[Centraal] Piercings.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [Centraal] Piercings.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:17

Neen, een correct gezette piercing neemt niet het risico dood mee, een ontsteking? ja, zeker. Maar dood? Dan is er echt wat mis gegaan met het zetten, voor dat er een bacterie in je bloedbaan naar het hart kan raken moet er al een belangrijke ader geraakt zijn. Dat hoor je te merken want dan bloed je langer en dat hoort de piercer ook te weten, dan moet je per direct richting dokter. Punt uit. Dus de piercer heeft sowieso zijn werk/nazorg niet degelijk gedaan.

Ik heb niets moeten tekenen bij mijn huidige piercer. Waarom niet? Omdat hij zijn werk degelijk doet en maakt híj een fout, dan mag ik er zeker van zijn dat hij alles doet (gratis wel te verstaan) om de schade zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Daar kom ik niet buiten als ik enigszins bleker zie dan normaal en al zeker niet als ik bloed.

Kortom: gaat er iemand dood van een piercing die verkeerd gezet is of waar een dodelijke infectie op komt omdat er bacteriën in je bloedbaan geraakt zijn; is het echt de piercer zijn schuld. Dan is of zijn zetten, of zijn nazorg niet okee geweest. ;)

Uitgroeien, uitscheuren enz kan allemaal eigen schuld zijn, heeft de piercer meestal niets mee te maken. (daarmee zeg ik niet dat het altijd zo is overigens.)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:21

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar ook een piercer is maar een mens. En mensen maken fouten, die overigens verschrikkelijke consequenties met zich mee kunnen brengen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als zoiets gebeurt, en tuurlijk is het gedeeltelijk de schuld van de piercer, maar verkeerd prikken kan altijd gebeuren.
Zie je weet niks over die bacterie, wie weet bloed je niet veel meer als normaal, wie weet heeft het geen uiterlijke kenmerken en daar kan die piercer dan ook niks aandoen lijkt mij. Hij doet het heus niet met opzet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:34

ad0rey0u schreef:
Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar ook een piercer is maar een mens. En mensen maken fouten, die overigens verschrikkelijke consequenties met zich mee kunnen brengen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als zoiets gebeurt, en tuurlijk is het gedeeltelijk de schuld van de piercer, maar verkeerd prikken kan altijd gebeuren.
Zie je weet niks over die bacterie, wie weet bloed je niet veel meer als normaal, wie weet heeft het geen uiterlijke kenmerken en daar kan die piercer dan ook niks aandoen lijkt mij. Hij doet het heus niet met opzet.

Als een dokter bij jou de spuit in je bil fout zet en jij raakt verlamt (en ja, dit kan dus echt gebeuren. Is zelfs al gebeurt) Geef je dan de dokter niet de schuld?
Wanneer je zo'n ader raakt gaat het niet om hoe hard je bloed maar om hoe lang je bloed. ;) Het juweeltje houd nl een deel bloed tegen. Wanneer men door een belangrijke ader heen steekt, zie je dat uiterlijk echt wel. En met opzet doen ze het idd niet. Maar dat deed die dokter die jou voor de rest van leven in een rolstoel zette ook niet. Desalniettemin is het zijn schuld.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:16

pharagirlke schreef:
Neen, een correct gezette piercing neemt niet het risico dood mee, een ontsteking? ja, zeker. Maar dood? Dan is er echt wat mis gegaan met het zetten, voor dat er een bacterie in je bloedbaan naar het hart kan raken moet er al een belangrijke ader geraakt zijn. Dat hoor je te merken want dan bloed je langer en dat hoort de piercer ook te weten, dan moet je per direct richting dokter. Punt uit. Dus de piercer heeft sowieso zijn werk/nazorg niet degelijk gedaan.

Ik heb niets moeten tekenen bij mijn huidige piercer. Waarom niet? Omdat hij zijn werk degelijk doet en maakt híj een fout, dan mag ik er zeker van zijn dat hij alles doet (gratis wel te verstaan) om de schade zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Daar kom ik niet buiten als ik enigszins bleker zie dan normaal en al zeker niet als ik bloed.

Kortom: gaat er iemand dood van een piercing die verkeerd gezet is of waar een dodelijke infectie op komt omdat er bacteriën in je bloedbaan geraakt zijn; is het echt de piercer zijn schuld. Dan is of zijn zetten, of zijn nazorg niet okee geweest. ;)

Uitgroeien, uitscheuren enz kan allemaal eigen schuld zijn, heeft de piercer meestal niets mee te maken. (daarmee zeg ik niet dat het altijd zo is overigens.)

Ik vraag me af hoe zeker dat je dit weet...
Je piercing laten zetten zal vooral op eigen risico zijn, dit zal je ook te weten komen als je de algemene voorwaarden checkt.
Wanneer deze voorwaarden niet op de zwarte op grijze lijst voorkomen is de piercer zeker niet schuldig, en ben je zelf verantwoordelijk. Ik vraag me namelijk af hoeveel mensen deze algemene voorwaarden lezen, en dus kennis hebben van het recht wat geldt. Heb je een bron waaruit blijkt dat de piercer verantwoordelijk is? (schuld is een erg grove uitspraak!)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:20

pharagirlke schreef:
Als je het fijne er niet van weet waarom vind je het dan nodig om onzin de wereld in te gooien?

misschien moet je zelf ook even het een en ander natrekken voor je met deze zinnen gaat smijten... Ik krijg namelijk het idee dat je weinig af weet van rechtssystemen en maar een beetje onzin loopt te verkondigen met schuld van de piercer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:31

Denk je er wel aan dat ik in België zit? ;)
Heb jij een bron waarin de piercer geheel vrijgepleit word?
Ik heb overigens nergens in de mond genomen dat hij gerechterlijk schuldig zou zijn. Maar iemand die dood gaat van een piercing die verkeerd gezet is kan je niet op de persoon an sich steken. Dat is, hoe dan ook, de piercer zijn of haar schuld. Hij heeft de naald er verkeerd door gestoken. Als ik een piercing ga laten zetten ga ik er van uit dat die persoon professioneel genoeg is om het niet verkeerd te doen.. Ik denk dat je eerst eens moet leren lezen voor je me op deze manier aanvalt. Als je dat lukt, zullen we een keer verder discussiëren :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:37

Het zal ook wel afhangen van de algemene voorwaarden die een piercer stelt. Als je hebt ondertekend dat je het daarmee eens bent en het staat zwart op wit met jouw handtekening eronder betekend dat, dat jij er mee akkoord bent gegaan. Op dat moment zijn zowel de rechten als de plichten bij beide partijen duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:37

En als je niets moet ondertekenen?
Want ik heb, bij mijn huidige piercer, nog niets moeten ondertekenen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:38

Dan heb je een mondelinge overeenkomst en dat is ook bindend, je bent akkoord gegaan met de (mogelijke) gevolgen.
Wel is er een maar.Een minderjarig persoon is nog niet bekwaam genoeg om zelf beslissingen te kunnen nemen. Dit staat in de Nederlandse wet. Ouders kunnen dus een klacht indienen tegen de piercer.
Maar hoe het verder is geregeld wordt waarschijnlijk weer een ander verhaal. Omdat je een niet intieme piercing kan laten zetten vanaf 16 jaar zonder toestemming van je ouders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 01:55

Het schijnt dat mondelinge overeenkomsten vaak wat moeilijker liggen dan op het eerste zicht lijkt.

Overigens hoe zit dat nu, als een -18 jarige zich laat piercen (dus niet handelsbekwaam) en de ouders klacht in dienen van slagen en verwondingen? Wat dat betreft zit die piercingwetgeving vreemd in elkaar en vol tegenstellingen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:03

Lous schreef:
Het zal ook wel afhangen van de algemene voorwaarden die een piercer stelt.

Maar als die voorwaarden tegenwettelijk zijn kan je ze 10.000x ondertekenen met een roze hartjespen maar dat gaat uiteindelijk nooit geldig zijn. Net als bijvoorbeeld een "wij stellen ons niet aansprakelijk voor eventueel geleden schade" bordje op veel maneges.

Je hoort er vanuit te kunnen gaan dat een piercer naar de aderen in je tong kijkt voordat hij er een naald door jast en als hij denkt dat 't niet goed zou kunnen gaan hoort hij eigenlijk te weigeren, hoe graag de klant ook wil. Heb je een klant minder maar dat liever dan een dooie klant want negatieve publiciteit blijft hangen.

Als je heeeeel strak naar de wet houdt zou je nog een supermarkt aan kunnen klagen voor het verkopen van een pakje koekjes aan je minderjarige nageslacht. :P Daarom zijn er nuances aangebracht, zo mag je vanaf een bepaalde leeftijd een zak snoep kopen, zo uit m'n hoofd was rond 11-12 een spijkerbroek en voor bier moet je weer minstens 16 zijn. Het zit af en toe wat wazig in elkaar maar in principe zit het zo in elkaar dat een piercer moet controleren of de klant wel oud genoeg is (ouder, id, rijbewijs), als ze een 14-jarige zonder ouder/verzorger piercen zijn ze de l*l, maar in principe mogen ze bij een 17-jarige een navelpiercing zetten, bijvoorbeeld.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:49

pharagirlke schreef:
Het schijnt dat mondelinge overeenkomsten vaak wat moeilijker liggen dan op het eerste zicht lijkt.

Overigens hoe zit dat nu, als een -18 jarige zich laat piercen (dus niet handelsbekwaam) en de ouders klacht in dienen van slagen en verwondingen? Wat dat betreft zit die piercingwetgeving vreemd in elkaar en vol tegenstellingen.

het is zeker niet zo dat iemand die jonger is dan 18 handelsonbekwaam is!
Jij praat over schuld, en schuld bij dood als gevolg door het zetten van een piercing...
Dat is imo een wettelijk iets wat je daar zegt...

In belgie zal het er niet veel anders zijn dan in Nederland hoor, dus daar zou ik me maar niet druk over maken.

Als je kijkt naar het causaliteitsvereiste ben jij degene die de piercing wil laten zetten, en dus zelf verantwoordelijk...
Oorzaak-schuld ligt dan bij jezelf namelijk!

Neem als voorbeel deze website:
http://www.finaltouchtattoo.nl/Algemeene%20Voorwaarden.htm

Een piercer mag dit zeker in zijn algemene voorwaarden zetten, mits dit niet op de zwarte op grijze lijst van het burgerlijk wetboek valt.
Het is volgens mij geen onredelijke bezwarend beding en dus is de piercer zeker geen schuldige!

Enne, pharagirlke, ik kan prima lezen... dat is hetgeen waarvoor ik opgeleid word. Jij echter smijt met termen als schuldig, dan moet je zelf wel weten wat die termen inhouden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:11

Als je zegt dat dergelijke wetgevingen in België niet veel anders zijn dan in Nederland, is de discussie voor mij uit want dan weet je niet zo veel van beide landen als je wil laten door schemeren :(:)

Hij is ook schuldig, hij heeft hem gezet, hij heeft de fout gemaakt, dus hij is schuldig :') Dat hij niet opgesloten word door de wet kan een kind van 10 nog wel bedenken. Maar schuldig is hij want hij is degene die de fout maakt, de klant pierced zichzelf niet. Dus toch een cursusje lezen doen want dat staat er duidelijk hoe ik dat bedoelde. :(:) Als ik hier thuis een vaas laat stuk vallen ben ik de schuldige. Niet mijn broer of mijn moeder.

Iemand onder de 18 is beperkt handelsbekwaam en dus, in sommige gevallen, handelsonbekwaam. Ook in geval van gaten laten bij maken mag de 16 jarige dat in principe niet alleen beslissen volgens mij. Als je mij gaat vertellen dat je geheel handelsbekwaam bent onder je 18 zou ik nog eens mijn boeken doornemen overigens. :(:)
Wat je wél kan zeggen, is dat de piercer er van uit mag gaan dat een +16 jarige de toestemming heeft van de ouder om daar te staan. ;) Maar geheel handelsbekwaam zijn ze niet. Bovendien laten niet alle piercers je iets ondertekenen. ;)

Ik snap overigens niet waarom je het topic komt binnen vallen als duidelijk in mijn berichten staat hoe ik het bedoelde. :') Waarom wil je in dit topic perse muggenziften over rechterlijke termen die er niet toe doen gezien er rondom piercen te weinig wetten zijn om iemand ooit daadwerkelijk gestraft te laten worden voor een grove fout. ;) Er staat nl nergens in een wetboek hóe exact gepierced moet worden, wel dat het hygienisch moet gebeuren maar het piercen an sich is niet wettelijk vast gelegd.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-09-09 10:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:14

Doet me denken aan het verhaal met het sterrenmeisje die haar gezicht vol sterren had staan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:15

Die had sowieso toestemming, haar vader was er immers bij. En die was geloof ik ook 18..

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:58

Mijn bestelling van CF is binnen, en alles is ok goed geleverd :D
Afbeelding
Links navel 8 mm, 2 in het midden zijn 6mm en het staafje is voor mijn tragus. Verder nog 2 andere balletjes voor op het staafje en een paar oorbellen :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:00

Mooie piercings!
Ik krijg mijn eigen Tragus er niet meer uit ... ik wil hem ook graag eens veranderen maar zal even langs moeten bij een piercer vrees ik :D

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:16

pharagirlke schreef:
Als de tongpiercing correct en steriel gezet word kan er geen bacterie gaan die het hart naar de vaantjes helpt. Kortom: het ligt echt aan de piercer. Hoe je het ook draait of keert, die heeft zijn werk niet degelijk gedaan.

en dit is imo dus onzinnig, ook jij moet dus niet dingen zeggen waar je niets 100% zeker van weet want alles is mogelijk, als jou tongpiercing toch steriel is gezet kan er altijd nog van alles wat gebeuren, nooit nooit zeggen noemen ze dat.

faye1995 schreef:
pharagirlke schreef:
Als je het fijne er niet van weet waarom vind je het dan nodig om onzin de wereld in te gooien?

misschien moet je zelf ook even het een en ander natrekken voor je met deze zinnen gaat smijten... Ik krijg namelijk het idee dat je weinig af weet van rechtssystemen en maar een beetje onzin loopt te verkondigen met schuld van de piercer.

dat dus.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:52

pharagirlke schreef:
Als je zegt dat dergelijke wetgevingen in België niet veel anders zijn dan in Nederland, is de discussie voor mij uit want dan weet je niet zo veel van beide landen als je wil laten door schemeren :(:)

Hij is ook schuldig, hij heeft hem gezet, hij heeft de fout gemaakt, dus hij is schuldig :') Dat hij niet opgesloten word door de wet kan een kind van 10 nog wel bedenken. Maar schuldig is hij want hij is degene die de fout maakt, de klant pierced zichzelf niet. Dus toch een cursusje lezen doen want dat staat er duidelijk hoe ik dat bedoelde. :(:) Als ik hier thuis een vaas laat stuk vallen ben ik de schuldige. Niet mijn broer of mijn moeder.

Iemand onder de 18 is beperkt handelsbekwaam en dus, in sommige gevallen, handelsonbekwaam. Ook in geval van gaten laten bij maken mag de 16 jarige dat in principe niet alleen beslissen volgens mij. Als je mij gaat vertellen dat je geheel handelsbekwaam bent onder je 18 zou ik nog eens mijn boeken doornemen overigens. :(:)
Wat je wél kan zeggen, is dat de piercer er van uit mag gaan dat een +16 jarige de toestemming heeft van de ouder om daar te staan. ;) Maar geheel handelsbekwaam zijn ze niet. Bovendien laten niet alle piercers je iets ondertekenen. ;)

Ik snap overigens niet waarom je het topic komt binnen vallen als duidelijk in mijn berichten staat hoe ik het bedoelde. :') Waarom wil je in dit topic perse muggenziften over rechterlijke termen die er niet toe doen gezien er rondom piercen te weinig wetten zijn om iemand ooit daadwerkelijk gestraft te laten worden voor een grove fout. ;) Er staat nl nergens in een wetboek hóe exact gepierced moet worden, wel dat het hygienisch moet gebeuren maar het piercen an sich is niet wettelijk vast gelegd.

Ik ga er ook totaal niet meer op in... iemand die onzin loopt te verkopen zonder verstand te hebben van dergelijke wettelijke zaken is totaal zinloos mi.

wel een lacher, dat dikgedrukte van je... Hahaha, appels met peren vergelijken haalt namelijk niks uit.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:01

Nou sowieso, fijn dat ze zo nuchter is, maar imo te nuchter, en dat heeft echt niets met belgië of nederland te maken, wanneer jij geduwt word en maakt dan de vaas stuk, ben je niet de schuldige, snap je wat ik bedoel, een piercer kan een piercing zo goed zetten maar de mensen zelf kunnen het goed verzieken, daarom staat er altijd op een formulier of je ziektes hebt, en nee phara jou piercer heeft geen formulieren omdat hij zo "goed" is, nee jou piercer heeft geen papieren omdat dat vreselijk fout is, een goede zaak heeft namelijk papieren met de vragen als oa, diabetes, hart/vaat ziekte etc. imo hoort dat bij een goede zaak.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:03

Maar er is toch een verschil tussen een piercer die een naald door je ader heen jast en een goed geplaatste piercing die slecht verzorgd wordt? Nou weet ik niet wat in die specifieke zaak het geval was.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:04

ja maar er is sowieso een 22 jarige jongen overleden aan een tongpiercing omdat hij het dus aan zijn hart had oid?, en die was toch echt niet door een ader gejast, dan is het toch niet de schuld van de piercer? imo heeft er dan niemand schuld behalve de jongen zelf MITS hij wist dat hij ziek was. zal even het artikel opzoeken

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:07

pff... jeetje mina....
JIJ laat een piercing zetten en daaraan zijn algemene voorwaarden verbonden. JIJ BENT DEGENE DUS DIE DE BESLISSING MAAKT JE TE LATEN PIERCEN!!! Wat denk je nou, dat de piercer dan schuldig is? Komop zeg, dan weet ik 100% zeker dat er geen piercer meer zal zijn.

en dramaqueen ik ben het zeker met je eens!! maar ga eens goed kijken in een piercingshop, wedden dat overal een blaadje te vinden is met algemene voorwaarden. Stom natuurlijk van jezelf als je daar niet naar zoekt en niet kijkt.

Eponastable

Oei oei... voel me schuldig voor deze discussie...
Sorry bokkers :n

xDramaQueen

ik vind wel over die soldaat, maar niet degene die ik bedoel... ik weet zeker dat hij online heeft gestaan.