In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:03

Wat fijn!

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:53

Miranda Beauty is in the Eye of the Beholder :)
Wie weet wat jij nog gaat betekenen, met je ervaringen inmiddels..

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:53

Klinkt goed Miranda!

Ik moest vandaag ook naar mijn psychologe, ik ga waarschijnlijk de VERS-training volgen, al is die op een dag dat ik moet stage lopen, en mijn psychologe gaat mijn dossier uitzoeken, op zoek naar bevestigende onderzoeken voor mijn huidige diagnose of feiten voor een nieuwe diagnose :roll:

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:33

Hoe is het hier?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:41

met mij gaat het super!!!! heb een leuke nieuwe vriend en tjah werk is nog steeds een tijdelijke plek (wel vaste uren en vast contract), maar ja ik ben op dit moment al lang blij dat ik werk heb...
maar mijn nieuwe vriend is echt de perfecte man!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:49

Merk dat ik een kleine terugval heb gekregen, zit even niet zo lekker in mijn vel op het moment....

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:52

Lammie wat fijn om te horen!!!
Purny weet je ook waardoor het komt? Is er iets voorgevallen?

Ik geniet momenteel op het strand van Curaçao. Merk wel dat ik veel aan thuis denk maar goed zijn net een dag hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:59

Slechte werkplek, ben al bezig om ander werk te vinden maar het gaat niet zo makkelijk. Heb het idee dat mijn werk mij liever kwijt is dan rijk, aangezien ik te horen kreeg dat ik geluk heb dat mijn contract verlengd is. Het werk loopt mij ook te zieken op het moment, kan niks goed doen. Mijn vader ligt in het ziekenhuis en het is echt dat dat prive moet blijven en niet meegenomen moet worden naar het werk. Ben zo bang als ik mijn mening ga vertellen ik eruit vlieg omdat ik niet netjes blijf naar mijn leidinggevende. Heb nergens zin meer in, kan alleen maar huilen op het moment en ben doodmoe. Ik val weer terug in het oude patroon vermoed ik....

O en het bizarste is nog dat er tegen mij werd verteld dat zij mij naar de psych gestuurd hebben, ik ben niet uit mijzelf gegaan. Nee hun hebben het gedaan niet ik...

Lekker Miranda! Hoelang blijf je?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:08

Dat maakt de werksfeer er niet beter op. Hebbe jullie geen vertrouwenspersoon of iets dergelijks waarmee je dit bespreekbaar kunt maken?

Wij blijven 12 dagen ;)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:57

@ Lammie: Goed om te horen!
@ Purny: Vervelend zeg, ik hoop dat je gauw wat anders vindt.
@ Miranda: Ooooh, heerlijk! Geniet er van!

Hier gaat het ook wel aardig. Ik zit weer in een ik-ben-het-niet-eens-met-mijn-diagnose-periode, ik wil geen borderline :') Gelukkig twijfelt mijn psychologe ook en is ze nu het een en ander aan het uitzoeken dus.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:46

@ Lammie, Fijn voor je! :D
Purny, wat balen zeg dan zit je ook niet lekker op je plek daar, hopelijk vind je iets anders snel :(:)

Heerlijk zeg miranda! Wil ik ook wel :D geniet ervan!

@ Jorine, fijn dat je psychologe met je mee denkt, hopelijk vinden ze een diagnose die je wel bij je past.

Met mij blijft het k*t gaan, zit nog steeds in de knoop.... Heb vandaag gewoon tot half 8 savonds geslapen :n zo vermoeiend ben ik

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:25

Purny: erg vervelend inderdaad. Soms is het gewoon niet eerlijk.
Ik zou je afraden je mening te zeggen daar, van wat ik lees denk ik dat dat niet goed zal vallen.
En ja, dat is inderdaad weer oneerlijk.
Je kan beter onder de radar blijven en de boel van je afschrijven.

En dit klinkt ook misschien een beetje vreemd, maar wees blij dat je kunt huilen.

Niet leuk allemaal, maar soms gaat het een tijdje zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:18

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een paniekaanval gehad. Ging een glaasje limo pakken op mijn werk en ineens kwam het eruit moest zo hard huilen en stond helemaal te trillen op mijn benen. Ook stond ik half te hyperventileren... Na 5 minuten ging het gelukkig weer.

Ga dinsdag wel naar de dokter toe, ik word er gek van...

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:50

hallo allemaal,

met mij gaat het helaas niet zo goed, daarom ben ik ook een tijdje niet in dit topic geweest.
het gaat steeds slechter, en ik zak steeds verder weg in mijn depressie.
Met alle gevolgen van dien.
Ik zal mijn best doen hier af en toe te reageren

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:30

Purny dat is even schrikken. Hoe reageerde je collega's?
1906 heftig meid :(:) Heb je begeleiding, iemand die jou kan helpen?

Vandaag even alles doen vergeten. Heb gezwommen met dolfijnen!!! Wat was dat genieten. Heb zoveel mogen doen: dansen, zingen, spetteren, kroelen en aan de vinnen meezwemmen. Wat was dat een belevenis. Had het voor geen goud willen missen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:48

Ik lees nog steeds mee maar vind het best moeilijk om te reageren. Misschien ook wel omdat ik zelf nog op de automatische piloot doorga met een hoofd wat heel vol zit.
Morgen heb ik voor het eerst EMDR en ben heel benieuwd hoe ik daar op zal reageren :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:00

calice schreef:
Ik lees nog steeds mee maar vind het best moeilijk om te reageren. Misschien ook wel omdat ik zelf nog op de automatische piloot doorga met een hoofd wat heel vol zit.
Morgen heb ik voor het eerst EMDR en ben heel benieuwd hoe ik daar op zal reageren :) .

Sterkte morgen. Ik heb in het begin ook gehad dat ik het heel moeilijk vond om gewoon even stil te staan bij het moment. Dat is ook eng want dat probeer je juist al die tijd te vermijden. Maar het komt wel goed, als je er doorheen zit bedenk dan waar je het voor doet en dat het mogelijk is dit te behalen :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:15

Ga helemaal mee met Joolien. Ook ik vind het in het begin spannend maar toen ik eenmaal verder in het proces was vond ik het prettig om te doen. Denk nog vaak terug aan de tijd waarin ik EMDR kreeg.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:59

1906, sterkte, hopelijk voel je je gauw wat beter :(:)

Calice, hoe is je EMDR gegaan?

Miranda, dat lijkt me ook echt een gewelige ervaring, zou ik ook graag ng een keertje willen doen!

Ik heb gister de eerste gesprek gehad met mn psychiater, ook hij wilt eerst overleggen met zijn collega over mij. Hun weten beide niet goed wat ze met mij aanmoeten omdat ik dus zo vlak ben en geen emoties heb. Nu word ik binnen 2 weken gebeld, ben benieuwd wat voor behandeling ik krijg. Misschien hebben ze daar niet eens een passende behandeling voor me, dan gaat de psychiater iets anders voor me zoeken...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:44

Als ik de verhalen zo lees, ben ik opgelucht te lezen dat ik niet de enige ben die het soms zo moeilijk heeft. Zelf ben ik eigenlijk al een tijdje "genezen" maar ik denk niet dat je na zo'n periode ooit nog echt de oude wordt. Bij mij zijn de angstaanvallen en hyperventilatie begonnen door iemand op het werk die me heel erg intimideerde, hij was mijn baas en viel mijn collega lastig en zij kwam uithuilen bij mij. Wat hij dus op zijn beurt te weten kwam dat ik teveel over hem wist en dus deed hij alle mogelijke dingen om me het leven zuur te maken zodat ik mijn ontslag zou geven. En dat lukte hem goed, ik kon echt niet meer zonder schrik naar mijn werk gaan. Mijn collega was dan al thuis met een depressie en ik volgde dan, en dat door die ene man. Mijn collega was dus eigenlijk ook een erg goede vriendin van mij, maar door al dit gedoe is onze band verbroken en was ik dus ook haar kwijt.

Dan heeft mijn dokter me een paar maanden naar een therapeute gestuurd en die heeft me heel veel geholpen en ook mijn hobby heeft me erdoor gekregen. Mijn dieren zijn mijn leven, en waren de positieve noot die ik nodig had om door te gaan. Nog altijd ervaar ik moeilijkheden door deze ervaring, nu drie jaar geleden,...ik heb het moeilijk met de omgang met mensen. Als mensen zich een beetje ruig tegenover mij gedragen ben ik direct in een angsttoestand, heb ik schrik om terug te gaan hyperventileren, en moet ik me erg concentreren op mijn ademhaling. Ik heb het idee dat ik er nooit echt vanaf ga geraken en veel mensen snappen soms niet hoe ik me gedraag tegenover hen, juist omdat ze mijn achtergrond niet kennen. Maar zoiets hang ik eigenlijk niet aan de grote klok, en het is al een hele stap om het hier neer te pennen maar soms lucht het gewoon op om alles eens op te biechten aan mensen die je niet kent... zo was toch mijn ervaring met die therapeute van me. Soms zou ik terug willen gaan naar haar, maar dan weet mijn familie dat ook weer en ik wil me sterk houden voor hen. Nu heb ik gelukkig een nieuw en beter werk, het heeft lang geduurd om me eraan te passen maar het is gelukt.

Bedankt om even mijn verhaal te lezen...

Anoniem289

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:01

Wat een bewondering heb ik voor iedereen die zo in therapie zit zeg!
En die er zo voor willen gaan dat het allemaal beter en fijn word, super knap!!

Zelf zou ik ook graag hulp krijgen maar het probleem is dat ik het zo hard nodig heb dat ik het niet kan accepteren. Het klinkt heel maf, maar in ontkennen ben ik de beste! (Heeft iemand daar nog meer last van gehad?)
Niemand hoeft van mij te zien dat er wat met mij aan de hand is, want er is niks! Yeah right, kon ik maar zeggen dat er niks is. Door wat problemen thuis en nog een pest verleden kan ik niet meer functioneren zoals het 'hoort'. Ik braak in de ochtend mijn eten uit omdat ik stres heb omdat ik niet weet wat er die dag gaat komen. En soms, heel soms wil ik hier niet meer zijn. Ook ben ik betrapt door mijn ouders een maand geleden daardoor moest ik naar een psycholoog en werd ik goed in de gaten gehouden, nog 1x en het werd een gedwongen opname.... Nou bij die psycholoog durf ik niet te praten, alles is onveilig. Dus ik vrees dat het ook weer snel op gaat houden.
Nou en dan? Tsja, dan weet ik het ook niet. Het is niet de eerste psycholoog/eerste behandeling dat het niet klikt tussen mij en mijn psycholoog. Het is serieus als mijn 5e. Het ligt ook aan mij, maar het vertrouwen in andere mensen is zo slecht dat het gewoon niet lukt. Ik zal wel zien hoe het verder gaat lopen.

Heeft iemand hier ook problemen gehad met het vertrouwen in de therapeut? Wat heb jij er aan gedaan om toch z.s.m. vertrouwen te krijgen zodat jij toch wat meer ging praten?

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:46

Sja... we zitten hier op aarde, al zijn we er soms niet echt.

Deze leerschool heeft een paar opvallende punten, die de boel moeilijker laten lijken, en in ieder geval verwarrender.
"Maar het is zo'n simpel probleem, waarom lukt het me niet het op te lossen?!"
Die gedacht komt mede door de verwarring.
Velen die strijden hebben dat. Strijders zijn soms eenzaam.
Het "simpele probleem" zit vaak veel dieper. Als je in één keer de afgrond zou zien die het probleem is zou je van de schrik niet meer verder kunnen.

Daarmee komen we bij "opvallend punt" één:

De mensheid in zijn geheel ontwijkt pijn. Dat is een natuurlijk iets. Overlevingsmechanisme.
Zie ook het gevoel van "vlakheid". Bescherming tegen te pijnlijke gevoelens.
Het kan ook een bron van ellende zijn.

Immers, het ontwijken van pijn kan inhouden dat je, net als iedereen, moeite kunt hebben een pijnlijke ervaring te verwerken.
En soms is de tijd gewoon nog niet daar.

Dit houdt ook in dat het nemen van je medicijn, de therapie, je angst in kan boezemen.
Of, zoals zo mooi gezegd hierboven, dat je bang bent voor iets goeds. Voor dat wat goed voor je is.
En dat houdt een verandering in. En dat is eng, voor iedereen. Al zal niet iedereen dat toegeven.

Conclusie: iets wat goed voor je is, kan eng zijn.
Ook al klopt mijn redenatie van geen kant, in je hart voel je dat het waar is. En niet omdat ik het zeg :)

"Opvallend punt" twee: we zitten vet in de dualiteit hier op aarde.
Alles heeft twee kanten.

Behalve dan misschien Amerika's oorlogszucht, die is alleen maar slecht.
Hoewel, weer niet voor de wapenindustrie.
Sorry, kon het niet laten.

De dualiteit dan. Alweer: iets wat goed voor je is, kan ook eng zijn in het begin.
Wennen aan beter werk en een betere leefomgeving.

Dat kan ingegeven zijn door angst voor verandering, het gevoel te hebben dat je het eigenlijk niet mag beleven van jezelf.

Dat kan weer voortkomen uit jarenlange conditionering: een naar gevoel krijgen terwijl de oorspronkelijke prikkel al lang weg is.

Ook dit zijn dingen die iedereen in meerdere of mindere mate heeft.

Let op, dit zijn allemaal resultaten, dit zijn niet de werkelijke oorzaken van problemen.

Haal uit deze postmaar wat je aanspreekt en laat de rest schieten.

Wat ik probeer te zeggen is dat sommige vreemde dingen verklaarbaar zijn, en dat ze hoe dan ook altijd menselijk zijn.

Nutter

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:13

Zou ik hier mogen mee praten? (Wil niet zomaar binnen dringen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:06

Pink je bent van harte welkom :)
Mooi gezegd Nutter :j

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:11

Fijn, heb ik wel behoefte aan. Steun en mensen steunen. Moet ik even vertellen waarom ik me hier wil melden? :)