Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:52

Laatst ben ik tegen mijn principes in op kraamvisite geweest. De zus van mijn vriend had namelijk een dochtertje gekregen.
En zoals ik al dacht: ze stonden allemaal letterlijk in de rij om de kleine spruit te mogen bewonderen.

Dus tenzij de ouders heel dicht bij je staan... gaan ze je echt niet missen als je niet meteen op de stoep staat om op kaambezoek te gaan!
Overigens was het kraambezoekje heel gezellig en heb ik geen kleine baby vast gehouden. Mijn vriend dan weer wel :j

Overigens... kinderen op bruiloften. Wij gaan binnenkort (nou ja, volgend jaar) trouwen. En ik heb mijn vriend er met veel moeite van kunnen overtuigen dat er geen kinderen uitgenodigd gaan worden. Het argument dat het dan voor de ouders uiteindelijk ook leuker was kwam bij hem het beste aan.
Want het punt is: wij wonen voor de meeste gasten niet om de hoek, dus ze kunnen niet even de hulptroepen bellen als de kids het niet meer trekken. Dat gebeurde namelijk op de bruiloft van vrienden van ons wel...
Maar die vrienden van ons hebben zelf ook kinderen, dat maakt het ook weer anders denk ik. Zou een beetje vreemd zijn als ze hun dochtertje niet uitnodigen als papa en mama gaan trouwen. En als dochterlief er dan toch is, kun je natuurlijk net zo goed meteen zorgen voor wat speelkameraadjes. Logisch.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:13

Ik denk dat het toch veel met opvoeding te maken heeft. Toen vorig jaar mijn nicht trouwde, die kan het bloed van kinderen onder de 16 wel drinken, had ze een oppas geregeld. Vriendinnetje van haar zusje, doet opleiding tot kleuterleidster.

In de praktijk waren die kinderen, in de leeftijd van 1 tot 16, zo onzichtbaar dat ze zelfs bij de plechtigheid aanwezig zijn geweest, terwijl mijn nicht van te voren heel hard krijste dat dat ten strengste verboden was. Ze heeft het niet eens gemerkt! Er kwamen geen geluidjes op verkeerde momenten, geen rare opmerkingen en wat dan ook terwijl de dienst best lang duurde (mijn oom is bijzonder ambtenaar en voltrok het huwelijk, mijn oom is ook een kletskous eerste klas dus de plechtigheid heeft meer dan 2 uur geduurd!) De kinderen hadden allemaal een stuk klei gekregen en ze waren muisstil. Wat je van de volwassenen niet kon zeggen.

Terwijl gisteren, bij m'n schoonouders, m'n nichtje van 8 haar gezicht vol tomatensaus afveegde aan het mooie, nieuwe, witte tafellaken van m'n schoonmoeder. Omdat ze die 3 happen die op haar bord lagen niet op wilde eten. Ze kreeg er niet eens wat over te horen!

Als ik echter serieus ga nadenken over waarom ik geen kinderen wil kom ik niet echt tot rationele redenen, eigenlijk alleen maar met excuses. Het enige rationele is dat ik dat gevoel gewoon niet heb en waarschijnlijk ook niet ga krijgen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:25

Odette mag mij overdreven vinden, maar zo is mijn mening, of een ander dat overdreven vind of niet.
Heel veel kinderen worden in de opvang of bij de grootouders geplaatst om diverse redenen. Sommige terecht, maar vele ook vanwege een spannende carriere. Ik sprak laatst een oppasmoeder en zij was met 2 kleine kinderen uit 1 gezin tot laat in de avond blijven zitten. Ouders waren zo druk dat ze vergeten waren de kids op te halen, de ene dacht dat de andere dat deed. Sorry hoor, maar ik dump mijn honden niet eens en als ik hem bij zeer hoge uitzondering (1 x in de 15 jaar???) ergens een uur onder breng dan vergeet ik hem absoluut niet.
Natuurlijk zijn er genoeg die er wel voor hun kinderen zijn, en dat is super, maar de praktijk bewijst meestal het tegendeel.

En als ik dan bovenstaande lees over dat tafellaken dan ben ik blij dat het mijn laken niet was. Kind kan er niets aan doen, maar de ouders wel degelijk. Neem dat spotje op t.v. van dat jongetje die alles loopt te mollen, met de magnetrondeur loop te slaan, hij kan amper lopen en wat wordt er gezegd 'niet doen'. En ja, dit is maar een spotje, maar zo gebeurd het ook vaak, voorbeelden genoeg.
Nee hoor, voor mij geen excuses, ik wist al van kleinsaf aan dat er geen kinderen zou komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:32

Ik heb ook nooit een kinderwens gehad. Mocht ik per ongeluk zwanger raken, dan houd ik het wel, maar ik probeer dat zeker te voorkomen. Nu heb ik sinds een aantal jaar een vriend met drie kinderen en dat vind ik echt heel erg leuk, om mijn part komen ze hier wonen, maar kinderen van mezelf heb ik niet zo'n behoefte aan. :D Ik werk in het onderwijs met kinderen en dan de koters van vriendlief erbij; dat vind ik kinderen genoeg in mijn leven. :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:51

Wat is er mis met een spannende carrière Moggsy?In zo'n geval gaat een kind toch zeer terecht naar de opvang? Daar is het voor bedoeld: zodat mensen kunnen werken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:56

Oh fijn topic dit!

Blijf even meelezen, toch leuk om niet-kinderwensen te lezen en te kunnen meepraten over hoe nietleuk kinderen zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:05

Alet74 schreef:
Wat is er mis met een spannende carrière Moggsy?In zo'n geval gaat een kind toch zeer terecht naar de opvang? Daar is het voor bedoeld: zodat mensen kunnen werken.

Ik ben dan niet mogsy, maar er is niks mis met een spannende carriere. Vinden mijn vriend en ik allebei belangrijk.
Punt is alleen dat een carriere vaak niet combineert met parttime werken.

Dus in het geval van kinderen zal in ieder geval een van beide de carriere op moeten geven en gaan voor leuk werk wat ook parttime te doen is. Of de kinderen 5 dagen per week in de opvang doen.
Met alle respect, want ik ben niet de grootste kindervriend, maar volgens mij moet je een kind dat niet aan willen doen. En dus, als je allebei carriere belangrijk vindt en dus beide fulltime wilt werken, niet aan kinderen beginnen. Want het kind is dan altijd de dupe.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Daar heb je gelijk in Wendy, 5 dagen opvang is wel heel bar.
Werkgevers zouden het meer mogelijk moeten maken om ook in een vierdaagse werkweek vooruit te kunnen komen in het werk.
Ik werk in een bibliotheek, daar is part-time werken heel normaal. Dat zou overal (waar mogelijk) zo moeten kunnen zijn.
@Wimmus: het is niet altijd een kwestie van kinderen niet leuk vinden, als je ze niet hebt. Ook andere overwegingen kunnen een rol spelen en daarnaast kan het ook heel goed mogelijk zijn dat je ze gewoon niet kunt krijgen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Hahahaaa die banner onderin beeld hier net...."chatten met alleenstaande moeders"
Hoe komen ze erop :D

ben het trouwens helemaal met je eens Wendy.
Een mens moet ook keuzes kunnen en durven maken en niet omdat ze dat niet kunnen dan maar en/en doen, dat gaat meestal ten koste van iets dat je dierbaar is.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:21

Wat is er mis met uw kind naar een opvang brengen? Vroeger pasten de familieleden er op en nu de opvang...
Tenzij dat je van thuis uit geld meekrijgt of een bouwgrond, heb je toch wel zeker 2 4/5de jobs nodig om uit de kosten te geraken. Of hoe doen jullie dat?
Wil dat dan zeggen dat mensen die moeten werken voor hun huis, eten en paard niet aan kinderen mogen beginnen? Zijn we dan wel goed bezig?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:31

Nou Kris als het zo slecht is finacieel dat je beide fulltime moet werken denk ik dat het beter is niet aan kids te beginnen, zeker niet tot er een tijd komt dat een van de partners partime kan gaan werken want
A=Waarom voor een kind kiezen als je zelf amper rond kan komen
B=wat als er een kind is en een van de twee ouders raakt werkloos.
Hoe moet je dan met goed fatsoen dat extra mondje voeren?

En trouwens, vroeger was er gewoon een van de ouders thuis voor het kind, althans in mijn jeugd was dat niet meer dan normaal.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:33

Dus alleen mensen die met 1 loon toekomen mogen nog kinderen krijgen?
Laatst bijgewerkt door kris_ op 22-03-10 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:39

kris_ schreef:

Dat schrijft Onassa volgens mij niet. Zij schrijft dat als je financiele situatie zo is, dat je echt niet minder kunt gaan werken, je beter kunt wachten met kinderen.

Verder is vroeger niet met nu te vergelijken Onassa. Toen was het ook heel gewoon dat een vrouw stopte met werken. Veel vrouwen hebben tegenwoordig ook ambities, en willen ook een plekje in het arbeidsproces veilig stellen voor als de kinderen groot zijn. Stop je, wordt het een stuk moeilijker.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:41

Niets moet, iedereen mag zelf bepalen hoe hij of zij het leven inricht.

Maar ik denk dat het inderdaad wel erg praktisch is om überhaupt de financieën te hebben om kinderen te kunnen onderhouden. Zeker als je je kinderen niet wilt onthouden van dingen zoals een nieuw paar schoenen (omdat ze er zijn uitgegroeid), een dagje weg of hun eerste fietsje...

Je neemt toch ook geen paard als je van de bijstand moet leven?
Dat kan je dan toch niet onderhouden?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:42

kris_ schreef:

Lezen is ook een kunst he???

Hellen, ben het helemaal met je eens, vroeger is nu niet meer maar er moet dan ook niet beweerd worden dat vroeger de kindertjes naar familie leden onder gebracht werden want dat is gewoonweg niet zo.
Kinderen en anderhalf inkomen prima, maar als je al alle zeilen bij moet zetten vind ik het domweg sneu voor een kind die thuis bij vriendjes wel ziet dat er tijd en aandacht is vanuit vader/moeder.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:46

Even een rekensom van uitgaven voor een modaal gezin zoals wij per maand:
eten 300€
verwarming 100€
paarden 250€
huis 700€
2 auto's + verzekeringen en onderhoud 500€
elektriciteit en water: 100€
2 GSM en kabel: 100€
uitjes zoals etentje en cinema: 150€
boeken: 100€
grond- en gemeentebelasting; 100€
totaal: 2400 €

We zijn beiden bachelors en hebben samen momenteel 2750€ netto. Dan houden we nog iets over voor onverwachte kosten.
Als je 1500€ verdient kom je hier echt niet mee rond hoor. Of zijn diegenen die vinden dat men een kind niet mag opvoeden als men beide werkt
zelfstandigen die 2750€ netto met 1 loon verdienen?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:49

kris_ schreef:
Even een rekensom van uitgaven voor een modaal gezin zoals wij per maand:
eten 300€
verwarming 100€
paarden 250€
huis 700€
2 auto's + verzekeringen en onderhoud 500€
elektriciteit en water: 100€
2 GSM en kabel: 100€
uitjes zoals etentje en cinema: 150€
boeken: 100€
grond- en gemeentebelasting; 100€
totaal: 2400 €

We zijn beiden bachelors en hebben samen momenteel 2750€ netto. Dan houden we nog iets over voor onverwachte kosten.
Als je 1500€ verdient kom je hier echt niet mee rond hoor. Of zijn diegenen die vinden dat men een kind niet mag opvoeden als men beide werkt
zelfstandigen die 2750€ netto met 1 loon verdienen?

Modaal inkomen van nu is 2315 bruto. Denk dat die mensen niet zo snel 2 auto's hebben, geen 250 euro aan paarden uitgeven en 150 euro aan uitjes.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:49

Only_Hellen schreef:
kris_ schreef:

Dat schrijft Onassa volgens mij niet. Zij schrijft dat als je financiele situatie zo is, dat je echt niet minder kunt gaan werken, je beter kunt wachten met kinderen.

Dat zal niet gaan. We zijn al in de dertig.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:51

Gezien je kosten plaatje denk ik niet dat er veel ruimte voor een kind over blijft eigenlijk.
Of je moet echt gaan bezuinigen op luxe dingen.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:53

Only_Hellen schreef:
Modaal inkomen van nu is 2315 bruto. Denk dat die mensen niet zo snel 2 auto's hebben, geen 250 euro aan paarden uitgeven en 150 euro aan uitjes.

Aan 2315€ hou je in België ongeveer 1400€ netto van over. Daar kan je toch niet van leven?
Bovenstaande zijn mijn uitgaven om aan te tonen dat wij niet met één loon rond komen. Ik denk dat we vrij modaal zijn want ons bruto inkomen is inderdaad rond die 2315€

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:53

kris_ schreef:

Begin 30 zie ik in je profiel, nou....dan heb je toch nog wel effe de tijd??
Een man kan tot op vrij oudere leeftijd nog voor kindertjes zorgen hoor ;)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:54

kris_ schreef:
Only_Hellen schreef:

Aan 2315€ hou je in België ongeveer 1400€ netto van over. Daar kan je toch niet van leven?
Bovenstaande zijn mijn uitgaven om aan te tonen dat wij niet met één loon rond komen. Ik denk dat we vrij modaal zijn want ons bruto inkomen is inderdaad rond die 2315€

Hoe kun je nou 2315 bruto verdienen en 2400 uitgeven?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:55

Only_Hellen schreef:

Daar zijn er meer van hoor, hele programma's tegenwoordig van op tv.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:55

Onassa schreef:
kris_ schreef:

Begin 30 zie ik in je profiel, nou....dan heb je toch nog wel effe de tijd??
Een man kan tot op vrij oudere leeftijd nog voor kindertjes zorgen hoor ;)

Mijn vrouw wordt 35. :D

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:56

Only_Hellen schreef:

2315€ per persoon natuurlijk...