Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:14

smileydees schreef:
in geval van gezondheid zit ik nu te denken om met mijn dochter te kijken voor fybromyalgie. Ze heeft de hele dag "pijn" soms minder soms heviger in polsen, handen knieen. Ook heeft ze hypermobiliteit.
Reuma onderzoek is al gedaan dat is negatief. Maar waarom toch die extreme vermoeidheid de pijn etc. Ze wordt er gewoon bijna depressief van...

Klinkt mij erg bekend op dit moment! Na jaren last te hebben gehad van maagklachten, is dat sinds kort over maar heb nu last van mn spieren/gewrichten. Een soort groeipijn. Vooral sochtends en eind vd dag last. Vooral knieen, heupen, rug en nek. Verder in armen en vingers regelmatig een soort elektrische.schok.

Uit reuma onderzoek kwam niks, ben nu doorgestuurd nnaar fysio voor krachtmeting, zodat ze kunnen zien waar de pijn wegkomt. Ben benieuwd, maar denk dat er weer niets uit komt...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:42

Nee je vrienden krijgen het niet te zien. Ik heb dat net even getest.

Ik heb daar nl ook geen zin in. Daarom ook besloten groep, kan ik alles een beetje in de gaten houden ;)

Hoe is bij jullie HSK vastgesteld? Zelf of met behulp van huisarts of zo?

11AFotograaf

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:05

HSK?

Ik ben op HSP gewezen door een eerstelijnspsychologe en daarna een alternatief geneeswijzer. Het is geen officiële diagnose en wordt door de huidige psychologie ook nog niet erkend als zo. Het is dus vooral ook zelf testen en zelf over lezen.

De groep heb ik me trouwens niet voor aangemeld, deels omdat ik al lid ben van veel groepen en juist wil minderen en deels omdat het mij niet duidelijk is wat het idee van de groep is en of het dit topic vervangt.

@Smileydees: Wat lastig zeg! Misschien dat alternatieve geneeswijze iets kan bieden? Ik ben pas geleden naar een Mesoloog geweest waar veel uit kwam. Ik ben ook hypermobiel en daar kwamen wel wat interessante dingen uit die zouden kunnen helpen (kan momenteel nog niet goed oordelen wat het effect is, omdat het pas een paar weken geleden is).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:29

HSK(ind)

Vervangt dit topic totaal niet. Want veel mensen zitten totaal niet op Bokt. Wilde het hier alleen even melden, meer niet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:58

Ik meld me straks op laptop even aan voor die groep. Vind het fijn dat mn vrienden het niet kunnen zien, niet iedereen hoeft alles te weten ;)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:50

Dochterlief diagnose is chronische pijn aan handen en wel denkend in de richting van fybromialgie. Nu het traject revalidatie in en fysio om de banden van haar knieën sterker te maken. Pijnstilling in de vorm van paracetamol 1000 voorlopig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:27

smileydees schreef:
Dochterlief diagnose is chronische pijn aan handen en wel denkend in de richting van fybromialgie. Nu het traject revalidatie in en fysio om de banden van haar knieën sterker te maken. Pijnstilling in de vorm van paracetamol 1000 voorlopig.

Hoe is het met je dochter nu?
Hoop dat het beter gaat :(:)

Vanochtend een heel gesprek gehad op school. Momenteel heb ik veel aan mijn hoofd.
Enige achterstanden van school, stage waar ik verslag voor moet maken en wat veel energie van mij vergt (3 dagen in de week van 6 tot 3), autorijlessen/theorie examen, en dan heb ik afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik een huisje voor mezelf kan huren, wat in september dit jaar klaar is.
Veel, heel veel om over na te denken. Ik zit dus weer ontzettend veel in mijn hoofd.
Heb vanochtend tijdens het gesprek met mn zorgcoordinator en maatschappelijk werkster dat ik dus erg druk ben.
Maar ze snapten het niet. Ze pikken de weinige vrij tijd die ik voor mezelf heb af, om te zorgen dat mijn achterstanden weggewerkt worden.
Terwijl ik voor mijn gevoel al te weinig voor mezelf doe.

Ben moe, van al het denken.
Iemand tips?
;(

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:31

Zoek naar manieren om je hoofd leeg te maken! Paardrijden is voor mij de beste manier om me goed te voelen in drukke tijden en mijn hoofd echt leeg te maken. Maar ook mediteren en even 'in jezelf gaan' heb je af en toe gewoon nodig! Door regelmatig even 5 of 10 minuutjes rust te pakken en even te 'aarden', kan het zijn dat je nieuwe energie krijgt en daardoor alles makkelijker aankan.

En maak prioriteiten. Je huisje is in september klaar. Dat is pas over een half jaar en daarvoor heb je waarschijnlijk nog een paar keer vakantie. Misschien kun je alles voor je huisje naar die vakantieperiodes schuiven en daar nu niet mee bezig zijn?
Wat ik ook fijn vind werken is blokken van een uur of 2 uur te maken en dan echt met iets bezig zijn. Geen afleiding van Facebook, bokt of mail en gewoon alleen maar daar mee bezig zijn. Dat geeft overzicht en rust.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:13

Zo herkenbaar. Mijn dochter raakt ook in paniek als er teveel dingen zijn waardoor ze juist uitstel gedrag krijgt waardoor het nog weer erger wordt! School begrip?? Welnee, ze begrijpen er niets van. Heb ze al eens een link gestuurd met HSP. Een of twee leraren houden haar dan ook wel in de gaten maar verder. Echt niet! De pijn in haar handen is ook erger als ze hogere stressfactor heeft. Paardrijden lukte gisteren ook niet. Paard ging weer staken (lees gewoon stil staan niets doen). Dus is ze afgestapt en is grondwerk gaan doen. Dit wel goed geeindigd. Vraag iemand om hulp om je prioriteiten duidelijk op te stellen. Schrijf het op, bv op een whiteboard in je kamer waar je jezelf eraan herinnert hoeveel tijd je nog voor iets hebt.Plan daar ook je rusttijd op in. Al is het maar een kwartiertje met je oortjes in muziek luisteren.
veel success!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:59

Iedereen bedankt voor de tips, ga er zeker wat mee doen, zitten goede dingen tussen!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:17

Vooral geloven in jezelf!!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:56

smileydees schreef:
Zo herkenbaar. Mijn dochter raakt ook in paniek als er teveel dingen zijn waardoor ze juist uitstel gedrag krijgt waardoor het nog weer erger wordt! School begrip?? Welnee, ze begrijpen er niets van. Heb ze al eens een link gestuurd met HSP. Een of twee leraren houden haar dan ook wel in de gaten maar verder. Echt niet!

Dit is zo herkenbaar..
Ik heb een heel zwaar jaar achter de rug en kan niet meer studeren, dat ben ik echt opnieuw aan het leren nu, maar doordat alles hier op 1 grote hoop komt blokkeer ik en krijg ik dus hetzelfde als hierboven. Ik weet dan gewoon niet waar ik moet beginnen.
Dit ook aangegeven bij leerkrachten en sommige medeleerlingen/vriendinnen. Maar er rekening mee houden? Nog niet bijna! Nu vindt dus iedereen dat ik lui ben en mijn best niet doe ( en echt iedereen: leerkrachten, medeleerlingen, ouders..) :n daardoor raak ik juist weer gedemotiveerd en beland ik in deze geweldige vicieuze cirkel waarbij iedereen mij een aansteller vindt..
(Sorry voor mijn klaagzang, ik moest het echt even kwijt :o )

Wat mij trouwens wel helpt om ff mijn hoofd leeg te maken is bv buiten, zeker met dit prachtige weer, een wandeling te gaan maken of zelfs maar buiten wat picknicken of een boek lezen in de zon :)

en hier je hart luchten, werkt perfect! Hihi :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:34

Kom maar op hoor! ik heb luisterende ogen O:) Ook herkenbaar van 0 naar honderd om vervolgens weer in de afgrond te zakken. Ik probeer nu een middenweg hierin te vinden. Stimuleren om huiswerk te doen en soms ook zeggen zo morgenavond mag je niet naar Kwiny, dan heb je wat meer rust om je huiswerk te doen en doe ik Kwiny. Of juist andersom. Kom ga naar Kwiny zodat je even je hoofd leeg kunt maken of ga wandelen met de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:51

Even een schopje voor dit topic...

Ik zit momenteel overspannen thuis. Ik wil opzoek naar een psycholoog/therapeut. Maar wil eigenlijk niet een reguliere psycholoog, maar iemand die meer af weet van HSP'er zijn in het dagelijks leven.
Ik woon vlakbij Meppel. Wil er best een stukje voor reizen, maar niet het halve land door.
Kent iemand een goede therapeut/coach in die omgeving?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:02

Ik ken een goede in Elst, bij Nijmegen. Dat ligt misschien niet in de buurt maar wie weet heeft ze contacten elders? PB maar als je haar nummer/email wilt!

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:55

Bij mij is er sinds kort ook hsp "vastgesteld" ik heb erg veel baat bij gestalte therapie.
Kan je in pb wel de naam en website geven?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:20

Ik ben zelf begonnen met Cranio Sacraal Therapie in combinatie met coaching in Utrecht. Daar heb ik veel meer baadt bij dan bij de psychologen waar ik daarvoor ben geweest. :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:32

Kijk ook eens naar mindfullnes, kan je ook goed helpen. Er zijn ook appjes voor op je mobiel als Headspace.

Om de eerste rust in je hoofd terug te krijgen hielp Rhodiola bij mij erg goed. Is op basis van planten, is van het merk Bloem.

Sterkte!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:39

Heb gezien dat er aan de VUB (Vrije Universiteit Brussel) een tweedaags congres is over HSP, vandaag en morgen.
Jammer genoeg kan ik niet gaan maar ben wel benieuwd wat er uit gaat komen en of het wat nuttigs is.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:09

Klinkt interessant! Misschien dat er na afloop wat op internet te vinden is?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:20

Bij mijn zoontje zijn we gestopt met bepaalde medicatie voor zijn astma. We zijn nu ongeveer 3/4 weken gestopt en het gaat zó veel beter!

De pieken en dalen zijn veel minder heftig en dat maakt het allemaal zoveel makkelijk voor hem (en ons) Echt wat een verschil, blij met de stap die we hebben gemaakt. Hij blijft HSP maar dit is veel minder heftig dan voorheen.

Geen idee of mensen hier ook bepaalde medicatie gebruiken maar neem anders de gebruiksaanwijzing eens goed onder de loep.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:49

Wat fijn dat hij er zo van opknapt!
Zelf gebruik ik geen medicijnen, maar het klinkt wel logisch dat je ook heftiger reageert op (bijwerkingen van) medicijnen als je hsp bent. :j

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:18

Hoi, ik meld me ook even. Vooral om de tips te lezen :D
Bij mij is ook hsp vastgesteld, ik houd absoluut niet van hokjes, maar ik begrijp mezelf er wel wat beter door nu.

Het valt allemaal een beetje op z'n plaats nu, en door het met mijn moeder te delen kan ik nu ook beter rust krijgen voor mezelf. Door de paarden kan ik niet uit huis, maar de druk daar wordt me wel te groot. Ik hoop binnenkort genoeg kracht te krijgen om het aan m'n familie te vertellen zodat ik om iets meer rust kan vragen.
Ons huis heeft binnen nergens sloten op de deur, alleen de badkamers. Maar zelfs deze worden van buiten gewoon opengedraaid door mijn familieleden als ze iets nodig hebben. Een voorbeeld van waar ik dus niet (meer) tegen kan.

M'n moeder snapt het een beetje, maar veel ziet ze toch nog snel als een overdreven reactie. Misschien dat door wat voorlichting het beter wordt.

Naar aanleiding van dit, heeft iemand tips hoe ik het het beste aan mijn familie kan uitleggen, en welke basisregels ik sowieso moet gaan instellen?

Alvast dank :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:43

Welkom Sunneva!

Wat vervelend dat je zo weinig rust ervaart thuis. Dat breekt je op een gegeven moment op he? Ik herken jouw situatie. Gelukkig wordt de badkamer niet opengedraaid bij ons (ik ben er dan ook vaak te vinden om even tot rust te komen). Dat is toch ook gewoon een stukje privacy?

De ervaring leert vaak dat anderen het hsp-zijn niet goed begrijpen of onder het woordje aanstelleritis plaatsen. Veel hsp'ers houden het daarom ook voor zichzelf of delen het alleen met mensen die dichtbij hen staan, is mijn idee. Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt! Het geeft jou rust om het te delen, zeg je.

Als je het uit wilt leggen aan je familie, kan je ze misschien een artikel laten lezen waar uitgelegd wordt hoe het is om hsp te zijn? Ik zou sowieso aangeven dat je het erg waardeert dat er momenten op de dag mogen zijn waarop jij je terug kunt trekken. Misschien een briefje aan je deur met: niet storen? En kan je niet vragen om een slot op je slaapkamer? Zo kun je wat meer rust inbouwen in je leven.

Sterkte ermee!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:49

Ik zou ze inderdaad wat informatie laten lezen en vooral zelf proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat jij nodig hebt. Mijn ouders komen ook vaak mijn kantoor binnen gelopen als zij vrij zijn en ik aan het werk ben. Daar heb ik echt een bordje voor gemaakt! Ik heb dat nodig! Net zoals ik ook een bank op mijn kamer heb, zodat ik 's avonds heerlijk ontspannen op mijn kamer nog wat kan lezen voordat ik ga slapen. Mijn vader vind het vaak raar dat ik om 8 uur al naar 'bed' ga, maar daar went hij maar aan. Ik voel me er beter door!

En wat betreft een slot en de badkamer: Ik zou sowieso een regel maken dat het slot van de badkamer niet meer open wordt gedraaid... Ooit gehoord van privacy? Ik moet er niet aan denken dat ik op de wc zit of zo en er iemand binnen loopt...

Echte regels hebben we hier niet, maar als ik aangeef dat alles wat rustiger moet (ook als ik bijvoorbeeld hoofdpijn heb) dan houdt een ander daar rekening mee... Je leeft toch samen in het huis?