Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:18

:= Die uk van mij is pas 18 dagen ;) En ze drinkt vrij moeilijk waardoor ik dus absoluut niet weet hoeveel ze drinkt en of ze de borst leeg drinkt. Het voeden met de fles duurt al minimaal een half uur omdat ze tussendoor veel last heeft van boertjes, krampjes en dichtvallende ogen.
Dus het kolven bevalt me prima, omdat ik zo precies kan zien hoeveel ze binnenkrijgt (vandaar dat ik vorige x aan de bel kon trekken toen ze maar 40 dronk ipv de gebruikelijke 80). Het kan zijn dat het even regeldagen zijn, dus ik wacht het nog even af :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:20

Nouja toch weten we allemaal niet hoeveel onze kindjes binnen krijgen. ;)
Maar begrijp 't wel, als je 't gewend bent.. Ik heb de eerste tijd ook fulltime gekolft en ben daarna weer aan de borst gaan voeden. Vond het in het begin ook moeilijk omdat ik niet wist hoeveel ze dronk, maar vertrouwde daarop volledig op haar. (voeden op verzoek dus)

Nouja veel kolven/aanleggen iig dat moet echt helpen. :j

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:48

uit de oude doos of niet venkel thee hielp bij mij echt.
natuurlijk heeft het ook te maken dat je gelijk extra vocht tot je neemt waardoor het sowieso beter gaat.

@kolftips pak een foto van je kind erbij.of ga bij zijn/haar bedje staan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:52

Ik ga denk ik toch maar een koeltasje meenemen ja. Ik heb vandaag 3 keer 100 cc gekolfd, en trouwens ook weer 2 keer gelekt.
Als ik weer wat beter bij kas zit, wil ik die citystyle tas van medela.

Borstvoedingsthee, o wat ranzig ja...

Fulltime kolven is idd een klus. Ik vond het eigenlijk prima te doen hoor, want ik kolf vrij snel. Maar in de weekenden etc vond ik het lastiger. Vergat het vaak, en als we ergens heen gingen nam ik m niet mee, dus lekte weer etc etc.
Het aanleggen gaat hier trouwens super! emma drinkt nu om de 2-3 u en is vrij snel klaar. Ben zo blij dat ik heb doorgezet!
Alleen aan 1 kant doet het aanhappen pijn, de andere kant niet. Die kant is ook de kant die al eerder problemen gaf, hele grote kloof, hij blijft soms vol etc.
Ik denk alleen dat Emma ook te klein hapt, hoe leer ik haar groot happen?

Jessand hope gefeliciteerd met je dochtertje! Ik vond het ook moeilijk om de controle (van het kolven en dus de fles) los te laten.
Wat je kan doen om je produktie te verhogen is meer kolven, of aanleggen dus.
Mijn dochter viel trouwens ook steeds in slaap, vandaar ook dat ze zo afviel in het begin en ik dus ben gaan kolven. Het wordt echt beter, Emma deed eerst ook anderhalf u over een flesje van 90cc, nu drinkt ze m zo leeg.
Aan de borst dronk ze ook een uur, nu is het 10-15 minuten hooguit.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:15

Jess wat je ook nog kan doen is borstcompressie toepassen bij het kolven, doe ik ook dan krijg je er vaak toch nog wat extra cc's uit.

Hielp net trouwens niet...met moeite 60 cc eruit gekregen (ben nu op mijn werk). Die ontsteking heeft de productie duidelijk geen goed gedaan.

Samantha: geen idee hoe je dat aan kan leren? Ik moest in het begin helpen sturen door mijn duim vlak voor ze aan zou happen in haar mondje te doen omdat Marinde haar bovenlipje niet goed omkrulde misschien kun je iets soortgelijks ook doen met aanhappen? Is een beetje moeilijk uitleggen vanachter de pc. Kloof kan er idd op wijzen dat aanhappen niet helemaal goed gaat. Ik ben blij dat mijn kloof weg is. Pfoe...wat een pijn doet dat zeg!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:17

Hoi, hier weer even een beriggie van mij: vandaag weer gewerkt, besloten 1 voeding te vervangen voor fruit/rijstwafel en water en ik gewoon te kolven rond die tijd op het werk.
Opbrengst was zowaar redelijk! Heb veel yoga- ademhalingsoefeningen gedaan tijdens het kolven en dat werkte echt goed.
Verder ben ik gisteren langsgeweest bij het bv-centrum, ik barstte meteen in tranen uit aan de balie en moet achteraf wel lachen om de situatie: staat er een huilende moeder te piepen dat ze te weinig melk heeft, met ernaast in de wagen een megadikke blozende lachende baby! hahaha! lekker geloofwaardig....
Vandaag ben ik door ze gebeld, ze moesten even overleggen over mijn situatie.
Besloten is toch een consult af te spreken om goed na te kunnen gaan waar het hem in kan zitten. En ik kreeg een reminder mee voor het weekend: het komt vrijwel NOOIT voor dat een vrouw die een kind 7 maanden lang zo goed vet heeft kunnen mesten onomkeerbeer droog staat.
Nou, dat soort opmerkingen sterkt me wel!
Gelukkig nu weer weekend, kan ik weer lekker vaak aanleggen en met kind kroelen, dat helpt! Donderdag dus naar de lk.
Soms denk ik wel: het lijkt wel of mijn menstruatie eraan zit te komen maar niet doorbreekt. Zouden al die bv-hormonen nog net een te hoge drempel kunnen vormen?

Even voor JessandHope: probeer wel als doel te houden voor de toekomst om live te gaan voeden en het ft kolven als tijdelijke oplossing te zien.
Mijn dochtertje kon de eerste week ook niet goed aanhappen, beetje zelfde verhaal als bij jou (incl kloven), en ineens begreep ze het wel.
Live voeden is als het eenmaal loopt zoveel makkelijker, sneller en optimaler qua opbrengst. Een baby krijgt er veeeel meer uit dan de beste kolf ter wereld!
En de hormonen gieren dan lekker in het rond.
Als je later nog twijfels hebt: gewoon weer de lk inschakelen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:26

Hmm, net een lekkere warme douche genomen met de kleine op mn arm. Ik stond tijdens het uitkleden van haar al te lekken, dus ik dacht: nou, dat word me een productie! Maar helaas, ruim 15min zitten kolven (terwijl ik meestal tussen de 5 - 10 min nodig heb) en de opbrengst was 90ml.
Dat lijkt misschien heel veel, maar ik kom van 140ml af.... dusja....

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:35

In de eerste weken heb je overproductie dus dat zou de grote hoeveelheden van eerst kunnen verklaren.
Verder krijg je met kolven toch niet dezelfde prikkels door als wanneer het kind je tepel stimuleert, dus dan kan het idd snel terugzakken.
Nou is 140 ml echt wel veel hoor, dat drinkt zo'n kleintje helemaal niet op, die heeft zo'n klein maagje! 90 is al veel, maar wel een stuk realistischer.
Als tip voor jou voor al je vragen: www.borstvoedingsforum.nl
Hier staan ook veel interessante artikelen op over ft kolven etc.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:43

:= Het grootste 'probleem' is nog dat miepje muts na 40ml in slaap valt en dan vervolgens wel weer na 1,5 uur om eten komt :j
Heb ik trouwens wel een oplossing voor! Beetje zielug is het wel, maar ik leg dr weg op de koude bank (leer) als ze in slaap dreigt te vallen. Dan word ze weer wakker en drinkt ze gulzig verder :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:52

Sokjes uitdoen of helemaal uitkleden, koud washandje etc. (hielp bij Emma allemaal niet, die tukt gewoon door)

Wbt kolven of live voeden.
Hoor altijd dat een baby de beste kolf is, en er veel meer uitkrijgt. Maar hoeveel is dat verschil dan eigenlijk? Als ik bijv 100 cc kolf, zou Emma er dan 150 cc uit drinken?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:53

even blazen in het gezichtje of even zachtjes onder de voetje kriebelen zijn ook goede trucs om ze wakker te houden/krijgen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:55

Ik denk zelf van niet eigenlijk, omdat ze bij mij na 90 uit de fles gewoon tot aan dr borderknoopje zit. :n Dus lijkt me stug dat ze ineens 150 kan drinken.
Het is trouwens zelfs zo dat als ze aan de borst ligt (waar ik normaal gesproken 60 uit kan kolven) drinkt ze ongeveer maar 20 voor ze in slaap valt omdat het véél vermoeiender is. Dit weet ik omdat ik gelijk daarna weer kolf en dan 'maar' 40 uit die borst kan kolven. Dus het is ongeveer 20 wat ze op heeft.

Helaas helpt bij dit dametje ook vrij weinig als het om wakker maken gaat. Met nog geen 10 paarden! Het enige wat helpt is haar dus weghalen bij mij, want mama ligt wel erg lekker := :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:38

Emma was precies zo, maar het komt echt goed hoor. Emma is nu 3,5 maand en drinkt een flesje snel leeg, en aan de borst gaat het ook stukken sneller en alerter.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:40

Wij hadden dat probleem ook in het begin. Ben op een ggeven moment gestopt met wakker maken omdat het amper lukte. Toen dus iedere 2 uur voeden. Ging vanzelf beter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:56

Joh, nog eventjes en dan zou je soms willen dat ze sliepen tijdens de voeding. Marinde let overdag echt overal op en is snel afgeleidt met drinken. Ook 's morgens in bed ben ik echt ruim een half uur bezig met voeden en tutten, aanhappen, weer loslaten etc etc. Ach, vind ik ook wel weer wat hebben!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:39

Emma drinkt nu ook al heel anders ja.
Ze is nu wel al minder snel afgeleid door Jelle. Behalve als hij ineens iets laat vallen ofzo, dan schrikt ze. Ze laat nu ook vaak los, en dan kijkt ze me aan en lacht ze. <3

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:57

hoi, nieuw hier. kom wel op bokt, maar niet in deze groep. Mijn dochtertje is vandaag zeven maand oud en ik geef nog steeds de borst. Na al de pijnlijke opstart problemen incl.reflux en koemelk allergië waardoor ik nu speciaal dieet volg, anders moest ik stoppen met bv. Ze groeit geweldig heeft al vier tandjes. Eet al boterhammetje fruitpap en groentepap. Wel nog steeds min. 1 keer per nacht een voeding. Ze slaapt 12uurtjes snachts. dus van 19uur ongeveer tot7uur smorgens met dan 1 of 2 voedingen. Door de dag nog 4 maal bv. Nu heeft ze weer een groeispurt denk ik of last van de volgende tandjes want ze is vorige nacht 4maal voor een voeding wakker geweest. Uitgeput ben ik dan. Ook dnek ik dat mijn menstruatie weer aankomt dan heb ik minder melk. Ze raadde mij nu motilium in te pakken die heeft als neveneffect dat je melkproductie omhoog gaat. Ze is goed op gewicht en lengte. Dus bv moet wel goed zijn eh.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:13

Hoi Sandro, welkom :wave:

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:54

ehm, ik zou ook een regeldag inlassen, of mss zelfs meerdere

ik heb met men eerste ook alles afgekolfd, en dit gedurende 1.5 maand. Nadien was de reflux zo erg dat het niet meer bij te houden was en de kinderarts had toen aangeraden om af te bouwen en AR melk te beginnen geven. Maar ik heb ook regeldagen moeten inlassen om gewoon genoeg te hebben

even update langs mijn kant:
alles gaat goed tot nu toe, overmorgen wordt Dylan 8 weken jong en de BV lukt nog altijd :D
nu heb ik wel de indruk dat hij minder drinkt dan een paar dagen terug. Toen dronk hij een half uur in totaal en nu maar 15 a 20 minuten meer. Ik was eerst va nhet idee dat als hij minder zou binnenkrijgen van melk hij dan ook wel sneller terug zou vragen maar dat is dus niet zo, hij blijft op zijn gewone uren vragen (overdag om de 3 uur, snachts zit er meer tijd tussen) en hij krijgt nog altijd 6 voedingen per dag en heeft 6a7 plasluiers (dus dat is voor mij een heel goed teken).
zou dit kunnen omdat hij gewoon een betere manier gevonden heeft om te drinken waardoor het sneller komt? want na 5 a8 minuten duwt hij zich telkens weg van de borst, ik kan hem wel nog terug aanleggen maar dan is het precies enkel maar voor te spelen en niet om degelijk te drinken. Ik denk toch dat ik dit wegduwen mag bekijken alsof hij dan genoeg heeft he?

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:43

Je melk is waarschijnlijk veranderd. Je hebt bepaalde periodes rond de 8 a 10 weken dat je melk dikker word. Dus dikkere melk vult beter. Waardoor hij minder lang gaat drinken maar toch even veel binnen heeft. Nu gaat hij waarschijnlijk binnen 2weken terug meer beginnen vragen, gewoon goed veel aanleggen hij krijgt zijn groeispurt dan. En dan zo snel als het kwam gaat hij terug mindere. Een baby weet echt wel wanneer hij genoeg heeft of wanneer hij te weinig heeft. Vertrouw op je baby.
groetjes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:21

Keandra: klinkt gewoon goed hoor, idd wat Sandro aangeeft als ze wat groter worden zijn ze sneller klaar met drinken. Heeft er volgens mij ook mee te maken dat ze krachtiger kunnen zuigen vanaf een bepaalde leeftijd waardoor ze gewoon sneller klaar zijn.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:44

oef dankje, begon al te twijfelen

ik weet er ondanks dat dit mijn 2e kind is niet veel van (door afkolven bij 1e) maar hij heeft daarstraks om half 11 weer gedronken en hij ligt nu met een hee lgelukki gen voldaan gezichtje in zijn park <3

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:55

Dag allemaal!

Zie dat er weer leuk gepost wordt, gezellig!

Jess, begin had ik ook dat probleem, mijn kleintje viel steeds in slaap, maar echt niets hielp dan, ook geen washandjes enzo, dus iedere 1,5 a twee uur weer drinken. Maar na een tijdje gaat dat steeds beter, met 2,5 maand bleef ie netjes wakker tijdens het drinken. Kolfde in het begin ook wel 150 ml per borst, maar dat is veel meer dan de baby kan drinken, eerst is het echt maar een paar ml dat gaat langzaam omhoog, die van mij is nu 4 maanden en drinkt nu 120 tot 160 ml per keer en ik kolf nu ongeveer 120 ml, dus net iets te weinig, maar weet zeker dat ie meer drinkt aan de borst dan er met kolven uit komt, ach het is niet anders.
Als je kindje tevreden is, dan is het goed. Hoeveel hij/zij dan exact heeft gehad maakt niet uit, ze geven het (meestal) echt wel aan als ze nog niet genoeg gehad hebben.

Keandra, 10 minuten, dan is mijn zoontje al klaar met drinken (tenminste rechts, links duurt het wat langer, is bij mij met kolven ook zo, en ik voed 1 borst per keer, met kolven doe ik er twee) Ze worden efficiënter met drinken.

Mijn eerste werkdagen zitten er ook weer op en het kolven valt mij niet tegen. Ik ben een nacht weg per week, dus moet dan 2 dagen kolven, maar had nu 6 bekers vol, terwijl hij er 8 drinkt in de tijd dat ik weg ben, dus dat vind ik best netjes (de hoop om net zoveel te kolven als hij drinkt heb ik wel, maar is bij de eerste ook niet gelukt, toen kolfde ik ongeveer de helft). Als ik weer bij hem ben hoop ik het tekort weer aan te kunnen vullen, hij is nu 4 maand, nog 2 maand en dan kan ik weer met vaste voeding beginnen en dan heeft ie al weer minder nodig.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:21

Pfff ik heb gister en vandaag telkens stuwing, hoe dat nu zo ineens komt? Vooral gister was het extreem. := Ze heeft nu telkens ook aan 1 borst genoeg en dan staat de volgende voeding die andere echt op klappen, whaha. Dat is echt lang geleden...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:42

:= Alleen tijdens mn zwangerschap last gehad van flinke stuwing, nu helemaal niet meer!!