijgen en te houden.
zonder lukt nu even niet , leuk dat de ene ADHD-er het zonder kan, maar ik kan dat dus niet (altijd)
daarom komen sommige van jouw berichten bij mij ook heel kwetsend over als medicijn gebruikende ADHD-er. Jouw punt werkt twee kanten op :)

en nee, ik ben met concerta geen zielig hoopje, ben eindelijk weer in staat om mijn hoofd constructief te gebruiken ipv wandelende chaosbom te zijn.
ik heb de concerta waarschijnlijk niet de rest van mijn leven nodig, ik kan ook functioneren zonder...maar die luxe heb ik op dit moment even niet.

edit , even over je laatst geplaatste bericht... je hoeft helemaal niet altijd positief en kritiekloos te posten Piloetje, onzin... en tuurlijk heb jij recht op je mening , maar iets van nuance en een drupje tact is misschien af en toe wel fijn. ipv je mening bijna als feit te plaatsen en eigenlijk op mij overkomt als "zodra je meds gebruikt ben je fout bezig... punt."

eens, meds hoeven vaak en zijn vaak geen lange termijn oplossing, er zijn meer wegen en puur op medicijnen ga je het meestal niet redden. maar ritalin of andere medicatie kan wel degelijk een heel fijn hulpmiddel zijn voor een hoop- mensen

en nog een edit: als je het zonder meds red, prima toch , en als je ze wel (tijdelijk) nodig hebt ook goed, gebruik de tools die je nodig hebt op een doordachte manier... zolang je nergens zomaar blind in stapt en achteraan huppelt
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-01-13 22:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:11

Juist, toen ik hier voor het eerst kwam dacht ik 'eindelijk mensen die er bekend mee zijn'.
Voelde me inderdaad al snel gekwetst, precies zoals Sonja_vR het uitlegt.
Ik vind het erg goed als je mensen wil stimuleren om zonder te doen, maar voor nu gaat dat gewoon niet.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:13

maar moet je eigenlijk wel altijd ritalin slikken vraag ik mij nu af?
Mijn arts heeft het voorgeschreven, en daarbij aangeven dat ik zelf ook kan bepalen wanneer ik het nodig heb.. Heb het een tijdje geslikt, en nu alleen indien nodig...
maar nu moet ik wel zeggen dat deze arts mij ook het advies heeft gegeven zoveel mogelijk een vast dagritme vast te houden.
Verder had hij goeie ervaringen met een speciaal dieet... maar aangezien ik dit teveel werk vind, met nog drie kleine kinderen, houdt ik dat op dit moment nog voor gezien.
Maar ik ken iemand die dit dieet volgde en hier goed op reageerde....