Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:41

nou ik hou mijn hart vast voor mijn hba1c morgen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:49

oh yeah wat ben ik blij met jullie topic....:D

ik krijg morgen een test in het ziekenhuis op diabetes >;) . wat ze precies gaan doen moet je niet aan mij vragen, dat zouden jullie mij vast wel kunnen vertellen.

natuurlijk gaan er veel vragen door me heen, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

waar hadden jullie precies last van?
voel je je nu beter?
wat als je geen medicijnen neemt een dag?
is je leven veel veranderd? in wat voor vorm?

oh please kunnen jullie me helpen....?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:49

ohjah
hoe oud waren jullie toen je het ontdekte??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:52

Ik ben nu 38 en heb sinds mijn tweede diabetes , als kind dronk ik mijn poppenbadje leeg en was heel mager en suf toen ging er bij mijn vader een belletje rinkelen zovan die heeft suiker de huisarts geloofde het niet waarop mijn vader naar de apotheek is gegaan en van die plasstikjes heeft gehaald ...die sloegen pimpelpaars uit ! dus hup naar het ziekenhuis en ja hoor suiker mijn vader had niet veel later moeten komen ..want dan was het niet goed afgelopen.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:45

Vriendje heeft het pas gekregen. (22jaar)
Hij heeft bloed laten trekken, en daar zagen ze het.

Hij was de hele dag moe en dronk 6flessen drinken uit , at veel en toch vermagerde hij.
Hij voelt zich beter zegt hij :)
Hij moet insuline, dus dan zal zijn suiker te hoog zijn als hij niets spuit.
Ja ons leven is eigenlijk verandert. Hij moet opletten op zijn voeding, alles uitrekenen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:41

NessaX schreef:
Vriendje heeft het pas gekregen. (22jaar)
Hij heeft bloed laten trekken, en daar zagen ze het.

Hij was de hele dag moe en dronk 6flessen drinken uit , at veel en toch vermagerde hij.
Hij voelt zich beter zegt hij :)
Hij moet insuline, dus dan zal zijn suiker te hoog zijn als hij niets spuit.
Ja ons leven is eigenlijk verandert. Hij moet opletten op zijn voeding, alles uitrekenen.

spuit hij of heeft hij de pomp gekregen ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:42

Ik denk dat bijna iedereen toch eerst een periode spuit. Alleen bij hele kleine kinderen beginnen ze vaak direct aan een pomp.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:43

Ik heb al zo lang suiker dat ik wat dat betreft niet meer op de hoogte ben van kinderen wist ik het wel daarom was k benieuwd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:53

hunter87 schreef:

ik krijg morgen een test in het ziekenhuis op diabetes >;) . wat ze precies gaan doen moet je niet aan mij vragen, dat zouden jullie mij vast wel kunnen vertellen.

natuurlijk gaan er veel vragen door me heen, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

voel je je nu beter?

Ik dronk echt ontzettend veel, kon nog geen 10 minuten de deur uit zonder te moeten plassen en viel heel erg af.
Je 'voelt' er helemaal niets van (behalve bij een hypo of hyper, te laag of te hoge suiker), en dat is ook weer een nadeel, want het is een 'sluipende' ziekte :P
Met pillen geen ervaring, maar spuiten kun je absoluut geen dag overslaan!!! Je zou binnen niet al te lange tijd in coma kunnen raken!!
Aangezien ik het al vanaf m'n tweede heb, kan ik niet zeggen dat m'n leven veranderd is :D
Ik heb er nooit iets voor hoeven laten wat ik graag wilde doen (zoals school, werk, huis kopen, en al dat soort dingen), uiteraard wel op je voeding (en drinken!) letten. Tegenwoordig is de techniek zoveel verder, dat je echt veel meer met je eten kunt dan vroeger!!!
Ik heb het nu dus 34 jaar en heb er helaas wel wat nadelen van ondervonden :o Maar dat is hoofdzakelijk omdat ik véle jaren zeer weinig rekening met m'n suiker gehouden heb...... (als je er maar niet teveel mee bezig was, was het er ook niet.......) Hiermee bedoel ik bijna nooit bloedprikken en veel meer dingen eten dan eigenlijk kon :o
Ik ben behoorlijk met m'n neus op de feiten gedrukt en heb alle geluk dat ik er eigenlijk zeer weinig blijvende schade aan over gehouden heb *D

Hoop dat hiermee wat vragen beantwoord zijn en anders horen we het wel :D

@Caroline, ik duim voor je morgen!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:06

Kentaro schreef:
hunter87 schreef:

voel je je nu beter?

Ik dronk echt ontzettend veel, kon nog geen 10 minuten de deur uit zonder te moeten plassen en viel heel erg af.
Je 'voelt' er helemaal niets van (behalve bij een hypo of hyper, te laag of te hoge suiker), en dat is ook weer een nadeel, want het is een 'sluipende' ziekte :P
Met pillen geen ervaring, maar spuiten kun je absoluut geen dag overslaan!!! Je zou binnen niet al te lange tijd in coma kunnen raken!!
Aangezien ik het al vanaf m'n tweede heb, kan ik niet zeggen dat m'n leven veranderd is :D
Ik heb er nooit iets voor hoeven laten wat ik graag wilde doen (zoals school, werk, huis kopen, en al dat soort dingen), uiteraard wel op je voeding (en drinken!) letten. Tegenwoordig is de techniek zoveel verder, dat je echt veel meer met je eten kunt dan vroeger!!!
Ik heb het nu dus 34 jaar en heb er helaas wel wat nadelen van ondervonden :o Maar dat is hoofdzakelijk omdat ik véle jaren zeer weinig rekening met m'n suiker gehouden heb...... (als je er maar niet teveel mee bezig was, was het er ook niet.......) Hiermee bedoel ik bijna nooit bloedprikken en veel meer dingen eten dan eigenlijk kon :o
Ik ben behoorlijk met m'n neus op de feiten gedrukt en heb alle geluk dat ik er eigenlijk zeer weinig blijvende schade aan over gehouden heb *D

Hoop dat hiermee wat vragen beantwoord zijn en anders horen we het wel :D

@Caroline, ik duim voor je morgen!

Hoe herkenbaar ! :o ik was ook twee en heb het nu 36 jaar...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:34

Zonder nare klachten??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:09

nee (nog ) geen klachten .. ik ben wel in mijn zwangerschap 6 keer gelaserd aan mijn ogen maar mijn zoontje was eruit en alle ellende was over ( dit is ook de reden dat we het bij 1 gelaten hebben) volgensmijn internist is mijn lichaam het soort "gewent"aan vreemde suikers als je suiker op latere leeftijd krijgt heb je vaak eerder last van vervelende dingen..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:22

Diabetes type 1 (vroeger jeugdsuiker) komt heftig en snel, dus wordt er direct behandeld. Gemiddeld ontstaan pas na 20 jaar de eerste complicaties.

Bij type 2 sluimert de diabetes vaak al jaren. Het heet dan nog een gestoorde glucosetolerantie en je merkt er nog weinig van. Maar ondertussen doen die verhoogde suikers wel schade toe aan je zenuwen en vaten. Gemiddeld duurt het 7 tot 10 jaar voor type 2 ontdekt wordt bij de patiënt en 30 procent van de mensen heeft dan al complicaties. Sterker nog: door de complicaties wordt vaak ontdekt dat iemand diabetes heeft.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:33

MoniqueT schreef:
Diabetes type 1 (vroeger jeugdsuiker) komt heftig en snel, dus wordt er direct behandeld. Gemiddeld ontstaan pas na 20 jaar de eerste complicaties.

Bij type 2 sluimert de diabetes vaak al jaren. Het heet dan nog een gestoorde glucosetolerantie en je merkt er nog weinig van. Maar ondertussen doen die verhoogde suikers wel schade toe aan je zenuwen en vaten. Gemiddeld duurt het 7 tot 10 jaar voor type 2 ontdekt wordt bij de patiënt en 30 procent van de mensen heeft dan al complicaties. Sterker nog: door de complicaties wordt vaak ontdekt dat iemand diabetes heeft.

oh fijn, over 20 jaar complicaties...... Ik kreeg het op mn 12e dus dan krijg ik op mn 32 complicaties......Hoop dat ik langer mee mag :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:45

Nou, ze zetten er niet de klok bij hoor, het is heel verschillend. De een barst van de complicaties, de ander krijgt ze amper. Schijnt ook weer te maken te hebben met hoe je lichaam reageert op glucose, heel ingewikkeld allemaal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:51

tootje71, het kan er heel goed mee te maken hebben dat je tijdens je zwangerschap hele goede suikers had en ik weet helaas uit ervaring dat van slechte (hoge) suikers in korte tijd naar hele goede (lage) suikers complicaties aan ogen geeft!! (staat een aantal pagina's terug in dit forum een hele duidelijke uitleg van Monique hier over!)
Maar heel fijn dat je verders geen complicaties hebt!!!

meikemarieke, bij mij kwam het 'pas' na 31 jaar diabetes :P :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:04

thqs voor jullie uitleg enz..

maar die complicaties, wat kan ik daar onder bedenken?

ik moet zo naar het ziekenhuis, ben als de dood voor naalden en bloed dus het zou wel weer een feestje geven met bloedprikken. daarnaast is mijn bloeddruk(altijd al geweest) heel laag dus 9 van de 10 keer plat.

maar hoe doen jullie dat dan op een verjaardag? gebakje, hapjes enz...?
wat drinken jullie zowel over de hele dag? water, thee, koffie....?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:08

Ik ben inderdaad in al tijd nooit echt goed geregeld geweest.. :o toen ik 10 jaar geleden zwanger wilde worden zette ik alles op alles om de suikers goed te krijgen en inderdaad toen gingen mijn ogen achteruit...

De angst dat ik bij de volgende blind zou worden zat er goed in dus hebben we besloten het zo te laten..

Ik ben eerlijk gezegd nooit met anderen met mijn suiker bezig geweest het hoort bij mij maar verder hoef ik het er niet over te hebben ben ook niet lid van de dvn of iets dergelijks.

Omdat het schijnbaar toch flink blijft malen in mijn koppie raade de arts aan om toch eens lotgenoten te benaderen.

Ik ben eerst op fitness gegaan in het ziekenhuis helemaal leuk ! toen er iemand te laag zat heb ik volgens mij echt naar die persoon gekeken zo van hoe ziet het er nu uit , en toen bedacht ik goh er zijn dus toch meer mensen ...stom he...

Ik vind het best moeilijk om op een forum zo te schrijven , ik moet echt bekennen dat ik soms iets lees en denk stel je niet zo aan .. :o hebben we allemaal last van.. maar ja iedereeen beleefd het anders..

Ook lijkt het soms moeilijk dat anderen het zelfde meemaken in mijn gedachte ben ik de enigste hoe raar het ook klinkt ..

He lekker....even van me afgeschreven !

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:10

@ Hunter 87:
Maak je nog niet druk over complicaties nu. Is allemaal nog ver van je bed. En ze komen ook veel minder vaak voor dan vroeger en zijn veel beter te behandelen! De tijd dat je met 'suiker' blind werd en niet meer kon lopen later, ligt gelukkig ver achter ons.

Eigenlijk kan je best heel veel eten en drinken nog, als je maar leert hoe je daar met je medicatie mee om moet gaan. Gebakje is helemaal niet meer uit den boze, hapjes kunnen best en er is tegenwoordig enorm veel frisdrank te krijgen zonder suiker.

Je dieet wordt absoluut niet suikervrij hoor, dat is al jaren uit de tijd. Het is gewoon een kwestie van letten op vet en als je suiker gebruikt, weten hoe je daar je insuline op kan aanpassen. Met tabletten is het vaak wat lastiger, maar ook daar is op in te springen.

Over die lotgenoten: ik ben direct actief geworden toen ik diabetes kreeg. Mailinglijsten, forums, lid van de DVN en zelfs aantal jaren voorzitter van de plaatselijke DVN-afdeling, landelijk actief als voorlichter, cursusleider en Diabetes Informatiepost. Mijn leven was op een gegeven moment alleen maar diabetes. Tot ik het ineens hartstikke zat was en de knop heb omgezet.

Ik schrijf nu alleen op dit topic nog over diabetes en dat bevalt me prima. Maar ik heb door mijn actieve tijd wel heel veel vrienden en kennissen met diabetes overgehouden en dat is soms wel prettig hoor. Je kan eens tegen elkaar aan zeuren, elkaar advies vragen en bijvoorbeeld met zijn drieën een nieuwe pomp kiezen. Enne ...bij elkaar terecht als je weer eens iets bent vergeten te bestellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:02

@hunter87, Monique heeft het bijna al helemaal omschreven :D
Koffie, thee en water drinken hebben geen enkele negatieve invloed op je suikers! Water drinken eerder positief!!
En je gaat zeker leren hoe met je voeding om te gaan! Vroeger moest je inderdaad alles suikervrij, maar nu blijkt dat juist slecht door de sorbitol die daar in zit :P Wanneer je bijvoorbeeld tussendoor 2 boterhammen 'moet' eten, kun je een keer in plaats daarvan een gebakje nemen!

@tootje71, mijn grootste angst is echt altijd m'n ogen geweest!! Dus dat gevoel kan ik me héél goed voorstellen!!
Wat herkenbaar weer je verhaal!! Ik ben ook absoluut van de 'struisvogelpolitiek' :D
Vroeger al wilde ik NOOIT naar van die bijeenkomsten enzo!! Wilde gewoon niet horen wat voor nare dingen er allemaal konden optreden }:0
Ik vertel het ook haast niemand. Soms heel dom.... (stel dat je niet lekker wordt en anderen weten niet wat je mankeerd/ze moeten doen...) Mijn reden is dat ik niet wil dat anderen me als 'patient' zien, maar gewoon als persoon :P Een tante van mij heeft er zo'n handje van. Ze vraagt niet als ze je ziet 'Hoi, hoe is het met je?' of zoiets, nee 'Hoi, hoe gaat het nu met je suiker?' :(
Het stomme is eigenlijk, door zo te doen, maak ik het zelf zo beladen.......
En hoe moeilijk je het jezelf kunt maken :+
Heb ik (praat over jaren terug hoor!!) een vrijgezellen feestje. Niemand weet van m'n suiker. We eten erg laat. Kom erg laag te zitten. Ga ik helemaal moeilijk zitten doen om stiekem wat te eten...... (het is toch stom, ga je zo eten, moet je nu zo nodig eten en zo hard nodig heb ik het ook weer niet met mijn toch wat steviger postuur..........................) DAN is het dus ook weer veel handiger om gewoon te vertellen hoe het zit.....
Gelukkig gaat het nu allemaal wat makkelijker hoor :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:06

Haha ja dat ken ik , ik voel dat ik te laag zit maar schaam me er dan er een soort voor om lekker suiker of iets dergelijks te gaan eten ( ik wil ook niet aan iedereen bekend maken dat ik diabeet ben) ik hoop dan maar dat er snel een pauze of iets dergelijks komt .

Heel eerlijk gezegd heb ik het ook wel eens misbruikt .. dan had ik ergens totaal geen zin in en vertelde ik dat ik erg met de suiker aan het knoeien was ... ( haha van je nadeel een voordeel maken ..)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:12

Citaat:
Vroeger moest je inderdaad alles suikervrij, maar nu blijkt dat juist slecht door de sorbitol die daar in zit :P

Toch even een aanvulling. Wat je zegt klopt gedeeltelijk, maar het zijn eigenlijk vooral de verzadigde vetten die veel gebruikt worden in bijvoorbeeld suikervrij gebak en chocolade, die het ongezond maken. Want die geven weer een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Sorbitol, xylitol en alle andere zoetstoffen die eindigen op -ol bevatten ook nog veel calorieën. Ezelsbruggetje: ol - maakt bol. Liever dus geen zoetstoffen, maar doe je het toch, dan is bijvoorbeeld Canderel een betere keus dan Natrena.

Medici hebben jarenlang gedacht dat alleen suiker de bloedglucosewaarden verhoogde. Dus at men suikervrij. Al vanaf begin jaren '70 is bekend dat ook andere koolhydraten dat doen. Er zit bijvoorbeeld 15 gram koolhydraten in vijf suikerklontjes, maar die zitten ook in één glas cola, in één boterham, in één appel en in twee aardappeltjes zo groot als een ei. Ze hebben allemaal dezelfde invloed op je bloedsuikers, alleen werkt de een wat sneller dan de ander.

We moeten dus in onze voeding rekening houden met diverse suikers: gewone suikers, lactose (melksuikers), fructose (vruchtensuikers) en de zeer belangrijke groep: zetmeel. Pasta, rijst, aardappelen, allemaal werken ze in op je bloedsuikerwaarde. De enige voedingsmiddelen waar niks in zit aan koolhydraten zijn vlees, vis en kaas. En leven op een dieet van vlees, vis en kaas werkt ook niet hoor :-)

Als je net diabetes hebt, is begeleiding door een diëtist die je dit allemaal goed kan uitleggen erg fijn!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:13

tootje71 schreef:
Heel eerlijk gezegd heb ik het ook wel eens misbruikt .. dan had ik ergens totaal geen zin in en vertelde ik dat ik erg met de suiker aan het knoeien was ... ( haha van je nadeel een voordeel maken ..)

Ha, zo'n zin in wat lekkers! Ik denk dat ik een hypo krijg .... jummie!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:14

Hahahahaha hoe herkenbaar weer !

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:16

Ook krijg ik altjid commentaar op mijn gewicht.. ik ben 1.61 m en weeg ong.75 kg. dan zeg ik altijd dat het heeeel moeilijk is om met suiker af te vallen ( is ook wel zo ) maar dan voel ik me nooit zo schuldig als ik ja tegen het gebakje zeg, tja insuline zet aan zeg ik dan...