[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 07:43

Niemand die ervaring heeft met PMS hier?

Michelleex

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:01

Hoi,

Ik zit in een klein dilema, gisternacht heb ik seks gehad met mijn vriend.
Ik slik de pil(die heb ik gekregen tegen hevige menstruatie) en we hebben 'n condoom gebruikt.
Nu is helaas het condoom gescheurt, hij was alleen wel klaar gekomen.
Ik ben van plan morgen nog een morningafterpil te halen hebben jullie nog tips voor mij?
Ik ben namelijk wel ongerust.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:05

SusanH schreef:
Niemand die ervaring heeft met PMS hier?

Nooit last van O:)
:')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:05

Michelleex schreef:
Hoi,

Ik zit in een klein dilema, gisternacht heb ik seks gehad met mijn vriend.
Ik slik de pil(die heb ik gekregen tegen hevige menstruatie) en we hebben 'n condoom gebruikt.
Nu is helaas het condoom gescheurt, hij was alleen wel klaar gekomen.
Ik ben van plan morgen nog een morningafterpil te halen hebben jullie nog tips voor mij?
Ik ben namelijk wel ongerust.

Ben je je pil in de afgelopen weken niet vergeten en/of te laat in genomen? Ben je ziek geweest (overgeven , diarree?) In welke week zit je nu van de strip?
Ik denk zo op het eerste gezicht niet dat je je druk hoeft te maken :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:13

Ik begin morgen aan de laatst week van m'n strip.
Ik ben niet ziek geweest met die symptonen heb wel veel last van keelontstekingen.
Vanaag was ik een klein beetje misselijk.

Is het verstanding om even langs de etos(kan je toch gewoon daar halen?) te rijden en een morningafterpil te halen?

gewoon uit voorzorg? Want het kan toch niet erg veel kwaad, of kan dit ook niet in combinatie met de pil?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:14

Je kunt áltijd het beste het zekere voor het onzekere nemen :j
En ja, ik zit nu te Google'en en ze nu dat ze gewoon bij de drogist te halen zijn :=
Kan wel zijn dat je je er beroerd van gaat voelen; je krijgt namelijk nogal een overdosis hormonen binnen dan.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:17

Hihi, ja ik heb ook de hele avond al zitten googlen!
Bedankt voor je tips!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:18

Als je geen pil bent vergeten en je hebt niet vlak na het innemen van een pil een keer overgegeven of erge diarree gehad is er niks aan de hand, dan ben je gewoon beschermd! Tegen zwangerschap dan he, niet tegen SOA's natuurlijk ;) Met ziek zijn bedoelt MaMaMiesje dus overgeven en/of diarree, iets waardoor je pil te snel je lichaam weer uit komt voordat de werkzame stoffen opgenomen zijn. Als dit niet het geval is en je hebt al je pillen netjes op tijd genomen is er niets aan de hand!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:20

Als je je zorgen maakt kan een morning after pil inderdaad geen kwaad, wel goed kijken hoe je daarna weer verder moet gaan met je pilstrip. En je kan er inderdaad goed beroerd van zijn door de vele hormonen. Maar als je al je pillen netjes en op tijd genomen hebt hoef je je mijns inziens niet druk te maken, anders zou ik iedere keer dat ik seks heb met mijn vriend zwanger kunnen raken ;)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:24

Dankjewel! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:26

Ik heb ook een vraagje: ik ben vorige week weer begonnen (na een stopweek) met een nieuwe strip. Vorige week heb ik seks gehad, onbeschermd. Ik had die avond m'n pil al heel vroeg ingenomen, maar de dag erna was ik hem vergeten. Dat gebeurd mij wel vaker en dan neem ik hem de ochtend erna (slik altijd 's avonds) of tegelijk met de andere pil van die dag erop. Ik heb m'n pil dus na de seks, extreem laat genomen. Kan dit kwaad...?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:28

Kijk, dáár zou ik me dan wel een beetje zorgen gaan maken. Omdat het in je eerste week al fout is gegaan. Als je dan een hele lichte pil slikt, loop je al heel gauw risico.
Maar je zegt nu dat het al een week geleden is, dus een Morning After pil heeft dan geen nut meer...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:29

Nee, slik een normale. Microgynon 30 gewoon. Ja, morning after heeft weinig zin...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:33

Die wordt anders wel gekenmerkt als een lichte pil.

Jou rest op dit moment niets anders als afwachten en desnoods een zwangerschapstest t.z.t.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:38

Je kan hier http://www.yasmin.nl/html/interactives/ ... en_nl.html een test doen om te kijken hoeveel kans je hebt op zwangerschap. Veel pillen hebben een 7 dagen regel, als je 7 dagen voor de onbeschermde seks je pil goed hebt ingenomen is er vaak niks aan de hand, als je nog 7 volle dagen daarna je pil goed in neemt ook niet. Hierdoor zijn de 1e en laatste week wat 'kritieker.' Ook mag je je pil niet meer dan 12 uur later dan gewoonlijk innemen, er mag dus niet meer dan 36 uur tussen 2 pillen zitten. Maar ik zou gewoon even die test doen en bij twijfel je huisarts bellen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:01

Hm, ja ik heb hem dus wel ingenomen, maar ongeveer 10 uur later dan normaal. Ik ben toch wel heel ongerust. Toch vandaag maar even een test kopen.

Edit: ik las ineens dat het vorige bericht ook tijden bevat. Maar dat weet ik dus niet meer exact hoeveel later.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:09

Hm, ook op die site is het erg lastig. Ik weet niet hoeveel uur er exact heeft tussen gezeten. Als ik méér dan 12 uur aanklik, moet ik direct contact opnemen met m'n huisarts en is het allemaal dringend. Als ik minder aanklik, is er niets aan de hand en kan ik gewoon door blijven slikken.

Getverdemme, hier houd ik echt niet van. Wat een gezeur. :=

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:06

Euh nu ik dit lees maak ik me oko wel zorgen hahaha.
Ik slik mijn pil maanden achtereen door, neem hem altijd om 7 uur in de ochtend maar in het weekend wil het wel eens gebeuren dat ik hem pas slik als ik naar bed ga...
Dat kan om 00.00 zijn maar ook om 02.00

Dus mijn pil zou dan inprincipe ook onveilig moeten zijn??

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:43

ja als je hem later dan 36 uur na je vorige pil inneemt dan is hij in principe niet veilig meer. Zo heel druk hoef je je dan nog niet te gaan maken, eerst rustig nagaan in welke week je de pil te laat hebt ingenomen. Is het week 2 of 3, dan hoef je je geen zorgen te maken. Week 1 dan kan je ervan uitgaan dat het niet veilig is geweest en dan moet je een week lang extra voorbehoedsmiddelen gebruiken. De week voordat je de pil vergat was dan ook niet veilig. Als je in die week daarvoor onbeschermde seks hebt gehad, dan kan je het beste even contact opnemen met de huisarts of een MAP nemen (al ben ik heel erg tegen de MAP, zo'n hoge dosis hormonen is echt niet goed voor je). Andere optie is dat je in je stopweek of een week later een zwangerschapstestje doet en dan ben je nog vroeg genoeg om als je dan toch zwanger bent allerlei andere maatregelen te nemen.

edit: overigens twijfel ik heel erg of je je wel zo druk moet maken als je in de eerste week een keer te laat de pil hebt ingenomen. Maar dat is mijn mening en die is natuurlijk niet bewezen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:47

Ja maar ik slik hem altijd door... dus ja.. Welke week zit je dan.. Ik kan nu wel in week 9 zitten snap je...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:54

Als je doorslikt, is de eerste week van de eerste strip week 1, de laatste week die je slikt voor een stopweek week 3, en alle weken ertussen kun je als week 2 beschouwen. Dus stel je slikt 4 strips achter elkaar (dus 12 weken), dan is week 1 gewoon week 1, week 2 t/m 11 zijn week 2, week 12 is dan week 3 :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:57

Hm, ja, ik weet het ook niet zo goed. Maar het heeft dus niet zoveel zin nu meteen een test te doen? Daar moet ik eerst mee wachten? ... Ik ben nu gewoon een beetje ongerust gemaakt, vandaar dat ik het graag meteen wil weten, en ik ga liever niet naar de huisarts.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:20

Yessy schreef:
Als je doorslikt, is de eerste week van de eerste strip week 1, de laatste week die je slikt voor een stopweek week 3, en alle weken ertussen kun je als week 2 beschouwen. Dus stel je slikt 4 strips achter elkaar (dus 12 weken), dan is week 1 gewoon week 1, week 2 t/m 11 zijn week 2, week 12 is dan week 3 :)

Ow oke ik snap hem...

Nou gebeurt het mij wel vaker hoor dat ik hem later neem zeker zo'n 2 a 3 keer per maand.
MIsschien slordig maar naar mijn weten nog steeds niet zwanger.

En ben hem sowieso niet in de eerste week 'vergeten' (tenminste te laat genomen) dus zal wel niet zo'n vaart lopen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:22

Picassox schreef:
Hm, ja, ik weet het ook niet zo goed. Maar het heeft dus niet zoveel zin nu meteen een test te doen? Daar moet ik eerst mee wachten? ... Ik ben nu gewoon een beetje ongerust gemaakt, vandaar dat ik het graag meteen wil weten, en ik ga liever niet naar de huisarts.

Voor zover ik weet kun je pas na twee weken een beetje betrouwbaar resultaat aflezen van zo'n test.
Ik zou dus idd even wachten met testen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:44

Dus volgende week testen is oke? Heb toevallig vandaag de test maar in huis gehaald.