B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:07

Ik ben nu gestopt met mn B12 pillen en doe het nu alleen op normale vitamine pillen en gaat erg goed. Alleen nu heb ik van die B12 pillen heeeel erg veel bultjes en puisten over gehouden. Op wat voor termijn gaat dat een beetje weg? Iemand ervaring?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:35

[quote="Glossi
Bluestar, ik heb het ook altijd koud. Zit altijd met een dik fleecevest over mijn normale kleding en altijd een leging en dubbele sokken en 2 fleecekleden over me heen. Vaak nog toffels uit de magnetron aan.. Bij mij helpen de injecties helaas niet tegen het koud zijn. Ik douche smorgens en savonds om warm te worden en heb een elektrice deken :+ oja en ik draag àltijd een shawl := Zo'n wakeup light (bedoel je dat?) schijnt wel goed te werken.[/quote]

Ik heb het normaal alleen koud na 2.5 dagen de avond wordt ik weer gedart. Bij mij helpt de B12 gelukkig wel tegen die kou, behalve als ik echt moe ben. Dan doet slapen weer wonderen :9

Ik weet niet of het een wakeup licht is, zal het de volgende keer even vragen aan die mensen. Het is in iedergeval een klein vierkant kastje. Ik ga dus ook even kijken naar die wakeup light. Dank je.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:43

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:22

Tamadine schreef:
Ik ben nu gestopt met mn B12 pillen en doe het nu alleen op normale vitamine pillen en gaat erg goed. Alleen nu heb ik van die B12 pillen heeeel erg veel bultjes en puisten over gehouden. Op wat voor termijn gaat dat een beetje weg? Iemand ervaring?

Bij mij komt het en gaat het. Denk zo'n twee weken. Ik gebruik yves rocher hydraterende créme en maak elke avond mijn huid schoon. Ik gebruik ook geen make up. Dit werkt heel goed. Ik gebruik 1 keer in de week ook coalface van lush. Dat droogt de puistjes uit. Veel buiten komen helpt ook.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:23

Ik moet weer gaan bestellen uit Duitsland, nog meer?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:01

Ik wil weer Adenosylcobalamine halen, ik zal ook wel even op het b12 forum vragen.

Had gister trouwens iets raars. Zou me prikken maar kreeg de naald niet door mijn vel :? Dus allemaal bloed. Pleister erop gedaan, poging 2.. wou hij weer niet door mijn vel := dus weer allemaal bloed, weer pleister erop. Poging 3.. Toch maar de andere kant proberen. En daar gleed hij er zo in. Vaag..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:08

Ik heb een tijdje me paard geprikt in de bil en de ene keer kon je er zo in en de andere keer niet hing echt van de plek af en de spier spanning leek t...

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:35

Pff vandaag maar weer naar de huisarts.... Heb het er nu doorgekregen dat hij me op B12 laat prikken + 1001 andere dingen ;).
Hoop dat er wat uitkomt.. Ben zo moe, van altijd dat moe zijn :)....

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:57

Ik kwam toevallig dit topic tegen en schrok toch wel aan hoeveel 'symptomen' ik voldoe. Voornamelijk moeheid is een grote klacht en dus al verschillende keren laten testen, maar er kwam nooit iets uit. Weet eigenlijk niet waar ik allemaal op getest ben, omdat het al een aantal jaar geleden is. Nu gebruik ik op dit moment B12 zuigtabletten, maar kan dat ook invloed hebben op de uitslag van het bloedprikken? Of is dat dan ook niet zichtbaar omdat ze niet goed worden opgenomen in het lichaam?

Zoals anderen ook al in het topic vermelden, ben ik toch een beetje bang dat het weer afgewimpeld gaat worden als 'het zit tussen je oren'. Dit ook omdat ik me veel zorgen maak etc. Loop bij een psycholoog en de aanname is dat ik daardoor moe wordt; dat zal voor een gedeelte ook wel waar zijn, daar ben ik me goed van bewust, maar als het mentaal beter gaat houdt de vermoeidheid (de grootste klacht, zeker niet de enige) toch aan. En omdat psychische klachten ook op de lijst van symptomen staan, begin ik toch te twijfelen of ik me niet toch weer moet laten testen. Word ik nooit slechter van toch? :+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:03

Smelttabletten en pillen hebben invloed op de uitslag. Ik zou naar de huisarts gaan en je laten prikken op een aantal dingen. En erbij zeggen dat je smelttabletten neemt. Gebruik je die al lang?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:41

Winegum schreef:
Ik kwam toevallig dit topic tegen en schrok toch wel aan hoeveel 'symptomen' ik voldoe. Voornamelijk moeheid is een grote klacht en dus al verschillende keren laten testen, maar er kwam nooit iets uit. Weet eigenlijk niet waar ik allemaal op getest ben, omdat het al een aantal jaar geleden is. Nu gebruik ik op dit moment B12 zuigtabletten, maar kan dat ook invloed hebben op de uitslag van het bloedprikken? Of is dat dan ook niet zichtbaar omdat ze niet goed worden opgenomen in het lichaam?

Zoals anderen ook al in het topic vermelden, ben ik toch een beetje bang dat het weer afgewimpeld gaat worden als 'het zit tussen je oren'. Dit ook omdat ik me veel zorgen maak etc. Loop bij een psycholoog en de aanname is dat ik daardoor moe wordt; dat zal voor een gedeelte ook wel waar zijn, daar ben ik me goed van bewust, maar als het mentaal beter gaat houdt de vermoeidheid (de grootste klacht, zeker niet de enige) toch aan. En omdat psychische klachten ook op de lijst van symptomen staan, begin ik toch te twijfelen of ik me niet toch weer moet laten testen. Word ik nooit slechter van toch? :+

Heb precies het zelfde.. mijn oude HA wilde me ook naar de psych sturen.. Uiteindelijk overgestapt naar een andere HA en met wat druk wel weer een breed bloedonderzoek gekregen. Volgende week weet ik de uitslag.
Ga maar gewoon op je strepen staan!

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:54

@ Glossi: Ik heb ze de afgelopen 3 weken niet geslikt (ze waren op en echt verschil merk ik dus niet). Toevallig zaterdag weer begonnen, maar stop er nu weer even mee totdat ik heb laten testen :) De keren dat ik me heb laten testen, heb ik ook altijd B-tabletten geslikt (ben vegetarier).

@Waventy: Ja, ik ga het er eens goed met de huisarts over hebben :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:11

Glossi; Ik slik al behoorlijk veel, mag niet meer nemen van Auwerda :n Maar ik wil binnenkort eens vragen of ik injectie's voor vit D kan krijgen... dat zou beter werken.
Vitamine B12 krijg ik weer 1 keer in de week... moet ik 2 maand volhouden, dan belt Auwerda weer om te overleggen.

Gaat weer lekker slecht... ben dit jaar 2 uur naar school geweest... trek het gewoon niet meer...

En nu begint school ook nog te ''pesten''... moet elke dag dat ik ziek ben opbellen om te zeggen wat ik mankeer en 9 van de 10 keer krijg ik te horen dat ik gewoon klink en ik dus NIET ziek ben :( Anderen moeten alleen na het weekend opbellen... ik elke dag...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:21

Winegum, dan kan het wel zijn dat de waarde vertekent door het slikken :j Als je een tekort hebt kan het komen doordat je vega bent maar kan ook door een opnamestoornis komen. Dat wel even goed laten uitzoeken (voor je weer begint met slikken of injecties)

Daphne, dat is wel heel naar dat je iedere dag moet bellen! Ze weten niet hoeveel energie 1 belletje kan kosten als je zo ziek bent. En wel lekker makkelijk voor ze om te zeggen dat je niet ziek klinkt 8)7 Misschien staat er op het b12 forum of op Hendrik zijn site informatie die je aan je school kunt geven zodat ze zich een beetje kunnen inlezen? Wat naar ook dat je dit jaar nog maar 2 uren naar school hebt kunnen gaan dit jaar :(:) Volgens mij is dat gekomen nadat je minder injecties kreeg?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:35

Zo he he vandaag eindelijk voor t eerst zelf geprikt!
Eindelijk genoeg lef :')

Wie ging er nou bijna bestellen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:38

Idd, het bellen kost behoorlijk wat energie.. en ook de angst, ben gewoon doodsbang om op te bellen. Vind het al zo moeilijk te accepteren en wil niet steeds moeten toegeven dat het me niet lukt... en dan krijg je ook nog te horen dat het wel meevalt en dat je wel érg makkelijk bent met thuisblijven... :\

Heb al eens informatie gegeven, zelfs een kopie van een brief van Auwerda aan mijn huisarts, waarin staat wat ik heb... maar óf hij heeft het niet gelezen óf het interesseerd hem geen fiets :n

Klopt, toen ik geen injectie's meer kreeg ging het weer fout.. krijg ze nu wel weer, maar merk nog niks. Dank aan de huisarts :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:09

Kido schreef:
Zo he he vandaag eindelijk voor t eerst zelf geprikt!
Eindelijk genoeg lef :')

Wie ging er nou bijna bestellen?

Jen ging bestellen maar wij hebben ons bestelling (tenminste denk Jen ook) al door gegeven aan iemand op het b12 forum. Zij had haar bestelling al naar Duitsland gedaan maar heeft die van ons gister avond nog snel doorgemailt zodat die er nog bij kon. Zit jij ook op dat forum? Anders wil ik best nog een oproepje doen of er nog iemand wil bestellen? De vorige keer hebben ook een paar bokkers met het b12 forum besteld. En super goed van je dat het gelukt is met prikken *\o/* Heerlijk he? Zometeen geen gedonder meer bij de huisarts :D

Daphne, kan me heel goed voorstellen dat je er zo tegen op kijkt. Toen het met mij zo slecht ging belde ik niet eens meer naar school. Bang om te bellen maar ook de vermoeidheid. Smorgens was ik gewoon duizelig en zo slap als een vaatdoek, had er gewoon geen energie voor. Vind het ook wat flauwekul dat je iedere dag moet bellen omdat ze wel weten wat je hebt. Als je weer op school komt meld je je gewoon en weten ze weer dat je er bent. Moeilijke school.. Ik hoop dat je snel weer wat verbetering krijgt door de injecties!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:14

Hoe lang doen jullie meestal met jullie bestelde vooraadje kan ik ff rekenen hoe ik met mijn lading zit en hoe lang ik ermee doe :D
Ja echt beter en ik wil dan om en om gaan prikken met die van de HA!
Al is die ene (hydro coba mine) bij mij bij de apotheek niet leverbaar momenteel gelukkig ligt er nog wat bij de HA.
Laatst bijgewerkt door Kido op 31-01-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:18

Ja ik heb gister ook nog snel mailtje gestuurd naar haar en vandaag betaald :)
Maar op het forum zijn er volgens mijn aardig wat mensen die daar vandaan halen dus moet goed komen!
Fijn dat je zelf durft te prikken!!

Ik prik 1 keer per week, er was alleen 1 ampul gebroken dus vandaar nu iets eerder.
Heb nu 2 doosjes besteld kan ik even vooruit :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:20

Owke dan moet ik toch ff t forum in de gaten gaan houden denk ik en kijken hoe ik aan naalden ed kan komen.
*lijk wel een junk*

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:23

Haha ja zo voel ik me ook wel eens met 3x in de week prikken 8)7 Ik heb ook 2 doosjes (Adenosylcobalamine) besteld. Wissel het af met de Hydroxo van Nycomed. Methyl heb ik ook nog liggen maar om een of andere reden pak ik die meestal niet.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:36

Nyco med is dus niet leverbaar al sinds eind dec t gene wat op mijn naam daar lag is gewoon weg gegeven vanwege te korten.
Ik heb thuis nog eentje liggen en bij de HA 3 denk ik en dat thuis dus Methyl welke niet pijnlijk om te prikken heb ik net ervaren!
Ben ook wel benieuwd naar de adenosyl oid....

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:51

Ik meld me ook maar even. Heb al een tijd lang last van B12 tekort. De eerste keer dat de huisarts erachter kwam dat ik B12 tekort had moest ik pillen gaan slikken. Jaar ofzo later nog een keer getest en toen was het niveau toch wel erg laag dus heb ik 5 wekelijkse injecties gehad. Daarna nog een keer laten testen en toen was het weer goed. Nou moest ik een paar weken geleden ergens anders voor bloed laten testen en bleek mijn B12 toch weer flink te laag te zijn evenals B11(foliumzuur). Moet nu weer 5 ampulletjes(heb er al 2 gehad) B12 laten injecteren. Godzijdank heb ik nu een vriendje die pleisterplak opleiding gehad heeft bij de landmacht en mij dus die injecties kan geven, een stuk makkelijker dan iedere keer weer naar de huisarts. Verder moet ik ook B complex forte pillen slikken van de dokter want als je B11 en B12 te laag zijn heb je vaak ook een tekort aan B1 en B6 zei die.

Wat ik wel raar vind is dat ik dit keer niet echt bewust klachten had terwijl ik die voorheen wel had. Dit is zelfs de eerste winter dat ik niet depressief in een hoekje zit maar dat heeft misschien ook met het weer en mijn algehele blij-met-het-leven instelling. Heb wel het idee dat nu ik weer 2 injecties gehad heb ik toch weer wat meer energie heb. Vergeet dingen minder snel en kom weer goed uit mijn woorden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:56

Pff, dan heb je echt geluk.... dat je geen echte klachten had nu. Je krijgt totaal de verkeerde behandeling!(Ga er dan wel even vanuit dat je goed eet)

Moet je na deze 5 weer stoppen?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:26

Hoe bedoel je verkeerde behandeling?

Na deze 5 moet ik weer stoppen en dan hoor ik nog wanneer ik weer bloed moet laten prikken.